INFO Koolhoven FK.51
- 1772
.....
Fabriek | Koolhoven |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | FK.51 |
Cat 2, 4, 5 -- totaal 116 stuks |
Informatie:
Militaire dubbeldekker ontworpen als trainer en verkenner. Specificaties kwamen van de LvA die een nieuw overgangs-lesvligetuig zochten in de jaren dertig. Koolhoven kreeg (na de FK-49) eindelijk ook verzoeken binnen van de LvA en niet alleen concurrent Fokker. Koolhoven ging aan de slag en keek nauwkeurig naar de prestaties van de Avro 626. De ervaring met de FK-46 en de constructie methoden werden gebruikt in het ontwerp.
Het eerste prototype van de FK-51 vloog in mei 1935 vanaf Waalhaven waar de fabriek stond en was voorzien van een Cheetah V motor met 275 pk. Toestel had een buizenframe romp met triplex bekleed en vleugel van hout met triplex in plaats van het gebruikelijke linnen. Na wat proeven waren de LvA en ook de MLD enthousiast maar men wenste nog wat aanpassingen. Ook de LA-KNIL was geinteresseerd maar voor de tropen hadden ze weer andere wensen. Er moest derhalve door Koolhoven een behoorlijk stuk her-ontwerp plaatsvinden met ook andere motor opties. De LA-KNIL kisten kregen een Wasp Junior motor en ook een wat grotere vleugel, maar dat had niet veel effekt voor de prestaties.
De FK.51 werd in meerdere series gebouwd, o.a. door een tweede vervolgorder van de LVA. De series verschilden nogal in de details en gebruikte onderdelen.
In de praktijk voldeed het type, al was onderhoud lastig en de vleugel als geheel niet altijd vormvast. Koolhoven moest een behoorlijk aantal kisten na aflevering modificeren. Ook de vliegers moesten wennen aan een "niet Fokker" toestel.
(Spanje had ook grote belangstelling voor een jager/eenpersoons versie van de FK-51 uitgerust met twee mitrailleurs en meer brandstofvoorraad; Koolhoven had deze aangeboden en Spanje bestelde er liefst 40. Ze hadden een Armstrong Siddeley Jaguar motor. Formeel liep dit vanwege een wapenembargo i.v.m de Spaanse burgeroorlog via Frankrijk en Zwitserland. Echter betalingsproblemen leidden ertoe dat veel kisten door vertraging nooit in Spanje zijn aangekomen, al waren er 28 klaar voor aflevering voor de uitbraak van de oorlog op 10 mei 1940. Waarschijnlijk zijn er minder dan 10 daadwerkelijk in Spanje aangekomen. Enkele toestellen vlogen nog tot ca. 1950).
Door dit vliegtuig werd Koolhoven een fabriek die flinke aantallen vliegtuigen in produktie had. De latere Koolhoven FK-56 laagdekker maakte gebruik van de ervaringen van de FK-51. In totaal werden zo'n 160 stuks FK-51 geproduceerd.
Type: trainer, verkenner voor 2 bemanningsleden
Motoren:
- Armstrong Siddeley Cheetah IX met 325 pk voor LvA versie ;
- Pratt and Whitney R-985 Wasp Junior van 450 pk voor LA-KNIL ;
- Wright Whirlwind R975 voor MLD ;
Maximum snelheid ongeveer 240 km/u op 2200 m hoogte met Cheetah IX motor
Leeggewicht circa 900 kg
Normaal startgewicht: 1500 kg
Bereik: 500 tot 680 km
Spanwijdte: 9,0 m (voor 3e serie LA-KNIL toestellen vergroot naar 10,0 m)
Lengte: 7,85 m
De eerste trainers waren onbewapend. Enige toestellen uit noodzaak ook uitgerust met voor- en achter- mitrailleur van het type 7,7mm Lewis.
Literatuur: | ||||
Koolhoven, Nederlandse vliegtuigbouwer in schaduw van Fokker | . | Uitg. Romen Haarlem | Thijs Postma en Theo Wesselink |
1981 |
Koolhoven FK.51 | Nederlandse vliegtuig encyclopedie no. 6 | Cockpit uitgeverij Bennekom | Hugo Hooftman | |
Koolhoven FK.51 | . |
Verenigde Vleugels, en de Spinner no.35 |
Harry v.d. Meer | maart 2006 |
.
