IPMS Nederland

INFO Koolhoven FK.51

.....

Fabriek Koolhoven
Vliegtuig  
Type-aanduiding FK.51
Cat 2, 4, 5  --  totaal 116 stuks
 

 

fk51 profile

Informatie:

Militaire dubbeldekker ontworpen als trainer en verkenner. Specificaties kwamen van de LvA die een nieuw overgangs-lesvligetuig zochten in de jaren dertig. Koolhoven kreeg (na de FK-49) eindelijk ook verzoeken binnen van de LvA en niet alleen concurrent Fokker. Koolhoven ging aan de slag en keek nauwkeurig naar de prestaties van de Avro 626. De ervaring met de FK-46 en de constructie methoden werden gebruikt in het ontwerp.  

Het eerste prototype van de FK-51 vloog in mei 1935 vanaf Waalhaven waar de fabriek stond en was voorzien van een Cheetah V motor met 275 pk. Toestel had een buizenframe romp met triplex bekleed en vleugel van hout met triplex in plaats van het gebruikelijke linnen. Na wat proeven waren de LvA en ook de MLD enthousiast maar men wenste nog wat aanpassingen. Ook de ML-KNIL was geinteresseerd maar voor de tropen hadden ze weer andere wensen. Er moest derhalve door Koolhoven een behoorlijk stuk her-ontwerp plaatsvinden met ook andere motor opties. De ML-KNIL kisten kregen een Wasp Junior motor en ook een wat grotere vleugel, maar dat had niet veel effekt voor de prestaties.  

De FK.51 werd in meerdere series gebouwd, o.a. door een tweede vervolgorder van de LVA. De series verschilden nogal in de details en gebruikte onderdelen.

In de praktijk voldeed het type, al was onderhoud lastig en de vleugel als geheel niet altijd vormvast. Koolhoven moest een behoorlijk aantal kisten na aflevering modificeren. Ook de vliegers moesten wennen aan een "niet Fokker" toestel.  

(Spanje had ook grote belangstelling voor een jager/eenpersoons versie van de FK-51 uitgerust met twee mitrailleurs en meer brandstofvoorraad; Koolhoven had deze aangeboden en Spanje bestelde er liefst 40. Ze hadden een Armstrong Siddeley Jaguar motor. Formeel liep dit vanwege een wapenembargo i.v.m de Spaanse burgeroorlog via Frankrijk en Zwitserland. Echter betalingsproblemen leidden ertoe dat veel kisten door vertraging nooit in Spanje zijn aangekomen, al waren er 28 klaar voor aflevering voor de uitbraak van de oorlog op 10 mei 1940. Waarschijnlijk zijn er minder dan 10 daadwerkelijk in Spanje aangekomen. Enkele toestellen vlogen nog tot ca. 1950). 

Door dit vliegtuig werd Koolhoven een fabriek die flinke aantallen vliegtuigen in produktie had. De latere Koolhoven FK-56 laagdekker maakte gebruik van de ervaringen van de FK-51. In totaal werden zo'n 160 stuks FK-51 geproduceerd.  

 Type: trainer, verkenner voor 2 bemanningsleden
 Motoren:  
 Armstrong Siddeley Cheetah IX met 325 pk voor LvA versie /  
 Pratt and Whitney R-985 Wasp Junior van 450 pk voor ML-KNIL /  
 Wright Whirlwind R975 voor MLD kisten
 Maximum snelheid ongeveer 240 km/u op 2200 m hoogte met Cheetah IX motor  
 Leeggewicht circa 900 kg
 Normaal startgewicht: 1500 kg
 Bereik: 500 tot 680 km
 Spanwijdte: 9,0 m (voor 3e serie ML-KNIL toestellen vergroot naar 10,0 m)
 Lengte: 7,85 m

 De eerste trainers waren onbewapend. Enige toestellen uit noodzaak ook uitgerust met voor- en achter- mitrailleur van het type 7,7mm Lewis. 

Literatuur:
Koolhoven, Nederlandse vliegtuigbouwer in schaduw van Fokker . Uitg. Romen Haarlem Thijs Postma en Theo Wesselink
1981
Koolhoven FK.51 Nederlandse vliegtuig encyclopedie no. 6 Cockpit uitgeverij Bennekom Hugo Hooftman
Koolhoven FK.51 .

Verenigde Vleugels,

en de Spinner no.35

Harry v.d. Meer maart 2006

 .

