.

Fabriek Lockheed
Vliegtuig Starfighter
Type-aanduiding F-104
Cat 3 --  totaal 138 stuks
F-104G, RF-104G, TF-104G


  f104g-profile

Informatie:

De F-104 Starfighter is een door het Amerikaanse Lockheed ontwikkelde supersonisch gevechtsvliegtuig. Ontworpen in het geheim door de befaamde ontwerper Kelly Johnson vloog het Lockheed model 83 / XF-104 prototype in februari 1954. Het toestel was nogal een revolutie en vestigde al snel hoogte- en snelheidsrecords in 1958. Erg wendbaar was het toestel niet en meer bekend als een "missile with a man in it". Je moest er dan ook als piloot echt mee leren vliegen. Het was wel erg stabiel ook op lage hoogte. De USAF en Air National Guard kregen dan ook de beschikking over met name de F-104C maar niet in grote aantallen (ongeveer 300 toestellen) want er waren bij de USAF al andere soortgelijke toestellen in dienst zoals de F-100 en F-106. Er zijn de nodige versie geweest van dit type, o.a. F-104A, F-104B, F-104C en de latere F-104G.  

Het toestel was ook interessant voor Amerikaanse partners met name binnen de NAVO. Met name op verzoek van West Duitsland kwam Lockheed met model 683-10 genoemd als "Super Starfighter". Deze variant kreeg een groter kielvlak en versterkingen in de constructie. Deze latere F-104G (G=Germany) kreeg in eerste instantie de Lockheed C2 schietstoel, een intern Litton NL3 navigatiesysteem en een modern NASARR vuurleidingssysteem. Daarbij konden bommen preciezer worden afgeworpen. De eerste F-104G vloog augustus 1961.  

De gezamenlijke productie onder Lockheed licentie van de F-104G werd uitgevoerd voor de NATO landen. De verschillende delen van het toestel zouden door diverse andere fabrieken aangeleverd worden. Zo werd o.a in licentie door Fokker en Aviolanda gebouwd in de zogeheten "Noordgroep" waarook Duitse fabrikanten in deelnamen. Fokker bouwde o.a de droptanks en Aviolanda grote rompdelen maar ook delen als de hoofd-cockpitkappen en Philips bouwde een deel van de electronica. Eind assemblage vond ook plaats bij Fokker met onderdelen aangeleverd vanuit de diverse partijen. Zo leverde Fokker meer dan 250 Starfighters af voor de West Duitse Luftwaffe en 95 stuks voor de Koninklijke Luchtmacht (met eerste aflevering november 1960).

Het toestel kwam in grote aantallen in dienst bij o.a de luchtmachten van Duitsland, Canada (CF-104 met een licentie Orenda J79-OEL-7 motor en aangepaste systemen en onderstel), Nederland, België, Denemarken, Noorwegen en Italië. Mitsubishi in Japan bouwde in licentie de F-104. De USAF gebruikte kort de F-104C ook in Vietnam maar het was daar geen succes.

Bij de introductie van de F-104 bij met name de Duitse Luchtmacht waren er nogal wat dodelijke ongevallen. De F-104 was een kist die precies vliegen vergde en de standaard C2 schietstoel voldeed minder in noodgevallen op lagere hoogte. Door de Duitse Luchtmacht werd dan ook vanaf 1967 de betere "zero zero" Martin Baker GQ-7 stoel toegepast maar natuurlijk moest de vlieger nog steeds heel precies met de Starfighter omgaan. Sommige andere luchtmachten gingen ook de betere MB stoel gebruiken.

Italië gebruikte nog lang een verbeterde variant, de F-104S, en stelde die zelfs pas in 2004 buiten gebruik. Er werden er circa 2500 Staafighters gebouwd en door de export werd het toestel een enorm Lockheed succes.  

Gegevens F-104G:
 Lengte:  16,66 m  
 Spanwijdte:  6,62 m  zonder tiptanks
 Hoogte:  4,08 m  
 General Electric J79-GE-11A  motor met 4500 kg stuwdruk (7100 kg stuwdruk met afterburner / naverbrander)
 Gewicht:  6.350 kg (leeg), 13.175 kg (max. startgewicht)  
 Maximale snelheid:  2490 km/u  (ofwel Mach 2,2 op hoogte)  
 Vliegbereik:  1740 km (2600 km met 4 vleugeltanks)
 Plafond:  17700 m  normaal
 Bewapening:  20 mm Vulcan M-61 snelvuurkanon, 2 tot 4 Sidewinders AIM-9 en maximaal 1.800 kg aan bommen etc. (5 pylons)

De RF-104G was onbewapend met een extra brandstoftank en een camera fairing onder de neus met Trimetrogon camera's.  
TF-104G is een tweezitter trainer welke onbewapend is en geen autopilot heeft. .

Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP 2004-4 (stores), IPMS Nederland        
Modelbouw in Plastic (Special) werkgroep, incl. F.Bachofner 1977-4; 1978-1   IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic (cockpit)   1985-2   IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic (TF-104)   1989-1   IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic (target tug)   1989-2   IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic (sharkmouth)   1992-1   IPMS Nederland
F-104 C. Stafrace Warpaint 43   Hall Park publ.
F-104 Starfighter in action L. Drendel no.27   Squadron signal, 1976
F-104 in detail and scale   no.38   Detail and scale,
De Starfighter: De geschiedenis van de Starfighter in Nederland. Cor van Gent 2002   Geromy, Maarssen
Lockheed F-104 Starfighter Martin Bowman with Matthias Vogelsang 2002   Crowood
talloze andere boeken! . .   .

.

Websites:
http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=113
IPMS NL Walkaround F-104
IPMS NL Walkaround Orpheuspod
- https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_F-104_Starfighter

 

FOTO GALERIJ:

  • f104g-1978-mdv-aut
  • f104g-mdv-aut-100
  • f104g-mdv-aut-104
  • f104g-profile
  • lockheed-f104-2-mindef-archive
  • lockheed-f104-avion-mdv-auth
  • lockheed-f104-hirs-author
  • lockheed-f104-lvk-1-goth-auth
  • lockheed-f104-lvk-10
  • lockheed-f104-lvk-11
  • lockheed-f104-lvk-13
  • lockheed-f104-lvk-14
  • lockheed-f104-lvk-16
  • lockheed-f104-lvk-2-tornij-auth
  • lockheed-f104-lvk-20
  • lockheed-f104-lvk-21
  • lockheed-f104-lvk-22
  • lockheed-f104-lvk-3-goth-auth
  • lockheed-f104-lvk-4-goth-auth
  • lockheed-f104-lvk-5-goth-auth
  • lockheed-f104-lvk-6-pieters-auth
  • lockheed-f104-mdv-fl3
  • lockheed-f104g-2-mindef-auth
  • lockheed-f104g-mdv5
  • lockheed-tf104-lvk-1
  • lockheed-tf104-lvk-2
  • lockheed-tf104-lvk-3-tornij-auth

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 3.  KLu

diverse nummer kenmerken afgeleid van de diverse constructienummers;
TF-104G:  18 stuks vanaf 1962 (tweezitter trainers door Lockheed gebouwd)
F-104G:  102 stuks voor luchtverdediging, of als tactische bommenwerper 
RF-104G: 18 stuks voor fotoverkenningstaak.
Periode 1962 tot 1984; 95 toestellen werden door Fokker gebouwd en 25 door Fiat in licentie; 18 tweezitters door Lockheed geleverd.

 -----------------------

Het Nederlandse Ministerie van Defensie kondigde rond kerst 1959 dat men zou overgaan tot aanschaf van de Lockheed F-104G Starfighter met samenwerking in het NATO consortium van de "Noordgroep". De toestellen zouden met de tijd de rol van de Hunters en Kaasjagers overnemen. De order kwam tot stand september 1960. De aanschaf had later nogal wat politieke gevolgen in de jaren zeventig i.v.m de Lockheed omkopings-affaires met Prins Bernard in Nederland (waardoor bijna de Koningin moest aftreden) maar ook in Duitsland.

De eerste door Fokker gebouwde Starfighter vloog 11 november 1961 vanaf Schiphol maar de eerste aflevering van de F-104G volgde december 1962. De eerste TF-104 arriveerde juni 1963 op Twenthe bij de OCU conversie vlucht. Opleiding was zeker noodzakelijk voor deze voor die tijd geavanceerde kist en dit werd verzorgd door de "Dutch Masters", zijnde de conversie flight op Twenthe. Ook werden er wel vliegers getrained in het Duitse Norvenich bij een Duits squadron. 

De eerste F-104G toestellen vlogen bij 306 squadron vanaf 1 juli 1963 vanuit Twenthe. (De eerste kisten waren geleend van de Duitse Luftwaffe!).

De eerste toestellen RF-104G toestellen voor 306 squadron kwamen september 1963 beschikbaar. Deze RF-104G had geen kanonbewapening. Oorspronkelijk werden ze in 1963 door Avio Diepen voorzien van ingebouwde camera's in de romp met een fairing onder de neus. Rond 1973 begon bij de KLu de invoering van de Orpheus van OudeDelft, een gondel (pod) die onder de romp werd gehangen. Deze pod bevat een vijftal TA-8M daglichtcamera's en een infrarood-line IRLS scanner met name voor verkenningen op lage hoogte. Squadron 306 vloog vanaf Volkel en vanaf september 1969 vanaf Twenthe en soms De Peel.

