IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Civiele Voertuigen
    • SIG Falklands
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Scratchbuild
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL TWITTER (link ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

Lockheed Lodestar

  • INFO Lockheed L-18 Lodestar
  • 5. ML-KNIL Lockheed L-18 Lodestar
  • Modelbouw Lockheed 18 Lodestar

google translate

INFO Lockheed L-18 Lodestar

Laatste update: 04 augustus 2019
1371

.

Fabriek Lockheed
Vliegtuig Lodestar
Type-aanduiding L-18-40
Cat 5 --  totaal 26 stuks
 


  lok lodestar

Informatie:

Transportvliegtuig van Lockheed USA; Ontwikkeld 1939 uit de Lockheed model 14 en verlengde romp en hoger geplaatste staartvlakken. De militaire versie C-56 had Wright Cyclone motoren en de C-57 Pratt and Whitney motoren. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden veel Lodestars gebouwd.  

 Spanwijdte: 19,96 m
 Lengte: 15,19 m
 2 x Wright R1820 Cyclone 1200 pk motoren
 Maximum snelheid : 400 km/u
 Kruissnelheid: 370 km/u
 Leeggewicht: 5365 kg
 Maximum startgewicht: 7950 kg
 Bereik: 3000 km
 3 bemanningsleden en een cabine voor zo'n 15 passagiers

Literatuur:
Modelbouw in Plastic
Max Schep IPMS Nederland
MIP 1984-2  
Lockheed Lodestar Kreuger Verenigde Vleugels januari 2003

Websites:
-   NEI aircraft in Australia: http://www.adf-serials.com.au/research/nei.htm
-- http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Model_18_Lodestar

 

FOTO GALERIJ:

  • lockheed-lodestar-jg-archiv
  • lockheed-lodestar-meij-arc
  • lockheed-lodestar-mindef-arc
  • lodestar-avweek-sep1941
  • lodestar-pj-akb-mdv-arc
  • lok_lodestar

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


5. ML-KNIL Lockheed L-18 Lodestar

Laatste update: 07 oktober 2021
1742

Cat. 5 ML-KNIL

26 stuks, kenmerken  LT9-06  t/m   LT9-25 en LT9-31 t/m 36 .

In Indië was er grote vraag naar transport capaciteit eind jaren dertig. Pas in de loop van 1940 nam dit zijn beslag en er was wederom een groot tekort aan motoren bij de vliegtuigfabrikanten. Nederland werd bezet mei 1940 en kon pas een definitieve order worden gemaakt door de Netherlands Purchasing Commission oktober 1940 voor L-18's. Maar dan nog zonder motoren, deze zouden nog gezocht worden. De eerste aflevering vanuit Amerika was pas in mei 1941 naar Indië en uiteindelijk kwamen er 20 stuks in Indië aan. Ter plaatse moesten veelal nog reserve motoren die ter plaatse waren worden ingebouwd.  

De toestellen werden in Indië intensief gebruikt voor allerhande transporttaken met ook diverse KNILM vliegers. November 1941 waren er zo'n 19 operationeel bij de Transport Afdeling. Ook werden veel evacuatievluchten uitgevoerd naar Brits Indië en Australië.

Bij de Japanse aanval gingen er 9 verloren maar slaagden 11 toestellen maart 1942 te ontsnappen naar Australië. Deze werden bij de USAAF ingedeeld (en "verkocht") en de kisten vlogen vanaf april 1942 vanaf Archerfield. 

De oorlog was in volle gang en daarom was eind december 1941 er een extra order geplaatst voor 8 L-18 Lodestars, mil type aanduiding C-60, maar deze order werd pas later uitgevoerd. Aflevering volgde op Jackson in de USA. Van deze order gingen twee kisten via Miami naar het civiele West-Indisch vliegbedrijf van de KLM op Curaçao. De 6 andere toestellen werden van mid tot eind 1943 overgevlogen naar Australië en gingen vliegen bij de aldaar opgezette Netherlands East Indies (NEI) no.18 squadron en no.1 NEI transport squadron.

