IPMS Nederland

INFO Martin 139 / 166 (B.10)

.

Fabriek Martin
Vliegtuig
Type-aanduiding model 139 (B-10)
Cat 5 --  totaal 118 stuks
model 166 WH-1/ WH-2 / WH-3 / WH-3A


martin-139-profile

Informatie:

Bommenwerper / lesvliegtuig; het was afgeleid van Martin model 123 en de B-10 vloog voor het eerst februari 1932. Metaalbouw met draaibare koepel en gesloten cockpit.  De daaruit afgeleidde Martin 139 W welke een soort export versie was maakte de eerste vlucht in 1934; Argentinie, China, Siam en Turkije bestelde toestellen en later ook Nederland (aanduiding WH). Er waren diverse subtypes met motoren (zie details op andere pagina's). De Amerikaanse USAAC vloog er ook mee. Bemanning bestond meestal een piloot, bommenrichter/boordschutter in de neus, telegrafist en tweede schutter. Deze kon ook met een reserve set stuurorganen het toestel vliegen.  

Het model 166 was een doorontwikkeling van model 139 en had een betere stroomlijn.

 Spanwijdte: 21,5 m
 Lengte: 13,8 m
 Leeggewicht: 4682 kg
 Maximale startgewicht: 8539 kg
 Wright Cyclone GR1820 motoren, 850 tot 1200 pk afhankelijk van sub-type;
 Maximale snelheid zo'n  388 km/u
 Kruissnelheid: 300 km/u
 Bereik: 2500 km
 Plafond: 8600 m
 4 bemanningsleden
 3x 7,62mm Colt mitrailleurs
 bommenlast: afhankelijk van versie, tot 1000 kg en 2000 kg latere versies

Literatuur:
Luchtstrijd rond Borneo P.C Boer . . .
Air Enthousiast Quarterly nr. 22 . . . .
40 jaar luchtvaart in Indie Gerard Casius en Thijs Postma . De Alk
1986
Camouflage en kentekens J.H.N. Greuter e.a zijaanzicht kleur impressie pag.200 e.v Bonneville
1997
Glenn Martin bommenwerper in Indie Harm Hazewinkel Sept 2008 / pag. 8- Verenigde Vleugels
sept 2008
B.10 in andere dan Nederlandse dienst Harm Hazewinkel algemene info Afd.Luchtvaartkennis 2002-1

.

Websites:
http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_B-10

 

FOTO GALERIJ:

  • martin-139-lvk-1
  • martin-139-lvk-2
  • martin-139-lvk-3
  • martin-139-lvk-4
  • martin-139-lvk-5
  • martin-139-lvk-6
  • martin-139-lvk-7
  • martin-139-mindef-author
  • martin-139-profile
  • martin-166-mdv-fl2
  • martin-166-mdv-fl3
  • martin-b10-mdv-arc10
  • martin-b10-mdv-arc11
  • martin-b10-mdv-arc12
  • martin-b10-mdv-arc13
  • martin-b10-mdv-arc14
  • martin-b10-mdv-arc15
  • martin-b10-mdv-aut
  • martin-b10-mdv-aut2
  • martin-b10-mdv-aut3
  • martin139-1-mindef-archive
  • martin139-2-mindef-archive
  • martin139-meij-arc1

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


5. LA-KNIL Martin 139 ("Glenn Martin")

Cat 5.  LA-KNIL / ML-KNIL

nummers / registraties:
M501-513 (WH-1)
M514-539 (WH-2)
M540-578 (WH-3)
M579-617 (WH-3A) (later M5100 t/m M5120)

De WH-1's kregen als registratie M501 t/m M513; De WH-2's kregen als registratie M514 t/m M539; De WH-3's kregen als registratie M540 t/m M578; De WH-3A's kregen als registratie M579 t/m M620. Daar de nummering vanaf M-600 verwarrend was, werd deze in augustus 1940 aangepast en gecorrigeerd in M5100 t/m M5120.

Bij het LA-KNIL (later hernoemd vanaf maart 1939 Militaire Luchtvaart ML-KNIL) hanteerde men een registratiesysteem, waarbij de letter stond voor de fabrikant en het eerste cijfer voor de aard van het vliegtuig. De M betekende dus Martin, de '5' betekende bombardementsvliegtuig. De overige cijfers gaven dan het volgnummer aan. De registratie stond in wit op de rompzijden en werd, zonder M, in zwart op de vleugelvoorrand herhaald. Opvallend was dat bij de WH-1 en bij de WH-2 dit op de buitenste vleugelhelft, nog buiten de pitotbuizen was aangebracht. Bij de WH-3 en bij de WH-3A was dit tussen de motoren en het landingslicht aangebracht.


