Cat 3. KLu
TF-104G: 18 stuks vanaf 1962 (tweezitter trainers door Lockheed gebouwd)
F-104G: 102 stuks voor luchtverdediging, of als tactische bommenwerper
Periode 1962 tot 1984; 95 toestellen werden door Fokker gebouwd en 25 door Fiat in licentie; 18 tweezitters door Lockheed geleverd.
-----------------------
Het Nederlandse Ministerie van Defensie kondigde rond kerst 1959 dat men zou overgaan tot aanschaf van de Lockheed F-104G Starfighter met samenwerking in het NATO consortium van de "Noordgroep". De toestellen zouden met de tijd de rol van de Hunters en Kaasjagers overnemen. De order kwam tot stand september 1960. De aanschaf had later nogal wat politieke gevolgen in de jaren zeventig i.v.m de Lockheed omkopings-affaires met Prins Bernard in Nederland (waardoor bijna de Koningin moest aftreden) maar ook in Duitsland.
De eerste door Fokker gebouwde Starfighter vloog 11 november 1961 vanaf Schiphol maar de eerste aflevering van de F-104G volgde december 1962. De eerste TF-104 arriveerde juni 1963 op Twenthe bij de OCU conversie vlucht. Opleiding was zeker noodzakelijk voor deze voor die tijd geavanceerde kist en dit werd verzorgd door de "Dutch Masters", zijnde de conversie flight op Twenthe. Ook werden er wel vliegers getrained in het Duitse Norvenich bij een Duits squadron.
De eerste F-104G toestellen vlogen bij 306 squadron vanaf 1 juli 1963 vanuit Twenthe. (De eerste kisten waren geleend van de Duitse Luftwaffe!).
De eerste toestellen RF-104G toestellen voor 306 squadron kwamen september 1963 beschikbaar. Deze RF-104G had geen kanonbewapening. Oorspronkelijk werden ze in 1963 door Avio Diepen voorzien van ingebouwde camera's in de romp met een fairing onder de neus. Rond 1973 begon bij de KLu de invoering van de Orpheus van OudeDelft, een gondel (pod) die onder de romp werd gehangen. Deze pod bevat een vijftal TA-8M daglichtcamera's en een infrarood-line IRLS scanner met name voor verkenningen op lage hoogte. Squadron 306 vloog vanaf Volkel en vanaf september 1969 vanaf Twenthe en soms De Peel.
De KLu 311 en 312 squadrons vanaf Volkel gebruikten de Starfighter voor de bommenwerpermissie en waren vanaf juni 1964 en begin 1965 inzetbaar. In juni 1964 begint 322 squadron met 323 squadron vanaf Leeuwarden te vliegen met de F-104G. De Starfighter werd o.a ook voor de QRA ("Quick Reaction Alert"), waarbij de kist binnen 5 minuten werd ingezet om snel onbekende vliegtuigen in het luchtruim te "onderscheppen". Dit kon "all weather" dus onder alle weersomstandigheden, met vaak gebruikmaking van een "zoom flight" techniek tot 70,000 voet. Coördinatie werd gedaan door het Control Report Centrum van de KLu in Nieuw Milligen en daarbij werd gebruik gemaakt van een geïntegreerd Elliot systeem.
Bijzonder was het gebruik van de Starfighter tijdens de treinkaping en gijzeling in De Punt in juni 1977. Een aantal laagvliegende kisten werden gebruikt om met de herrie verwarring te zaaien tijdens de bevrijdingsactie.
Rond 1972 begon een modificatieprogramma bij Fokker Dordrecht waarbij constructiedelen van veel toestellen werden vervangen i.v.m vermoeiing. Dit liep door tot 1975. Ook kon de F-104 van de interne ALQ-126 ECM systeem worden voorzien, herkenbaar aan uitstulpingen voor de neuswielbak en bij de vanghaak.
De Starfighter toestellen waren "het" KLu toestel met de NF-5 in die jaren. Vanaf 1980 werden de kisten opgevolgd door F-16A/B waarbij enige Starfighters nog werden gebruikt voor het doelslepen vanuit Leeuwarden. De laatste Starfighter vlucht van de KLu was op 21 november 1984.
