Modelbouw Lockheed F-104 Starfighter
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
F-104G:
Hasegawa;
ESCI/AMT/Italeri;
Airfix;
Matchbox;
Heller;
Frog ;
AMT ;
Academy
Starfix
|
Eduard **;
Kinetic (K-48090);
Hasegawa;
Revell-Monogram;
Esci ; Testors ; Hawk (1/50) ; Lindberg (F-104A) |
Hasegawa [externe link]
Revell [externe link]
|
TF-104G:
Hasegawa Heller Airmodel @ (ombouw set) |
Hasegawa + Maintrack conversion
|
Italeri (2509)
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal. (best kit listed first);
schaal 1/100: Faller, Tamiya, BEN ;
schaal 1/144: Mark One , Crown / Revell , Academy;
schaal 1/18: Twenty-One Century
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | < K26> Nevelgrijs RAL 7001 |
< K26> Nevelgrijs RAL 7001 |
overall | eerste schema voor meeste kisten maar niet alle latere kisten | |
(b) | Camo | < K82> camouflage groen RAL 6014
< K25> camouflage grijs RAL 7012 |
< K26> Nevelgrijs RAL 7001 | zwart of olijfgroen antiglare panel | latere schema , niet alle kisten ervan voorzien |
Extra modelbouw informatie:
Gegevens KLu F-104G (controleer foto van de gewenste kist):
roundel diameter: 88 cm op inlaten; 73,6 cm vleugels op 1/1;
meeste squadron emblemen 45 cm diameter;
FIAT kisten hadden een groene anti-glare panel voor cockpitscherm, anders mat-zwart;
cockpit interieur: lichtgrijs met zwarte instrumenten;
schietstoel type: eerst Lockheed C2 stoel, vanaf 1973 ook Martin Baker QC-7? mk.7 (F-104G) en S/R-2 (TF-104G) ??
schietstoel: lichtgrijs;
schietstoel kussen: oranje of groen;
wielpoten: aluminium;
wielkasten en binnenkant deuren: wit
binnenkant remkleppen: lichtgrijs;
pitotbuis: meestal wit met rode banden;
De RF-104G heeft geen kanon en had eerst een camera fairing onder de rompvoorkant ter plaatse van de neuswiel bak; Later werd deze fairing verwijderd en kwam de externe Oude Delft Orpheus pod met camera's.
Schaal 1/32:
Italeri heeft een hele mooie serie 1/32 F-104 modellen uitgebracht. Eerst was er de F-104G; in 2018 is ook een RF-104G uitgebracht; de Orpheus camerapod is een ander type dan gebruikt bij de KLu. De Italiaanse firma Videoaviation.com heeft ook een resin Orpheuspod NL voor de KLu op 1/32 (deze lijkt correct met een lengte van 116 mm op 1/32).
In Modelbouw in Plastic MIP 2019-3 beschrijft JaapJan Visser de bouw van deze 1/32 Italeri F-104G kit.
Op 1/32 heeft Italeri eind 2018 ook de tweezitter TF-104G is uitgebracht. De tweezitter is de eerste 1/32 kit van de TF-104 en kitno. 2509 heeft ook KLu decals voor de TF-104G "D-5803" op Volkel in de jaren zeventig.
Dutch Decal heeft eind 2019 weer 1/32 sets uitgebracht: set #32037 voor KLu F-104G (en F-16). Set #32035 1/32 decals voor de KLu TF-104G tweezitter.
Schaal 1/48
De Hasegawa kit is in een Eduard uitgave verschenen. In MIP 2020-5 staat een artikel van Wilco Bongers over de bouw van de 1/48 kit met een Daco Orpheuspod.
Decals
Er zijn talloze Dutch Decal sets voor een F-104 op diverse schalen verschenen, o.a. Decal set 72069 en 1/72 of 1/48 "Dusty"
Voor KLu decals zijn er ook wat kleinere initiatieven: in MIP 2020-5 staat een kort artikel over Historical Fighter Volkel / Dutch Starfighter Foundation die voor een KLu F-104 decals uitbrengen met veel accurate stencilling dwz de technische opschriften in bijvoorbeeld 1/32.
IPMS NL tekeningen:
Tekening van Hans Loeber (IPMS lid) (used with permission)
IPMS tekening met de camera fairing:
Tekeningen IPMS L.van 't Hof (used with permission)
Bovenstaande tekeningen zijn van een IPMS Nederland werkgroep en leden (used with permission)
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)
en meer.....
Aparte tekening gemaakt destijds op basis van publicaties, Lockheed werkte niet mee omdat de F-104 nogal geheim was toen (Collectie M. de Vreeze uit Flight archief).
KLU VOORSCHRIFTEN E.D , Collectie M. de Vreeze ( used with permission)
Afbeeldingen handig voor modelbouwers uit de Flight Manual uit 1992 van een ITALIAANSE TF-104G Trainer. Deze kan dus afwijken van de oude operationele KLu TF-104G Starfighter trainers. In de Italiaanse TF-104G zat ook een Martin Baker schietstoel.
Collectie M. de Vreeze (used with permission)
Oude nieuws en historische artikelen (Collectie M. de Vreeze)
Vaak uit bladen zoals het Amerikaanse Aviation Week
Advertentie uit Aviation Week 1955. Collectie M. de Vreeze (used with permission)
Foto's uit Aviation Week 1956. Collectie M. de Vreeze (used with permission)
Foto's uit Aviation Week die een duidelijke promo boodschap uitdragen (er zijn ook wat andere vliegtuigen te zien). Collectie M. de Vreeze (used with permission)
J79 motor van de F-104. Collectie M. de Vreeze (used with permission)
Artikel over de aanschaf voor de KLu uit het Amerikaanse blad Aviation Week 1962. Later zou blijken dat Prins Bernhard ermee te maken had gehad. Collectie M. de Vreeze (used with permission)
Hieronder artikelen uit Aviation Week 1969. Er werd gespeculeerd over een snelle vervanging.... zoals door de Europese MRCA (de latere Tornado). Het kwam er niet van en werd uiteindelijk de F-16. Collectie M. de Vreeze (used with permission)
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)