Na het einde van de Tweede Wereldoorlog gingen diverse Lodestars vanuit Australië naar Nederlands Indië maar ze waren ondertussen tijdens de oorlog flink opgevlogen. Na de nodige reparaties waren ze beperkt inzetbaar o.a. bij de vliegscholen tot circa 1947.

lockheed-lodestar-jg-archiv  

Kist met driehoeken. Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)

lockheed-lodestar-meij-arc

Foto: Collectie Meijeringh (used with permission)

lockheed-lodestar-mindef-arc

Toestel met Nederlandse vlaggen. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)  

lodestar avweek sep1941

Oude foto uit de Aviation Week uit september 1941 nog bij Lockheed in Burbank; voorzien van de driehoek (Collectie M. de Vreeze / used with permission)

lodestar pj akb mdv arc

Een van de twee Lodestars L-18-40 (PJ-AKB) die werden ingezet bij West Indisch bedrijf KLM Curaçao, dus civiel gebruikt. Opvallend is de vlag. (Collectie M. de Vreeze / used with permission)


 

Registratiegegevens:
Registratie Type    Constructie-nummer Datum in Ned. dienst Datum uit Ned. dienst Opmerkingen
LT9-06 L-18-40        *
LT9-07 L-18-40 18-2102 1941 april  1942
vanuit Indië naar Australië ontsnapt en aldaar USAAF. call sign VHCAA USAAF april 1942 als 42-68347 en gevlogen door Quantas; later na de oorlog in USA N796G
LT9-08 L-18-40 18-2103   april 1942 vanuit Indië naar Australië ontsnapt en aldaar USAAF. Call sign VHCAB april 1942 als 42-68348 en gevlogen door Quantas; afgevoerd 26-11-1943 Port Moresby;
LT9-09 L-18-40 18-2104   april 1942 eind februari 1942 B-25 crews overgebracht naar Bangalore en daarna retour Java;  vanuit Indië naar Australië ontsnapt en naar USAAF april 1942 als 42-68349, callsign VHCAC en beheerd door Guinea Airways; na de oorlog bij diverse luchtvaartbedrijven. 10-02-1947 afgeschreven te Palmerston in Nieuw Zeeland;  ** zie ook opmerking
LT9-10 L-18-40        *
LT9-11 L-18-40 2106      *
LT9-12 L-18-40        *
LT9-13 L-18-40 2108      *
LT9-14 L-18-40 18-2109   april 1942 vanuit Indië naar Australië ontsnapt en naar USAAF; call sign VHCAD; USAAF april 1942 als 42-68350; afgeschreven jan 1944 Tennant Creek
LT9-15 L-18-40 18-2110   maart 1942 vanuit Indië naar Darwin ontsnapt; door ML-KNIL uit dienst gesteld maart 1942 aldaar.
LT9-16 L-18-40 18-2120   april 1942 vanuit Indië naar Australië ontsnapt en naar USAAF; call sign VHCAE; USAAF april 1942 als 42-68351 en vloog bij Ansett; afgeschreven oktober 1944 Archerfield
LT9-17 L-18-40 18-2121   april 1942 voorzien van extra brandstoftanks eind februari 1942 B-25 crews overgebracht naar Bangalore en daarna retour Java; vanuit Indië ontsnapt Australië, naar USAAF april 1942 als 42-68352, call sign VHCAF en vloog bij ANA; afgeschreven april 1944 Archerfield
LT9-18 L-18-40 18-2122   03-03-1942 afgeschreven door ML-KNIL, verloren bij aanval te Broome 3 maart 1942;
LT9-19 L-18-40 18-2123   april 1942 vanuit Indië naar Australië ontsnapt en naar USAAF, call sign VHCAG april 1942 als 42-68353; vloog bij ANA?? ; afgeschreven augustus 1942 te Maple;
LT9-20 L-18-40        *
LT9-21 L-18-40 18-2125   april 1942
vanuit Indië naar Australië ontsnapt en naar USAAF, call sign VHCAH april 1942 als 42-68354; afgeschreven 30 november 1942 Dobodura, Nieuw Guinea
LT9-22 L-18-40 18-2126   15-02-1942 afgeschreven door ML-KNIL Brisbane 15 februari 1942 (17 feb 1942 te Archerfield)
LT9-23 L-18-40 18-2127   april 1942 vanuit Indië naar Australië ontsnapt en naar USAAF, call sign VHCAI april 1942 als 42-68355; afgeschreven augustus 1942 te Maple; 
LT9-24 L-18-40 18-2128   april 1942 vanuit Indië naar Australië ontsnapt en naar USAAF, call sign VHCAJ april 1942 als 42-68356; vloog bij ANA en afgevoerd februari 1943 te Garbutt;
LT9-25 L-18-40 18-2129     eind februari 1942 B-25 crews overgebracht naar Bangalore en daarna retour Java; vloog nog een tijd na evacuatie naar Australië met Nederlandse vlaggen; naar USAAF april 1942 als 42-68357; call sign VHCAK en gevlogen door Quantas. Afgevoerd mei 1944 te Bundaberg;
LT-???         LT9-26 t/m 934 niet tijdig afgeleverd en dus naar USAAF met aanduiding als C-60 en US Navy R5O-5; 
LT9-31 L-18-56 2507 juli 1943   USAAF 42-56034; let op andere nummering; via Jackson naar Australië; later USA N8000
LT9-32 L-18-56   aug 1943   via Jackson naar Australië; later USA N500R en in 1977 N520R
LT9-33 L-18-56   okt 1943   via Jackson naar Australië; later USA N88H
LT9-34 L-18-56   okt 1943   via Jackson naar Australië; later USA N46P
LT9-35 L-18-56   november 1943   via Jackson naar Australië
LT9-36 L-18-56   december 1943   via Jackson naar Australië

