INFO Koolhoven FK.49
- 1414
.....
Fabriek | Koolhoven |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | FK.49 |
Cat 2 -- totaal 1 exemplaar |
Informatie:
Tweemotorige hoogdekker uit 1935 voor licht transport en voor gebruik door de Topografische Dienst voorzien van een donkere kamer.
Er werden er totaal maar 7 gebouwd.
Motoren: 2 Gipsy Major met 130 pk
Maximum snelheid circa 200 km/u
Leeggewicht: 1330 kg
Startgewicht ongeveer 2100 kg
Spanwijdte: 16,0 m
Lengte: 11,7 m
Bereik: 1000 km
vier man in de foto versie
(FK-49A W was een versie met drijvers met nummer "1001" bestemd voor Finland en voorzien van Hirth 508 motoren met 285 pk. Vloog ook als "1001" met driehoeken en aan Finland geleverd januari 1940. Andere FK-49A was een wielversie met sterkere Ranger V770 motoren van elk 300 pk bedoeld voor Turkije en van Argus 200 pk motoren voor Roemenïe).
Literatuur: | ||||
Koolhoven, Nederlandse vliegtuigbouwer in schaduw van Fokker | . | Uitgeverij Romen, Haarlem | Thijs Postma en Theo Wesselink |
1981 |
.
Websites:
|
http://www.alexdenouden.nl/artikelen/teksten/koolhoven06.htm |
Finse FK-49A W Youtube film link |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
2. LVA Koolhoven FK.49
- 1580
Cat 2. LvA / ML
LvA kreeg in 1935 een speciale foto-kist afgeleverd met een donkere kamer in de cabine!
Toestel met de Gipsy major motoren vloog bij de ProefVliegAfdeling en vanaf juli 1937 bij de Strategische Groep. De fotograaf zat voorin en maakte door een luik in de bodem foto's. Vervolgens gaf die na belichting van de foto deze aan de man in de donkere kamer. Er werden duizenden foto's gemaakt door het toestel.
Mei 1940 viel waarschijnlijk het LvA toestel in Duitse handen staande op Soesterberg. Gipsy Major motoren werden eruit gehaald en daarna gesloopt.
Foto: Collectie H.G. Berfelo (used with permission)
Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)
Registratiegegevens: | ||||
Registratie | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
950 | 49.01 | 13-12-1935 |
mei 1940 | zomer 1940 gesloopt door Duitsers na te zijn achtergelaten mei 1940 op Soesterberg |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt., [B5] Luchtv.kennis 2002-4, [B14] Koolhoven
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
2. LVA Koolhoven FK.49 (foto bijlage)
- 1434
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
LvA kist van boven, waarschijnlijk met roundel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Kist met latere LVA driehoek. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Neus detail. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Een aparte fabrieks Koolhoven FK.49 met (pseudo) LVA-registratie 1001. Niet formeel in gebruik. Deze kist had drijvers en hier te zien tijdens testprogramma in de Rotterdamse haven. Dit toestel was bestemd voor Finland. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Koolhoven FK.49
- 1728
Modelbouw FK.49
Modellen (type) | ? nooit gezien @ moeilijk te vinden |
? never seen @ hard to find |
1/72 | 1/48 | 1/32 |
"HA Models" (resin) |
- | - |
..
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | <K120> LVA Kaki | < K108> LVA blauw ?? |
zes roundels; waarschijnlijk is niet het fellere "Koolhoven blauw" maar LVA blauw toegepast |
.
Tip: IPMS lid Rob Hamann heeft van zijn "HA Models" 1/72 model een bouwverslag staan in PDF op zijn website hollandaircraft.nl [externe link]. Kijk voor zijn bouwimpressie op de Regio Zuid-Holland pagina hier... Ook is in Modelbouw in Plastic 2020-3 een artikel van Rob gepubliceerd over dit scratch project.
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)
en meer.....
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)