INFO Lockheed T-33
- 1931
Fabriek | Lockheed |
Vliegtuig | "T- bird" |
Type-aanduiding | T-33A |
Cat 3 -- totaal 63 stuks (+5 voor onderdelen) |
(R)T-33 |
Informatie:
Lockheed T-33 straal trainer / RT verkenner. Afgeleid uit de P-80 Shooting Star welke vloog voor het eerst januari 1944 en later operationeel werd ingezet in de Korea oorlog. Er was behoefte aan een trainerversie omdat straalvliegtuigen toen heel nieuw waren, en uiteindelijk ontstond hieruit de T-33. In feite was de T-33 een verlengde P-80C en deze vloog maart 1948.
Werd de standaard straaltrainer in de USA en veel NATO luchtmachten want de T-33 voldeed uitstekend. De kist werd voor velerlei trainings-doeleinden gebruikt maar ook wel wat andere taken ingezet zoals verkenning. De US NAVY gebruikte ook het type (als TV-2, T2V).
Het werd verder over de hele wereld verkocht en uiteindelijk werden er meer dan 7000 gebouwd. Licentiebouw vond plaats is Canada door Canadair (met een sterkere Rolls Royne Nene motor) en Japan (Kawasaki) voor de JASDF.
Allison J33-A-35 motor met 2400 kg stuwkracht
Spanwijdte: 11,85 m (met tiptanks) , 11,58 m vleugel;
Lengte: 11,51 m
Hoogte: 3,55 m
Leeggewicht: 3800 kg
Maximum startgewicht: 5500 kg tot 6800 kg
Maximum snelheid: 960 km/u
Bereik: 2000 km
Plafond: 14600 m
De verkenningsversie RT-33 had vier camera's in de rompneus en achter de enige vlieger zat de cockpit vol met apparatuur.
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic (RT-33) | 2005-1 | H.G. Berfelo | IPMS Nederland | |
Modelbouw in Plastic (T-33) | 2004-2 | H.G. Berfelo | IPMS Nederland | |
Modelbouw in Plastic, (Whiskey Four) | 1988-1 | IPMS Nederland | ||
Modelbouw in Plastic | 1994-1 | werkgroep | IPMS Nederland | |
Modelbouw in Plastic | 1974-4 | IPMS Nederland | ||
Lockheed T-33 | serie luchtvaartencyclopedie | juni 1975 en 1984-12 | G.H. Kamphuis | Afd. Luchtvaartkennis KNVvL |
Vliegend in Nederland: Lockheed T-33 | Hilterman | Flash aviation | ||
Lockheed T-33 | april 1997 | Nieuwsbrief Spinner | St.Vrienden MLM | |
Lockheed R/T-33A | boekrecensie | 2023 | v. Kampen, v.d. Heuvel, Boerman | Dutch Profile |
.
Websites:
|
- IPMS NL Walkaround T-33 |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_T-33 |
- KLu demoteam Whiskey Four video: https://www.youtube.com/watch?v=rszD5is7WV4 |
.
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. LSK/ KLu Lockheed T-33
- 3500
Cat 3. LSK/ KLu
T-33A: 60 stuks, kenmerken M1-M60 (voor 1960 TR nummers)
RT-33A: 3 stuks, kenmerken M101-M103 (voor 1960 TP nummers)
De T-33's vlogen vanaf 1953 bij de LSK (wat 18 maart 1953 officieel de "Koninklijke Luchtmacht" werd) voor met name de vliegopleiding. Ze werden geleverd in het kader van het MDAP programma waarbij de USA de NATO landen steunde met de opbouw van hun strijdkrachten. Zo'n eerste 15 T-33A kisten werden afgeleverd vanaf 1952 vanuit Denemarken met "TR" codes. De resterende 25 kisten kwamen uit Amerika overgevlogen met zgn. Hi-Flights.
De T-33's vlogen in eerste instantie vanaf Volkel bij de "vliegschool" van het Commando Tactische Luchtstrijdkrachten. De toestellen voerden een TR code in het begin, de M code werd aangebracht in 1959. Al snel werd ook vanaf Eindhoven gevlogen.
De KLu kreeg augustus 1955 ook een tweetal RT-33 verkenners, en een derde toestel in 1957. Soms waren ze gecamoufleerd en ze vlogen bij no 306 squadron vanaf Laarbruch en Deelen. Achter de piloot zat allerlei apparatuur. In 1963 was de RT-33 niet meer nodig want er waren RF-84F Thunderflashes beschikbaar gekomen en de RT-33 kisten werden omgebouwd tot "eenpersoons" trainer waarbij de camera's werden verwijderd en gaten gedicht, de neus behield wel de camera neus vorm.
