IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Civiele Voertuigen
    • SIG Falklands
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Scratchbuild
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL TWITTER (link ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

Lockheed Neptune P-2

  • INFO Lockheed Neptune P-2
  • 4. MLD Lockheed Neptune P-2
  • 4. MLD Lockheed Neptune P-2 (foto bijlage)
  • Modelbouw Lockheed Neptune

google translate

INFO Lockheed Neptune P-2

Laatste update: 12 maart 2018
1395

.

Fabriek Lockheed
Vliegtuig Neptune
Type-aanduiding P2V-5
Cat 4 --  totaal 31 stuks
SP-2H

lockheed p2v7 neptune

 

Informatie:

Lange afstand maritiem patrouille en anti-onderzeeboot vliegtuig ontworpen en gebouwd door Lockheed uit de USA . De ontwikkeling begon in de Tweede Wereldoorlog in 1941 maar prototype vloog pas mei 1945. Pas in 1947 werd het eerste toestel P2V-1 bijde US Navy in dienst gesteld. xDe kist had een besturing met kabels, alleen het hoogteroer was ook hydraulisch. De kist had enorme grote brandstoftanks met daarnaast ook vleugeltiptanks waarbij ook nog een extra tank kon in het ruim kon worden geinstalleerd. Het had geen drukcabine en de vlieghoogte was dan ook praktisch beperkt.  

Verschillende versies werden geproduceerd. De P2V-1 t/m 3 versies hadden mitrailleurs of kanonnen in de neus en mitrailleurs in koepels op de rug en op de staart. De P2V-3W was voorzien van een AN/APS-20 zoekradar en werd gebruikt als Airborne Early Warning (AEW) vliegtuig. De P2V-4 was de eerste speciale versie voor onderzeebootbestrijding. Naast de AN/APS-20 zoekradar kwam er in de romp een sonoboei afwerpinstallatie en een operator erbij en werden er onder de vleugeltips extra brandstoftanks gehangen. De rechtertank kreeg een zoeklicht. Ook kwamen er later sterkere motoren in. De mitrailleurkoepels op de rug en in de staart bleven gehandhaafd. De P2V-5 versie had een andere neuskoepel met twee 20 mm kanonnen, nieuwe grotere tiptanks, waarbij het zoeklicht in de rechtertank nu gekoppeld was aan de neuskoepel. Latere toestellen kregen een doorzichtige observatieneus en een MAD boom in de staart in plaats van de bewapening. Vaak werd ook de rugkoepel verwijderd.

De P2V-5F was een modificatie van de P2V-5, waarbij onder elke vleugel een extra Westinghouse J-34 straalmotor werd gehangen voor betere startprestaties. Deze versie had dan ook een 4500 kg hoger startgewicht. Tijdens de kruisvlucht werden de straalmotoren uitgezet want ze zopen natuurlijk brandstof. De motorgondels hadden deuren die dan de inlaat van de straalmotor afsloten. De P2V-7 was de laatste door Lockheed gebouwde Neptune variant. Er zat nu een hoger, gekromd cockpitdak op, en de radome en tiptanks hadden een iets andere vorm.

De Neptune werd gebruikt door vele landen. In Japan is door Kawasaki nog een versie geproduceerd met twee turbopropmotoren in plaats van de zuigermotoren. Deze P-2J variant is door de Japanse marine tot 1984 in gebruik geweest.

P2V-5 gegevens:  
 2 x Whright R-3350-30W motoren 3750 pk  met injectie
 Spanwijdte: 31,65 m
 Lengte: 24,87 m
 Leeggewicht: 18956 kg
 Maximale gewicht: 34573 kg
 Kruissnelheid: 315 km/u  
 Maximum snelheid: 548 km/u
 Propeller diameter: 4,62 m
 Bereik:  3750 km  
 Max last:  3600 kg  
 4 mitrailleurs, o.a twee in de neus en twee bovenop in koepel
 8 bemanningsleden

P2V-7 (P-2H) gegevens:  
 Spanwijdte:  30,89 m
 Lengte:  27,94 m
 Leeggewicht:  21570 kg
 Maximum gewicht:  38466 kg
 2x Wright R3350-32Wa2-18 motoren met 18 cylinder met injectie max 3750 pk
 2x Westinghouse J34 jets onder vleugels in pods  met 1540 kg stuwdruk
 Maximum snelheid:  635 km/u met straalmotoren aan  
 Kruissnelheid:  315 km/u
 Bereik: 6000 km
 4x Hispano 20 mm kanonnen in neus
 Lading: maximaal 3500 kg bommen  
 8 bemanningsleden

