Cat 3. LSK/ KLu
T-33A: 60 stuks, kenmerken M1-M60 (voor 1960 TR nummers)
RT-33A: 3 stuks, kenmerken M101-M103 (voor 1960 TP nummers)
De T-33's vlogen vanaf 1953 bij de LSK (wat 18 maart 1953 officieel de "Koninklijke Luchtmacht" werd) voor met name de vliegopleiding. Ze werden geleverd in het kader van het MDAP programma waarbij de USA de NATO landen steunde met de opbouw van hun strijdkrachten. Zo'n eerste 15 T-33A kisten werden afgeleverd vanaf 1952 vanuit Denemarken met "TR" codes. De resterende 25 kisten kwamen uit Amerika overgevlogen met zgn. Hi-Flights.
De T-33's vlogen in eerste instantie vanaf Volkel bij de "vliegschool" van het Commando Tactische Luchtstrijdkrachten. De toestellen voerden een TR code in het begin, de M code werd aangebracht in 1959. Al snel werd ook vanaf Eindhoven gevlogen.
De KLu kreeg augustus 1955 ook een tweetal RT-33 verkenners, en een derde toestel in 1957. Soms waren ze gecamoufleerd en ze vlogen bij no 306 squadron vanaf Laarbruch en Deelen. Achter de piloot zat allerlei apparatuur. In 1963 was de RT-33 niet meer nodig want er waren RF-84F Thunderflashes beschikbaar gekomen en de RT-33 kisten werden omgebouwd tot "eenpersoons" trainer waarbij de camera's werden verwijderd en gaten gedicht, de neus behield wel de camera neus vorm.
Er waren ook demoteams die met de T-33 vlogen; van 1957-1958 bij de "Skysharks" en van 1956-1967 ook een demo team met de naam "Whisky" en later genoemd "Whisky Four".
In juni 1958 gingen de T-33 kisten vliegen vanaf Woensdrecht en de vliegeropleidingen van het CTL en CLV samengevoegd naar het CLO. Begin jaren zestig werd samengewerkt met Belgiƫ (o.a M-42 t/m M-47, M-59, M-60) t.a.v de voortgezette en transitie vliegopleiding voor vliegers, waarbij gebruik gemaakt werd van de basis van Woensdrecht. Op Eindhoven was nog een conversie opleiding.
In 1964 werden 10 additionele ex-USAF kisten in onderdelen aangekocht. Deze werden gebruikt om de vloot in de lucht te houden.
De opleidingen samenwerking met de Belgen werd 1970 opgeheven omdat Belgiƫ de Mirage V kocht en Nederland de NF-5, waardoor er te grote opleidingsverschillen waren ontstaan.
De T-33 toestellen moesten in 1972 een grote inspectie hebben vanwege haarscheurtjes. Besloten werd dat verdere investeringen niet nuttig waren en de T'33's gingen 1971-1972 uit dienst, en een aantal ging retour naar de USA, naar Belgiƫ retour en een aantal naar andere zuidelijke NATO landen.
Het totaal aantal gevlogen uren was zo'n 172.000 uur en zo'n 600 Nederlandse en 200 Belgische vliegers werden opgeleid.
T-33A met een dayglow schema. Staat nu in onderdelen depot NMM. Foto: M.de Vreeze (used with permission);
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Fred Bachofner (used with permission)
Foto uit en met dank aan de Afd.LuchtvaartKennis collectie (used with permission)
Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis beschikbaar gesteld (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
In Whiskey Four schema. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Gezien op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Gezien op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Gezien op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens Lockheed T-33: | ||||||
Registratie | Squadron-Code | US Fiscal Year-nr. | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum formeel uit dienst | Opmerkingen |