Er waren ook demoteams die met de T-33 vlogen; van 1957-1958 bij de "Skysharks" en van 1956-1967 ook een demo team met de naam "Whisky" en later genoemd "Whisky Four".
In juni 1958 gingen de T-33 kisten vliegen vanaf Woensdrecht en de vliegeropleidingen van het CTL en CLV samengevoegd naar het CLO. Begin jaren zestig werd samengewerkt met Belgiƫ (o.a M-42 t/m M-47, M-59, M-60) t.a.v de voortgezette en transitie vliegopleiding voor vliegers, waarbij gebruik gemaakt werd van de basis van Woensdrecht. Op Eindhoven was nog een conversie opleiding.
In 1964 werden 10 additionele ex-USAF kisten in onderdelen aangekocht. Deze werden gebruikt om de vloot in de lucht te houden.
De opleidingen samenwerking met de Belgen werd 1970 opgeheven omdat Belgiƫ de Mirage V kocht en Nederland de NF-5, waardoor er te grote opleidingsverschillen waren ontstaan.
De T-33 toestellen moesten in 1972 een grote inspectie hebben vanwege haarscheurtjes. Besloten werd dat verdere investeringen niet nuttig waren en de T'33's gingen 1971-1972 uit dienst, en een aantal ging retour naar de USA, naar Belgiƫ retour en een aantal naar andere zuidelijke NATO landen.
Het totaal aantal gevlogen uren was zo'n 172.000 uur en zo'n 600 Nederlandse en 200 Belgische vliegers werden opgeleid.
T-33A met een dayglow schema. Staat nu in onderdelen depot NMM. Foto: M.de Vreeze (used with permission);
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Fred Bachofner (used with permission)
Foto uit en met dank aan de Afd.LuchtvaartKennis collectie (used with permission)
Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis beschikbaar gesteld (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
In Whiskey Four schema. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Gezien op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Gezien op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Gezien op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens Lockheed T-33: | ||||||
Registratie | Squadron-Code | US Fiscal Year-nr. | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum formeel uit dienst | Opmerkingen |
M-1 | TR-1 | 51-4511 | 5806 | 22-08-1952 | 26-05-1972 | "K-251" ; Naar Turkije 511 |
M-2 | TR-2 | 51-4512 | 5807 | 29-08-1952 | 26-05-1972 | "K-252"; Naar Turkije 512 |
M-3 | TR-3 | 51-6574 | 5906 | 10-09-1952 | 12-09-1957 | "K-254"; Afgeschreven Eindhoven (na ongeval) |
M-4 | TR-4 | 51-6577 | 5909 | 12-09-1952 | 12-10-1971 | "K-253"; Naar Griekenland 16577 |
M-5 | TR-5 | 51-9028 | 6812 | 25-06-1953 | 02-06-1972 | Naar MLM Soesterberg; depot NMM in delen. |
M-6 | TR-6 | 51-9029 | 6813 | 25-06-1953 | 26-5-1972 | Naar Turkije 029 |
M-7 | TR-7 | 51-9148 | 6932 | 07-08-1953 | 13-12-1957 | 03-07-1957 ongeval Ede (na botsing M-18 |
