INFO Lockheed Orion P-3
- 1909
.
Fabriek | Lockheed |
Vliegtuig | Orion |
Type-aanduiding | P-3C |
Cat 4 -- totaal 13 stuks |
|
Informatie:
Afgeleid van de Lockheed Electra uit de jaren vijftig, is de P-3 een enorm geavanceerd onderzeeboot bestrijdingsvliegtuig. In augustus 1957 schreef de US Navy een competitie uit voor een nieuw vliegtuig voor maritieme patrouille en onderzeebootbestrijding. Lockheed won de competitie in april 1958 met een militaire variant (Model 185) van het L-188 Electra verkeersvliegtuig. De romp werd 2.13 meter korter met een wapenruim vóór de vleugel en het zou worden voorzien van een verlengde staart met een “Magnetic Anomaly Detection” (MAD) boom. Het YP3 prototype, een omgebouwde Electra, vloog oktober 1959. Verder kreeg het type een radome op de neus, ophangpunten voor bewapening onder de vleugels, openingen voor het afwerpen van sonoboeien onder de romp achter de vleugels, minder ramen in de romp
De productie van de P-3A begon in 1961 en het toestel kreeg de naam Orion. De eerste toestellen van subtype WP-3A gingen augustus 1962 naar de U.S Navy en ze werden al gauw tijdens de kritieke Cuba Crisis ingezet. De volgende serie P-3B had verbeterde motoren en de P-3C volgde in 1967 met vooral nieuwe systemen. Vanaf 1965 werd de P-3B geproduceerd met sterkere motoren en ook later een APU en verstrerkte constructie.
De P-3C volgde vanaf circa 1968 met een geheel modern ASW systeem met computers voor snelle gegevensverwerking. Een flinke modernisering volgde later nog: in 1975 met de P-3C Update I en de Update II vanaf 1977.
De Orion bleek een zeer goed vliegtuig. Het vloog met een flinke bemanning voor aflossing tijdens lange vluchten en de bediening van de vele systemen voor opsporing en bewapening. De cockpit heeft plaats voor piloot en co-piloot en boordwerktuigkundige. De cabine erachter heeft links een TACCO coordinator-station en rechts zit de NAVCO voor communicatie en navigatie. Midden in de cabine zitten drie sensoren operators. Helemaal achterin de cabine is een rustruimte met nog enkele observatie stations. Het primaire opsporingssysteem is de neusradar met een hoge nauwkeurigheid. Vervolgens neemt de MAD, een magnetische detector het over. Tevens kan een FLIR infrarood detector onder de neus worden gebruikt. Sonoboeien worden gebruikt voor het markeren van het lokale gebied waar een onderzeeboot zich zou kunnen bevinden. Sonoboeien worden meestal, na instelling voor luisteren op ingestelde diepte, gedropt worden. Later werd er ook ECM ALQ-78 pod gehangen onder de linker vleugelwortel. De torpedo's worden in het ruim meegenomen maar kunnen ook onder de vleugel gemonteerd zijn.
De Orion is in grote aantallen bij US Navy in vele versies gebruikt maar werd ook veelvuldig geexporteerd. Kawasaki in Japan bouwde het in licentie.
Gegevens:
4 x Allison T56-A-14 turbine motoren van 4900 pk
Patrouillesnelheid circa 380 km/u op 500 m hoogte
Maximum snelheid circa 760 km/u op 4500 m hoogte
Spanwijdte: 30,37 m
Lengte: 35,61 m
Hoogte: 10,29 m
Leeggewicht: 27900 kg
Maximum startgewicht: 61200 kg
Vliegradius meer dan 4000 km !
Lange afstandsbereik: 9200 km, 12 uur vliegen.
Wapenlast: zo'n 9000 kg torpedo's / dieptebommen zoals 3x 450 kg mijnen, 3 x mk557 dieptebommen, 4 x mk43/44/46 torpedo's, nucleaire dieptebommen
mogelijk alsmede Harpoon raketten.
Bemanning meestal 10 personen, o.a om apparatuur te bedienen; er was ook extra ruimte om nog wat militairen mee te nemen.
