Cat 3. LSK/ KLu

T-33A:   60 stuks, kenmerken  M1-M60  (voor 1960 TR nummers)  
RT-33A:  3 stuks, kenmerken  M101-M103  (voor 1960 TP nummers)

De T-33's vlogen vanaf 1953 bij de LSK (wat 18 maart 1953 officieel de "Koninklijke Luchtmacht" werd) voor met name de vliegopleiding. Ze werden geleverd in het kader van het MDAP programma waarbij de USA de NATO landen steunde met de opbouw van hun strijdkrachten. Zo'n eerste 15 T-33A kisten werden afgeleverd vanaf 1952 vanuit Denemarken met "TR" codes. De resterende 25 kisten kwamen uit Amerika overgevlogen met zgn. Hi-Flights. 

De T-33's vlogen in eerste instantie vanaf Volkel bij de "vliegschool" van het Commando Tactische Luchtstrijdkrachten. De toestellen voerden een TR code in het begin, de M code werd aangebracht  in 1959. Al snel werd ook vanaf Eindhoven gevlogen.

De KLu kreeg augustus 1955 ook een tweetal RT-33 verkenners, en een derde toestel in 1957. Soms waren ze gecamoufleerd en ze vlogen bij no 306 squadron vanaf  Laarbruch en Deelen. Achter de piloot zat allerlei apparatuur. In 1963 was de RT-33 niet meer nodig want er waren RF-84F Thunderflashes beschikbaar gekomen en de RT-33 kisten werden omgebouwd tot "eenpersoons" trainer waarbij de camera's werden verwijderd en gaten gedicht, de neus behield wel de camera neus vorm.  

Er waren ook demoteams die met de T-33 vlogen; van 1957-1958 bij de "Skysharks" en van 1956-1967 ook een demo team met de naam "Whisky" en later genoemd "Whisky Four".  

In juni 1958 gingen de T-33 kisten vliegen vanaf Woensdrecht en de vliegeropleidingen van het CTL en CLV samengevoegd naar het CLO. Begin jaren zestig werd samengewerkt met Belgiƫ (o.a M-42 t/m M-47, M-59, M-60) t.a.v de voortgezette en transitie vliegopleiding voor vliegers, waarbij gebruik gemaakt werd van de basis van Woensdrecht. Op Eindhoven was nog een conversie opleiding.

In 1964 werden 10 additionele ex-USAF kisten in onderdelen aangekocht. Deze werden gebruikt om de vloot in de lucht te houden.

De opleidingen samenwerking met de Belgen werd 1970 opgeheven omdat Belgiƫ de Mirage V kocht en Nederland de NF-5, waardoor er te grote opleidingsverschillen waren ontstaan.

De T-33 toestellen moesten in 1972 een grote inspectie hebben vanwege haarscheurtjes. Besloten werd dat verdere investeringen niet nuttig waren en de T'33's gingen 1971-1972 uit dienst, en een aantal ging retour naar de USA, naar Belgiƫ retour en een aantal naar andere zuidelijke NATO landen.

Het totaal aantal gevlogen uren was zo'n 172.000 uur en zo'n 600 Nederlandse en 200 Belgische vliegers werden opgeleid.


lockheed-t33-mdv-author

T-33A met een dayglow schema. Staat nu in onderdelen depot NMM.  Foto: M.de Vreeze (used with permission);

lockheed-t33-mindef-archive

Foto: Archief Ministerie van Defensie  (used with permission)

                                                                                   

t33-fb-1

Foto: Fred Bachofner (used with permission)

lockheed t33 lvk 1

Foto uit en met dank aan de Afd.LuchtvaartKennis collectie (used with permission)

lockheed t33 lvk 2

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis beschikbaar gesteld (used with permission)

lockheed t33 lvk 3 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

lockheed t33 lvk 4 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

t33 wj aut 100 

In Whiskey Four schema. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

t 33 mdv aut 100

Gezien op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Foto: M.de Vreeze (used with permission)

t 33 mdv aut 108

Gezien op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Foto: M.de Vreeze (used with permission)

t 33 mdv aut 112

Gezien op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Foto: M.de Vreeze (used with permission)


 