De KLu 311 en 312 squadrons vanaf Volkel gebruikten de Starfighter voor de bommenwerpermissie en waren vanaf juni 1964 en begin 1965 inzetbaar. In juni 1964 begint 322 squadron met 323 squadron vanaf Leeuwarden te vliegen met de F-104G. De Starfighter werd o.a ook voor de QRA ("Quick Reaction Alert"), waarbij de kist binnen 5 minuten werd ingezet om snel onbekende vliegtuigen in het luchtruim te "onderscheppen". Dit kon "all weather" dus onder alle weersomstandigheden, met vaak gebruikmaking van een "zoom flight" techniek tot 70,000 voet. Coördinatie werd gedaan door het Control Report Centrum van de KLu in Nieuw Milligen en daarbij werd gebruik gemaakt van een geïntegreerd Elliot systeem.

Bijzonder was het gebruik van de Starfighter tijdens de treinkaping en gijzeling in De Punt in juni 1977. Een aantal laagvliegende kisten werden gebruikt om met de herrie verwarring te zaaien tijdens de bevrijdingsactie.

Rond 1972 begon een modificatieprogramma bij Fokker Dordrecht waarbij constructiedelen van veel toestellen werden vervangen i.v.m vermoeiing. Dit liep door tot 1975. Ook kon de F-104 van de interne ALQ-126 ECM systeem worden voorzien, herkenbaar aan uitstulpingen voor de neuswielbak en bij de vanghaak.

De Starfighter toestellen waren "het" KLu toestel met de NF-5 in die jaren. Vanaf 1980 werden de kisten opgevolgd door F-16A/B waarbij enige Starfighters nog werden gebruikt voor het doelslepen vanuit Leeuwarden. De laatste Starfighter vlucht van de KLu was op 21 november 1984.



 

lockheed-f104-2-mindef-archive                                     
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

lockheed f104 lvk 10

Deze F-104G vloog ook bij de UFO. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 11

Heel apart met rozet ook op de staart. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 13

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 14

Onder de neus zijn de later aangebracht ECM fairings te zien. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 20

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 21

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 22

Op een regenachtige dag zonder tiptanks, clean. Onder de neus al met ECM fairings. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 1 goth auth

Met alle kleppen open. Foto: dhr.  F.Goth via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 3 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 6 pieters auth

In het nevelgrijze schema, een klassiek plaatje! Foto: dhr. Pieters via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 4 goth auth

Met oefenpod. Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 5 goth auth

Deels onder afdekzeil. Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 2 tornij auth

RF-104G met recce Orpheuspod en ECM fairing onder de neus. Foto: dhr. Tornij via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

 lockheed-f104-hirs-author                                                   
Foto:  H.Hirs  (IPMS, used with permission)

lockheed tf104 lvk 1

TF-104G-LO die door Lockheed was gebouwd. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

lockheed tf104 lvk 2

TF-104G-LO. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

lockheed tf104 lvk 3 tornij auth

TF-104G-LO. Foto: dhr. Tornij via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

f104g 1978 mdv aut

Gezien op een open dag jaren 1978 (65 jaar KLu) en de oude kleine foto gemaakt als puber met de eerste eenvoudige camera gescanned. Met feestschema! Foto: M.de Vreeze (used with permission)

 

f104g mdv aut 100 

F-104G, gezien op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Foto: M.de Vreeze (used with permission)

 

f104g mdv aut 104 

Dezelfde F-104G, gezien van de andere kant op een open dag jaren tachtig. Foto: M.de Vreeze (used with permission)


DETAILS:

 lockheed-f104-avion-mdv-auth                                   
Avionica bay F-104G ( foto: M.de Vreeze / used with permission)

lockheed-f104g-mdv5lockheed-f104-mdv-fl3
De schietstoel zoals gebruikt in de Nederlandse toestellen (verschillende types?) . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

lockheed f104 lvk 16

Radar details, blijkbaar inspectie met een grote koelslang. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


 