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Deze F-104G vloog ook bij de UFO. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Heel apart met rozet ook op de staart. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Onder de neus zijn de later aangebracht ECM fairings te zien. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Op een regenachtige dag zonder tiptanks, clean. Onder de neus al met ECM fairings. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Met alle kleppen open. Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
In het nevelgrijze schema, een klassiek plaatje! Foto: dhr. Pieters via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Met oefenpod. Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Deels onder afdekzeil. Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
RF-104G met recce Orpheuspod en ECM fairing onder de neus. Foto: dhr. Tornij via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: H.Hirs (IPMS, used with permission)
voorzien van rocket pods??? Foto: M.de Vreeze (used with permission)
TF-104G-LO die door Lockheed was gebouwd. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
TF-104G-LO. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
TF-104G-LO. Foto: dhr. Tornij via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Gezien op een open dag jaren 1978 (65 jaar KLu) en de oude kleine foto gemaakt als puber met de eerste eenvoudige camera gescanned. Met feestschema! Foto: M.de Vreeze (used with permission)
F-104G, gezien op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Dezelfde F-104G, gezien van de andere kant op een open dag jaren tachtig. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
DETAILS:
Avionica bay F-104G ( foto: M.de Vreeze / used with permission)
De schietstoel zoals gebruikt in de Nederlandse toestellen (verschillende types?) . Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Radar details, blijkbaar inspectie met een grote koelslang. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Registratiegegevens Lockheed F-104G Starfighter: | ||||
Registratie |
Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
D-6652 | 20-03-1965 | 19-01-1982 | gebouwd FIAT; later naar Turkije | |
D-6653 | 03-03-1965 | 19-01-1982 | gebouwd FIAT; later naar Turkije | |
D-6654 | 03-03-1965 | 19-01-1982 | gebouwd FIAT; later naar Turkije | |
D-6655 | 20-03-1965 | 15-12-1980 | gebouwd FIAT; later naar Turkije | |
D-6656 | 25-03-1965 | 19-01-1982 | gebouwd FIAT; later naar Turkije | |
D-6657 | 25-03-1965 | 09-02-1978 | gebouwd FIAT; afgeschreven crash Havelte | |
D-6666 | 11-05-1965 | 23-07-1982 | gebouwd FIAT; later naar Griekenland | |
D-6667 | 29-04-1965 | 19-01-1982 | gebouwd FIAT; later naar Turkije, later museum Eskisehir |
|
D-6668 | 11-05-1965 | 23-07-1982 | gebouwd FIAT; later naar Griekenland | |
D-6669 | 29-04-1965 | 13-10-1972 | gebouwd FIAT; afgeschreven crash Kassel (D) |
|
D-6670 | 29-04-1965 | 07-05-1982 | gebouwd FIAT; later naar Griekenland |
|
D-6671 | 15-07-1965 | 22-09-1969 | gebouwd FIAT; afgeschreven crash Isselburg (D) |
|
D-6680 | 21-06-1965 | 23-07-1982 | gebouwd FIAT; later naar Griekenland |
|
D-6681 | 08-09-1965 | 23-07-1982 | gebouwd FIAT; later naar Griekenland | |
D-6682 | 08-09-1965 | 19-08-1974 | gebouwd FIAT; afgeschreven Berlikum | |
D-6683 | 12-10-1965 | 13-08-1979 | gebouwd FIAT; afgeschreven crash Kleef (D) |
|
D-6684 | 08-09-1965 | 07-05-1982 | gebouwd FIAT; later naar Griekenland | |
D-6685 | 24-09-1965 | 12-10-1978 | gebouwd FIAT; afgeschreven crash Erp | |
D-6694 | 12-10-1965 | 04-06-1974 | gebouwd FIAT; afgeschreven crash Soest | |
D-6695 | 07-02-1965 | 07-05-1982 | gebouwd FIAT; later naar Griekenland | |
D-6696 | 23-12-1965 | 13-08-1971 | gebouwd FIAT; afgeschreven Bremerhaven (D) |
|
D-6697 | 23-12-1965 | 07-05-1982 | gebouwd FIAT; later naar Griekenland | |