Registratiegegevens Lockheed T-33:
Registratie Squadron-Code US Fiscal Year-nr. Constructie-nummer Datum in dienst Datum formeel uit dienst Opmerkingen
M-1 TR-1 51-4511 5806 22-08-1952 26-05-1972 "K-251" ; Naar Turkije 511
M-2 TR-2 51-4512 5807 29-08-1952 26-05-1972 "K-252"; Naar Turkije 512
M-3 TR-3 51-6574 5906 10-09-1952 12-09-1957 "K-254"; Afgeschreven Eindhoven (na ongeval)
M-4 TR-4 51-6577 5909 12-09-1952 12-10-1971 "K-253"; Naar Griekenland 16577
M-5 TR-5 51-9028 6812 25-06-1953 02-06-1972 Naar MLM Soesterberg; depot NMM in delen.
M-6 TR-6 51-9029 6813 25-06-1953 26-5-1972 Naar Turkije 029
M-7 TR-7 51-9148 6932 07-08-1953 13-12-1957 03-07-1957 ongeval Ede (na botsing M-18
M-8 TR-8 51-9149 6933 07-08-1953 03-04-1967 Basisvlucht Leeuwarden. 06-02-1967; Afgeschreven (na ongeval)
M-9 TR-9 51-9254 7038 10-09-1953 06-07-1971 Naar Griekenland 19254
M-10 TR-10 51-17461 7252 02-10-1953 15-09-1958 Basisvlucht Eindhoven en 11-08-1958 ongeval
M-11 TR-11 51-17466 7257 02-10-1953 25-05-1972 Naar Ethiopie 213
M-12 TR-12 51-17459 7250 16-01-1954 29-07-1963 Basisvlucht Eindhoven. 09-07-1963 Woensdrecht ongeval
M-13 TR-13 51-17510 7490 16-01-1954 31-03-1957 28-02-1957; Afgeschreven (na ongeval Volkel)
M-14 TR-14 51-17498 7469 23-02-1954 12-10-1971 Naar Griekenland
M-15 TR-15 51-17530 7590 23-02-1954 10-02-1964 23-07-1963 brand Woensdrecht
M-16 TR-16 51-17533 7698 11-03-1954 26-05-1972 Naar Turkije 533
M-17 TR-17 51-17556 7701 11-03-1954 06-07-1971 Naar Griekenland 117556
M-18 TR-18 52-9877 7703 11-03-1954 13-12-1957 03-07-1957 ongeval Ede na botsing M-7
M-19 TR-19 52-9899 7795 11-03-1954 15-07-1964 26-05-1964 ongeval Haringvliet
M-20 TR-20 52-9900 7796 11-03-1954 06-07-1971 Naar Griekenland 29900
M-21 TR-21 51-17491 7471 24-03-1954 15-09-1972 Naar Turkije 491
M-22 TR-22 51-17518 7578 24-03-1954 09-09-1954 Basisvlucht Eindhoven. 09-06-1954 ongeval Eindhoven
M-23 TR-23 51-17542 7687 01-04-1954 14-03-1955 11-02-1955 ongeval bij berging
M-24 TR-24 52-9876 7702 01-04-1954 20-12-1971 Naar Griekenland
M-25 TR-25 51-17549 7694 01-04-1954 20-12-1971 Naar Griekenland
M-26 TR-26 52-9881 7777 01-04-1954 12-10-1971 Naar Griekenland
M-27 TR-27 52-9922 7893 25-04-1954 26-05-1972 Naar Turkije 922
M-28 TR-28 51-17541 7686 27-04-1954 26-05-1972 Naar Turkije 541
M-29 TR-29 52-9913 7884 27-04-1954 06-07-1971 Naar Griekenland 29913
M-30 TR-30 52-9924 7895 13-05-1954 13-12-1957 Basisvlucht Eindhoven. 25-05-1957 ongeval landing Lingen (D)
M-31 TR-31 54-1582 9271 19-10-1955 19-03-1963 Basisvlucht Eindhoven. 07-02-1963 brand Eindhoven
M-32 TR-32 54-1583 9272 19-10-1955 12-10-1971 Naar Griekenland 41583
M-33 TR-33 54-1612 9348 19-10-1955 23-06-1970 23-06-1970 na ongeval vlucht crash bij Barneveld
M-34 TR-34 54-1613 9349 19-10-1955 12-10-1971 12-10-1971 na botsing F-104 D-6682
M-35 TR-35 54-1614 9350 19-10-1955 12-10-1971 Naar Griekenland 54614
M-36 TR-36 54-1615 9351 19-10-1955 19-12-1962 19-12-1962 ongeval Westdorpe / Axel ?
M-37 TR-37 55-4950 9910 11-01-1957 10-06-1971 Basisvlucht Soesterberg. 10-06-1971; Afgeschreven (na ongeval)