Registratiegegevens Lockheed F-104G Starfighter:
Registratie          
Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
D-6652 20-03-1965 19-01-1982 gebouwd FIAT; later naar Turkije
D-6653 03-03-1965 19-01-1982 gebouwd FIAT; later naar Turkije
D-6654 03-03-1965 19-01-1982 gebouwd FIAT; later naar Turkije
D-6655 20-03-1965 15-12-1980 gebouwd FIAT; later naar Turkije
D-6656 25-03-1965 19-01-1982 gebouwd FIAT; later naar Turkije
D-6657 25-03-1965 09-02-1978 gebouwd FIAT; afgeschreven crash Havelte
D-6666 11-05-1965 23-07-1982 gebouwd FIAT; later naar Griekenland
D-6667 29-04-1965 19-01-1982 gebouwd FIAT; later naar Turkije, later museum Eskisehir
D-6668 11-05-1965 23-07-1982 gebouwd FIAT; later naar Griekenland
D-6669 29-04-1965 13-10-1972 gebouwd FIAT; afgeschreven crash Kassel (D)
D-6670 29-04-1965 07-05-1982 gebouwd FIAT; later naar Griekenland
D-6671 15-07-1965 22-09-1969 gebouwd FIAT; afgeschreven crash Isselburg (D)
D-6680 21-06-1965 23-07-1982 gebouwd FIAT; later naar Griekenland
D-6681 08-09-1965 23-07-1982 gebouwd FIAT; later naar Griekenland
D-6682 08-09-1965 19-08-1974 gebouwd FIAT; afgeschreven Berlikum
D-6683 12-10-1965 13-08-1979 gebouwd FIAT; afgeschreven crash Kleef (D)
D-6684 08-09-1965 07-05-1982 gebouwd FIAT; later naar Griekenland
D-6685 24-09-1965 12-10-1978 gebouwd FIAT; afgeschreven crash Erp
D-6694 12-10-1965 04-06-1974 gebouwd FIAT; afgeschreven crash Soest
D-6695 07-02-1965 07-05-1982 gebouwd FIAT; later naar Griekenland
D-6696 23-12-1965 13-08-1971 gebouwd FIAT; afgeschreven Bremerhaven (D)
D-6697 23-12-1965 07-05-1982 gebouwd FIAT; later naar Griekenland
D-6698 23-12-1965 02-11-1976 gebouwd FIAT; afgeschreven crash bij Texel
D-6699 07-02-1966 23-07-1982 gebouwd FIAT; later naar Griekenland
D-6700 22-03-1966 23-07-1982 gebouwd FIAT; later naar Griekenland
D-8013 12-12-1962 08-03-1984 Fokker bouw; eerste aflevering KLu kist door Fokker; oorspronkelijk bedoeld voor 306 squadron als RF versie maar die was nog niet productie gereed; later naar Turkije
D-8022 12-12-1962 15-03-1984 Fokker bouw; eerste aflevering KLu kist door Fokker; oorspronkelijk bedoeld voor 306 squadron als RF versie maar die was nog niet productie gereed; naar MLM (nu NMM Nationaal Leger Museum).
D-8045 06-05-1963 17-11-1964 Fokker bouw; afgeschreven crash Trondheim (Noorwegen)
D-8047 19-04-1963 01-12-1981 Fokker bouw; afgeschreven crash bij Vlieland
D-8048 06-05-1963 12-04-1984 Fokker bouw;ook UFO en Woensdrecht ?
D-8049 19-04-1963 15-12-1980 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8050 22-05-1963 05-09-1963 Fokker bouw; crash Losser
D-8051 16-05-1963 08-11-1984 Fokker bouw; Leeuwarden poortwachter ; mid 2012 vervangen
D-8052 05-06-1963 30-11-1983 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8053 14-05-1963 11-10-1984 Fokker bouw; staat op paal in Nieuw-Milligen
D-8057 06-05-1963 20-04-1977 Fokker bouw; crash Crispiniano Italië
D-8059 17-09-1963 08-03-1984 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8058 19-06-1963 25-08-1980 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8060 24-06-1963 19-01-1982 Fokker bouw; later naar Turkije;  zie opmerking**
D-8061 21-06-1963 21-11-1983 Fokker bouw; opslag MLM, Aviodrome Lelystad
D-8062 29-08-1963 25-10-1984 Fokker bouw; bewaard MLM;
D-8063 19-06-1963 23-11-1984 Fokker bouw; naar Volkel , delen naar 8312 en verschroot
D-8065 24-06-1963 08-03-1984 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8066 04-07-1963 30-11-1983 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8082 17-09-1963 15-12-1980 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8083 19-06-1963 25-08-1980 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8084 15-10-1963 16-10-1984 Fokker bouw; ook bij UFO ?
D-8089 01-08-1963 25-08-1980 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8090 06-08-1963 15-12-1980 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8091 25-09-1963 25-10-1984 Fokker bouw;ook bij UFO ?
D-8093 04-10-1963 15-12-1980 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8098 28-08-1963 21-11-1978 Fokker bouw; crash Wilderath (D)?;  delen staan in Deelen; sloopterrein MLM 2011