M-8 | TR-8 | 51-9149 | 6933 | 07-08-1953 | 03-04-1967 | Basisvlucht Leeuwarden. 06-02-1967; Afgeschreven (na ongeval) |
M-9 | TR-9 | 51-9254 | 7038 | 10-09-1953 | 06-07-1971 | Naar Griekenland 19254 |
M-10 | TR-10 | 51-17461 | 7252 | 02-10-1953 | 15-09-1958 | Basisvlucht Eindhoven en 11-08-1958 ongeval |
M-11 | TR-11 | 51-17466 | 7257 | 02-10-1953 | 25-05-1972 | Naar Ethiopie 213 |
M-12 | TR-12 | 51-17459 | 7250 | 16-01-1954 | 29-07-1963 | Basisvlucht Eindhoven. 09-07-1963 Woensdrecht ongeval |
M-13 | TR-13 | 51-17510 | 7490 | 16-01-1954 | 31-03-1957 | 28-02-1957; Afgeschreven (na ongeval Volkel) |
M-14 | TR-14 | 51-17498 | 7469 | 23-02-1954 | 12-10-1971 | Naar Griekenland |
M-15 | TR-15 | 51-17530 | 7590 | 23-02-1954 | 10-02-1964 | 23-07-1963 brand Woensdrecht |
M-16 | TR-16 | 51-17533 | 7698 | 11-03-1954 | 26-05-1972 | Naar Turkije 533 |
M-17 | TR-17 | 51-17556 | 7701 | 11-03-1954 | 06-07-1971 | Naar Griekenland 117556 |
M-18 | TR-18 | 52-9877 | 7703 | 11-03-1954 | 13-12-1957 | 03-07-1957 ongeval Ede na botsing M-7 |
M-19 | TR-19 | 52-9899 | 7795 | 11-03-1954 | 15-07-1964 | 26-05-1964 ongeval Haringvliet |
M-20 | TR-20 | 52-9900 | 7796 | 11-03-1954 | 06-07-1971 | Naar Griekenland 29900 |
M-21 | TR-21 | 51-17491 | 7471 | 24-03-1954 | 15-09-1972 | Naar Turkije 491 |
M-22 | TR-22 | 51-17518 | 7578 | 24-03-1954 | 09-09-1954 | Basisvlucht Eindhoven. 09-06-1954 ongeval Eindhoven |
M-23 | TR-23 | 51-17542 | 7687 | 01-04-1954 | 14-03-1955 | 11-02-1955 ongeval bij berging |
M-24 | TR-24 | 52-9876 | 7702 | 01-04-1954 | 20-12-1971 | Naar Griekenland |
M-25 | TR-25 | 51-17549 | 7694 | 01-04-1954 | 20-12-1971 | Naar Griekenland |
M-26 | TR-26 | 52-9881 | 7777 | 01-04-1954 | 12-10-1971 | Naar Griekenland |
M-27 | TR-27 | 52-9922 | 7893 | 25-04-1954 | 26-05-1972 | Naar Turkije 922 |
M-28 | TR-28 | 51-17541 | 7686 | 27-04-1954 | 26-05-1972 | Naar Turkije 541 |
M-29 | TR-29 | 52-9913 | 7884 | 27-04-1954 | 06-07-1971 | Naar Griekenland 29913 |
M-30 | TR-30 | 52-9924 | 7895 | 13-05-1954 | 13-12-1957 | Basisvlucht Eindhoven. 25-05-1957 ongeval landing Lingen (D) |
M-31 | TR-31 | 54-1582 | 9271 | 19-10-1955 | 19-03-1963 | Basisvlucht Eindhoven. 07-02-1963 brand Eindhoven |
M-32 | TR-32 | 54-1583 | 9272 | 19-10-1955 | 12-10-1971 | Naar Griekenland 41583 |
M-33 | TR-33 | 54-1612 | 9348 | 19-10-1955 | 23-06-1970 | 23-06-1970 na ongeval vlucht crash bij Barneveld |
M-34 | TR-34 | 54-1613 | 9349 | 19-10-1955 | 12-10-1971 | 12-10-1971 na botsing F-104 D-6682 |
M-35 | TR-35 | 54-1614 | 9350 | 19-10-1955 | 12-10-1971 | Naar Griekenland 54614 |
M-36 | TR-36 | 54-1615 | 9351 | 19-10-1955 | 19-12-1962 | 19-12-1962 ongeval Westdorpe / Axel ? |
M-37 | TR-37 | 55-4950 | 9910 | 11-01-1957 | 10-06-1971 | Basisvlucht Soesterberg. 10-06-1971; Afgeschreven (na ongeval) |