( Tekst van M. de Vreeze met bijdrage van P.J.A. Booij )
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic |
bouwverslag |
IPMS Nederland |
MIP 1981-1 | |
Modelbouw in Plastic | foto's | IPMS Nederland | MIP 1998-2 | |
Lockheed P-3 in Action | - | Squadron Signal publications | no.1193 |
Websites:
|
IPMS NL Walkaround P-3 Orion |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_P-3_Orion |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
4. MLD Lockheed Orion P-3
- 4743
Cat 4. MLD
13 stuks, P-3C Update II
Kenmerken 300-312
Ter vervanging van de Neptune werd uiteindelijk toch de Lockheed Orion besteld eind 1978 vanwege de gevoeligheden rond de Lockheed affaire. De Neptunes waren opgevlogen en nauwelijks operationeel. De eerste aflevering van de P-3C was in november 1981. De opleiding was op NAS Jacksonville USA met de een eerste viertal P-3C 1/2. Later bij opleidingssquadron VSQ 2 waarbij veel manuals nog zelf in elkaar gezet werden aan de hand van Amerikaans materiaal. In Nederland gingen de P-3C's vliegen vanaf Valkenburg bij no.320 squadron in het kader van de MARPAT (groep maritieme patrouillevliegtuigen). Vanaf 1996 verzorgde VSQ 321 de opleidingstaak. De Orion was uitstekend voor zijn taak, sterk geautomatiseerd en kon zeer nauwkeurig navigeren en opereren. Het vloog wat zwaar vanwege de hoge vleugelbelasting maar vloog verder prima met het grote motorvermogen.
Door MLD werd het ingezet als anti-onderzeeboot en patrouillevliegtuig. Ze vlogen in Nederland vanaf Valkenburg en vaak was een kist op Kevlavik op Ijsland gedetacheerd voor verkenning van de Soviet onderzeevloot.
Ook op Hato Curaçao werden vanaf 1993 meestal zo'n 2 P-3C kisten van VSQ 320 ingezet. (ze kwamen de aanwezige F-27 MPA's van de KLu no 336 squadron assisteren en in feite was er een KLu/MLD squadron). De Orions rouleerden steeds en werden in het Caribisch gebied gebruikt voor met name anti-drugs verkenningen. Eind 1999 vertrokken de F-27 MPA en waren meestal 2 of 3 MLD Orions nog op Hato actief.
Orions werden ook gebruikt bij missies elders in de wereld, zelfs soms als "transport kist". Ook werd tijdens de oorlogen in voormalig Joegoslavië de Orion ingezet. De MLD kisten vlogen met name vanaf de Italiaanse basis Sigonella ter ondersteuning van de NAVO operaties. Ze werden voorzien van een digitaal camera systeem met life verbinding, een “missile warning” systeem en “chaff/flare dispensers” als zelfbescherming tegen radar- of infraroodgeleide raketten.
Mei 2000 werd besloten de Orion vloot te moderniseren met het “Capability Upkeep Programme”(CUP). Wegens bezuinigingen werden in 2001 drie Orions uit bedrijf genomen en opgeslagen bij het Lockheed onderhoudsbedrijf OGMA in Portugal. Op 7 juni 2002 vertrok de eerste Orion vanaf Valkenburg naar Lockheed voor het CUP modernisatieprogramma. Gepland was een beperkt aantal Orions een volledige update te geven. De resterende kisten zouden een beperkte update krijgen want ze zouden alleen eenvoudiger taken gaan uitvoeren.
Enorm pijnlijk was al snel vanwege bezuinigingen de MARPAT op te heffen, de Orions te verkopen en Vliegkamp Valkenburg te sluiten. September 2004 werden vijf niet gemoderniseerde Orions verkocht aan Portugal en niet veel later werden november 2004 acht P-3C CUP Orions verkocht aan Duitsland (en in 2024 ook weer doorgeleverd naar Portugal).
Op 1 januari 2005 verloren alle Nederlandse MLD Orions hun operationele status en VSQ 320 en 321 werden opgeheven. Het resterende personeel ondergebracht in het Project Uitfasering Marpat ((PUMA - MARPAT Phase-out Project). Na afronding hiervan werd Marine vliegkamp Valkenburg op eind juni 2006 opgeheven.