Websites:
|
- - - |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
2. LvA / ML Koolhoven FK.51
- 2151
Cat 2. LvA / ML
LvA : 54 stuks, 1936-1940
kenmerken 1 t/m 10 en 11 t/m 25 (lestoestel)
kenmerken 400 t/m 428 (als verkenner)
Als vervanger van de zwaar verouderde Fokker C.1 bestelt de Luchtvaartafdeling de FK.51 met een eerste contract voor 10 stuks januari 1936. Het type was bedoeld als een onbewapende overgangstrainer en een verkenningsversie. De LvA bestelde er uiteindelijk 54.
Eerste aflevering van 10 toestellen in 1936 met daarna in 1937 na vervolg order 44 stuks (15 les- en 29 artillerie verkenner toestellen). Ook werden ze wel voor weerverkenning gebruikt. De lichtbewapende verkenningsversie die in 1937 zijn intrede doet, is een tussenstap naar de Fokker C.V en C.X. Het type kist was nog redelijk betaalbaar.
Uiteindelijk waren de toestellen ingedeeld bij I-2 LvR Hilversum, II-2 LvR Ypenburg, III-2 LvR Ruigenhoek en IV-2 LvR op Gilze. Eind jaren dertig werd een aantal gebruikt als lesvliegtuig op Haamstede. Op 10 mei 1940 bij de Duitse aanval waren er nog 16 in dienst: 4 op Hilversum, 5 op Ypenburg, 4 op Ruigenhoek en 3 op Gilze-Rijen. Mei 1940 werden ze niet ingezet voor oorlogshandelingen, ze hadden die rol niet en vanwege het grote Duitse luchtoverwicht. De meesten toestellen werden onklaar gemaakt maar een aantal FK.51 kisten vielen in Duitse handen (o.a. die nog in kratten zaten voor Spanje).
Foto uit en met dank aan de Collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
LvA kist . Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Tilburgsche Courant artikel , waarschijnlijk toen het klaar stond voorde keuring. Collectie M. de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens LVA: | ||||
Registratie | Constructienr. | Datum in dienst / overname ML |
Datum "uit dienst" | Opmerkingen |
1 | 51.02 | aug 1936 | mei 1940 | Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy ??? / buitgemaakt mei 1940 op Schiphol ? |
2 | 51.03 | sept 1939 | mei 1940 | vernield mei 1940 op Haamstede |
3 | 51.04 | aug 1936 | mei 1940 | vernield mei 1940 op Haamstede |
4 | 51.05 | 20-08-1936 | mei 1940 | vernield mei 1940 op Haamstede |
5 | 51.06 | 20-08-1936 | ? | |
6 | 51.07 | sept 1936 | ? | |
7 | 51.08 | sept 1936 | mei 1940 | neusstand maart 1940, ter reparatie |
8 | 51.09 | 16-09-1936 | 15-7-1938 | fatale botsing met de "20" |
9 | 51.10 | 02-10-1936 | mei 1940 | waarschijnlijk vernield mei 1940 op Haamstede |
10 | 51.11 | 03-11-1936 | 01-12-1938 | Verongelukt bij Bunnik ? |
11 | 51. ? | 03-12-1937 | mei 1940 | Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy ??? / vernield mei 1940 op Haamstede ?? |
12 | 03-12-1937 | 05-08-1938 | Ongeval Soesterberg en afgeschreven |
|
13 | 12-11-1937 | 1-5-1940 | Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy ??? / vernield mei 1940 op Haamstede ?? | |
14 | 09-02-1938 | ? | buitgemaakt Haamstede, proefgevlogen Duitsers met balkenkruizen ?? |
|
15 | 09-02-1938 | ? | ongeval 26-02-1940 op Haamstede en ter reparatie. | |
16 | 09-02-1938 | 21-03-1938 | ongeval bij landing en afgeschreven |
|
17 | 09-02-1938 | ? | maart 1940 ongeval en ter reparatie bij Koolhoven | |
18 | 09-02-1938 | 14-08-1939 | ongeval Eindhoven en afgeschreven |
|
19 | 09-02-1938 | mei 1940 | buitgemaakt op Waalhaven door de Duitsers | |
20 | 09-02-1938 | 15-07-1938 | fatale botsing met de "8" en uiteraard afgeschreven | |
21 | 09-02-1938 | maart 1940 | ongeval | |
22 | 09-02-1938 | 02-08-1938 | neergestort bij Rijswijk |
|
23 | 09-02-1938 | mei 1940 | vernield mei 1940 op Haamstede | |
