Cat 4.  MLD

 12 stuks  P2V-5    :  kenmerken  S.21-S.32 / later vanaf 1959 nummers 086-097  
 15 stuks  P2V-7B  :  kenmerken 200-214 (later door Aviolanda  gemoderniseerd tot SP-2H, behalve de "200" die was afgeschreven)  
   4 stuks  P2V-7    :  kenmerken 215-218 (later aangekocht en door Aviolanda  gemoderniseerd tot SP-2H) 

(dhr. R. Burgerhout meldde: De 7B’s zijn door Nederland aangekocht bij Lockheed en kregen daarom geen individueel BuAerNo. Aan de hele serie is één nummer toegekend voor de radio- en radaruitrusting, dit nummer is/was al in gebruik bij een P2V-7S van de USN. Bij de latere ombouw tot SP-2H is waarschijnlijk dat er aparte nummer series zijn voor de vliegtuigen en voor de apparatuur, maar dat is niet bewezen).

In het kader van het MDAP kreeg ook Nederland de beschikking over Neptunes. Ze vervingen de Lockheed Harpoon bij de MLD. De eerste P2V-5 Neptunes kwamen bij MLD in december 1953 en gingen naar no.320 squadron op Valkenburg. April 1954 werden de eerste twee Neptunes officieel in dienst gesteld maar de rest ging in opslag vanwege personeelstekort. Deze Neptunes hadden een krachtige APS-20 radar voor het opsporen van oppervlakteschepen. In eerste instantie bestond een bemanning uit 7: 2 vliegers, een vlieger/waarnemer, 2 radaroperators/telegrafisten, 1 boordwerktuigkundige, en 1 schutter. De rol van radaroperator was een te zware taak, daarom werd een extra bemanningslid toegevoegd die als telegrafist fungeerde.

Uiteindelijk kwamen waren er in 1958 zo'n 8 Neptunes inzetbaar en naast de gebruikelijke operationele vluchten deden ze ook mee aan diverse internationale oefeningen. Ze waren ook bedoeld voor onderzeebootbestrijding maar de detectieboeien waren nogal storingsgevoelig. Geleidelijk aan werd in 8 toestellen een LORAN AN/APN-70 locatiesysteem ingebouwd en in 3 kisten een AN/APN-69 en een aantal Neptunes van deze kisten vervulden ook soms een OSRD taak.

De eerste serie van 12 P2V-5 ging uit dienst rond 1960/1961 en de kisten die allemaal nog Amerikaans eigendom waren, gingen na een opknapbeurt bij de firma Aviolanda veelal naar Portugal.  (de Portugese bemanningen kregen ook een training bij de MLD op Valkenburg; veel van deze Portugese Neptunes werden ook ingezet in Portugees Koloniaal Afrika zoals Guinee, Angola en Mozambique waarbij bevrijdingsbewegingen onafhankelijkheid voor deze landen wilden).

De MLD kreeg een nieuwe registratiesysteem in oktober 1959.

Voor gebruik in Nederlands Nieuw-Guinea werden 15 nieuwe toestellen van het type P2V-7B (ofwel P-2H maar dat was een administratieve toekenning) besteld in 1960. Deze werden september 1961 afgeleverd. Direct naar Biak gingen 11 kisten vliegen bij squadron VSQ 321. De andere 4 kisten gingen naar Nederland bij VSQ 5 en ze werden op Valkenburg gebruikt voor opleiding. De toestellen met een dichte neus waren behoorlijk verschillend van de Amerikaanse P2V-7 kisten, zo ontbrak de onderzeeboot-bestrijdingsapparatuur maar was wel de bedrading gehandhaafd. Voorzien van 4 zware mitrailleurs in de neus werden ze aangeduid als -7B. Ze werden veelvuldig gebruikt bij diverse acties in Nieuw-Guinea (en ook de "213" en "214" hebben op Nieuw Guinea op Biak gestaan).  

De terugkomst in Nederland van de in Nieuw-Guinea gevlogen Neptunes was oktober 1962. Ze kwamen bij MLD VSQ / no. 320 squadron en en no.5 squadron. De nieuwe Neptune taak was onderzeebootbestrijding en in de jaren 1963-1966 werden daarom de resterende kisten omgebouwd tot P2V-7B (vanaf 1965 genoemd SP-2H). De kanonnen werden verwijderd en de kisten voorzien van onderzeebootbestrijdingsapparatuur en een transparante neus voor waarnemingen. De kisten nrs. "209" en "212" werden bij Lockheed verbouwd, de overige kisten zijn verbouwd bij Aviolanda. Ook kwamen er in 1965 vier extra P2V-7 toestellen vanuit Frankrijk, die ook werden verbouwd tot SP-2H.  

De Neptunes werden gebruikt voor verkenning, OSRD en onderzeebootbestrijding. Het was de tijd van de Koude Oorlog. Voorzien van een MAD boom en een oppervlakteradar onder de romp, konden lange patrouilles worden gevlogen. De bemanning bestond tijdens dergelijke missies uit wel 11 man, ook voor aflossing. De cabine zat stampvol met elektronica en de vleugelbox liep ook door de romp, erboven langs kon men kruipen van voor naar achter naar de diverse werkplekken. 

MLD Neptunes vlogen ook vanaf diverse buitenlandse velden, met name tijdens NAVO oefeningen.