SP-2H gegevens:  
 Lengte:  27,94 m  
 Spanwijdte:  31,67 m  
 Hoogte:  8,94 m  
 2 x Wright R-3350-32W + 2 hulp-straalmotoren Westinghouse J34  
 Maximum snelheid met straalmotoren aan was tegen de 630km/u  
 Maximum gewicht: 36500 kg  
 Vliegbereik: ongeveer  6.000 km  
 Plafond:  6.700 m  
 Bewapening:  16 ongeleide raketten, 3600 kg aan bommen, torpedo's, mijnen, Franse AS12 draadgeleide raket, mogelijke nucleaire
 dieptebom etc.  
 8 tot 11 bemanningsleden

Literatuur:
Modelbouw in Plastic
Werkgroep IPMS NL
IPMS Nederland
MIP 1982-4  
Modelbouw in Plastic Maarten Schonfeld IPMS Nederland MIP 1990-1 verbouwing tot P2V-5
Op de grens van zee en lucht van Oosten De Boer Maritiem 1982 ISBN 90.228.1868.3
Lockheed Neptune Nico Geldhof Spinner / Stichting Vrienden MLM 1992

Websites:
-- IPMS NL Walkaround Neptune
-- https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_P-2_Neptune

 

FOTO GALERIJ:

  • lockheed-neptune-lvk-1-struben-auth
  • lockheed-neptune-lvk-2-tornij-auth
  • lockheed-neptune-lvk-3
  • lockheed-neptune-mdv-author
  • lockheed-neptune-p2v5-jg-ar
  • lockheed-neptune-p2v7-jg-arc
  • lockheed-neptune3-mindef-auth
  • lockheed_p2v7_neptune

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze met bijdrage van P.J.A.Booij


4. MLD Lockheed Neptune P-2

Laatste update: 04 september 2022
3205

Cat 4.  MLD

 12 stuks  P2V-5    :  kenmerken  S.21-S.32 / later vanaf 1959 nummers 086-097  
 15 stuks  P2V-7B  :  kenmerken 200-214 (later door Aviolanda  gemoderniseerd tot SP-2H, behalve de "200" die was afgeschreven)  
   4 stuks  P2V-7    :  kenmerken 215-218 (later aangekocht en door Aviolanda  gemoderniseerd tot SP-2H) 

(dhr. R. Burgerhout meldde: De 7B’s zijn door Nederland aangekocht bij Lockheed en kregen daarom geen individueel BuAerNo. Aan de hele serie is één nummer toegekend voor de radio- en radaruitrusting, dit nummer is/was al in gebruik bij een P2V-7S van de USN. Bij de latere ombouw tot SP-2H is waarschijnlijk dat er aparte nummer series zijn voor de vliegtuigen en voor de apparatuur, maar dat is niet bewezen).

In het kader van het MDAP kreeg ook Nederland de beschikking over Neptunes. Ze vervingen de Lockheed Harpoon bij de MLD. De eerste P2V-5 Neptunes kwamen bij MLD in december 1953 en gingen naar no.320 squadron op Valkenburg. April 1954 werden de eerste twee Neptunes officieel in dienst gesteld maar de rest ging in opslag vanwege personeelstekort. Deze Neptunes hadden een krachtige APS-20 radar voor het opsporen van oppervlakteschepen. In eerste instantie bestond een bemanning uit 7: 2 vliegers, een vlieger/waarnemer, 2 radaroperators/telegrafisten, 1 boordwerktuigkundige, en 1 schutter. De rol van radaroperator was een te zware taak, daarom werd een extra bemanningslid toegevoegd die als telegrafist fungeerde.

Uiteindelijk kwamen waren er in 1958 zo'n 8 Neptunes inzetbaar en naast de gebruikelijke operationele vluchten deden ze ook mee aan diverse internationale oefeningen. Ze waren ook bedoeld voor onderzeebootbestrijding maar de detectieboeien waren nogal storingsgevoelig. Geleidelijk aan werd in 8 toestellen een LORAN AN/APN-70 locatiesysteem ingebouwd en in 3 kisten een AN/APN-69 en een aantal Neptunes van deze kisten vervulden ook soms een OSRD taak.

De eerste serie van 12 P2V-5 ging uit dienst rond 1960/1961 en de kisten die allemaal nog Amerikaans eigendom waren, gingen na een opknapbeurt bij de firma Aviolanda veelal naar Portugal.  (de Portugese bemanningen kregen ook een training bij de MLD op Valkenburg; veel van deze Portugese Neptunes werden ook ingezet in Portugees Koloniaal Afrika zoals Guinee, Angola en Mozambique waarbij bevrijdingsbewegingen onafhankelijkheid voor deze landen wilden).