24 | 11-01-1938 | ?? | ||
25 | 09-02-1938 | ?? | ||
400 | 51. ?? | 11-10-1937 | ?? | |
401 | 16-10-1937 | mei 1940 | is buitgemaakt | |
402 | 19-11-1937 | mei 1940 | was in reparatie ? | |
403 | 21-11-1937 | ?? | ||
404 | 27-11-1937 | 19-04-1939 | ongeval bij de start vanaf Waalhaven, waarschijnlijk toch afgeschreven |
|
405 | 03-12-1937 | mei 1940 | waarschijnlijk op Schiphol door Duitsers buitgemaakt ? | |
406 | 03-12-1937 | mei 1940 | in Duitse handen is gevallen op Schiphol mei 1940 | |
407 | 03-12-1937 | 14-05-1940 | verbrand tijdens aanval op De Zilk | |
408 | 06-12-1937 | 14-05-1940 | verbrand op Ruigenhoek ? | |
409 | 09-02-1938 | 10-05-1940 | was op Gilze-Rijen, waarschijnlijk zelf vernietigd | |
410 | 18-01-1938 | ?? | ||
411 | 18-01-1938 | 13-05-1940 | vernield door Duitse aanval | |
412 | 18-01-1938 | mei 1940 | waarschijnlijk vernield mei 1940 op Haamstede | |
413 | 09-02-1938 | 17-04-1940 | noodlanding, geen gegevens | |
414 | 09-02-1938 | 10-05-1940 | beschadigd tijdens Duitse aanval en achtergelaten op Haamstede | |
415 | 09-02-1938 | 13-05-1940 | vernield door Duitse aanval op Haamstede | |
416 | 09-02-1938 | mei 1940 | waarschijnlijk op Schiphol buitgemaakt | |
417 | 09-02-1938 | mei 1940 | buitgemaakt op Waalhaven door de Duitsers | |
418 | 09-02-1938 | mei 1940 | vernield op Haamstede | |
419 | 09-02-1938 | 14-05-1940 | verbrand op Ruigenhoek (door eigen personeel?) | |
420 | 09-02-1938 | 29-08-1939 | ongeval start Soesterberg en afgeschreven |
|
421 | 11-02-1938 | 10-05-1940 | "achtergelaten" op Gilze-Rijen | |
422 | 11-02-1938 | april 1940 | stond op Ypenburg | |
423 | 18-02-1938 | april 1940 | beoogd voor reparatie op Waalhaven bij Koolhoven | |
424 | 18-02-1938 | 26-09-1939 | Afgeschreven (na ongeval) | |
425 | 21-02-1938 | 10-05-1940 | Beschadigd door Duitse aanval op Haamstede | |
426 | 25-02-1938 | 14-05-1940 | verbrand op Ruigenhoek ? | |
427 | 25-02-1938 | mei 1940 | stond ter reparatie op Gilze-Rijen en achtergelaten | |
428 | 11-03-1938 | 14-05-1940 | in brand gestoken door personeel Middenmeer- De Zilk |
Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 2001-2 en 2001-3 en 1967-8 , [B14] Koolhoven boek
Opmerking : De kist "429" welke staat in het MLM , nu NMM Soesterberg is een replica.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
2. LvA / ML Koolhoven FK.51 (foto bijlage)
- 1350
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Vooraanzicht. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op Waalhaven. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In de start. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met blindvlieg oefenkap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Onderhoud buiten met deels onbekleedde romp. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Als weervliegtuig. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op Waalhaven. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met de latere ML driehoeken. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Aparte foto met mitrailleur in achterste positie. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
4. MLD Koolhoven FK.51
- 1777
Cat 4. MLD
17 stuks, kenmerken E1-E15 van 1937 tot 1940 ingezet in Nederland...
Eerste order van 6 stuks in 1936 en in 1937 nog negen stuks.
Twee toestellen gingen mei 1938 verloren door gebroken propellers en werden vervangen door 2 andere kisten.
De FK.51 kisten werden o.a. gebruikt voor patrouilles in de strenge winter van 1940 in de Groep Vliegtuigen no.9.
Veel kisten verloren gegaan begin mei 1940 bij de Duitse aanval op De Kooy.
