Cat 4. MLD

13 stuks, P-3C Update II
 Kenmerken 300-312  

Ter vervanging van de Neptune werd uiteindelijk toch de Lockheed Orion besteld eind 1978 vanwege de gevoeligheden rond de Lockheed affaire. De Neptunes waren opgevlogen en nauwelijks operationeel. De eerste aflevering van de P-3C was in november 1981. De opleiding was op NAS Jacksonville USA met de een eerste viertal P-3C 1/2. Later bij opleidingssquadron VSQ 2 waarbij veel manuals nog zelf in elkaar gezet werden aan de hand van Amerikaans materiaal. In Nederland gingen de P-3C's vliegen vanaf  Valkenburg bij no.320 squadron in het kader van de MARPAT (groep maritieme patrouillevliegtuigen). Vanaf 1996 verzorgde VSQ 321 de opleidingstaak. De Orion was uitstekend voor zijn taak, sterk geautomatiseerd en kon zeer nauwkeurig navigeren en opereren. Het vloog wat zwaar vanwege de hoge vleugelbelasting maar vloog verder prima met het grote motorvermogen. 

Door MLD werd het ingezet als anti-onderzeeboot en patrouillevliegtuig. Ze vlogen in Nederland vanaf Valkenburg en vaak was een kist op Kevlavik op Ijsland gedetacheerd voor verkenning van de Soviet onderzeevloot.

Ook op Hato Curaçao werden vanaf 1993 meestal zo'n 2 P-3C kisten van VSQ 320 ingezet. (ze kwamen de aanwezige F-27 MPA's van de KLu no 336 squadron assisteren en in feite was er een KLu/MLD squadron). De Orions rouleerden steeds en werden in het Caribisch gebied gebruikt voor met name anti-drugs verkenningen. Eind 1999 vertrokken de F-27 MPA en waren meestal 2 of 3 MLD Orions nog op Hato actief. 

Orions werden ook gebruikt bij missies elders in de wereld, zelfs soms als "transport kist". Ook werd tijdens de oorlogen in voormalig Joegoslavië de Orion ingezet. De MLD kisten vlogen met name vanaf de Italiaanse basis Sigonella ter ondersteuning van de NAVO operaties. Ze werden voorzien van een digitaal camera systeem met life verbinding, een “missile warning” systeem en “chaff/flare dispensers” als zelfbescherming tegen radar- of infraroodgeleide raketten.

Mei 2000 werd besloten de Orion vloot te moderniseren met het “Capability Upkeep Programme”(CUP). Wegens bezuinigingen werden in 2001 drie Orions uit bedrijf genomen en opgeslagen bij het Lockheed onderhoudsbedrijf OGMA in Portugal. Op 7 juni 2002 vertrok de eerste Orion vanaf Valkenburg naar Lockheed voor het CUP modernisatieprogramma. Gepland was een beperkt aantal Orions een volledige update te geven. De resterende kisten zouden een beperkte update krijgen want ze zouden alleen eenvoudiger taken gaan uitvoeren.

Enorm pijnlijk was al snel vanwege bezuinigingen de MARPAT op te heffen, de Orions te verkopen en Vliegkamp Valkenburg te sluiten. September 2004 werden vijf niet gemoderniseerde Orions verkocht aan Portugal en niet veel later werden november 2004 acht P-3C CUP Orions verkocht aan Duitsland (en in 2024 ook weer doorgeleverd naar Portugal).  

Op 1 januari 2005 verloren alle Nederlandse MLD Orions hun operationele status en VSQ 320 en 321 werden opgeheven. Het resterende personeel ondergebracht in het Project Uitfasering Marpat ((PUMA - MARPAT Phase-out Project). Na afronding hiervan werd Marine vliegkamp Valkenburg op eind juni 2006 opgeheven.

Er kwam geen Orion opvolger bij de MLD. Een aantal lichtere taken werden later uitgevoerd door de Kustwacht. 

( Tekst van M. de Vreeze met bijdrage van P.J.A. Booij )


 lockheed p3c nationaal archief

P-3, 1982. Foto: Nationaal Archief (used with permission). 

 

lockheed orion lvk 1 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

lockheed-p3c-mdv-fl

Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

lockheed orion lvk 2 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

lockheed orion lvk 3 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

lockheed-p3-mdv-author

P-3C in een feest schema . Foto: M. de Vreeze  (used with permission)

p3c wj aut 100 

Dezelfde kist. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

p3c wj aut 102 

Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

p3c wj aut 104 

Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

 

lockheed-p3cup-9-kwj-author

Foto: W.Jonker (used with permission)

 lockheed-p3cup-mar-kwj-auth                                                               
Foto: W.Jonker (used with permission)

lockheed-p3c-davelaar-autho

P-3C CUP III updated op Hato, in het laatste grijze schema. Foto: George Davelaar te Curacao (IPMS, used with permission)

lockheed-p3c-abbink-author

Op Valkenburg. Foto: Richard Abbink (used with permission)

p3 avweek 14119188

Foto uit Aviation Week november 1988 [W8]  ; (Courtesy Aviation week archives)


 

 

Registratiegegevens Lockheed P-3C (Update II) Orion:
Registratie US-Fiscal Year-nr. Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
300 161368 285E-5733 05-11-1981 maart 2005 Ingezet voor training USA. Verkocht aan Portugal
301 161369 285E-5737 01-02-1982 maart 2005 Ingezet voor training USA. Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland "60+01"
302 161370 285E-5741 26-04-1982 maart 2005 Ingezet voor training USA. Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland "60+02"; Voerde het nieuwe geheel grijze kleurenschema. 
303 161371 285E-5745 16-07-1982 maart 2005 Ingezet voor training USA. Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland "98+01"/ "60+03"; Voerde het nieuwe geheel grijze kleurenschema; in 2024 doorgeleverd naar Portugal. 
304 161372 285E-5750 05-10-1982 maart 2005 Verkocht aan Portugal
305 161373 285E-5754 10-01-1983 maart 2005 Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland "60+04"; Voerde het nieuwe geheel grijze kleurenschema; in 2024 doorgeleverd naar Portugal. 
306 161374 285E-5758 06-05-1983 maart 2005 Verkocht aan Portugal
307 161375 285E-5762 15-08-1983 maart 2005 Verkocht aan Portugal
308 161376 285E-5765 17-10-1983 maart 2005 Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland "60+05"; Voerde het nieuwe geheel grijze kleurenschema; in 2024 doorgeleverd naar Portugal. 
309 161377 285E-5769 06-02-1984 maart 2005 Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland "60+06"; in 2024 doorgeleverd naar Portugal. 
310 161378 285E-5773 10-04-1984 maart 2005 Verkocht aan Portugal
311 161379 285E-5777 12-06-1984 maart 2005 Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland "60+07"; in 2024 doorgeleverd naar Portugal. 
312 161380 285E-5781 12-10-1984 maart 2005 Updated naar CUP; Verkocht aan Duitsland "60+08"; in 2024 doorgeleverd naar Portugal. 

  Bronnen o.a.  [B16] MLD.70 , [B24] Scramble

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)