De MLD kreeg een nieuwe registratiesysteem in oktober 1959.

Voor gebruik in Nederlands Nieuw-Guinea werden 15 nieuwe toestellen van het type P2V-7B (ofwel P-2H maar dat was een administratieve toekenning) besteld in 1960. Deze werden september 1961 afgeleverd. Direct naar Biak gingen 11 kisten vliegen bij squadron VSQ 321. De andere 4 kisten gingen naar Nederland bij VSQ 5 en ze werden op Valkenburg gebruikt voor opleiding. De toestellen met een dichte neus waren behoorlijk verschillend van de Amerikaanse P2V-7 kisten, zo ontbrak de onderzeeboot-bestrijdingsapparatuur maar was wel de bedrading gehandhaafd. Voorzien van 4 zware mitrailleurs in de neus werden ze aangeduid als -7B. Ze werden veelvuldig gebruikt bij diverse acties in Nieuw-Guinea (en ook de "213" en "214" hebben op Nieuw Guinea op Biak gestaan).  

De terugkomst in Nederland van de in Nieuw-Guinea gevlogen Neptunes was oktober 1962. Ze kwamen bij MLD VSQ / no. 320 squadron en en no.5 squadron. De nieuwe Neptune taak was onderzeebootbestrijding en in de jaren 1963-1966 werden daarom de resterende kisten omgebouwd tot P2V-7B (vanaf 1965 genoemd SP-2H). De kanonnen werden verwijderd en de kisten voorzien van onderzeebootbestrijdingsapparatuur en een transparante neus voor waarnemingen. De kisten nrs. "209" en "212" werden bij Lockheed verbouwd, de overige kisten zijn verbouwd bij Aviolanda. Ook kwamen er in 1965 vier extra P2V-7 toestellen vanuit Frankrijk, die ook werden verbouwd tot SP-2H.  

De Neptunes werden gebruikt voor verkenning, OSRD en onderzeebootbestrijding. Het was de tijd van de Koude Oorlog. Voorzien van een MAD boom en een oppervlakteradar onder de romp, konden lange patrouilles worden gevlogen. De bemanning bestond tijdens dergelijke missies uit wel 11 man, ook voor aflossing. De cabine zat stampvol met elektronica en de vleugelbox liep ook door de romp, erboven langs kon men kruipen van voor naar achter naar de diverse werkplekken. 

MLD Neptunes vlogen ook vanaf diverse buitenlandse velden, met name tijdens NAVO oefeningen.

De Neptune werd begin jaren zeventig ook gebruikt vanaf Hato op Curaçao als vervanging van de aldaar vliegende Trackers. VSQ 1 op Hato werd augustus 1971 opgeheven en werd "Detachement Marineluchtvaartdienst Curaçao". Er waren in de regel steeds zo'n 3 Neptunes van VSQ 320 gestationeerd op Hato. De ferry vluchten naar de West duurden vaak zo'n 10 tot twaalf uur en vereiste goede navigatie. Ze voerden in Carabisch gebied militaire taken uit. De Neptunes werden gerouleerd met steeds zo'n 3 maanden per kist en het groot onderhoud werd op Valkenburg uitgevoerd. 

De vervanging van de Neptunes was een veel terugkerende politieke discussie in de jaren zeventig en de laatste MLD Neptune vloog door tot in 1982 ! Toen pas kwam de P-3C Orion.


 

lockheed-neptune-p2v5-jg-ar

P2V-5 in schema (b) . Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)

lockheed-neptune-p2v7-jg-arc

SP-2H met ook de jetmotor. Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)

lockheed neptune lvk 1 struben auth

P2V-7B later SP-2H. Het grote zoeklicht in de rechter-vleugelpod is goed te zien. Foto dhr. Struben via en met dank aan de Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


   

lockheed-neptune-mdv-author                                                                
Dezelfde kist als hierboven , nu ex-MLD  P2V-7B later SP-2H, later gezien in de tachtiger jaren in een museum in Engeland. Foto: M.de Vreeze (used with permission) in schema (e)

 

lockheed neptune lvk 3

Foto uit collectie en met dank aan de Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

lockheed neptune lvk 2 tornij auth

Foto: dhr. Tornij via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)


 