Registratiegegevens MLD: | ||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
E-1 | 51.12 | 1936 | 10-05-1938 | Contractdatum: 01/08/36. In dienst medio 1936. Verongelukt bij Eelde |
E-1 (I) | 51.124 | 1939 | 10-05-1940 | Contractdatum: 20/09/38. In dienst mei 1939. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy. Vervanger voor het neergestorte toestel mei 1938. |
E-2 | 51.13 | 1936 | 10-05-1940 | Contractdatum: 01/08/36. In dienst medio 1936. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy |
E-3 | 51.14 | 1936 | 10-05-1940 | Contractdatum: 01/08/36. In dienst medio 1936. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy |
E-4 | 51.15 | 1936 | 10-05-1940 | Contractdatum: 01/08/36. In dienst medio 1936. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy |
E-5 | 51.16 | 1936 | 10-05-1940 | Contractdatum: 01/08/36. In dienst medio 1936. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy |
E-6 | 51.30 | 1936 | 11-05-1938 | Contractdatum: 01/08/36. In dienst medio 1936. Verongelukt bij Breezand |
E-6 (II) | 51.125 | 1939 | 10-05-1940 | Contractdatum: 20/09/38. In dienst mei 1939. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy. Vervanger voor het neergestorte toestel mei 1938. |
E-7 | 51.53 | 1936 | 10-05-1940 | Contractdatum: 18/06/37. In dienst medio 1937. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy |
E-8 | 51.54 | 1937 | 10-05-1940 | Contractdatum: 18/06/37. In dienst medio 1937. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy |
E-9 | 51.55 | 1937 | 10-05-1940 | Contractdatum: 18/06/37. In dienst medio 1937. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy |
E-10 | 51.56 | 1937 | 10-05-1940 | Contractdatum: 18/06/37. In dienst medio 1937. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy |
E-11 | 51.57 | 1937 | 10-05-1940 | Contractdatum: 18/06/37. In dienst medio 1937. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy |
E-12 | 51.58 | 1937 | 10-05-1940 | Contractdatum: 18/06/37. In dienst medio 1937. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy |
E-13 | 51.59 | 1937 | 10-05-1940 | Contractdatum: 18/06/37. In dienst medio 1937. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy |
E-14 | 51.60 | 1937 | 10-05-1940 | Contractdatum: 18/06/37. In dienst medio 1936. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy |
E-15 | 51.61 | 1937 | 10-05-1940 | Contractdatum: 18/06/37. In dienst medio 1936. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.kennis 1967-8
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Koolhoven FK.51 (foto bijlage)
- 1292
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Het lijkt uitgerust met mitrailleur bij de waarnemer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op De Kooy. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In de hangaar op De Kooy.Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Dertiger jaren. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Aardige foto die de constructie laat zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
5. LA-KNIL Koolhoven FK.51
- 1957
Cat 5. LA-KNIL / ML-KNIL
De LA-KNIL verkreeg 60 stuks FK-51 (in diverse orders) (LA-KNIL hernoemd naar Militaire Luchtvaart ML-KNIL maart 1939).
Dit type werd besteld voor de basistraining als opvolger van de Avro 504 maar de latere Ryan STM bleek later was daar beter geschikt voor. Ze werden ook gebruikt als overgangsvliegtuig.
Een eerste FK.51 serie in 1937 van 20 stuks werd eerst geleverd. De vleugel was van hout en de romp staalbuis voorzien van linnen. Ze hadden een Wasp Junior motor die goed voldeed. Rond 1938 werden er nog 5 extra geleverd. Voor wederom een vervolgserie van 20 stuks (K-26 t/m K-45) werd besloten de spanwijdte van de vleugel groter te maken al was in de dagelijkse vliegpraktijk daar weinig van te merken. Alle vliegtuigen werden op Waalhaven gebouwd en in kratten naar Indië verscheept.
(Later volgde nog een additionele bestelling voor de ML-KNIL voor 15 stuks maar Duitse inval mei 1940 in Nederland maakte levering niet meer mogelijk).
Uiteindelijk waren er dus 45 toestellen tijdig voor het uitbreken van de oorlog mei 1940 in Nederland in Indië afgeleverd. Ze werden o.a. voor de voortgezette opleiding gebruikt vanaf Kalidjati maar het was een nogal veeleisende kist.
In 1941 vlogen er nog zo'n 33 FK.51 vliegtuigen, vaak ook voorzien van een lichte mitrailleur in de bovenvleugel. November 1941 waren 18 toestellen inzetbaar als verkenner vanaf Tjililitan en Singosari. Tijdens de Japanse oorlogshandelingen werden veel toestellen neergeschoten of op de grond vernietigd. Diverse kisten werden ook onklaar gemaakt voordat men het personeel evacueerde naar Australië.