De Neptune werd begin jaren zeventig ook gebruikt vanaf Hato op Curaçao als vervanging van de aldaar vliegende Trackers. VSQ 1 op Hato werd augustus 1971 opgeheven en werd "Detachement Marineluchtvaartdienst Curaçao". Er waren in de regel steeds zo'n 3 Neptunes van VSQ 320 gestationeerd op Hato. De ferry vluchten naar de West duurden vaak zo'n 10 tot twaalf uur en vereiste goede navigatie. Ze voerden in Carabisch gebied militaire taken uit. De Neptunes werden gerouleerd met steeds zo'n 3 maanden per kist en het groot onderhoud werd op Valkenburg uitgevoerd. 

De vervanging van de Neptunes was een veel terugkerende politieke discussie in de jaren zeventig en de laatste MLD Neptune vloog door tot in 1982 ! Toen pas kwam de P-3C Orion.


 

lockheed-neptune-p2v5-jg-ar

P2V-5 in schema (b) . Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)

lockheed-neptune-p2v7-jg-arc

SP-2H met ook de jetmotor. Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)

lockheed neptune lvk 1 struben auth

P2V-7B later SP-2H. Het grote zoeklicht in de rechter-vleugelpod is goed te zien. Foto dhr. Struben via en met dank aan de Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


   

lockheed-neptune-mdv-author                                                                
Dezelfde kist als hierboven , nu ex-MLD  P2V-7B later SP-2H, later gezien in de tachtiger jaren in een museum in Engeland. Foto: M.de Vreeze (used with permission) in schema (e)

 

lockheed neptune lvk 3

Foto uit collectie en met dank aan de Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

lockheed neptune lvk 2 tornij auth

Foto: dhr. Tornij via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)


 

Registratiegegevens Lockheed P2V-5 Neptune:
Registratie Tweede Registratie vanaf oktober 1959
US-Fiscal Year-nr Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
S-21 086 134671 426-5273 08-12-1953 09-03-1962 19-21; Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven en aldaar tot 1977 gevlogen!
S-22 087 134672 426-5274 16-12-1953 07-06-1961 Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven
S-23 088 134673 426-5275 15-12-1953 04-06-1960 Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven
S-24 089 134674 426-5276 21-01-1954 03-02-1961 Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven
S-25 090 134675 426-5277 23-12-1953 20-07-1961 Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven
S-26 091 134676 426-5278 21-01-1954 21-04-1960 Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven
S-27 092 134718 426-5279 21-01-1954 06-10-1960 Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven
S-28 093 134719 426-5280 21-01-1954 09-01-1961 Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven
S-29 094 134720 426-5281 24-02-1954 07-12-1961 Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven
S-30 095 134721 426-5282 25-02-1954 02-12-1960 Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven
S-31 096 134722 426-5283 24-02-1954 29-07-1960 Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven; museum Sintra (P)
S-32 097 134723 426-5284 24-02-1954 18-04-1961 Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven

Bronnen... zie hieronder...

Registratiegegevens Lockheed P2V-7 (SP-2H) Neptune:
Registratie US Fiscal Year-nr. Constructie-nummer / ref.no ?
Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
200   726-7238 17-10-1961 11-05-1962 Ongeval Marinevliegkamp Boroekoe/Biak bij landing
201   726-7241 08-09-1961 13-11-1981 Naar Biak; later door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x20 mm mitrailleurs in de neus.
Vloog ook op Hato. Later 1981 naar MLM te Soesterberg.
202   726-7245 27-09-1961 21-09-1980 Naar Biak; gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt
203   726-7248 24-10-1961 20-03-1982 Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Later afgevoerd op Hato Curacao. Staat nog (in vervallen staat) op dump Hato.
204   726-7251 15-11-1961 22-07-1982 Biak; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Uit dienst en naar museum Cosford, Engeland.
205   726-7252 15-11-1961 25-01-1982 Biak; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt
206   726-7254 21-11-1961 21-02-1974 Biak; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt
207   726-7257 04-12-1961 03-09-1981 Biak; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Cockpit-sectie is bewaard op De Kooy.
208   726-7259 14-12-1961 21-02-1974 Biak; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt
209   726-7261 02-01-1962 09-04-1980 Valkenburg; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Retour Nederland and vanaf april 1963 tot oktober door Lockheed gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt
210   726-7263 16-01-1962 15-06-1982 Valkenburg; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H.
Naar KLM voor instructiedoeleinden, nu in fake KLM kleuren Aviodrome
211   726-7265 30-01-1962 23-01-1979 Valkenburg; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt
212   726-7267 08-02-1962 23-04-1965 Valkenburg; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus.
Door Lockheed gemoderniseerd tot SP-2H. Werd "gestolen", gevlogen en verongelukt bij Katwijk
213   726-7268 27-02-1962 18-12-1979 Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Ook gevlogen in Nieuw Guinea op Biak. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt
214   726-7269 02-03-1962 21-05-1981 Biak; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Ook gevlogen in Nieuw Guinea op Biak. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt
215 144691 726-7142 25-10-1965 13-05-1976 Overgenomen van de Franse Aeronavale. Eveneens door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt Marinevliegkamp Valkenburg. Gesloopt
216 144692 726-7143 25-10-1965 11-07-1980 Overgenomen van de Franse Aeronavale. Eveneens door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Bewaard eerst als monument op Marinevliegkamp Valkenburg, nu op De Kooy
217 146434 726-7153 25-10-1965 12-02-1980 Overgenomen van de Franse Aeronavale. Eveneens door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt Marinevliegkamp Valkenburg.
218 146438 726-7157 25-10-1965 28-08-1981 Overgenomen van de Franse Aeronavale. Eveneens door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Voorste rompgedeelte naar MLM te Soesterberg, andere delen TU Delft;

  Bronnen o.a.  [B16] MLD.70  ,  info R.Burgerhout

 

 Inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)