Websites:
- - -

 

FOTO GALERIJ:

  • fk51-profile
  • koolhoven-fk51-19081937a
  • koolhoven-fk51-2-mdv-archive
  • koolhoven-fk51-2-mindef-arc
  • koolhoven-fk51-3-mdv-archive
  • koolhoven-fk51-indisch-b
  • koolhoven-fk51-kluauthor
  • koolhoven-fk51-lvk-1
  • koolhoven-fk51-mdv-a1
  • koolhoven-fk51-mdv-a2
  • koolhoven-fk51-mdv-a3
  • koolhoven-fk51-mdv-a5
  • koolhoven-fk51-mindef-archive
  • koolhoven-fk51-tilburg-1412

 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



     

2. LvA / ML Koolhoven FK.51

Cat 2.  LvA / ML

LvA : 54  stuks, 1936-1940  
 kenmerken 1 t/m 10 en 11 t/m 25  (lestoestel)
 kenmerken 400 t/m 428  (als verkenner)

Als vervanger van de zwaar verouderde Fokker C.1 bestelt de Luchtvaartafdeling de FK.51 met een eerste contract voor 10 stuks januari 1936. Het type was bedoeld als een onbewapende overgangstrainer en een verkenningsversie. De LvA bestelde er uiteindelijk 54.

Eerste aflevering van 10 toestellen in 1936 met daarna in 1937 na vervolg order 44 stuks (15 les- en 29 artillerie verkenner toestellen). Ook werden ze wel voor weersverkenning gebruikt. De lichtbewapende verkenningsversie die in 1937 zijn intrede doet, is een tussenstap naar de Fokker C.V en C.X. Het type kist was nog redelijk betaalbaar.

Uiteindelijk waren de toestellen ingedeeld bij I-2 LvR Hilversum, II-2 LvR Ypenburg, III-2 LvR Ruigenhoek en IV-2 LvR op Gilze. Eind jaren dertig werd een aantal gebruikt als lesvliegtuig op Haamstede. Op 10 mei 1940 bij de Duitse aanval waren er nog 16 in dienst:  4 op Hilversum, 5 op Ypenburg, 4 op Ruigenhoek en 3 op Gilze-Rijen. Mei 1940 werden ze niet ingezet voor oorlogshandelingen, ze hadden die rol niet en vanwege het grote Duitse luchtoverwicht. De meesten toestellen werden onklaar gemaakt maar een aantal FK.51 kisten vielen in Duitse handen (o.a. die nog in kratten zaten voor Spanje). 

koolhoven fk51 lvk 1

Foto uit en met dank aan de Collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)

koolhoven-fk51-kluauthor 

Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

koolhoven-fk51-2-mindef-arc

LvA kist . Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission) 

koolhoven-fk51-2-mdv-archive                                       
Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

koolhoven-fk51-tilburg-1412
Tilburgsche Courant artikel , waarschijnlijk toen het klaar stond voorde keuring. Collectie M. de Vreeze (used with permission)


Foto Selectie uit de  Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Vooraanzicht. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Waalhaven. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In de start. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met blindvlieg oefenkap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Onderhoud buiten met deels onbekleedde romp. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Als weervliegtuig. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Waalhaven. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met de latere ML driehoeken. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)  

