IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Civiele Voertuigen
    • SIG Falklands
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Scratchbuild
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL TWITTER (link ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

Lockheed Orion P-3

  • INFO Lockheed Orion P-3
  • 4. MLD Lockheed Orion P-3
  • 4. MLD Lockheed Orion P-3 (foto bijlage)
  • Modelbouw Lockheed Orion P-3

google translate

INFO Lockheed Orion P-3

Laatste update: 12 maart 2018
1532

.

Fabriek Lockheed
Vliegtuig Orion
Type-aanduiding P-3C
Cat 4 --  totaal 13 stuks
 


p3c-profile 

Informatie:

Afgeleid van de Lockheed Electra uit de jaren vijftig, is de P-3 een enorm geavanceerd onderzeeboot bestrijdingsvliegtuig. In augustus 1957 schreef de US Navy een competitie uit voor een nieuw vliegtuig voor maritieme patrouille en onderzeebootbestrijding. Lockheed won de competitie in april 1958 met een militaire variant (Model 185) van het L-188 Electra verkeersvliegtuig. De romp werd 2.13 meter korter met een wapenruim vóór de vleugel en het zou worden voorzien van een verlengde staart met een “Magnetic Anomaly Detection” (MAD) boom. Het YP3 prototype, een omgebouwde Electra, vloog oktober 1959. Verder kreeg het type een radome op de neus, ophangpunten voor bewapening onder de vleugels, openingen voor het afwerpen van sonoboeien onder de romp achter de vleugels, minder ramen in de romp

De productie van de P-3A begon in 1961 en het toestel kreeg de naam Orion. De eerste toestellen van subtype WP-3A gingen augustus 1962 naar de U.S Navy en ze werden al gauw tijdens de kritieke Cuba Crisis ingezet. De volgende serie P-3B had verbeterde motoren en de P-3C volgde in 1967 met vooral nieuwe systemen. Vanaf 1965 werd de P-3B geproduceerd met sterkere motoren en ook later een APU en verstrerkte constructie.

De P-3C volgde vanaf circa 1968 met een geheel modern ASW systeem met computers voor snelle gegevensverwerking. Een flinke modernisering volgde later nog: in 1975 met de P-3C Update I en de Update II vanaf 1977.

De Orion bleek een zeer goed vliegtuig. Het vloog met een flinke bemanning voor aflossing tijdens lange vluchten en de bediening van de vele systemen voor opsporing en bewapening. De cockpit heeft plaats voor piloot en co-piloot en boordwerktuigkundige. De cabine erachter heeft links een TACCO coordinator-station en rechts zit de NAVCO voor communicatie en navigatie. Midden in de cabine zitten drie sensoren operators. Helemaal achterin de cabine is een rustruimte met nog enkele observatie stations. Het primaire opsporingssysteem is de neusradar met een hoge nauwkeurigheid. Vervolgens neemt de MAD, een magnetische detector het over. Tevens kan een FLIR infrarood detector onder de neus worden gebruikt. Sonoboeien worden gebruikt voor het markeren van het lokale gebied waar een onderzeeboot zich zou kunnen bevinden. Sonoboeien worden meestal, na instelling voor luisteren op ingestelde diepte, gedropt worden. Later werd er ook ECM ALQ-78 pod gehangen onder de linker vleugelwortel. De torpedo's worden in het ruim meegenomen maar kunnen ook onder de vleugel gemonteerd zijn. 

De Orion is in grote aantallen bij US Navy in vele versies gebruikt maar werd ook veelvuldig geexporteerd. Kawasaki in Japan bouwde het in licentie.

Gegevens:

 4 x  Allison T56-A-14 turbine motoren van 4900 pk
 Patrouillesnelheid circa 380 km/u op 500 m hoogte
 Maximum snelheid circa 760 km/u op 4500 m hoogte
 Spanwijdte: 30,37 m
 Lengte: 35,61 m
 Hoogte: 10,29 m
 Leeggewicht: 27900 kg
 Maximum startgewicht: 61200 kg
 Vliegradius meer dan 4000 km !  
 Lange afstandsbereik: 9200 km, 12 uur vliegen.  
 Wapenlast: zo'n 9000 kg torpedo's / dieptebommen zoals 3x 450 kg mijnen, 3 x mk557 dieptebommen, 4 x mk43/44/46 torpedo's, nucleaire dieptebommen
 mogelijk alsmede Harpoon raketten.  
 Bemanning meestal 10 personen, o.a om apparatuur te bedienen; er was ook extra ruimte om nog wat militairen mee te nemen. 