D-8099 02-10-1963 06-02-1967 Fokker bouw; crash Franeker
D-8104 11-09-1963 30-07-1984 Fokker bouw; crash Gutersloh (D)
D-8105 01-10-1963 30-11-1983 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8109 27-09-1963 25-08-1980 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8110 05-11-1963 25-08-1980 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8114 02-10-1963 18-06-1984 Fokker bouw; bewaard, in TU Delft, opslag MLM; mid 2012 naar Volkel; wordt gerestaureerd te Volkel door HVV.
D-8115 31-01-1964 25-08-1980 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8120 05-11-1963 15-12-1980 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8121 05-11-1963 25-08-1971 Fokker bouw; crash Workum
D-8243 26-05-1964 25-06-1973 Fokker bouw; afgeschreven na brand
D-8244 02-06-1964 21-11-1983 Fokker bouw; naar LETS "rode sterren ook", opslag MLM;
D-8245 12-06-1964 10-07-1984 Fokker bouw; naar MLM, op paal buiten; depot NMM
D-8256 21-08-1964 04-04-1984 Fokker bouw; cockpit stored Volkel
D-8257 06-08-1964 22-05-1984 Fokker bouw; neus MLM
D-8258 24-06-1964 26-11-1984 Fokker bouw; ook UFO ?
D-8259 24-08-1964 11-10-1984 Fokker bouw; bewaard ROC Hoofddorp
D-8260 01-10-1964 12-08-1976 Fokker bouw; crash Cösfeld (D)
D-8266 09-09-1964 09-11-1984 Fokker bouw; naar MLM, staat in Luchtvaartmuseum Texel
D-8267 10-07-1964 20-09-1971 Fokker bouw; crash Bremen (D)
D-8268 11-09-1964 25-10-1984 Fokker bouw; naar Zwolle, Deltion MTS college
D-8272 09-12-1964 25-08-1980 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8273 18-11-1964 08-03-1984 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8279 24-9-1964 02-03-1978 Fokker bouw; poortwachter Volkel ?
D-8280 14-10-1964 01-03-1979 Fokker bouw; afgeschreven crash Bremen (D)
D-8281 01-10-1964 01-11-1984 Fokker bouw; later naar LETS
D-8282 14-10-1964 20-07-1984 Fokker bouw; later UFO en als Luftwaffe Budel?
D-8283 23-09-1964 17-12-1974 Fokker bouw; crash Achel (B)
D-8286 05-10-1964 15-12-1980 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8288 09-12-1964 15-12-1980 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8293 12-01-1965 30-11-1983 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8294 02-11-1964 03-05-1977 Fokker bouw; afgeschreven boven Noordzee
D-8297 10-11-1964 14-06-1979 Fokker bouw; afgeschreven in zee 80 km ten noorden van Den Helder
D-8300 25-03-1965 01-11-1984 Fokker bouw; later naar kunstenaar in Uithuizen Roling; MLM sloopterrein
D-8304 22-10-1964 25-08-1980 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8308 02-11-1964 09-11-1981 Fokker bouw; afgeschreven crash Elsendorp
D-8311 27-10-1964 30-11-1983 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8312 22-04-1965 16-10-1984 Fokker bouw; later ook UFO ?
D-8318 12-01-1965 21-11-1983 Fokker bouw; opslag MLM; mid 2012 poortwachter Leeuwarden
D-8319 16-10-1964 25-08-1980 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8324 02-02-1965 15-12-1980 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8325 11-02-1965 23-03-1972 Fokker bouw; afgeschreven crash Adorp
D-8326 25-03-1965 02-11-1984 Fokker bouw; later UFO en in delen op Ypenburg
D-8331 11-02-1965 08-11-1984 Fokker bouw; tijdelijke demokist, naar Tinker AFB park (USA)
D-8332 20-05-1965 18-01-1973 Fokker bouw; afgeschreven crash Afferden
D-8336 01-03-1965 12-03-1975 Fokker bouw; afgeschreven crash Noordzee
D-8337 22-03-1965 12-04-1983 Fokker bouw; crash Northumberland range, Newcastle (UK)
D-8338 01-03-1965 05-06-1984 Fokker bouw; MLM sloopterrein
D-8341 23-02-1965 20-11-1978 Fokker bouw; crash Wildenrath (D)
D-8342 20-05-1965 28-08-1980 Fokker bouw; later naar Turkije
D-8343 08-04-1965 24-01-1978 Fokker bouw; afgeschreven crash bij Texel
KG-114 28-02-1963 juli 1963 tijdelijk geleend Luftwaffe, retour
KG-119 23-03-1963 juli 1967 tijdelijk geleend Luftwaffe, retour
KG-120 28-02-1963 aug 1963 tijdelijk geleend Luftwaffe, retour
KG-125 28-03-1963 aug 1963 tijdelijk geleend Luftwaffe, retour
KG-135 09-08-1963   tijdelijk geleend Luftwaffe, retour
KG-137 30-07-1963   tijdelijk geleend Luftwaffe, retour
KG-180     tijdelijk geleend Luftwaffe, retour

