Cat 2.  LvA

10 stuks besteld 1939 en 10 besteld april/mei 1940, bedoelde kenmerken 81 - 100;

LVA bestelde mei 1939 in eerste instantie 10 stuks. De motoren werden apart aangekocht en er waren wat onduidelijkheden in het contract wat vertraging tot gevolg had. Het geleverde model was de verbeterde FK.56 model met de rechte vleugel en vast onderstel en met Whirlwind motor. Na levering verongelukte de eerste kist al snel door vleugelbreuk en dus waren aanpassingen nodig. De levering had wederom vertraging en kwam pas april 1940 wat op gang.

Vlak voor de Duitse aanval waren er nog 10 additionele kisten besteld. Op 10 mei 1940 had de LVA slechts 5 (+de ene die verongelukte) van de bestelde toestellen ontvangen. Hebben nauwelijks gevlogen want als snel was de Duitse inval mei 1940 en alle kisten gingen verloren.


 

Registratiegegevens:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
81  56.03 n.v.t
 -
vloog 30 oktober 1939 met Whirlwing R975 motor; voor formele LvA aflevering verongelukt door vleugelbreuk 4 januari 1940.
82  56.04 april 1940 13-05-1940 eerst naar Texel, later Haamstede; verbrand bij Duitse aanval Haamstede
83  56.05 april 1940 11-05-1940 tijdens Duitse aanval verbrand op De Vlijt/Texel
84  56.06 april 1940 10-05-1940 tijdens Duitse aanval verbrand bij fabriek Waalhaven
85  56.07 april 1940 11-05-1940 tijdens Duitse aanval verbrand op De Vlijt/Texel 
86  56.08 april 1940 11-05-1940 tijdens Duitse aanval verbrand op De Vlijt/Texel
87  56.09 april 1940 ? 13-05-1940 verbrand bij Duitse aanval Haamstede
88  56.10 n.v.t 10-05-1940 te laat voor formele aflevering LvA; tijdens Duitse aanval verbrand bij fabriek Waalhaven
89  56.11 n.v.t 10-05-1940 te laat voor formele aflevering LvA; tijdens Duitse aanval verbrand bij fabriek Waalhaven
90  56.12 n.v.t 10-05-1940 te laat voor formele aflevering LvA; tijdens Duitse aanval verbrand bij fabriek Waalhaven
91 t/m 100  56.36 t/m 56.45 - - gereserveerd voor 2e bestelling; nooit gebouwd door de Duitse aanval mei 1940

 Bronnen o.a [B14] Koolh., [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 2002-3 en 2002-4 

Opmerking: PH-ASB kreeg de LvA pseudo regi "1005"

  

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)