( Tekst van M. de Vreeze met bijdrage van P.J.A. Booij )

Literatuur:
Modelbouw in Plastic
bouwverslag
IPMS Nederland
MIP 1981-1  
Modelbouw in Plastic foto's IPMS Nederland MIP 1998-2
Lockheed P-3 in Action - Squadron Signal publications no.1193

Websites:
IPMS NL Walkaround P-3 Orion
- https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_P-3_Orion

 

FOTO GALERIJ:

  • lockheed-orion-lvk-1-goth-auth
  • lockheed-orion-lvk-2-goth-auth
  • lockheed-orion-lvk-3-goth-auth
  • lockheed-p3-mdv-author
  • lockheed-p3c-abbink-author
  • lockheed-p3c-davelaar-autho
  • lockheed-p3c-mdv-fl
  • lockheed-p3c-nationaal-archief
  • lockheed-p3cup-9-kwj-author
  • lockheed-p3cup-mar-kwj-auth
  • p3c-profile
  • p3c-wj-aut-100
  • p3c-wj-aut-102
  • p3c-wj-aut-104

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


4. MLD Lockheed Orion P-3

Laatste update: 04 september 2022
3470

Cat 4. MLD

13 stuks, P-3C Update II
 Kenmerken 300-312  

Ter vervanging van de Neptune werd uiteindelijk toch de Lockheed Orion besteld eind 1978 vanwege de gevoeligheden rond de Lockheed affaire. De Neptunes waren opgevlogen en nauwelijks operationeel. De eerste aflevering van de P-3C was in november 1981. De opleiding was op NAS Jacksonville USA met de een eerste viertal P-3C 1/2. Later bij opleidingssquadron VSQ 2 waarbij veel manuals nog zelf in elkaar gezet werden aan de hand van Amerikaans materiaal. In Nederland gingen de P-3C's vliegen vanaf  Valkenburg bij no.320 squadron in het kader van de MARPAT (groep maritieme patrouillevliegtuigen). Vanaf 1996 verzorgde VSQ 321 de opleidingstaak. De Orion was uitstekend voor zijn taak, sterk geautomatiseerd en kon zeer nauwkeurig navigeren en opereren. Het vloog wat zwaar vanwege de hoge vleugelbelasting maar vloog verder prima met het grote motorvermogen. 

Door MLD werd het ingezet als anti-onderzeeboot en patrouillevliegtuig. Ze vlogen in Nederland vanaf Valkenburg en vaak was een kist op Kevlavik op Ijsland gedetacheerd voor verkenning van de Soviet onderzeevloot.

Ook op Hato Curaçao werden vanaf 1993 meestal zo'n 2 P-3C kisten van VSQ 320 ingezet. (ze kwamen de aanwezige F-27 MPA's van de KLu no 336 squadron assisteren en in feite was er een KLu/MLD squadron). De Orions rouleerden steeds en werden in het Caribisch gebied gebruikt voor met name anti-drugs verkenningen. Eind 1999 vertrokken de F-27 MPA en waren meestal 2 of 3 MLD Orions nog op Hato actief. 

Orions werden ook gebruikt bij missies elders in de wereld, zelfs soms als "transport kist". Ook werd tijdens de oorlogen in voormalig Joegoslavië de Orion ingezet. De MLD kisten vlogen met name vanaf de Italiaanse basis Sigonella ter ondersteuning van de NAVO operaties. Ze werden voorzien van een digitaal camera systeem met life verbinding, een “missile warning” systeem en “chaff/flare dispensers” als zelfbescherming tegen radar- of infraroodgeleide raketten.

Mei 2000 werd besloten de Orion vloot te moderniseren met het “Capability Upkeep Programme”(CUP). Wegens bezuinigingen werden in 2001 drie Orions uit bedrijf genomen en opgeslagen bij het Lockheed onderhoudsbedrijf OGMA in Portugal. Op 7 juni 2002 vertrok de eerste Orion vanaf Valkenburg naar Lockheed voor het CUP modernisatieprogramma. Gepland was een beperkt aantal Orions een volledige update te geven. De resterende kisten zouden een beperkte update krijgen want ze zouden alleen eenvoudiger taken gaan uitvoeren.

Enorm pijnlijk was al snel vanwege bezuinigingen de MARPAT op te heffen, de Orions te verkopen en Vliegkamp Valkenburg te sluiten. September 2004 werden vijf niet gemoderniseerde Orions verkocht aan Portugal en niet veel later werden november 2004 acht P-3C CUP Orions verkocht aan Duitsland. Op 1 januari 2005 verloren alle MLD Orions hun operationele status en VSQ 320 en 321 werden opgeheven. Het resterende personeel ondergebracht in het Project Uitfasering Marpat ((PUMA - MARPAT Phase-out Project) en werd verantwoordelijk voor het opleiden van grond- en vliegend personeel van de Duitse marine. Na afronding hiervan werd Marine vliegkamp Valkenburg op eind juni 2006 opgeheven.