En in de Bataafsche krant in Indië verscheen een artikel met een heel technisch verhaal d.d.19-08-1937 (Collectie M. de Vreeze).
Registratiegegevens LA-KNIL / ML-KNIL: | ||||||
Registratie | Tweede Registratie | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
K-1 | K-101 | sept 1937 | ||||
K-2 | K-102 | sept 1937 | ||||
K-3 | K-103 | |||||
K-4 | K-104 | |||||
K-5 | K-105 | |||||
K-6 | K-106 | |||||
K-7 | K-107 | |||||
K-8 | K-108 | |||||
K-9 | K-109 | |||||
K-10 | K-110 | |||||
K-11 | K-111 | |||||
K-12 | K-112 | 1938 | ||||
K-13 | K-113 | |||||
K-14 | 03-12-1939 | Botsing met K-16 en afgeschreven op Andir |
||||
K-15 | K-115 | |||||
K-16 | 03-12-1939 | Botsing met K-14 en afgeschreven op Andir |
||||
K-17 | K-117 | ? | verongelukt bij Kentjana | |||
K-18 | 08-08-1939 | Botsing met K-19 en afgeschreven bij Tjimindi |
||||
K-19 | 08-08-1939 | Botsing met K-18 bij Tjimindi en afgeschreven | ||||
K-20 | K-120 | |||||
K-21 | K-121 | 1938 | tweede serie van 5 | |||
K-22 | K-122 | |||||
K-23 | K-123 | |||||
K-24 | K-124 | |||||
K-25 | K-125 | |||||
K-26 | K-126 | 51126 | 1939? | derde serie van 20, met vergrootte vleugel | ||
K-27 | K-127 | met vergrootte vleugel | ||||
K-28 | K-128 | met vergrootte vleugel | ||||
K-29 | K-129 | met vergrootte vleugel | ||||
K-30 | K-130 | met vergrootte vleugel | ||||
K-31 | K-131 | met vergrootte vleugel | ||||
K-32 | K-132 | met vergrootte vleugel | ||||
K-33 | K-133 | met vergrootte vleugel | ||||
K-34 | K-134 | met vergrootte vleugel | ||||
K-35 | K-135 | met vergrootte vleugel | ||||
K-36 | K-136 | met vergrootte vleugel | ||||
K-37 | K-137 | met vergrootte vleugel | ||||
K-38 | K-138 | met vergrootte vleugel | ||||
K-39 | K-139 | met vergrootte vleugel | ||||
K-40 | K-140 | met vergrootte vleugel | ||||
K-41 | K-141 | met vergrootte vleugel | ||||
K-42 | K-142 | met vergrootte vleugel | ||||
K-43 | K-143 | met vergrootte vleugel | ||||
K-44 | K-144 | met vergrootte vleugel | ||||
K-45 | K-145 | met vergrootte vleugel |
Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie , [B5] Luchtv.kennis 1971-1 en 1967-8
Wie heeft meer info? Graag uw bijdrage... contactformulier
Inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)
5. LA-KNIL Koolhoven FK.51 (foto bijlage)
- 1444
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Voor ML-KNIL bedoelde kist, nog op Waalhaven. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
ML-KNIL kist met onderop duidelijk de grote witte registratie. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Boven de bergen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Van vliegschool LA/KNIL te Kalidjati (det.Marine) november 1940. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Lesvliegtuig Koolhoven FK-51 trainer voortgezette vliegopleiding (1936-1940) te Kalidjati, vliegschool LA/KNIL 1940. Detachement leerling onder officier vlieger van Kon.Marine aldaar aanwezig. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Koolhoven FK.51
- 2527
Modelbouw Koolhoven FK.51
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Special Hobby /MPM ("Dutch versie") ##
Steelwork [IPMS recensie]
Azur *
Dekno (resin)
|
-
|
-
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
BOXART
* Modelbouw: Azur kit 1/72 heeft "golvende vleugels": dit moet echter vlak zijn; De toestellen waren voorzien van triplex bekleding en niet van een linnen bekleding.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(1) | <K120 > ?? "khaki oil varnish" | < K109> "hemelsblauw" | MLD en LvA | ||
(1b) | < K109> "hemelsblauw" | < K109> "hemelsblauw" | LvA | ||
(2a) |
<K130> aluminium: bovenvleugel en staart <K174> chocolade bruin: ondervleugel en romp |
<K130> aluminium: onderzijden van romp, staartvlakken en vleugels | LA-KNIL (eerste serie); met rozetten en rood-wit-blauw op richtingsroer;
later ook driehoeken en oranje richtingsroer. |
||
(2b) |
<K130> aluminium: bovenvleugel, ondervleugel en staart <K174> chocolade bruin: romp |
<K130> aluminium: onderzijden van romp, staartvlakken en vleugels |
LA-KNIL (tweede en derde serie); met rozetten en rood-wit-blauw op richtingsroer; later ook driehoeken en oranje richtingsroer. |
||
(2c) |
< K86> jongblad + < K126> oudblad |
<K130> aluminium: onderzijden van romp, staartvlakken en vleugels |
LA-KNIL camouflage**, n.m in oudblad met delen in jongblad zoals vleugelvoorranden en delen romp en staartvoorrand ; ook driehoeken en oranje richtingsroer; mid 1940 geen driehoeken op vleugels en geen oranje richtingsroer meer. |
..