Aparte foto met mitrailleur in achterste positie. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens LVA:
Registratie Constructienr. Datum in dienst / overname ML
Datum "uit dienst" Opmerkingen
1 51.02 aug 1936 mei 1940 Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy ??? / buitgemaakt mei 1940 op Schiphol ?
2 51.03 sept 1939 mei 1940 vernield mei 1940 op Haamstede
3 51.04 aug 1936 mei 1940 vernield mei 1940 op Haamstede
4 51.05 20-08-1936 mei 1940 vernield mei 1940 op Haamstede 
5 51.06 20-08-1936 ?  
6 51.07 sept 1936 ?  
7 51.08 sept 1936 mei 1940 neusstand maart 1940, ter reparatie
8 51.09 16-09-1936 15-7-1938 fatale botsing met de "20"
9 51.10 02-10-1936 mei 1940 waarschijnlijk vernield mei 1940 op Haamstede 
10 51.11 03-11-1936 01-12-1938 Verongelukt bij Bunnik ?
11 51. ?  03-12-1937 mei 1940 Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy ??? / vernield mei 1940 op Haamstede ??
12   03-12-1937 05-08-1938 Ongeval Soesterberg en afgeschreven
13   12-11-1937 1-5-1940 Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy ??? / vernield mei 1940 op Haamstede ??
14   09-02-1938 ? buitgemaakt Haamstede, proefgevlogen Duitsers met balkenkruizen ??
15   09-02-1938 ? ongeval 26-02-1940 op Haamstede en ter reparatie. 
16   09-02-1938 21-03-1938 ongeval bij landing en afgeschreven
17   09-02-1938 ? maart 1940 ongeval en ter reparatie bij Koolhoven
18   09-02-1938 14-08-1939 ongeval Eindhoven en afgeschreven
19   09-02-1938 mei 1940 buitgemaakt op Waalhaven door de Duitsers
20   09-02-1938 15-07-1938 fatale botsing met de  "8" en uiteraard afgeschreven
21   09-02-1938 maart 1940 ongeval
22   09-02-1938 02-08-1938 neergestort bij Rijswijk
23   09-02-1938 mei 1940 vernield mei 1940 op Haamstede 
24   11-01-1938 ??  
25   09-02-1938 ??  
400 51. ?? 11-10-1937 ??  
401   16-10-1937 mei 1940 is buitgemaakt 
402   19-11-1937 mei 1940 was in reparatie ?
403   21-11-1937 ??  
404   27-11-1937 19-04-1939 ongeval bij de start vanaf Waalhaven, waarschijnlijk toch afgeschreven
405   03-12-1937 mei 1940 waarschijnlijk op Schiphol door Duitsers buitgemaakt ?
406   03-12-1937 mei 1940 in Duitse handen is gevallen op Schiphol mei 1940
407   03-12-1937 14-05-1940 verbrand tijdens aanval op De Zilk
408   06-12-1937 14-05-1940 verbrand op Ruigenhoek ?
409   09-02-1938 10-05-1940 was op Gilze-Rijen, waarschijnlijk zelf vernietigd 
410   18-01-1938 ??  
411   18-01-1938 13-05-1940 vernield door Duitse aanval
412   18-01-1938 mei 1940 waarschijnlijk vernield mei 1940 op Haamstede 
413   09-02-1938 17-04-1940 noodlanding, geen gegevens
414   09-02-1938 10-05-1940 beschadigd tijdens Duitse aanval en achtergelaten op Haamstede 
415   09-02-1938 13-05-1940 vernield door Duitse aanval op Haamstede
416   09-02-1938 mei 1940 waarschijnlijk op Schiphol buitgemaakt
417   09-02-1938 mei 1940 buitgemaakt op Waalhaven door de Duitsers
418   09-02-1938 mei 1940 vernield op Haamstede
419   09-02-1938 14-05-1940 verbrand op Ruigenhoek (door eigen personeel?)
420   09-02-1938 29-08-1939 ongeval start Soesterberg en afgeschreven
421   11-02-1938 10-05-1940 "achtergelaten" op Gilze-Rijen
422   11-02-1938 april 1940 stond op Ypenburg
423   18-02-1938 april 1940 beoogd voor reparatie op Waalhaven bij Koolhoven
424   18-02-1938 26-09-1939 Afgeschreven (na ongeval)
425   21-02-1938 10-05-1940 Beschadigd door Duitse aanval op Haamstede
426   25-02-1938 14-05-1940 verbrand op Ruigenhoek ?
427   25-02-1938 mei 1940 stond ter reparatie op Gilze-Rijen en achtergelaten 
428   11-03-1938 14-05-1940 in brand gestoken door personeel Middenmeer- De Zilk

Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 2001-2 en 2001-3 en 1967-8 , [B14] Koolhoven boek 

Opmerking : De kist "429" welke staat in het MLM , nu NMM Soesterberg is een replica.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


4. MLD Koolhoven FK.51

Cat 4.  MLD

17 stuks,  kenmerken  E1-E15 van 1937 tot 1940 ingezet in Nederland...  
Eerste order van 6 stuks in 1936 en in 1937 nog negen stuks.

Twee toestellen gingen mei 1938 verloren door gebroken propellers en werden vervangen door 2 andere kisten.  

De FK.51 kisten werden o.a. gebruikt voor patrouilles in de strenge winter van 1940 in de Groep Vliegtuigen no.9. 

