INFO LVG C.6 (C.VI)
- 1625
.
Fabriek | LVG |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | C.6 |
Cat 1 -- totaal 3 stuks |
C.VI |
Informatie:
De Luft Verkehrs Gesellschaft m.b.H. te Johannisthal bij Berlijn was een van de grootste Duitse vliegtuigfabrieken. De C.VI was een tweedekker verkenner met piloot en artillerie waarnemer uit begin 1918 en een doorontwikkeling van de C.V. Het had een houten romp met triplex bekleed en een houten vleugel met linnendoek. Het had goede prestaties, was snel en had een hoge klimsnelheid. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden er meer dan 1000 gebouwd en aan de "Fliegertruppe" geleverd. Zelfs na de Eerste Wereldoorlog werden een aantal civiel kisten gebruikt.
Benz BZ.IV zes cylinder motor van 220 pk
Spanwijdte: 13,0 m
Lengte: 7,45 m
Hoogte: 2,80 m
Leeggewicht: 930 kg
Maximum startgewicht: 1340 kg
Maximum snelheid: 170 km/u
1 vaste 7,92mm Spandau en 1 flexibele Parabellum 7,92mm machinegeweer; mogelijkheid van 113 kg bommen
2 bemanningsleden
Literatuur: | ||||
Profiles volume 2 | Argus books | pag 88 | 1989 | |
Windsock data file 17 | Windsock | 1989 | ||
KLu vliegtuigen | Wim Schoenmaker en Thijs Postma | pag 17 | De Alk | 1987 |
Websites:
|
http://www.youtube.com/watch?v=QwiZpyAjAos |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
1. LVA LVG C.VI (C.6)
- 1788
Cat 1. LVA
3 kisten geïnterneerd (1918-1919); kenmerk L-801, L-803 en L-804
Ieder toestel landde op Nederlands grondgebied na te zijn verdwaald. Veelal raakten ze beschadigd bij de landing.
De eerste landde 21 augustus 1918 bij Cadzand en de kist maakt een neusstandje. De piloot leek stomdronken. Afgevoerd naar Soesterberg en kreeg regi L802.
Bij de kisten is onduidelijk of er daadwerkelijk mee door de LvA is gevlogen.
Wie heeft een goede foto van een Nederlandse kist? Graag! Gebruik contactformulier....
Registratiegegevens:
|
|||||
Registratie
|
Constructie-nummer
|
Duitse Registratie
|
Datum landing Nederlands gebied
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
L-802
|
|
1698/18
|
21-08-1918
|
1919 ?
|
landing bij Cadzand; had Benz 200 pk motor; werd gerepareerd.
|
L-803 ??
|
|
7186/18
|
22-10-1918
|
|
landing bij Hendrik Ido Ambacht;
|
L-804 ??
|
|
7189/18
(4847/18 ??)
|
11-11-1918
|
1919
|
landing bij Thorn en raakte beschadigd; was de dag van de Wapenstilstand en niet formeel meer geïnterneerd
|
Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1 ,
Noot: de L-801 is waarschijnlijk een LVG B.1 geweest.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
1. LVA LVG C.VI (C.6) (foto bijlage)
- 1395
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
L.V.G. C.VI , 7186/18; deze landde bij Hendrik Ido Ambacht op 22 okt. 1918. Afkomstig van Armee Flug Park IV. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw LVG C.6
- 1546
Modelbouw LVG C.6 (C.VI)
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
KP
Ludemann (resin)
Ardpol (resin)
Pegasus
Sierra (vacu)
Classic Plane (vacu)
|
Blue max
|
WingNut Wings
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema - | Algemeen - | Kleur boven- en zijkanten - | Kleur onderzijde - | Details - | Opmerkingen - |
(.) - | .???? | . | . - | . ? onbekend of ermee gevlogen is |
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)