D-6698 | 23-12-1965 | 02-11-1976 | gebouwd FIAT; afgeschreven crash bij Texel | |
D-6699 | 07-02-1966 | 23-07-1982 | gebouwd FIAT; later naar Griekenland | |
D-6700 | 22-03-1966 | 23-07-1982 | gebouwd FIAT; later naar Griekenland | |
D-8013 | 12-12-1962 | 08-03-1984 | Fokker bouw; eerste aflevering KLu kist door Fokker; oorspronkelijk bedoeld voor 306 squadron als RF versie maar die was nog niet productie gereed; later naar Turkije | |
D-8022 | 12-12-1962 | 15-03-1984 | Fokker bouw; eerste aflevering KLu kist door Fokker; oorspronkelijk bedoeld voor 306 squadron als RF versie maar die was nog niet productie gereed; naar MLM (nu NMM Nationaal Leger Museum). |
|
D-8045 | 06-05-1963 | 17-11-1964 | Fokker bouw; afgeschreven crash Trondheim (Noorwegen) | |
D-8047 | 19-04-1963 | 01-12-1981 | Fokker bouw; afgeschreven crash bij Vlieland | |
D-8048 | 06-05-1963 | 12-04-1984 | Fokker bouw;ook UFO en Woensdrecht ? |
|
D-8049 | 19-04-1963 | 15-12-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije |
|
D-8050 | 22-05-1963 | 05-09-1963 | Fokker bouw; crash Losser | |
D-8051 | 16-05-1963 | 08-11-1984 | Fokker bouw; Leeuwarden poortwachter ; mid 2012 vervangen | |
D-8052 | 05-06-1963 | 30-11-1983 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8053 | 14-05-1963 | 11-10-1984 | Fokker bouw; staat op paal in Nieuw-Milligen | |
D-8057 | 06-05-1963 | 20-04-1977 | Fokker bouw; crash Crispiniano Italië | |
D-8059 | 17-09-1963 | 08-03-1984 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8058 | 19-06-1963 | 25-08-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8060 | 24-06-1963 | 19-01-1982 | Fokker bouw; later naar Turkije; zie opmerking** |
|
D-8061 | 21-06-1963 | 21-11-1983 | Fokker bouw; opslag MLM, Aviodrome Lelystad | |
D-8062 | 29-08-1963 | 25-10-1984 | Fokker bouw; bewaard MLM; | |
D-8063 | 19-06-1963 | 23-11-1984 | Fokker bouw; naar Volkel , delen naar 8312 en bewaard bij Stichting Dutch Starfighter Foundation |
|
D-8065 | 24-06-1963 | 08-03-1984 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8066 | 04-07-1963 | 30-11-1983 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8082 | 17-09-1963 | 15-12-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8083 | 19-06-1963 | 25-08-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8084 | 15-10-1963 | 16-10-1984 | Fokker bouw; ook bij UFO ? |
|
D-8089 | 01-08-1963 | 25-08-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8090 | 06-08-1963 | 15-12-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8091 | 25-09-1963 | 25-10-1984 | Fokker bouw;ook bij UFO ? |
|
D-8093 | 04-10-1963 | 15-12-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8098 | 28-08-1963 | 21-11-1978 | Fokker bouw; crash Wilderath (D)?; delen staan in Deelen; sloopterrein MLM 2011 |
|
D-8099 | 02-10-1963 | 06-02-1967 | Fokker bouw; crash Franeker | |
D-8104 | 11-09-1963 | 30-07-1984 | Fokker bouw; crash Gutersloh (D) | |
D-8105 | 01-10-1963 | 30-11-1983 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8109 | 27-09-1963 | 25-08-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8110 | 05-11-1963 | 25-08-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8114 | 02-10-1963 | 18-06-1984 | Fokker bouw; bewaard, in TU Delft, opslag MLM; mid 2012 naar Volkel; wordt gerestaureerd te Volkel door HVV. |
|
D-8115 | 31-01-1964 | 25-08-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8120 | 05-11-1963 | 15-12-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8121 | 05-11-1963 | 25-08-1971 | Fokker bouw; crash Workum | |
D-8243 | 26-05-1964 | 25-06-1973 | Fokker bouw; afgeschreven na brand | |
D-8244 | 02-06-1964 | 21-11-1983 | Fokker bouw; naar LETS "rode sterren ook", opslag MLM; |
|
D-8245 | 12-06-1964 | 10-07-1984 | Fokker bouw; naar MLM, op paal buiten; depot NMM |
|
