INFO Koolhoven FK.58
- 1607
.
Fabriek | Koolhoven |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | FK.58 |
Cat 2 -- totaal 1 exemplaar (besteld 36 stuks) |
Informatie:
Jager gebouwd door het Nederlandse Koolhoven volgens een Franse specificatie en heel snel ontwikkeld i.v.m de Duitse dreiging. Op 17 juli 1938 vloog het prototype en werd het getoond op de Parijse luchtvaartshow. Bij terugkeer naar Nederland crashte het toestel. Toch bestelde Frankrijk 50 toestellen. Er werd ook al gewerkt aan de productie van een serie toestellen bij het Belgische SABCA. Oorspronkelijk Bristol Taurus motor 1080 pk maar die was niet leverbaar, later werd Mercury VIII 830 pk geïnstalleerd.
Ook werd het type onderzocht door de LVA met wat eenvoudige vliegproeven. Maar men vond het niet veel beter dan de Fokker D.XXI die toen in productie was. Het toestel was wel wat sneller maar had slechtere klimprestaties, niet zulke goede vliegeigenschappen. Maar de minister van Defensie bleef bij zijn voorkeur voor een Nederlands produkt. Koolhoven beloofde een verbeterde versie met betere prestaties waarbij o.a. deTaurus motor van circa 1050 pk zou worden toegepast. Maar deze motor was voorlopig niet leverbaar en dan nog steeds leken de prestaties niet veel beter te worden. De LVA raadde de aankoop af en de ML leiding had liefst een betere buitenlandse jager zoals Hurricane of Spitfire. De beloofde Fk.58 stuksprijs was zo'n 86.500 gulden en uiteindelijk volgde een order door de minister geplaatst voor de ML. Maar de Taurus motoren kwamen nooit vanuit Engeland.
Eind 1939 werd door de Franse Regering zelfs aangeboden de bestelde Franse kisten over te dragen aan Nederland. Een aantal waren al gereed of in kratten verscheept. Deze hadden een andere Gnome-Rhone motor maar de Nederlandse minister wilde deze eenvoudig weg niet voor de ML. (zie ML pagina..).
Motor : Gnome-Rhone 14N-39 1036 pk
Maximum snelheid: 460 km/u
Startgewicht circa 2750 kg
Spanwijdte: 11,0 m
Lengte: 8,7 m
FK-58A :
Motor : Hispano-Suiza 14-AA motor 1066 pk
Maximum snelheid: circa 500 km/u
Startgewicht circa 2550 kg
Spanwijdte: 11,0 m
Lengte: 8,7 m
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic MIP | IPMS Nederland | H.G. Berfelo | 1983-3 | |
Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker | Romen Haarlem | Theo Wesselink en Thijs Postma | 1981 | |
Koolhoven FK.58 | Armee de l'Air | Afd. Luchtvaartkennis | P. Grimm en J. Woortman | 2007-2 en 2007-3 |
Illusies en Incidenten | de militaire luchtvaart en de neutraliteitshandhaving tot 10 mei 1940 | Koninklijk Luchtmacht, DMKLu uitgave | Werkgroep Luchtoorlog | 1988 |
.
Websites:
|
- https://en.wikipedia.org/wiki/Koolhoven_F.K.58 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
2. LvA / ML Koolhoven FK.58
- 1601
Cat 2. LvA
Besteld waren 36 stuks, deze kwamen te laat voor operationeel gebruik in de oorlog....
De Nederlandse Minister hield vast aan een Fk.58 versie met een sterkere Taurus motor (terwijl de LVA / ML leiding liefst een betere buitenlandse jager wilde zoals Hurricane of Spitfire). Er kwam na veel gedoe een late order voor de versie met de Taurus motor maar de motoren werden nooit geleverd. (een Frans aanbod eind 1939 voor teruglevering van hun in aanbouw zijnde Fk.58's werd niet geaccepteerd).
De ML / LvA heeft nooit een toestel afgeleverd gekregen voor de Duitse inval van mei 1940. Het tweede gebouwde prototype (de PH-AVA) werd mei 1940 nog door de ML gevorderd. Het toestel kreeg de code "1002" en werd op Waalhaven vernield 10 mei 1940 door Duits bombardement. Er stonden waarschijnlijk meer dan 120 kisten in aanbouw maar de Koolhoven fabriek werd volledig vernield.
Kist met civiele registratie, zijnde het 2e prototype. Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)
Registratiegegevens: | ||||
Registratie | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
1002 | ex PH-AVA | sept 1938 |
vernield mei 1940 |
PH-AVA, LvA pseudo registratie; vernietigd mei 1940 op Waalhaven door Duits bombardement. |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
2. LvA / ML Koolhoven FK.58 (foto bijlage)
- 1227
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
(Let op dat in die jaren dertig is ook met foto's werd getrukeerd; zo zijn er foto's met rijen toestellen bij de Koolhoven fabriek op Waalhaven voor de aflevering naar Frankrijk bekend maar dat waren er maar een paar die al gereed waren).
Modelbouw Koolhoven FK.58
- 1787
Modelbouw FK.58
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Azur (MPM);
Broplan (needs nose conversion);
CMK/Replica (resin);
Rudel (vacu) @
KPL (vacu) @
|
Planet (resin)
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first per scale)
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | overall kleur < K109 > lichtblauw (~FS 35320) | - | - | oranje driehoeken en oranje rudder |
.
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:
De 1/72 kit van Broplan heeft zo'n 40 onderdelen en is voor de Franse uitvoering. Het is een short-run kit die wat eenvoudig is met veel "flash" en wat opknapwerk is nodig. De paneellijnen zijn opliggend, beter is deze in te krassen. Het heeft de Gnome motor en motorkap. Diverse onderdelen zijn nogal grof zoals de propeller. Voor de LvA beoogde versie dient de motorkap aangepast te worden.
De 1/72 Azur kit voor de Koolhoven FK-58 C.1 heeft onderdelen voor prototype met de Hispano Suiza versie en heeft naast short-run plastic ook wat resin onderdelen en wat ets-metaal. Decals zijn er voor 3 schema's waaronder een Franse kist, de PH-AVA en de "1002" met LvA driehoeken. De motorkap en onderstel kunnen nog wat verbeterd worden.
Kijk ook voor Rob's bouwervaring van het Azur model op de Regio Zuid-Holland pagina hier....
Info LvA:
oranje driehoeken en oranje rudder met zwarte rand;
witte regi 1002 op romp; zwart op en onder vleugels;
zwarte spinner;
prop waarschijnlijk zwart met witte tips;
Tekening H.G. Berfelo/ lid IPMS Nederland (used with permission)
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)