Opmerkingen:

Museum of particuliere kisten met "nep" registraties: D-8029 bij Zwolle , D-8030, D-8054, D-8212, D-8278 op Volkel, en zelfs een D-8090 in USA, (zijn veelal ex Luftwaffe of Belgisch AF).

Ook de TF-104 D-8060 voor het op te zetten 'Koude Oorlog" museum te Teuge is niet origineel maar is een ex-Lufwaffe 24+46 kist die is geschilderd in grijs KLu schema.
.

Registratiegegevens Lockheed RF-104G Starfighter: (Fokker bouw)
Registratie Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
D-8101 21-11-1963 14-07-1970 gebouwd Fokker; crash Steenwijk
D-8103 18-09-1963 11-11-1983 crash Deursen
D-8107 13-11-1963 08-03-1984  later naar Turkije
D-8112 31-10-1963 08-03-1984  later naar Turkije
D-8117 16-10-1963 09-02-1970 crash Cuxhaven (D)
D-8119 26-11-1963 30-11-1983  later naar Turkije
D-8123 12-11-1963 18-01-1968 crash Paderborn (D)
D-8125 12-11-1963 30-11-1983  later naar Turkije
D-8127 27-04-1964 30-11-1983  later naar Turkije
D-8129 03-03-1964 30-11-1983  later naar Turkije
D-8131 03-03-1964 20-04-1977 crash Crispiniano Italië (collision)
D-8133 08-11-1963 01-12-1981 crash Jever (D)
D-8135 17-01-1964 12-07-1965 crash Hoogwoud na botsing D-8147
D-8138 14-02-1964 08-03-1984  later naar Turkije
D-8141 17-01-1964 20-03-1975 crash Mariaheide
D-8143 31-01-1964 30-11-1983  later naar Turkije
D-8145 10-01-1964 30-11-1983  later naar Turkije
D-8147 03-02-1964 12-07-1965 crash Hoogwoud na botsing D-8135

.

Registratiegegevens Lockheed TF-104G Starfighter: (tweezitter, Lockheed bouw)
Registratie Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
D-5702 23-08-1965 25-08-1980 afwijkende regi, kwam van Lockheed; later naar Turkije
D-5801 09-06-1963 08-03-1984 later naar Turkije 
D-5802 09-06-1963 14-04-1967 afgeschreven crash Flevopolder
D-5803 09-08-1963 26-11-1984 naar Twente, opslag MLM, nu depot NMM
D-5804 05-08-1963 23-11-1984 in MotorTecnica Bad Oeyenhausen
D-5805 07-09-1963 02-05-1984 naar Museum Best, vervolgens MLM. In 2013 naar Alberta aviation museum (Canada)
D-5806 07-09-1963 16-10-1984 tijdje Aviodome; opslag MLM
D-5807 20-10-1963 30-11-1983
later naar Turkije  (daar gecrashed 30-11-1983)
D-5808 20-10-1963 08-03-1984 later naar Turkije
D-5809 16-11-1963 15-12-1980 later naar Turkije 
D-5810 16-11-1963 26-11-1984 opslag MLM
D-5811 25-02-1966 19-12-1975 afgeschreven crash Schijndel
D-5812 26-04-1966 19-01-1982 later naar Turkije
D-5813 27-04-1966 15-12-1980 later naar Turkije
D-5814 10-11-1967 23-08-1982 later naar Turkije
D-5815 16-11-1967 12-10-1976 afgeschreven crash bij Harlingen
D-5816 27-11-1967 25-08-1980 later naar Turkije
D-5817 02-01-1968 30-11-1983 later naar Turkije

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

 

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In grijs schema (a). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In camo schema (b). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met aparte wat lijkt raket pods. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met Sidewinders en zonder tiptanks. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De kap scharniert aan de linkerkant. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Sidewinders onder de romp en zonder tiptanks. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

F-104G met doelsleper met bijbehorende pod en daarnaast een F-16. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Remmen met kabel op de runway. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Remmend met remhaak. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In de shelter met 4 brandstoftanks en oefen kanonpod. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Detail van de tiprail voor Sidewinders eventueel en de constructie in de kap is te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motor testen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Remmen met de parachute op de runway. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met dart doelsleper. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission) 

dummy B-43 tactisch nucleaire bom. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Hydraulic bay onderzijde romp achter F-104G. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Linker console. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Rechter console. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Radar detail. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Avionics bay achter de cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


RF-104 verkenner:

Verkenning fairing onder de cockpit (de eerste variant). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met Orpheus pod en ECM fairing onder neus. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


TF-104 tweezitter trainer:

TF-104G uitgerust als doelsleper met Alcan-Soulé doelschijf (Dart) systeem. Foto Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Onderhoud aan een TF-104G. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Met dank aan het NIMH.