D-8256 | 21-08-1964 | 04-04-1984 | Fokker bouw; cockpit stored Volkel; delen bewaard bij Stichting Dutch Starfighter Foundation |
|
D-8257 | 06-08-1964 | 22-05-1984 | Fokker bouw; neus MLM | |
D-8258 | 24-06-1964 | 26-11-1984 | Fokker bouw; ook UFO ? |
|
D-8259 | 24-08-1964 | 11-10-1984 | Fokker bouw; bewaard ROC Hoofddorp | |
D-8260 | 01-10-1964 | 12-08-1976 | Fokker bouw; crash Cösfeld (D) |
|
D-8266 | 09-09-1964 | 09-11-1984 | Fokker bouw; naar MLM, staat in Luchtvaartmuseum Texel | |
D-8267 | 10-07-1964 | 20-09-1971 | Fokker bouw; crash Bremen (D) | |
D-8268 | 11-09-1964 | 25-10-1984 | Fokker bouw; naar Zwolle, Deltion MTS college | |
D-8272 | 09-12-1964 | 25-08-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8273 | 18-11-1964 | 08-03-1984 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8279 | 24-9-1964 | 02-03-1978 | Fokker bouw; poortwachter Volkel ? | |
D-8280 | 14-10-1964 | 01-03-1979 | Fokker bouw; afgeschreven crash Bremen (D) |
|
D-8281 | 01-10-1964 | 01-11-1984 | Fokker bouw; later naar LETS |
|
D-8282 | 14-10-1964 | 20-07-1984 | Fokker bouw; later UFO en als Luftwaffe Budel? |
|
D-8283 | 23-09-1964 | 17-12-1974 | Fokker bouw; crash Achel (B) | |
D-8286 | 05-10-1964 | 15-12-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8288 | 09-12-1964 | 15-12-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8293 | 12-01-1965 | 30-11-1983 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8294 | 02-11-1964 | 03-05-1977 | Fokker bouw; afgeschreven boven Noordzee |
|
D-8297 | 10-11-1964 | 14-06-1979 | Fokker bouw; afgeschreven in zee 80 km ten noorden van Den Helder | |
D-8300 | 25-03-1965 | 01-11-1984 | Fokker bouw; later naar kunstenaar in Uithuizen Roling; MLM sloopterrein | |
D-8304 | 22-10-1964 | 25-08-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8308 | 02-11-1964 | 09-11-1981 | Fokker bouw; afgeschreven crash Elsendorp | |
D-8311 | 27-10-1964 | 30-11-1983 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8312 | 22-04-1965 | 16-10-1984 | Fokker bouw; later ook UFO ?; wordt gerestaureerd bij Stichting Dutch Starfighter Foundation |
|
D-8318 | 12-01-1965 | 21-11-1983 | Fokker bouw; opslag MLM; mid 2012 poortwachter Leeuwarden | |
D-8319 | 16-10-1964 | 25-08-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8324 | 02-02-1965 | 15-12-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8325 | 11-02-1965 | 23-03-1972 | Fokker bouw; afgeschreven crash Adorp | |
D-8326 | 25-03-1965 | 02-11-1984 | Fokker bouw; later UFO en in delen op Ypenburg |
|
D-8331 | 11-02-1965 | 08-11-1984 | Fokker bouw; tijdelijke demokist, naar Tinker AFB park (USA) | |
D-8332 | 20-05-1965 | 18-01-1973 | Fokker bouw; afgeschreven crash Afferden | |
D-8336 | 01-03-1965 | 12-03-1975 | Fokker bouw; afgeschreven crash Noordzee | |
D-8337 | 22-03-1965 | 12-04-1983 | Fokker bouw; crash Northumberland range, Newcastle (UK) | |
D-8338 | 01-03-1965 | 05-06-1984 | Fokker bouw; MLM sloopterrein | |
D-8341 | 23-02-1965 | 20-11-1978 | Fokker bouw; crash Wildenrath (D) | |
D-8342 | 20-05-1965 | 28-08-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8343 | 08-04-1965 | 24-01-1978 | Fokker bouw; afgeschreven crash bij Texel | |
KG-114 | 28-02-1963 | juli 1963 | tijdelijk geleend Luftwaffe, retour | |
KG-119 | 23-03-1963 | juli 1967 | tijdelijk geleend Luftwaffe, retour | |
KG-120 | 28-02-1963 | aug 1963 | tijdelijk geleend Luftwaffe, retour | |
KG-125 | 28-03-1963 | aug 1963 | tijdelijk geleend Luftwaffe, retour | |
KG-135 | 09-08-1963 | tijdelijk geleend Luftwaffe, retour | ||
KG-137 | 30-07-1963 | tijdelijk geleend Luftwaffe, retour | ||
KG-180 | tijdelijk geleend Luftwaffe, retour |
Opmerkingen:
Museum of particuliere kisten met "nep" registraties: D-8029 bij Zwolle , D-8030, D-8054, D-8212, D-8278 op Volkel, en zelfs een D-8090 in USA, (zijn veelal ex Luftwaffe of Belgisch AF).