Veel kisten verloren gegaan mei 1940 bij de Duitse aanval op De Kooy.
 koolhoven-fk51-mdv-a2  

 MLD kist  . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

koolhoven-fk51-mdv-a3 

Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

koolhoven-fk51-3-mdv-archive
Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Het lijkt uitgerust met mitrailleur bij de waarnemer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op De Kooy. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In de hangaar op De Kooy.Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Dertiger jaren. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Aardige foto die de constructie laat zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens MLD:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
E-1 51.12 1936 10-05-1938 Contractdatum: 01/08/36. In dienst medio 1936. Verongelukt bij Eelde
E-1 (I) 51.124 1939 10-05-1940 Contractdatum: 20/09/38. In dienst mei 1939. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy. Vervanger voor het neergestorte toestel mei 1938.
E-2 51.13 1936 10-05-1940 Contractdatum: 01/08/36. In dienst medio 1936. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy
E-3 51.14 1936 10-05-1940 Contractdatum: 01/08/36. In dienst medio 1936. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy
E-4 51.15 1936 10-05-1940 Contractdatum: 01/08/36. In dienst medio 1936. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy
E-5 51.16 1936 10-05-1940 Contractdatum: 01/08/36. In dienst medio 1936. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy
E-6 51.30 1936 11-05-1938 Contractdatum: 01/08/36. In dienst medio 1936. Verongelukt bij Breezand
E-6 (II) 51.125 1939 10-05-1940 Contractdatum: 20/09/38. In dienst mei 1939. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy. Vervanger voor het neergestorte toestel mei 1938.
E-7 51.53 1936 10-05-1940 Contractdatum: 18/06/37. In dienst medio 1937. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy
E-8 51.54 1937 10-05-1940 Contractdatum: 18/06/37. In dienst medio 1937. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy
E-9 51.55 1937 10-05-1940 Contractdatum: 18/06/37. In dienst medio 1937. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy
E-10 51.56 1937 10-05-1940 Contractdatum: 18/06/37. In dienst medio 1937. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy
E-11 51.57 1937 10-05-1940 Contractdatum: 18/06/37. In dienst medio 1937. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy
E-12 51.58 1937 10-05-1940 Contractdatum: 18/06/37. In dienst medio 1937. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy
E-13 51.59 1937 10-05-1940 Contractdatum: 18/06/37. In dienst medio 1937. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy
E-14 51.60 1937 10-05-1940 Contractdatum: 18/06/37. In dienst medio 1936. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy
E-15 51.61 1937 10-05-1940 Contractdatum: 18/06/37. In dienst medio 1936. Vernield bij bombardement van Marine Vliegkamp De Kooy

 Bronnen o.a.  [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.kennis 1967-8

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


5. LA-KNIL Koolhoven FK.51

Cat 5.  LA-KNIL / ML-KNIL

De LA-KNIL  bestelde 60 stuks FK-51 (vier series van 15 stuks) (LA-KNIL hernoemd naar Militaire Luchtvaart ML-KNIL maart 1939)

Dit type werd besteld  voor de basistraining als opvolger van de Avro 504 maar de latere Ryan STM was daar beter geschikt voor. Ze werden ook gebruikt als overgangsvliegtuig. Een eerste FK.51 serie in 1937 van 20 stuks en nog eens 5 stuks werden eerst geleverd. Ze hadden een Wasp Junior motor die goed voldeed. Van een vervolgserie van 20 stuks (K-26 t/m K-45) werd besloten de vleugel iets groter te maken al was daar in de praktijk weinig van te merken. Alle vliegtuigen werden op Waalhaven gebouwd en in kratten naar Indie verscheept. (Later volgde nog een bestelling voor de  ML-KNIL voor 15 stuks maar Duitse inval mei 1940 in Nederland maakte levering niet meer mogelijk).

Uiteindelijk waren er dus 45 toestellen tijdig voor het uitbreken van de oorlog mei 1940 in Nederland in Indie afgeleverd. Ze werden o.a. voor de voortgezette opleiding gebruikt vanaf Kalidjati maar het was een nogal veeleisende kist.

In 1941 vlogen er nog zo'n 33 FK.51 vliegtuigen, vaak ook voorzien van een lichte mitrailleur in de bovenvleugel. November 1941 waren 18 toestellen inzetbaar als verkenner vanaf Tjililitan en Singosari. Tijdens de Japanse oorlogshandelingen werden veel toestellen neergeschoten of op de grond vernietigd. Diverse kisten werden ook onklaar gemaakt voordat men het personeel evacueerde naar Australie. 


