Cat 5. LA-KNIL / ML-KNIL
De LA-KNIL verkreeg 60 stuks FK-51 (in diverse orders) (LA-KNIL hernoemd naar Militaire Luchtvaart ML-KNIL maart 1939).
Dit type werd besteld voor de basistraining als opvolger van de Avro 504 maar de latere Ryan STM bleek later was daar beter geschikt voor. Ze werden ook gebruikt als overgangsvliegtuig.
Een eerste FK.51 serie in 1937 van 20 stuks werd eerst geleverd. De vleugel was van hout en de romp staalbuis voorzien van linnen. Ze hadden een Wasp Junior motor die goed voldeed. Rond 1938 werden er nog 5 extra geleverd. Voor wederom een vervolgserie van 20 stuks (K-26 t/m K-45) werd besloten de spanwijdte van de vleugel groter te maken al was in de dagelijkse vliegpraktijk daar weinig van te merken. Alle vliegtuigen werden op Waalhaven gebouwd en in kratten naar Indië verscheept.
(Later volgde nog een additionele bestelling voor de ML-KNIL voor 15 stuks maar Duitse inval mei 1940 in Nederland maakte levering niet meer mogelijk).
Uiteindelijk waren er dus 45 toestellen tijdig voor het uitbreken van de oorlog mei 1940 in Nederland in Indië afgeleverd. Ze werden o.a. voor de voortgezette opleiding gebruikt vanaf Kalidjati maar het was een nogal veeleisende kist.
In 1941 vlogen er nog zo'n 33 FK.51 vliegtuigen, vaak ook voorzien van een lichte mitrailleur in de bovenvleugel. November 1941 waren 18 toestellen inzetbaar als verkenner vanaf Tjililitan en Singosari. Tijdens de Japanse oorlogshandelingen werden veel toestellen neergeschoten of op de grond vernietigd. Diverse kisten werden ook onklaar gemaakt voordat men het personeel evacueerde naar Australië.
En in de Bataafsche krant in Indië verscheen een artikel met een heel technisch verhaal d.d.19-08-1937 (Collectie M. de Vreeze).
Registratiegegevens LA-KNIL / ML-KNIL: | ||||||
Registratie | Tweede Registratie | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
K-1 | K-101 | sept 1937 | ||||
K-2 | K-102 | sept 1937 | ||||
K-3 | K-103 | |||||
K-4 | K-104 | |||||
K-5 | K-105 | |||||
K-6 | K-106 | |||||
K-7 | K-107 | |||||
K-8 | K-108 | |||||
K-9 | K-109 | |||||
K-10 | K-110 | |||||
K-11 | K-111 | |||||
K-12 | K-112 | 1938 | ||||
K-13 | K-113 | |||||
K-14 | 03-12-1939 | Botsing met K-16 en afgeschreven op Andir |
||||
K-15 | K-115 | |||||
K-16 | 03-12-1939 | Botsing met K-14 en afgeschreven op Andir |
||||
K-17 | K-117 | ? | verongelukt bij Kentjana | |||
K-18 | 08-08-1939 | Botsing met K-19 en afgeschreven bij Tjimindi |
||||
K-19 | 08-08-1939 | Botsing met K-18 bij Tjimindi en afgeschreven | ||||
K-20 | K-120 | |||||
K-21 | K-121 | 1938 | tweede serie van 5 | |||
K-22 | K-122 | |||||
K-23 | K-123 | |||||
K-24 | K-124 | |||||
K-25 | K-125 | |||||
K-26 | K-126 | 51126 | 1939? | derde serie van 20, met vergrootte vleugel | ||
K-27 | K-127 | met vergrootte vleugel | ||||
K-28 | K-128 | met vergrootte vleugel | ||||
K-29 | K-129 | met vergrootte vleugel | ||||
K-30 | K-130 | met vergrootte vleugel | ||||
K-31 | K-131 | met vergrootte vleugel | ||||
K-32 | K-132 | met vergrootte vleugel | ||||
K-33 | K-133 | met vergrootte vleugel | ||||
K-34 | K-134 | met vergrootte vleugel | ||||
K-35 | K-135 | met vergrootte vleugel | ||||
K-36 | K-136 | met vergrootte vleugel | ||||
K-37 | K-137 | met vergrootte vleugel | ||||
K-38 | K-138 | met vergrootte vleugel | ||||
K-39 | K-139 | met vergrootte vleugel | ||||
K-40 | K-140 | met vergrootte vleugel | ||||
K-41 | K-141 | met vergrootte vleugel | ||||
K-42 | K-142 | met vergrootte vleugel | ||||
K-43 | K-143 | met vergrootte vleugel | ||||
K-44 | K-144 | met vergrootte vleugel | ||||
K-45 | K-145 | met vergrootte vleugel |
Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie , [B5] Luchtv.kennis 1971-1 en 1967-8
Wie heeft meer info? Graag uw bijdrage... contactformulier
Inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)