Informatie door Wilko Jonker

In medio 1935 werden t.b.v. het LA-KNIL een aantal offertes aangeboden voor een nieuwe bommenwerper. Men wilde een "slagluchtmacht" in Indië opbouwen vanwege de Japanse dreiging die al het Chinese Mantsjoerije had bezet. Fokker bood de nog in ontwikkeling zijnde Fokker T-V aan, terwijl het Amerikaanse "Glenn Martin" model 139 W, een variant van de geheel metalen Martin B-10 aanbood. In die tijd was dit toestel sneller dan de toen gebruikelijke jachtvliegtuigen. Bovendien vloog het toestel al rond en leek het als metalen toestel beter bestand tegen tropische omstandigheden in Indië. Het kon ook snel worden geleverd was de verwachting.

De planning voorzag in eerste instantie in een aantal van 39 toestellen, die in licentie in Nederland zouden worden gebouwd. Door gebrek aan capaciteit en ervaring met metaalbouw in Nederland en dus te laat geachtte levering, werd uiteindelijk besloten om de toestellen voor Indië toch rechtstreeks uit de VS te laten komen. Na de nodige commotie in het Nederlandse parlement in crisis tijd, werd toch februari 1936 een order geplaatst voor toestellen met aanduiding WH-1, WH stond daarbij voor "Wright Holland".

Inderdaad kwamen de eerste toestellen snel. De eerste serie kisten werd op Baltomore beproefd met de NLL en op 2 september 1936 werd de eerste WH-1, de M-501 overgedragen. Half december arriveerde de M-501 en de M-502 in Nederlands-Indië. De M-502 werd medio januari 1937 vanaf Andir op Java ingevlogen. De tweede Vliegtuig Afdeeling kom al in april 1937 al z'n Fokker C-V vervangen door de eerste zes Martin 139 WH-1's. Deze versie had de Wright Cyclone GR-1820-F53 motoren van 770 pk.

In maart 1937 volgde een vervolgorder voor nog eens 26 stuks van het type WH-2, deze was in een aantal opzichten verbeterd. Ze waren voorzien van krachtiger Wright Cyclone G-3 motoren van elk 875 pk, de Hamilton Standard –propeller met twee standen was vervangen door de Curtiss Electric 'constant speed' propeller. Verder was de koeling van de motor verbeterd en meer gestroomlijnd. En was een NSF VR-34B kortegolf radio ingebouwd. En ten slotte was, mede met het oog op de lange vluchten, een automatische piloot ingebouwd. De snelheid was zo'n 40 km/u hoger, het vliegbereik was met 10% toegenomen en de nuttige lading was 20% groter.

De eerste WH-2, de M-514 werd medio december 1937 overgedragen en in oktober 1938 waren alle toestellen afgeleverd, zodat er drie afdelingen van elk 13 bommenwerpers (9 stuks operationeel 2 reserve en 2 in onderhoud) operationeel waren in Indië. Met het type konden eindelijk ook lange afstandsvluchten vanaf land in de uitgestrekte Indische archipel worden uitgevoerd, bijvoorbeeld naar Sumatra. Er waren helaas nodige ongevallen wat resulteerd in afschrijvingen, deels door een wat onverantwoord vlieggedrag en het gebrek aan ervaring met grote bommenwerpers.

Het type was inmiddels verder bij de Amerikaanse fabriek ontwikkeld tot de Martin 166; deze was voorzien van een enkele cockpit overkapping, verder was de rompdoorsnede vergroot, zodat meer bommen meegnomen konden worden. Verder was de vleugel voorzien van een lichte pijlstand en waren de motoren vervangen door Wright Cyclone GR-1820-G5 van 1100 pk elk. Onder andere uit commerciele overwegingen werd dit type WH-3 genoemd met nog steeds aanduiding Type Model 139. Er kon maximaal 2000 kg aan bommen worden meegenomen.

Eind december 1937 werd alweer een volgend contract getekend voor de levering van 39 stuks WH-3's. De acceptatie van het eerste toestel, de M-540 vond plaats in mei 1938. In november van dat jaar werd nog een vervolg contract getekend voor de levering van 40 WH-3A's. Deze waren uitgerust met twee Wright Cyclone R1820-G102 motoren van 1200 pk elk, maar verder identiek aan de WH-3.