M-38 | TR-38 | 55-4951 | 9911 | 27-02-1957 | 20-12-1971 | Naar Griekenland 54951 |
M-39 | TR-39 | 55-4961 | 9921 | 27-02-1957 | 12-03-1972 | Naar Turkije 961 |
M-40 | TR-40 | 55-4962 | 9922 | 04-03-1957 | 20-02-1967 | 20-02-1967 ongeval Rucphen |
M-41 | TR-41 | 55-4952 | 9912 | 08-07-1957 | 17-03-1972 | Naar Turkije 952 (monument Ismir?) |
M-42 | 51-4151 | 5445 | 04-04-1962 | 26-05-1972 | Overgenomen van Belgie BLu; was FT-5 | |
M-43 | 51-4152 | 5446 | 04-04-1962 | 26-05-1972 | Overgenomen van BLu; was FT-4 | |
M-44 | 51-4231 | 5525 | 04-04-1962 | 26-05-1972 | Overgenomen van BLu; was FT-6 | |
M-45 | 51-4233 | 5527 | 04-04-1962 | 26-05-1972 | Overgenomen van BLu; was FT-7 | |
M-46 | 51-6662 | 5994 | 04-04-1962 | juli 1965 | Overgenomen van BLu; was FT-8; 19-03-1965 botsing Woensdrecht met M-57 | |
M-47 | 51-6661 | 5993 | 04-04-1962 | 07-08-1972 | Overgenomen van BLu; was FT-11 | |
M-48 | 49-0884 | 5034 | 07-02-1964 | 05-05-1972 | Later civiel Consolidated Aero Export als N652 |
|
M-49 | 50-0370 | 5223 | 05-02-1964 | 31-01-1971 | Naar Consolidated Aero Export als N651, civiel; later prive Riverside (CA). |
|
M-50 | 51-4384 | 5679 | 30-01-1964 | 26-05-1972 | Naar Anthony Fokkerschool, later NLC ROC Hoofddorp; nu depot NMM |
|
M-51 | 51-6528 | 5860 | 30-01-1964 | 15-12-1970 | Naar Consolidated Aero Export als N650, civiel; daarna doorverkocht aan Honduras en was daar de enige T-33 met code FAH-222. |
|
M-52 | 51-6953 | 6285 | 09-03-1964 | 15-04-1971 | Naar Consolidated Aero Export als N648, civiel (zie ook M-54); later Collings Foundation |
|
M-53 | 51-8760 | 6544 | 30-01-1964 | 31-07-1971 | Naar Consolidated Aero Export als N647, civiel | |
M-54 | 51-17411 | 7150 | 05-02-1964 | 26-05-1972 | Naar KMA Breda, daarna Woensdrecht (poortwachter met nep "M-52" ) | |
M-55 | 51-6531 | 5863 | 30-01-1964 | 16-12-1970 | Naar Consolidated Aero Export als N649, civiel | |
M-56 | 51-8824 | 6608 | 30-01-1964 | 31-01-1971 | Naar Consolidated Aero Export als N646, civiel | |
M-57 | 51-17416 | 7155 | 29-01-1964 | juli 1965 | 19-03-1965 crash Woensdrecht na botsing M-46 |
|
M-58 | 52-9671 | 7856 | 29-01-1964 | 26-05-1972 | Naar Ethiopiƫ 214 ; dump Asmara | |
M-59 | 51-4062 | 5356 | 18-11-1965 | 26-05-1972 | Later overgenomen van BLu; was FT-3 | |
M-60 | 51-6663 | 5995 | 01-09-1966 | 26-05-1972 | Later overgenomen van BLu; was FT-9 | |
- | 49-1006 | 5156 | - | Gebruikt voor reserveonderdelen | ||
- | 51-4477 | 5772 | - | Gebruikt voor reserveonderdelen | ||
- | 51-6875 | 6207 | - | Gebruikt voor reserveonderdelen | ||
- | 51-6881 | 6213 | - | Gebruikt voor reserveonderdelen | ||
- | 51-8756 | 6540 | - | Gebruikt voor reserveonderdelen | ||
- | 51-4114 | 5408 | 1985 | 1988 | ex Armee de l'Air; 32 TFS instructie airframe , LETS Schaarsbergen |
Bronnen... zie hieronder....