Registratiegegevens Lockheed P2V-5 Neptune:
Registratie Tweede Registratie vanaf oktober 1959
US-Fiscal Year-nr Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
S-21 086 134671 426-5273 08-12-1953 09-03-1962 19-21; Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven en aldaar tot 1977 gevlogen!
S-22 087 134672 426-5274 16-12-1953 07-06-1961 Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven
S-23 088 134673 426-5275 15-12-1953 04-06-1960 Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven
S-24 089 134674 426-5276 21-01-1954 03-02-1961 Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven
S-25 090 134675 426-5277 23-12-1953 20-07-1961 Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven
S-26 091 134676 426-5278 21-01-1954 21-04-1960 Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven
S-27 092 134718 426-5279 21-01-1954 06-10-1960 Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven
S-28 093 134719 426-5280 21-01-1954 09-01-1961 Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven
S-29 094 134720 426-5281 24-02-1954 07-12-1961 Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven
S-30 095 134721 426-5282 25-02-1954 02-12-1960 Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven
S-31 096 134722 426-5283 24-02-1954 29-07-1960 Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven; museum Sintra (P)
S-32 097 134723 426-5284 24-02-1954 18-04-1961 Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven

Bronnen... zie hieronder...

Registratiegegevens Lockheed P2V-7 (SP-2H) Neptune:
Registratie US Fiscal Year-nr. Constructie-nummer / ref.no ?
Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
200   726-7238 17-10-1961 11-05-1962 Ongeval Marinevliegkamp Boroekoe/Biak bij landing
201   726-7241 08-09-1961 13-11-1981 Naar Biak; later door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x20 mm mitrailleurs in de neus.
Vloog ook op Hato. Later 1981 naar MLM te Soesterberg.
202   726-7245 27-09-1961 21-09-1980 Naar Biak; gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt
203   726-7248 24-10-1961 20-03-1982 Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Later afgevoerd op Hato Curacao. Staat nog (in vervallen staat) op dump Hato.
204   726-7251 15-11-1961 22-07-1982 Biak; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Uit dienst en naar museum Cosford, Engeland.
205   726-7252 15-11-1961 25-01-1982 Biak; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt
206   726-7254 21-11-1961 21-02-1974 Biak; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt
207   726-7257 04-12-1961 03-09-1981 Biak; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Cockpit-sectie is bewaard op De Kooy.
208   726-7259 14-12-1961 21-02-1974 Biak; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt
209   726-7261 02-01-1962 09-04-1980 Valkenburg; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Retour Nederland and vanaf april 1963 tot oktober door Lockheed gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt
210   726-7263 16-01-1962 15-06-1982 Valkenburg; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H.
Naar KLM voor instructiedoeleinden, nu in fake KLM kleuren Aviodrome
211   726-7265 30-01-1962 23-01-1979 Valkenburg; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt
212   726-7267 08-02-1962 23-04-1965 Valkenburg; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus.
Door Lockheed gemoderniseerd tot SP-2H. Werd "gestolen", gevlogen en verongelukt bij Katwijk
213   726-7268 27-02-1962 18-12-1979 Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Ook gevlogen in Nieuw Guinea op Biak. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt
214   726-7269 02-03-1962 21-05-1981 Biak; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Ook gevlogen in Nieuw Guinea op Biak. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt
215 144691 726-7142 25-10-1965 13-05-1976 Overgenomen van de Franse Aeronavale. Eveneens door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt Marinevliegkamp Valkenburg. Gesloopt
216 144692 726-7143 25-10-1965 11-07-1980 Overgenomen van de Franse Aeronavale. Eveneens door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Bewaard eerst als monument op Marinevliegkamp Valkenburg, nu op De Kooy
217 146434 726-7153 25-10-1965 12-02-1980 Overgenomen van de Franse Aeronavale. Eveneens door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt Marinevliegkamp Valkenburg.
218 146438 726-7157 25-10-1965 28-08-1981 Overgenomen van de Franse Aeronavale. Eveneens door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Voorste rompgedeelte naar MLM te Soesterberg, andere delen TU Delft;

  Bronnen o.a.  [B16] MLD.70  ,  info R.Burgerhout

 

 Inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

4. MLD Lockheed Neptune P-2 (foto bijlage)

Laatste update: 04 september 2022
1389

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

P2V-5. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met neusturret. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

P2V-5. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

P2V-5. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

SP-2H. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

P2V-7. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Winter op Valkenburg. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Geheel grijs. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Hato, Curaςao. Bij de voorste kist zijn geen props gemonteerd. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Scramble! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Tanken maar! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met open ruim deuren.Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De rode binnenzijden van de flaps zijn hier te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Aparte foto, tijdens de inbouw en het testen van het AS.12 draadgeleidde raketsysteem. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

SP-2H. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Wisselen van de Westinghouse J 34 Turbojet. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

SP-2H neus met waarnemer en het frame is ook te zien binnenin. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Leuke details voor de interieur modelbouwers. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Uitkijkpositie. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Interieur. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Overhead cockpit paneel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Zoeklicht bediening. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Met dank aan het NIMH.