Modelbouw  Lockheed F-104 Starfighter

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
F-104G:
Hasegawa;
ESCI/AMT/Italeri;
Airfix;
Matchbox;
Heller;
Frog ;
AMT ;
Academy
Starfix 
Eduard ;
Kinetic;
Hasegawa;
Revell-Monogram;
Esci ;
Testors ;
Hawk (1/50) ;
Lindberg (F-104A) 
 
 
 
Hasegawa [externe link]
 
Revell [externe link]
 
 
 
 
 
TF-104G:

Hasegawa

TF-104 Revell (recensie)

Heller

Airmodel @ (ombouw set)

Hasegawa + Maintrack conversion

 

 

 

Italeri  (2509)

 

 

 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal. (best kit listed first);

schaal 1/100: Faller, Tamiya, BEN  ;

schaal 1/144: Mark One , Crown / Revell , Academy;

schaal 1/18: Twenty-One Century

BOXART

  • academy-f104-144-box
  • academy-f104-72-box
  • academy-f104-72-box2
  • airfix-f104-72-box
  • airfix-f104-72-box2
  • amt-f104-72-box
  • amt-f104-72-box2
  • aurora-f104-110-box
  • aurora-f104-62-box
  • ben-1f04-100-box
  • crown-f104-144-box
  • eduard-f104-48-box
  • esci-f104-48-box
  • esci-f104-48-box3
  • esci-f104-72-box2
  • hasegawa-1f04-72-box
  • hasegawa-eiko-f104-72-box
  • hasegawa-f104-32-box
  • hasegawa-f104-32-box2
  • hasegawa-f104-72-box5
  • hasegawa-f104-72-box6
  • hawk-f104-48-box
  • heller-f104-72-box
  • heller-f104-72-box2
  • ital-f-104g-32-2514
  • italeri-f104-32-box
  • italeri-tf104-2509-32
  • kinetic-f-104g-48
  • lindberg-f104-48-box
  • lindberg-f104-48-box2
  • mark-1-f-104g-144
  • monogram-f104-48-box
  • revell-f104-144-box
  • revell-f104-32-box
  • revell-f104-48-box
  • revell-f104-48-box2
  • revell-f104-64-box
  • revell-f104-72-box2
  • revell-f104-72-box3
  • testors-f104-48-box
  • tf-104g-italeri-32-2509
  • twenty-one-f104-18-box
  • twenty-one-f104-18-box2

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)   < K26> Nevelgrijs RAL 7001

< K26> Nevelgrijs RAL 7001

overall eerste schema voor meeste kisten maar niet alle latere kisten
(b) Camo < K82> camouflage groen RAL 6014

< K25> camouflage grijs RAL 7012

< K26> Nevelgrijs RAL 7001 zwart of olijfgroen antiglare panel latere schema , niet alle kisten ervan voorzien

 

Extra modelbouw informatie:

Gegevens KLu F-104G (controleer foto van de gewenste kist):
 roundel diameter: 88 cm op inlaten; 73,6 cm vleugels op 1/1;
 meeste squadron emblemen 45 cm diameter;
 FIAT kisten hadden een groene anti-glare panel voor  cockpitscherm, anders mat-zwart;
 cockpit interieur: lichtgrijs met zwarte instrumenten;
 schietstoel type: eerst Lockheed C2 stoel, vanaf 1973 ook Martin Baker QC-7? mk.7 (F-104G) en  S/R-2 (TF-104G) ??
 schietstoel: lichtgrijs;
 schietstoel kussen: oranje of groen;
 wielpoten: aluminium;
 wielkasten en binnenkant deuren: wit 
 binnenkant remkleppen: lichtgrijs;
 pitotbuis: meestal wit met rode banden;

De RF-104G heeft geen kanon en had eerst een camera fairing onder de rompvoorkant ter plaatse van de neuswiel bak; Later werd deze fairing verwijderd en kwam de externe Oude Delft Orpheus pod met camera's. 

Schaal 1/32:

Italeri heeft een hele mooie serie 1/32 F-104 modellen uitgebracht. Eerst was er de F-104G; in 2018 is ook een RF-104G uitgebracht; de Orpheus camerapod is een ander type dan gebruikt bij de KLu. De Italiaanse firma Videoaviation.com heeft ook een resin Orpheuspod NL voor de KLu op 1/32 (deze lijkt correct met een lengte van 116 mm op 1/32).