Registratiegegevens Lockheed (R)T-33: | ||||||
Registratie | Squadron-Code | US Fiscal Year-nr. | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
M-101 | TP-19 | 54-1541 | 9164 | 16-08-1955 | 24-01-1959 | Afgeschreven crash Deelen/ gesloopt voor onderdelen ? |
M-102 | TP-20 | 54-1542 | 9169 | 16-08-1955 | 06-07-1971 | Naar Griekenland 41542 |
M-103 | TP-21 | 54-1522 | 9139 | 13-06-1957 | 21-10-1971 | Gesloopt voor onderdelen ?? Gilze |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1986-9 en 1986-11 en 1984-12 en 1973-1
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. LSK/ KLu Lockheed T-33 (foto bijlage)
- 2057
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Let op de grenslaag afzuigplaat in de inlaat. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mooie opname RT-33 in metaalkleur. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De vleugeltiptank is aan de binnenkant zwart. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hier met enkele roundel/ rozet onderop de vleugel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Twee roundels onderop de vleugel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
T-Bird van het vernieuwde demoteam Whisky-Four tijdens Open Dag. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Whiskey Four kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Het na het rampzalige ongeluk in 1965 op de Open Dag op vliegbasis Woensdrecht het vernieuwde Whisky Four demonstratieteam. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
T-33A van het demoteam "Skysharks" 313 Sqn vliegbasis Volkel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mooie foto van achteren dat het anti-collision light toont. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hier met gekleurde banden onder de vleugel en 2 roundels. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De aanhangende ladder die gebruikt werd is goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
RT-33 met losse ladder. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Details van de kap en de cylinder. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
RT-33. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
RT-33 neus van een gecamoufleerde kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Camera check RT-33. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
RT-33 in camo kleuren. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
RT-33 in camouflage kleuren. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
RT-33. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
RT-33 in metalen schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Rechterzijde cockpit RT-33A. Op de bovenzijde van het instrumentenbord de bediening voor de camera's. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Paneel rechts. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De uitschuifcylinder is goed te zien van de kap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Voorste cockpit paneel T-33. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Voorste paneel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Achterste paneel in cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Links voor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Instrumentenpaneel rechts achter. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Close up van het instrumentenpaneel links voor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Bakboord intake met de grenslaag-afzuiging. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Lockheed T-33
- 3243
Modelbouw Lockheed T-33
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Platz / Italeri ;
TanModel ;
Sword (T-33 en RT-33);
Heller (T-33 en RT-33);
Hasegawa / Minicraft (T-33)
|
Great Wall Hobby;
Academy/ Hobbycraft/ Idea @;
Testors / Italeri / Hawk;
|
Squadron Czech / Special Hobby;
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
1/144: High Planes, OzMods.
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | . | blank aluminium | blank aluminium | |
vanaf 1960 vaak gele of < K140> rood-oranje vlakken voor betere zichtbaarheid |
(b) | blank aluminium | geschilderd aluminium verf | vanwege corrosie werden onderkanten voorzien van aluminium verf (de bovenkant bleef blank aluminium) | ||
(x) | RT-33 | blank aluminium | blank aluminium | 6 roundels; finflash/vlaggetje; richtingsroer 6 rode strepen met blauwe tips op tiptanks; tiptanks met rode "bliksem schicht" |
bij aflevering RT-33 |
(y) | RT-33 | < K80> Dark green
< K12> Extra Dark sea grey |
< K110> PRU Blue | 4 rozetten; geen finflash; | vanaf 1962 latere camo schema RT-33 verkenner |
.
Extra informatie:
rozetten: voor 1960 6 stuks met diameter romp 75 cm, vleugel 90 cm diameter; met finflash/vlag;
rozetten: na 1960 slechts 4 rozetten: twee van 75 cm romp en 2 van 90 cm vleugel; geen finflash/vlag;
finflash/ vlag voor 1960 op kielvlak;
na 1960: M registratie groot op romp: 48 cm hoog;
soms gele banden aangebracht en na 1960 vaak dayglow vlakken;
binnenzijde tanks groen;
antiglare panel mat donkergroen of zwart;
zwart antenne vlak op neus;
walkways op vleugel wortels;
lichtgrijze staart-tip;
Whisky four team: gehele kist "licht reseda groen" met "smaragd groene strepen; Whisky four naam ook in "licht reseda groen". Het donkere groen is Jungle Green FS24109 en het lichte kleurtje FS 25526. White Ensign Models heeft ze als enamels met WEM ACD 10 en ACD 09.
Dutch Decal heeft mooie sets, o.a. 1/32 voor een T-33A Whisky Four Demoteam KLu
De 1/72 modellen van Platz (ook in Italeri en Tan model uitgave) zijn prima en RT-33 Sword kit #72113 heeft ook Nederlandse KLu decals.
Voorschriften KLu (Collectie M. de Vreeze) (used with permission)
Tekeningen IPMS NL
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)
en meer.....
Afbeeldingen handig voor modelbouwers uit de Flight Manual uit 1951 van T-33A van de USAF. Deze kan dus afwijken van de operationele KLu kist. Uit Collectie M. de Vreeze (used with permission)
Afbeeldingen handig voor modelbouwers uit de Flight Manual uit 1962 van RT-33A verkenner van de USAF. Deze kan dus afwijken van de operationele KLu kist. Uit Collectie M. de Vreeze (used with permission):
....
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)