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Voor ML-KNIL bedoelde kist, nog op Waalhaven. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

ML-KNIL kist met onderop duidelijk de grote witte registratie. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Boven de bergen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Van vliegschool LA/KNIL te Kalidjati (det.Marine) november 1940. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Lesvliegtuig Koolhoven FK-51 trainer voortgezette vliegopleiding (1936-1940) te Kalidjati, vliegschool LA/KNIL 1940. Detachement leerling onder officier vlieger van Kon.Marine aldaar aanwezig. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

 koolhoven-fk51-19081937a        koolhoven-fk51-indisch-b
 En in de Bataafsche krant in Indie verscheen een artikel met een heel technisch verhaal d.d.19-08-1937 (Collectie M. de Vreeze).

Registratiegegevens LA-KNIL / ML-KNIL:
Registratie Tweede Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
K-2 K-102   sept 1937    
K-3 K-103        
K-4 K-104        
K-5 K-105        
K-6 K-106        
K-7 K-107        
K-8 K-108        
K-9 K-109        
K-10 K-110        
K-11 K-111        
K-12 K-112   1938    
K-13 K-113        
K-14        03-12-1939 Botsing met K-16 en afgeschreven op Andir
K-15 K-115        
K-16        03-12-1939 Botsing met K-14 en afgeschreven op Andir
K-17 K-117      ? verongelukt bij Kentjana
K-18        08-08-1939 Botsing met K-19 en afgeschreven bij Tjimindi
K-19        08-08-1939 Botsing met K-18 bij Tjimindi en afgeschreven
K-20 K-120        
K-21 K-121   1938    
K-22 K-122        
K-23 K-123        
K-24 K-124        
K-25 K-125        
K-26 K-126  51126      met vergrootte vleugel
K-27 K-127        met vergrootte vleugel 
K-28 K-128        met vergrootte vleugel
K-29 K-129        met vergrootte vleugel
K-30 K-130        met vergrootte vleugel
K-31 K-131        met vergrootte vleugel
K-32 K-132        met vergrootte vleugel
K-33 K-133        met vergrootte vleugel
K-34 K-134        met vergrootte vleugel
K-35 K-135        met vergrootte vleugel
K-36 K-136        met vergrootte vleugel
K-37 K-137        met vergrootte vleugel
K-38 K-138        met vergrootte vleugel
K-39 K-139        met vergrootte vleugel
K-40 K-140        met vergrootte vleugel
K-41 K-141        met vergrootte vleugel
K-42 K-142        met vergrootte vleugel
K-43 K-143        met vergrootte vleugel
K-44 K-144        met vergrootte vleugel
K-45 K-145        met vergrootte vleugel

  Bronnen o.a.  [B15] Luchtv.Indie , [B5] Luchtv.kennis 1971-1 en 1967-8

Wie heeft meer info? Graag uw bijdrage... contactformulier

 

Inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Koolhoven FK.51

Modelbouw Koolhoven FK.51

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Special Hobby /MPM ("Dutch versie")  
Steelwork [IPMS recensie]
Azur *
Dekno (resin)
 
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

BOXART

  • azur-fk51-72
  • dekno-fk51-72
  • special-hobby-fk51-72
  • steelwork-fk51-72

* Modelbouw: Azur kit 1/72 heeft "golvende vleugels": dit moet echter vlak zijn; De toestellen waren voorzien van triplex bekleding en niet van een linnen bekleding.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1)     <K120 > ?? "khaki oil varnish" < K109> "hemelsblauw"    MLD  en  LvA
(2)    < K109> "hemelsblauw" < K109> "hemelsblauw"    LvA

..

 

Opmerking: er zijn wat kleine variaties geweest o.a. vorm richtingsroer en vorm van de cabine uitsparingen voor de bemanning.

fk 51 draw mdv1

Tekening FK.51 met Whirlwind motor. Collectie M. de Vreeze (used with permission)

 

Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)

Koolhoven FK51 LVA 2A

en meer.....

  • Koolhoven-FK51-LVA-2A
  • Koolhoven-FK51-LVA-2B
  • Koolhoven-FK51-LVA-2C
  • Koolhoven-FK51-LVA-3A
  • Koolhoven-FK51-LVA-3B
  • Koolhoven-FK51-LVA-3C
  • Koolhoven-FK51-ML-KNIL-1
  • Koolhoven-FK51-ML-KNIL-2
  • Koolhoven-FK51-ML-KNIL-3
  • Koolhoven-FK51-MLD-1A
  • Koolhoven-FK51-MLD-2A
  • Koolhoven_Fk51_LVA-1A
  • Koolhoven_Fk51_LVA-1B
  • Koolhoven_Fk51_LVA-1C

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)