M-1 | TR-1 | 51-4511 | 5806 | 22-08-1952 | 26-05-1972 | "K-251" ; Naar Turkije 511 |
M-2 | TR-2 | 51-4512 | 5807 | 29-08-1952 | 26-05-1972 | "K-252"; Naar Turkije 512 |
M-3 | TR-3 | 51-6574 | 5906 | 10-09-1952 | 12-09-1957 | "K-254"; Afgeschreven Eindhoven (na ongeval) |
M-4 | TR-4 | 51-6577 | 5909 | 12-09-1952 | 12-10-1971 | "K-253"; Naar Griekenland 16577 |
M-5 | TR-5 | 51-9028 | 6812 | 25-06-1953 | 02-06-1972 | Naar MLM Soesterberg; depot NMM in delen. |
M-6 | TR-6 | 51-9029 | 6813 | 25-06-1953 | 26-5-1972 | Naar Turkije 029 |
M-7 | TR-7 | 51-9148 | 6932 | 07-08-1953 | 13-12-1957 | 03-07-1957 ongeval Ede (na botsing M-18 |
M-8 | TR-8 | 51-9149 | 6933 | 07-08-1953 | 03-04-1967 | Basisvlucht Leeuwarden. 06-02-1967; Afgeschreven (na ongeval) |
M-9 | TR-9 | 51-9254 | 7038 | 10-09-1953 | 06-07-1971 | Naar Griekenland 19254 |
M-10 | TR-10 | 51-17461 | 7252 | 02-10-1953 | 15-09-1958 | Basisvlucht Eindhoven en 11-08-1958 ongeval |
M-11 | TR-11 | 51-17466 | 7257 | 02-10-1953 | 25-05-1972 | Naar Ethiopie 213 |
M-12 | TR-12 | 51-17459 | 7250 | 16-01-1954 | 29-07-1963 | Basisvlucht Eindhoven. 09-07-1963 Woensdrecht ongeval |
M-13 | TR-13 | 51-17510 | 7490 | 16-01-1954 | 31-03-1957 | 28-02-1957; Afgeschreven (na ongeval Volkel) |
M-14 | TR-14 | 51-17498 | 7469 | 23-02-1954 | 12-10-1971 | Naar Griekenland |
M-15 | TR-15 | 51-17530 | 7590 | 23-02-1954 | 10-02-1964 | 23-07-1963 brand Woensdrecht |
M-16 | TR-16 | 51-17533 | 7698 | 11-03-1954 | 26-05-1972 | Naar Turkije 533 |
M-17 | TR-17 | 51-17556 | 7701 | 11-03-1954 | 06-07-1971 | Naar Griekenland 117556 |
M-18 | TR-18 | 52-9877 | 7703 | 11-03-1954 | 13-12-1957 | 03-07-1957 ongeval Ede na botsing M-7 |
M-19 | TR-19 | 52-9899 | 7795 | 11-03-1954 | 15-07-1964 | 26-05-1964 ongeval Haringvliet |
M-20 | TR-20 | 52-9900 | 7796 | 11-03-1954 | 06-07-1971 | Naar Griekenland 29900 |
M-21 | TR-21 | 51-17491 | 7471 | 24-03-1954 | 15-09-1972 | Naar Turkije 491 |
M-22 | TR-22 | 51-17518 | 7578 | 24-03-1954 | 09-09-1954 | Basisvlucht Eindhoven. 09-06-1954 ongeval Eindhoven |
M-23 | TR-23 | 51-17542 | 7687 | 01-04-1954 | 14-03-1955 | 11-02-1955 ongeval bij berging |
M-24 | TR-24 | 52-9876 | 7702 | 01-04-1954 | 20-12-1971 | Naar Griekenland |
M-25 | TR-25 | 51-17549 | 7694 | 01-04-1954 | 20-12-1971 | Naar Griekenland |
M-26 | TR-26 | 52-9881 | 7777 | 01-04-1954 | 12-10-1971 | Naar Griekenland |
M-27 | TR-27 | 52-9922 | 7893 | 25-04-1954 | 26-05-1972 | Naar Turkije 922 |
M-28 | TR-28 | 51-17541 | 7686 | 27-04-1954 | 26-05-1972 | Naar Turkije 541 |
M-29 | TR-29 | 52-9913 | 7884 | 27-04-1954 | 06-07-1971 | Naar Griekenland 29913 |
M-30 | TR-30 | 52-9924 | 7895 | 13-05-1954 | 13-12-1957 | Basisvlucht Eindhoven. 25-05-1957 ongeval landing Lingen (D) |
M-31 | TR-31 | 54-1582 | 9271 | 19-10-1955 | 19-03-1963 | Basisvlucht Eindhoven. 07-02-1963 brand Eindhoven |
M-32 | TR-32 | 54-1583 | 9272 | 19-10-1955 | 12-10-1971 | Naar Griekenland 41583 |
M-33 | TR-33 | 54-1612 | 9348 | 19-10-1955 | 23-06-1970 | 23-06-1970 na ongeval vlucht crash bij Barneveld |
M-34 | TR-34 | 54-1613 | 9349 | 19-10-1955 | 12-10-1971 | 12-10-1971 na botsing F-104 D-6682 |
M-35 | TR-35 | 54-1614 | 9350 | 19-10-1955 | 12-10-1971 | Naar Griekenland 54614 |
M-36 | TR-36 | 54-1615 | 9351 | 19-10-1955 | 19-12-1962 | 19-12-1962 ongeval Westdorpe / Axel ? |
M-37 | TR-37 | 55-4950 | 9910 | 11-01-1957 | 10-06-1971 | Basisvlucht Soesterberg. 10-06-1971; Afgeschreven (na ongeval) |