** Bij de bouw van een model op kleinere schaal is het wellicht goed rekening te houden met het schaaleffect waarbij modellen realistischer overkomen als de met name donkere kleuren iets lichter worden aangebracht op het model. (vandaar dat de tabel de ietwat lichtere kleur suggereert voor "jong blad" en "oud blad").
----
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE: (door Meindert de Vreeze)
Bij de LA-KNIL / ML-KNIL hadden de kisten eerst schema (2a) met rozetten en rood-wit-blauw op richtingsroer; daarna driehoeken en oranje richtingsroer. Eind 1939 werden de regi's van de nog bestaande kisten met "honderd" verhoogd (b.v. "K33"werd "K133"). Mid 1940 geen driehoeken meer op de vleugel en verviel het oranje richtingsroer. Heel laat werd het jongblad en oudbad schema (2c) gebruikt.
De oude 1/72 Dekno kit uit 1997 heeft zo'n 17 giethars/ resin- en 8 nogal zachte witmetaal- onderdelen. Na wat opknapwerk zoals het afschuren van de witmetalen deeltjes zijn de onderdelen niet eens onaardig. Je kunt eenzitter of tweezitter maken met schema's voor Spaanse of Nederlandse kist maar de aanwijzingen in Spaans zijn onduidelijk. De decals vallen uit elkaar dus het afdekken met een speciale decalfilm zoals MicroScale decalfilm is nodig. Helaas is de passing van deze kit niet best. (bron: Scale Aviation Modeller sept 1997). Deze kit is ondertussen helaas niet meer aan te bevelen, er zijn veel betere zoals de Special Hobby kit.....
----
## De 1/72 Special Hobby kit #72048 uit 2005 van de Koolhoven FK.51 heeft zo'n 48 plastic- en een paar giethars-onderdeeltjes. Verder zit er een etsmetaal setje bij. Het is een nette kit maar wel schort-run. Decals zijn voor een paar LvA kisten en een MLD kist. De oppervlaktedetails zijn netjes met ook nette vleugels. Interieur is afdoende met ook de raampjes in de rompzijkant. Er zitten wat keuzes in onderdelen bij zoals andere vleugeltips, motorgondels en propellers (o.a. Spanje). In de motorkap ontbreekt 1 opening voor de uitlaat en verder kan het interieur nog wat extra detail gebruiken. Het model kan worden voorzien van een Lewis machinegeweer achterin die op een paar kisten was gemonteerd. De bouw van deze kit geeft geen problemen maar natuurlijk zijn de spandraden even een werkje om netjes aan te brengen. De aangegeven kleuren zijn niet helemaal correct, zie de kleurentabel hierboven. Het decaltje voor het richtingsroer is te groot dus dit even aanpassen.
Tip: IPMS lid Rob Hamann heeft van deze 1/72 kit een uitgebreid bouwverslag staan in PDF op zijn website hollandaircraft.nl [externe link]. Kijk ook voor zijn model op de Regio Zuid-Holland pagina hier....
-----------
Over de 1/72 Steelwork FK.51 kit , kijk voor een IPMS recensie hier.......
-----------
Opmerking: er zijn bij de FK.51 wat kleine variaties geweest o.a. vorm richtingsroer en vorm van de cabineuitsparingen voor de bemanning.
Tekening FK.51 met Whirlwind motor. Collectie M. de Vreeze (used with permission)
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)
en meer.....
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)