Op 1/32 heeft Italeri eind 2018 ook de tweezitter TF-104G is uitgebracht. De tweezitter is de eerste 1/32 kit van de TF-104 en kitno. 2509 heeft ook KLu decals voor de TF-104G "D-5803" op Volkel in de jaren zeventig.


Decals

Er zijn diverse Dutch Decal sets voor een F-104 verschenen, o.a. Decal set 72069 en 1/72 of 1/48 "Dusty"


IPMS NL tekeningen:

ipms-15-f104

Tekening van Hans Loeber (IPMS lid) (used with permission)

ipms-16-f104

IPMS tekening met de camera fairing:

ipms-f104-rf

Tekeningen IPMS L.van 't Hof (used with permission)

ipms-17-f104

ipms-18-f104

 Bovenstaande tekeningen zijn van een IPMS Nederland werkgroep en leden (used with permission)


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)

Lockheed F104G Starfighter 1

en meer.....

  • Lockheed_F104G_Starfighter-1
  • Lockheed_F104G_Starfighter-2
  • Lockheed_F104G_Starfighter-3
  • Lockheed_F104G_Starfighter-4
  • Lockheed_F104G_Starfighter-Display-1968
  • Lockheed_F104G_Starfighter-Display-1978
  • Lockheed_F104G_Starfighter-Display-1979
  • Lockheed_RF104G_Starfighter-1
  • Lockheed_RF104G_Starfighter-2
  • Lockheed_RF104G_Starfighter-3
  • Lockheed_TF104G_Starfighter-1
  • Lockheed_TF104G_Starfighter-2
  • Lockheed_TF104G_Starfighter-3
  • Lockheed_TF104G_Starfighter-4

 

 

f104g cutaway

 

Aparte tekening gemaakt destijds op basis van publicaties, Lockheed werkte niet mee omdat de F-104 nogal geheim was toen (Collectie M. de Vreeze uit Flight archief).


KLU VOORSCHRIFTEN E.D  , Collectie M. de Vreeze ( used with permission)

  • voorschrift-f104-1
  • voorschrift-f104-10
  • voorschrift-f104-11jpg
  • voorschrift-f104-12
  • voorschrift-f104-2
  • voorschrift-f104-3
  • voorschrift-f104-4
  • voorschrift-f104-6
  • voorschrift-f104-7
  • voorschrift-f104-8
  • voorschrift-f104-9
  • voorschrift-tf104-5

Afbeeldingen handig voor modelbouwers uit de Flight Manual uit 1992 van een ITALIAANSE TF-104G Trainer. Deze kan dus afwijken van de oude operationele KLu TF-104G Starfighter trainers. In de Italiaanse TF-104G zat ook een Martin Baker schietstoel.

Collectie M. de Vreeze (used with permission)

  • tf-104g-mdv-1
  • tf-104g-mdv-10
  • tf-104g-mdv-11
  • tf-104g-mdv-12
  • tf-104g-mdv-13
  • tf-104g-mdv-2
  • tf-104g-mdv-3
  • tf-104g-mdv-4-MartinB
  • tf-104g-mdv-5-MartinB
  • tf-104g-mdv-6-MartinB
  • tf-104g-mdv-7
  • tf-104g-mdv-8
  • tf-104g-mdv-9

Oude nieuws en historische artikelen (Collectie M. de Vreeze)

Vaak uit bladen zoals het Amerikaanse Aviation Week

f 104 avweek 1956

Advertentie uit Aviation Week 1955. Collectie M. de Vreeze (used with permission)

f 104 avweek 1956a

Foto's uit Aviation Week 1956. Collectie M. de Vreeze (used with permission)

f 104 avweek p

Foto's uit Aviation Week die een duidelijke promo boodschap uitdragen (er zijn ook wat andere vliegtuigen te zien). Collectie M. de Vreeze (used with permission)

f 104 avweek j79

J79 motor van de F-104. Collectie M. de Vreeze (used with permission)

 

f 104 avweek 1962

Artikel over de aanschaf voor de KLu uit het Amerikaanse blad Aviation Week 1962. Later zou blijken dat Prins Bernhard ermee te maken had gehad. Collectie M. de Vreeze (used with permission)


Hieronder artikelen uit Aviation Week 1969. Er werd gespeculeerd over een snelle vervanging.... zoals door de Europese MRCA (de latere Tornado). Het kwam er niet van en werd uiteindelijk de F-16. Collectie M. de Vreeze (used with permission)

f 104 avweek 1969a

 

f 104 avweek 1969b

f 104 avweek 1969c

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)