M-38 | TR-38 | 55-4951 | 9911 | 27-02-1957 | 20-12-1971 | Naar Griekenland 54951 |
M-39 | TR-39 | 55-4961 | 9921 | 27-02-1957 | 12-03-1972 | Naar Turkije 961 |
M-40 | TR-40 | 55-4962 | 9922 | 04-03-1957 | 20-02-1967 | 20-02-1967 ongeval Rucphen |
M-41 | TR-41 | 55-4952 | 9912 | 08-07-1957 | 17-03-1972 | Naar Turkije 952 (monument Ismir?) |
M-42 | 51-4151 | 5445 | 04-04-1962 | 26-05-1972 | Overgenomen van Belgie BLu; was FT-5 | |
M-43 | 51-4152 | 5446 | 04-04-1962 | 26-05-1972 | Overgenomen van BLu; was FT-4 | |
M-44 | 51-4231 | 5525 | 04-04-1962 | 26-05-1972 | Overgenomen van BLu; was FT-6 | |
M-45 | 51-4233 | 5527 | 04-04-1962 | 26-05-1972 | Overgenomen van BLu; was FT-7 | |
M-46 | 51-6662 | 5994 | 04-04-1962 | juli 1965 | Overgenomen van BLu; was FT-8; 19-03-1965 botsing Woensdrecht met M-57 | |
M-47 | 51-6661 | 5993 | 04-04-1962 | 07-08-1972 | Overgenomen van BLu; was FT-11 | |
M-48 | 49-0884 | 5034 | 07-02-1964 | 05-05-1972 | Later civiel Consolidated Aero Export als N652 |
|
M-49 | 50-0370 | 5223 | 05-02-1964 | 31-01-1971 | Naar Consolidated Aero Export als N651, civiel; later prive Riverside (CA). |
|
M-50 | 51-4384 | 5679 | 30-01-1964 | 26-05-1972 | Naar Anthony Fokkerschool, later NLC ROC Hoofddorp; nu depot NMM |
|
M-51 | 51-6528 | 5860 | 30-01-1964 | 15-12-1970 | Naar Consolidated Aero Export als N650, civiel; daarna doorverkocht aan Honduras en was daar de enige T-33 met code FAH-222. |
|
M-52 | 51-6953 | 6285 | 09-03-1964 | 15-04-1971 | Naar Consolidated Aero Export als N648, civiel (zie ook M-54); later Collings Foundation |
|
M-53 | 51-8760 | 6544 | 30-01-1964 | 31-07-1971 | Naar Consolidated Aero Export als N647, civiel | |
M-54 | 51-17411 | 7150 | 05-02-1964 | 26-05-1972 | Naar KMA Breda, daarna Woensdrecht (poortwachter met nep "M-52" ) | |
M-55 | 51-6531 | 5863 | 30-01-1964 | 16-12-1970 | Naar Consolidated Aero Export als N649, civiel | |
M-56 | 51-8824 | 6608 | 30-01-1964 | 31-01-1971 | Naar Consolidated Aero Export als N646, civiel | |
M-57 | 51-17416 | 7155 | 29-01-1964 | juli 1965 | 19-03-1965 crash Woensdrecht na botsing M-46 |
|
M-58 | 52-9671 | 7856 | 29-01-1964 | 26-05-1972 | Naar Ethiopiƫ 214 ; dump Asmara | |
M-59 | 51-4062 | 5356 | 18-11-1965 | 26-05-1972 | Later overgenomen van BLu; was FT-3 | |
M-60 | 51-6663 | 5995 | 01-09-1966 | 26-05-1972 | Later overgenomen van BLu; was FT-9 | |
- | 49-1006 | 5156 | - | Gebruikt voor reserveonderdelen | ||
- | 51-4477 | 5772 | - | Gebruikt voor reserveonderdelen | ||
- | 51-6875 | 6207 | - | Gebruikt voor reserveonderdelen | ||
- | 51-6881 | 6213 | - | Gebruikt voor reserveonderdelen | ||
- | 51-8756 | 6540 | - | Gebruikt voor reserveonderdelen | ||
- | 51-4114 | 5408 | 1985 | 1988 | ex Armee de l'Air; 32 TFS instructie airframe , LETS Schaarsbergen |
Bronnen... zie hieronder....
Registratiegegevens Lockheed (R)T-33: | ||||||
Registratie | Squadron-Code | US Fiscal Year-nr. | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
M-101 | TP-19 | 54-1541 | 9164 | 16-08-1955 | 24-01-1959 | Afgeschreven crash Deelen/ gesloopt voor onderdelen ? |
M-102 | TP-20 | 54-1542 | 9169 | 16-08-1955 | 06-07-1971 | Naar Griekenland 41542 |
M-103 | TP-21 | 54-1522 | 9139 | 13-06-1957 | 21-10-1971 | Gesloopt voor onderdelen ?? Gilze |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1986-9 en 1986-11 en 1984-12 en 1973-1
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)