Modelbouw Lockheed Neptune

Laatste update: 22 februari 2023
2930

Modelbouw Neptune

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
SP-2H:
Hasegawa/Frog/Revell
-------
P2V-5:
Hasegawa/Revell/Frog (met conversion)
Hasegawa/Revell/Frog (met conversion set ClassicPlane) ;
Falcon (vacu conversie)
Blackbird conversie set
----------
PV-2:
Rareplanes (vacu) @ 
Cruver (vacu)@
RVHP models (resin)
Combat Models
(vacu) @
.

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

schaal 1/144:  Aeroclub (vacu)

schaal 1/130: Otaki

schaal 1/104?: Lodela/ Revell / Heller

1/240: Fuji / Sanshoh
.

BOXART

  • aeroclub-neptune-144
  • blackbird-p2v5-set
  • falcon-conversieset-neptune-72
  • frog-neptune-72-2
  • frog-neptune-72
  • fuji-neptune-240
  • hasegawa-neptune-72-2
  • hasegawa-neptune-72
  • heller-neptune-98
  • minicraft-neptune-72
  • revell-neptune-104
  • revell-neptune-72
  • revell-neptune-98
  • sanshoh-neptune-240

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema-- Algemeen-- Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde-- Details--  Opmerkingen
(a)   < K111 > Gloss sea blue < K111 > Gloss sea blue   overall; eerste aflevering P2V-5
(b)   < K10 > medium sea grey

< K31 > wit

< K31 > wit   wit onderkant en onderzijden
(c)   < K31 > wit (dak)

< K19 > seaplane grey

< K19 > seaplane grey   wit dak vaak voor tropen operaties Nieuw Guinea op Biak; werd vaak aldaar overgeschilderd in een mengkleur donkerder grijs maar het verschil bleef zichtbaar!
Sea plane (26081) grey onderkant en onderzijden
(d)   < K11 > dark sea grey < K11 > dark sea grey   SP-2H schema
(e)   < K31 > wit (dak)

< K11 > dark sea grey

< K11 > dark sea grey   SP-2H, met ook wit dak vaak voor tropen operaties in de Antillen vanaf Hato

.

Extra informatie:

Modelbouw info SP-2H:
 P2V-7 variant (= Hasegawa c .q. Frog en Revell model) is te gebruiken voor de SP-2H; (de P2V-5 is korter en vraagt verbouwing, zie MIP
 1990-1);
 registratie neus: 50 cm hoog
 rozetten: diameter op romp en vleugel 125 cm  
 KON.MARINE:   50 cm hoog
 basiscode B / V: 125 cm hoog
 registratie vleugel: 100 cm hoog
 stoelzittingen: oranje;
 rode walkway lijnen;
 onderstel en velgen: wit ;
 binnenzijde wingtanks: zwarte vlakken;
 props: zwart met wit-rood-wit tips;
 binnen kant kleppen: rood;
 binnenwerk bommenruim en ruimkleppen: wit;
 draadantenne cockpitdak naar kielvlak;

 MLD Markeringen:
 registraties op en onder vleugels: 1375 cm hoog;
 nummers zijkanten neus: 50 cm;
 V of B op staart: 130 cm;


In ons IPMS magazine "Modelbouw in Plastic" MIP 2014-2 staat een bouwverslag van een 1/72 Hasegawa Neptune naar een P2V-5 van Jan Brussaard in een MLD schema. 

Kijk voor een bouwverslagje van een Hasegawa 1/72 conversie naar P2V-5 hier...


Conversie sets

Voor een 1/72  Neptune P2V-5 heeft Falcon ooit een vacu conversie setje uitgebracht. Ook heeft in 2017 Blackbird Models een conversie set uitgebracht. Deze laatste is niet zo goed, kijk hier voor een recensie van de Blackbird P2V-5 set....


 

 Schema's voor antennes SP-2H:

ipms-10-sp2h

ipms-11-sp2h

Verbouwschema model tot een P2V-7B met dichte neus en vier kanonnen; de romplengte en neuslengte is exact die van de SP-2H; er is een resin set verschenen met neus. Verder zitten er veel minder antennes op deze P2V-7B (Tekeningen van IPMS NL werkgroep)

ipms-3-p2v7b

 

Schema's van werkgroep IPMS Nederland (used with permission)

ipms-14-neptune

ipms-15-neptune

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( L )
  5. Lockheed Neptune P-2

Copyright © 2023 - IPMS Nederland