M-38 TR-38 55-4951 9911 27-02-1957 20-12-1971 Naar Griekenland 54951
M-39 TR-39 55-4961 9921 27-02-1957 12-03-1972 Naar Turkije 961
M-40 TR-40 55-4962 9922 04-03-1957 20-02-1967 20-02-1967  ongeval Rucphen
M-41 TR-41 55-4952 9912 08-07-1957 17-03-1972 Naar Turkije 952 (monument Ismir?)
M-42   51-4151 5445 04-04-1962 26-05-1972 Overgenomen van Belgie BLu; was FT-5
M-43   51-4152 5446 04-04-1962 26-05-1972 Overgenomen van BLu; was FT-4
M-44   51-4231 5525 04-04-1962 26-05-1972 Overgenomen van BLu; was FT-6
M-45   51-4233 5527 04-04-1962 26-05-1972 Overgenomen van BLu; was FT-7
M-46   51-6662 5994 04-04-1962 juli 1965 Overgenomen van BLu; was FT-8; 19-03-1965 botsing Woensdrecht met M-57
M-47   51-6661 5993 04-04-1962 07-08-1972 Overgenomen van BLu; was FT-11
M-48   49-0884 5034 07-02-1964 05-05-1972 Later civiel Consolidated Aero Export als N652
M-49   50-0370 5223 05-02-1964 31-01-1971 Naar Consolidated Aero Export als N651, civiel; later prive Riverside (CA).
M-50   51-4384 5679 30-01-1964 26-05-1972 Naar Anthony Fokkerschool, later NLC ROC Hoofddorp; nu depot NMM
M-51   51-6528 5860 30-01-1964 15-12-1970 Naar Consolidated Aero Export als N650, civiel; daarna doorverkocht aan Honduras en was daar de enige T-33 met code FAH-222.
M-52   51-6953 6285 09-03-1964 15-04-1971 Naar Consolidated Aero Export als N648, civiel (zie ook M-54); later Collings Foundation
M-53   51-8760 6544 30-01-1964 31-07-1971 Naar Consolidated Aero Export als N647, civiel
M-54   51-17411 7150 05-02-1964 26-05-1972 Naar KMA Breda, daarna Woensdrecht  (poortwachter met nep "M-52" )
M-55   51-6531 5863 30-01-1964 16-12-1970 Naar Consolidated Aero Export als N649, civiel
M-56   51-8824 6608 30-01-1964 31-01-1971 Naar Consolidated Aero Export als N646, civiel
M-57   51-17416 7155 29-01-1964 juli 1965 19-03-1965 crash Woensdrecht na botsing M-46
M-58   52-9671 7856 29-01-1964 26-05-1972 Naar EthiopiĆ« 214 ; dump Asmara
M-59   51-4062 5356 18-11-1965 26-05-1972 Later overgenomen van BLu; was FT-3
M-60   51-6663 5995 01-09-1966 26-05-1972 Later overgenomen van BLu; was FT-9
-   49-1006 5156  -   Gebruikt voor reserveonderdelen
-   51-4477 5772  -   Gebruikt voor reserveonderdelen
-   51-6875 6207  -   Gebruikt voor reserveonderdelen
-   51-6881 6213  -   Gebruikt voor reserveonderdelen
-   51-8756 6540  -   Gebruikt voor reserveonderdelen
-   51-4114 5408 1985 1988 ex Armee de l'Air; 32 TFS instructie airframe , LETS Schaarsbergen

Bronnen... zie hieronder....

 

Registratiegegevens Lockheed (R)T-33:
Registratie Squadron-Code US Fiscal Year-nr. Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
M-101 TP-19 54-1541 9164 16-08-1955 24-01-1959 Afgeschreven crash Deelen/  gesloopt voor onderdelen ?
M-102 TP-20 54-1542 9169 16-08-1955 06-07-1971 Naar Griekenland 41542
M-103 TP-21 54-1522 9139 13-06-1957 21-10-1971 Gesloopt voor onderdelen ?? Gilze

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1986-9 en 1986-11 en 1984-12 en 1973-1

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)