Ook de TF-104 D-8060 voor het op te zetten 'Koude Oorlog" museum te Teuge is niet origineel maar is een ex-Lufwaffe 24+46 kist die is geschilderd in grijs KLu schema.
.
Registratiegegevens Lockheed RF-104G Starfighter: (Fokker bouw) | ||||
Registratie | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
D-8101 | 21-11-1963 | 14-07-1970 | gebouwd Fokker; crash Steenwijk | |
D-8103 | 18-09-1963 | 11-11-1983 | crash Deursen | |
D-8107 | 13-11-1963 | 08-03-1984 | later naar Turkije | |
D-8112 | 31-10-1963 | 08-03-1984 | later naar Turkije | |
D-8117 | 16-10-1963 | 09-02-1970 | crash Cuxhaven (D) | |
D-8119 | 26-11-1963 | 30-11-1983 | later naar Turkije | |
D-8123 | 12-11-1963 | 18-01-1968 | crash Paderborn (D) | |
D-8125 | 12-11-1963 | 30-11-1983 | later naar Turkije | |
D-8127 | 27-04-1964 | 30-11-1983 | later naar Turkije | |
D-8129 | 03-03-1964 | 30-11-1983 | later naar Turkije | |
D-8131 | 03-03-1964 | 20-04-1977 | crash Crispiniano Italië (collision) | |
D-8133 | 08-11-1963 | 01-12-1981 | crash Jever (D) | |
D-8135 | 17-01-1964 | 12-07-1965 | crash Hoogwoud na botsing D-8147 |
|
D-8138 | 14-02-1964 | 08-03-1984 | later naar Turkije | |
D-8141 | 17-01-1964 | 20-03-1975 | crash Mariaheide / Erpt (N.B) |
|
D-8143 | 31-01-1964 | 30-11-1983 | later naar Turkije | |
D-8145 | 10-01-1964 | 30-11-1983 | later naar Turkije | |
D-8147 | 03-02-1964 | 12-07-1965 | crash Hoogwoud na botsing D-8135 |
.
Registratiegegevens Lockheed TF-104G Starfighter: (tweezitter, Lockheed bouw) | ||||
Registratie | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
D-5702 | 23-08-1965 | 25-08-1980 | afwijkende regi, kwam van Lockheed; later naar Turkije | |
D-5801 | 09-06-1963 | 08-03-1984 | later naar Turkije | |
D-5802 | 09-06-1963 | 14-04-1967 | afgeschreven crash Flevopolder | |
D-5803 | 09-08-1963 | 26-11-1984 | naar Twente, opslag MLM, nu depot NMM |
|
D-5804 | 05-08-1963 | 23-11-1984 | in MotorTecnica Bad Oeyenhausen | |
D-5805 | 07-09-1963 | 02-05-1984 | naar Museum Best, vervolgens MLM. In 2013 naar Alberta aviation museum (Canada) | |
D-5806 | 07-09-1963 | 16-10-1984 | tijdje Aviodome; opslag MLM | |
D-5807 | 20-10-1963 | 30-11-1983 |
later naar Turkije (daar gecrashed 30-11-1983) | |
D-5808 | 20-10-1963 | 08-03-1984 | later naar Turkije | |
D-5809 | 16-11-1963 | 15-12-1980 | later naar Turkije | |
D-5810 | 16-11-1963 | 26-11-1984 | opslag MLM | |
D-5811 | 25-02-1966 | 19-12-1975 | afgeschreven crash Schijndel | |
D-5812 | 26-04-1966 | 19-01-1982 | later naar Turkije | |
D-5813 | 27-04-1966 | 15-12-1980 | later naar Turkije | |
D-5814 | 10-11-1967 | 23-08-1982 | later naar Turkije | |
D-5815 | 16-11-1967 | 12-10-1976 | afgeschreven crash bij Harlingen | |
D-5816 | 27-11-1967 | 25-08-1980 | later naar Turkije | |
D-5817 | 02-01-1968 | 30-11-1983 | later naar Turkije |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)