  Bronnen o.a. [B1] MIP 1984-2, [B15] Luchtv.Indië,[B5] Luchtv.kennis 1978-4 en 1976-12 ; [.] Publicatie dhr. Heyman via www.adf-serials.com.au/research/nei.htm

Opmerkingen:

Er waren 2 stuks L-18-40 afgeleverd juli 1943 in Miami en die werden ingezet bij West-Indisch bedrijf KLM Curacao, dus civiel gebruikt (de PJ-AKA en PJ-AKB). 

** In het Amerikaanse Pima museum bij Tucson staat een romp met beschildering en code "LT909"; dit is niet een originele Nederlandse kist. (zie de IPMS walkaround hier...)

* Wie heeft info over welke kisten in Indië verloren zijn gegaan c.q in Japanse handen gevallen? Graag, gebruik contactformulier.

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Lockheed 18 Lodestar

Laatste update: 12 juni 2022
1450

Modelbouw  L18 Lodestar

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
 
Special Hobby /MPM
 
Airmodel set (vacu) conversie met Airfix Hudson
O'Neill (vacu)@
Aristo Craft @
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

.

1/144:  F-RESIN

 

BOXART

  • airmodelvac-lodestar-conversie-72
  • f-resin-lockheed-18-144
  • special-hobby-lodestar-72-box
  • special-hobby-lodestar-72-box2
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) camo < K86> jongblad

< K126> oudblad

aluminium met grijs verf . camo schema volgens Engels patroon maar in ML kleuren;
driehoeken in 4 of 6 posities; Nederlandse vlaggen vanaf februari 1942; soms voorzien van namen van de vaste bemanning bij cockpit.
(b) . < K126 > Olive drab < K24 > Neutral gray . in Indië vlak na oorlog; Nederlandse vlaggen veelal met een witte rand eromheen; daarna weer rozetten vanaf begin 1948

 

Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)

Lockheed L18 40 Lodestar 1

en meer.....

  • Lockheed_L18-40_Lodestar-1
  • Lockheed_L18-40_Lodestar-2
  • Lockheed_L18-56_Lodestar-1

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( L )
  5. Lockheed Lodestar

Copyright © 2023 - IPMS Nederland