Er kwam geen Orion opvolger bij de MLD. Een aantal lichtere taken werden later uitgevoerd door de Kustwacht. 

( Tekst van M. de Vreeze met bijdrage van P.J.A. Booij )


 lockheed p3c nationaal archief

P-3, 1982. Foto: Nationaal Archief (used with permission). 

 

lockheed orion lvk 1 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

lockheed-p3c-mdv-fl

Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

lockheed orion lvk 2 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

lockheed orion lvk 3 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

lockheed-p3-mdv-author

P-3C in een feest schema . Foto: M. de Vreeze  (used with permission)

p3c wj aut 100 

Dezelfde kist. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

p3c wj aut 102 

Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

p3c wj aut 104 

Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

 

lockheed-p3cup-9-kwj-author

Foto: W.Jonker (used with permission)

 lockheed-p3cup-mar-kwj-auth                                                               
Foto: W.Jonker (used with permission)

lockheed-p3c-davelaar-autho

P-3C CUP III updated op Hato, in het laatste grijze schema. Foto: George Davelaar te Curacao (IPMS, used with permission)

lockheed-p3c-abbink-author

Op Valkenburg. Foto: Richard Abbink (used with permission)

p3 avweek 14119188

Foto uit Aviation Week november 1988 [W8]  ; (Courtesy Aviation week archives)


 

 

Registratiegegevens Lockheed P-3C (Update II) Orion:
Registratie US-Fiscal Year-nr. Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
300 161368 285E-5733 05-11-1981 maart 2005 Ingezet voor training USA. Verkocht aan Portugal
301 161369 285E-5737 01-02-1982 maart 2005 Ingezet voor training USA. Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland
302 161370 285E-5741 26-04-1982 maart 2005 Ingezet voor training USA. Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland; Voerde het nieuwe geheel grijze kleurenschema.
303 161371 285E-5745 16-07-1982 maart 2005 Ingezet voor training USA. Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland; Voerde het nieuwe geheel grijze kleurenschema.
304 161372 285E-5750 05-10-1982 maart 2005 Verkocht aan Portugal
305 161373 285E-5754 10-01-1983 maart 2005 Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland; Voerde het nieuwe geheel grijze kleurenschema.
306 161374 285E-5758 06-05-1983 maart 2005 Verkocht aan Portugal
307 161375 285E-5762 15-08-1983 maart 2005 Verkocht aan Portugal
308 161376 285E-5765 17-10-1983 maart 2005 Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland; Voerde het nieuwe geheel grijze kleurenschema.
309 161377 285E-5769 06-02-1984 maart 2005 Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland
310 161378 285E-5773 10-04-1984 maart 2005 Verkocht aan Portugal
311 161379 285E-5777 12-06-1984 maart 2005 Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland
312 161380 285E-5781 12-10-1984 maart 2005 Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland

  Bronnen o.a.  [B16] MLD.70 , [B24] Scramble

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


4. MLD Lockheed Orion P-3 (foto bijlage)

Laatste update: 11 maart 2018
1428

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op de thuisstek Valkenburg MVK. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De grijze walkways op de vleugel zijn te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Onderaanzicht met open torpedoruim. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Speciaal schema 75 jaar. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Boven de Annabaai, Curaςao. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Rek met oranje oefenmijnen aan de pylons. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Binnenzijde flap is rood. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Opslagrek sonoboeien links. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motorgondel met luiken open. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Modelbouw Lockheed Orion P-3

Laatste update: 12 juni 2022
1984

Modelbouw informatie P-3 Orion

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Hasegawa / Revell / Minicraft (=identiek) P-3C
ID Models / Tigger (vacu)
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

Schaal 1/144: LS/ Arii / MicroAce

1/155:  Revell(oud)

1/700:  Tsukuda

BOXART

  • arii-p3-144
  • hasegawa-p3-72-2
  • hasegawa-p3-72
  • ls-p3-144
  • minicraft-hasegawa-p3-72
  • revell-p3-144
  • revell-p3-72
  • tsukuda-p3-set-700

..

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)   < K12> Extra dark sea grey: zijkant en bovenkant < K85> Sky   Rozet 4 posities over het algemeen; Sky van verffabriek Sikkens;
(b)   < K22 > licht grijs FS36440 < K22 > licht grijs FS36440   laatste schema vlak voor verkoop

.

Extra informatie: De walkways bij schema (a) zijn lichtgrijs (en niet zwart zoals bij Hasegawa kit decals).

Tekeningen IPMS Nederland (used with permission)

ipms 41 p3c lbvhof

 

.

ipms 40 p3c lbvhof

 

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( L )
  5. Lockheed Orion P-3

Copyright © 2023 - IPMS Nederland