Er kwam geen Orion opvolger bij de MLD. Een aantal lichtere taken werden later uitgevoerd door de Kustwacht.
( Tekst van M. de Vreeze met bijdrage van P.J.A. Booij )
P-3, 1982. Foto: Nationaal Archief (used with permission).
Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
P-3C in een feest schema . Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Dezelfde kist. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Foto: W.Jonker (used with permission)
Foto: W.Jonker (used with permission)
P-3C CUP III updated op Hato, in het laatste grijze schema. Foto: George Davelaar te Curacao (IPMS, used with permission)
Op Valkenburg. Foto: Richard Abbink (used with permission)
Foto uit Aviation Week november 1988 [W8] ; (Courtesy Aviation week archives)
Registratiegegevens Lockheed P-3C (Update II) Orion: | |||||
Registratie | US-Fiscal Year-nr. | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
300 | 161368 | 285E-5733 | 05-11-1981 | maart 2005 | Ingezet voor training USA. Verkocht aan Portugal |
301 | 161369 | 285E-5737 | 01-02-1982 | maart 2005 | Ingezet voor training USA. Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland "60+01" |
302 | 161370 | 285E-5741 | 26-04-1982 | maart 2005 | Ingezet voor training USA. Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland "60+02"; Voerde het nieuwe geheel grijze kleurenschema. |
303 | 161371 | 285E-5745 | 16-07-1982 | maart 2005 | Ingezet voor training USA. Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland "98+01"/ "60+03"; Voerde het nieuwe geheel grijze kleurenschema; in 2024 doorgeleverd naar Portugal. |
304 | 161372 | 285E-5750 | 05-10-1982 | maart 2005 | Verkocht aan Portugal |
305 | 161373 | 285E-5754 | 10-01-1983 | maart 2005 | Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland "60+04"; Voerde het nieuwe geheel grijze kleurenschema; in 2024 doorgeleverd naar Portugal. |
306 | 161374 | 285E-5758 | 06-05-1983 | maart 2005 | Verkocht aan Portugal |
307 | 161375 | 285E-5762 | 15-08-1983 | maart 2005 | Verkocht aan Portugal |
308 | 161376 | 285E-5765 | 17-10-1983 | maart 2005 | Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland "60+05"; Voerde het nieuwe geheel grijze kleurenschema; in 2024 doorgeleverd naar Portugal. |
309 | 161377 | 285E-5769 | 06-02-1984 | maart 2005 | Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland "60+06"; in 2024 doorgeleverd naar Portugal. |
310 | 161378 | 285E-5773 | 10-04-1984 | maart 2005 | Verkocht aan Portugal |
311 | 161379 | 285E-5777 | 12-06-1984 | maart 2005 | Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland "60+07"; in 2024 doorgeleverd naar Portugal. |
312 | 161380 | 285E-5781 | 12-10-1984 | maart 2005 | Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland "60+08"; in 2024 doorgeleverd naar Portugal. |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B24] Scramble
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Lockheed Orion P-3 (foto bijlage)
- 1960
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op de thuisstek Valkenburg MVK. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De grijze walkways op de vleugel zijn te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Onderaanzicht met open torpedoruim. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Speciaal schema 75 jaar. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Boven de Annabaai, Curaςao. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Rek met oranje oefenmijnen aan de pylons. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Binnenzijde flap is rood. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Opslagrek sonoboeien links. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Motorgondel met luiken open. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Lockheed Orion P-3
- 2536
Modelbouw informatie P-3 Orion
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Hasegawa / Revell / Minicraft (=identiek) P-3C
|
ID Models / Tigger (vacu)
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
Schaal 1/144: LS/ Arii / MicroAce
1/155: Revell(oud)
1/700: Tsukuda
BOXART
..
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | < K12> Extra dark sea grey: zijkant en bovenkant | < K85> Sky | Rozet 4 posities over het algemeen; Sky van verffabriek Sikkens; |
||
(b) | < K22 > licht grijs FS36440 | < K22 > licht grijs FS36440 | laatste schema vlak voor verkoop |
.
Extra informatie: De walkways bij schema (a) zijn lichtgrijs (en niet zwart zoals bij Hasegawa kit decals).
Tekeningen IPMS Nederland (used with permission)
.
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)