INFO LVG B.1
- 1435
.
Fabriek | LVG |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | B.1 |
Cat 1 -- totaal 1 + 1 ?? stuks |
B.I |
Informatie:
De Luft Verkehrs Gesellschaft m.b.H. (L.V.G) te Johannisthal bij Berlijn was een van de grootste Duitse vliegtuigfabrieken. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden aan de fliegertruppe grote aantallen verkenners en lesvliegtuigen geleverd. De D.IV, een ontwerp van de Zwitser Franz Schneider, werd in 1914 als L.V.G. B.I door de Fliegertruppe in dienst genomen. Het had een houten constructie met linnen bekleding maar de staartvlakken hadden een metaalbuis constructie. Het type met piloot en waarnemer werd eerst gebruikt als verkenner waarvoor het goed voldeed en later veel gebruikt als lestoestel. De vlieger zat achterin. De kist had een Mercedes D.I lijnmotor van circa 100 pk.
Gegevens:
Spanwijdte: 12,12 m
Lengte: 8,30 m
Hoogte: 2,95 m
Leeggewicht: 725 kg
Startgewicht: 1075 kg
Maximum snelheid zo'n 100 km/u
2 bemanningsleden/ lesvliegtuig
Literatuur: | ||||
L.V.G B.I |
WindSock datafile | no. 98 | |
|
Artikel in Avia Hobby |
Uitg. Wijt | AviaHobby no. Sept 1980, pagina 156 | |
.
Websites:
|
- https://en.wikipedia.org/wiki/LVG_B.I |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
1. LVA LVG B.1
- 2548
Cat 1. LVA
In Nederland werd een L.V.G B.I van de Duitse Flieger Ersatz Abteilung 7 uit Keulen geïnterneerd 28 augustus 1915 na een landing bij Venlo. De Duitse vlieger was verdwaald. Het werd gedemonteerd en zoals gebruikelijk naar Soesterberg gebracht. Daar ietwat hersteld en vliegklaar gemaakt. Mei 1916 werd het aangekocht voor 4000 gulden en had een Mercedes 100 pk motor.
Het toestel door de LvA als verkenner gebruikt. Deze B.I. werd 'groote LVG' genoemd, ter onderscheiding van de iets kleinere L.V.G B.II. Er werd aardig wat mee gevlogen.
Onduidelijk is of er een tweede kist ook was geïnterneerd.
Registratiegegevens: |
Registratie | Constructie nr | datum landing | Datum uit dienst | Opmerkingen | ||
LA-25 | 223/14 | 28-08-1915 | 23-04-1917 | landing bij Venlo 28 augustus 1915; neergestort op Soesterberg en afgeschreven. De vlieger bleef ongedeerd. | ||
L-801 ? | 1648/18 | 21-08-1915 |
21-08-1915 |
? |
Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1, [B9] Avia sept.1980
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
1. LVA LVG B.1 (foto bijlage)
- 1218
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
L.V.G. B.I 223/14 landde op 28 aug. 1915 bij Venlo, Demontage. Links met bolhoed ir. H.A. Vreeburg. Dit toestel werd gekocht en kreeg de registratie LA25. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
L.V.G. B.I LA25 na de crash op 23 april 1917. Vlieger bleef ongedeerd. Het toestel werd afgeschreven. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw LVG B.1
- 1438
Modelbouw LVG B.I
Modellen (type) | ? nooit gezien @ moeilijk te vinden |
? never seen @ hard to find |
1/72 | 1/48 | 1/32 |
Ludemann ????? |
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(.) | . | . | . | . |
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)