(twee toestellen waren bij het inschepen in USA zwaar beschadigd en er volgde 2 vervangende toestellen; dus 120 registraties maar daadwerkelijk 118 afgeleverd).

De overdracht van het eerste WH-3A toestel van deze levering, de M-579 vond plaats in december 1938. In april 1939 werd de derde en laatste bombardementsgroep , VlG-III operationeel te Tjililitan. (De LA-KNIL heette ondertussen vanaf maart 1939 "Militaire Luchtvaart" ML-KNIL).

Tot eind 1939 waren zeven toestellen door ongevallen verloren gegaan, te weten 2 WH-1, 2 WH-2 en 3 WH-3's. Voor de Japanse aanval op Nederlands-Indië waren de volgende eenheden operationeel:

Andir:          1-VlG-I en 2-VlG-I met elk 9 WH-3 /WH-3A's plus 2 reserve toestellen
Singorasi: 1-VlG II met 3 WH-2's;  9 WH-3 / WH-3A's plus twee reservetoestellen
Tjililitan:     1-VlG II en 3-VlG III met elk 9 WH-3 / WH-3A's plus 2 reserve toestellen
Kalidjati:     7e Afdeling met 1 WH-1, 2 WH-3 en 6 WH-3A

WH-1-patrouille met 3 WH-1 plus een reservetoestel

In totaal waren eind november 1941 dus nog operationeel: 3 stuks WH-1 plus 1 reserve; 13 stuks WH-2 plus 2 reserve; 35 stuks WH-3/WH-3A plus 5 reserve.
Niet operationeel inzetbaar door onderhoud of gebruik voor instructie waren 4 stuks WH-1, 6 WH-2 , 2 WH-3 en 3 WH-3A. De diverse toestellen waren verspreid over allerlei vliegvelden met op ieder veld zo'n drie a vier toestellen.

Japanse aanval en oorlogshandelingen

De Japanse verrassingsaanval op het Amerikaanse Pearl Harbor was 7 december 1941. De eerste oorlogsacties met de ML-KNIL Glenn Martins werden rond en boven Borneo uitgevoerd mid december 1941. De Japanners wilde de olievelden daar zo snel mogelijk veroveren en vielen dus niet als eerste Singapore aan. Al gauw bleken de daglichtaanvallen van de Martins een hachelijke zaak te zijn, maar helaas was door de ML-KNIL niet of nauwelijks geoefend in nachtelijke aanvallen. Zo rond 10 januari 1942 werd een aanval uitgevoerd op Tarakan met grote verliezen. Eind januari 1942 waren er waarschijnlijk er rond 40 kisten operationeel vanaf Java van vooral het WH-2 type. Gedurende de drie maanden durende harde strijd met vooral aanvallen op Palembang op de door Japanners veroverde olieinstallaties gingen veel toestellen verloren door de oorlogshandelingen. Japanners voerden rond 1 maart 1942 landingen uit op Java en rond die tijd waren nog zo'n 6 tot 10 kisten beschikbaar. De strijd in Indië was al snel verloren.

Op 7 maart 1942 slaagde de Martin M-585 erin naar Broome in Noord Australie te ontkomen. ( dit toestel werd daar overgedragen aan de USAF, die het als B-10 met serienummer 42-68358 in dienst nam).

Van de overige toestellen zijn waarschijnlijk 18 stuks min of meer onbeschadigd in Japanse handen gevallen na de capitulatie 8 maart 1942. Vijftien hiervan waren na reparatie weer in vliegwaardige toestand te krijgen. Een aantal gingen zelfs naar Japan voor testen. Een aantal andere kisten werd overgedragen door de Jappen aan hun bondgenoot Thailand, dat in 1937 al 6 Martin 139's had aangeschaft. Na de oorlog waren er nog een stuk of vijf overgebleven, die nog tot medio 1949 werden gebruikt!


 

martin-139-mindef-author

Martin 166  WH-3  . Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

martin139-1-mindef-archive

WH-1 in  schema (a) . Foto: Archief Ministerie van Defensie via W.Jonker  (used with permission)

martin139-2-mindef-archive                                                                             
WH-2 met oranje driehoeken  . Foto: Archief Ministerie van Defensie via W.Jonker  (used with permission)
   

martin-166-mdv-fl3

Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)
   
   

martin-166-mdv-fl2                                                                
Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

martin-b10-mdv-arc10

Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

martin-b10-mdv-arc11

Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

martin-b10-mdv-arc12

Detail van de glazen schuifkappen; de achterste kap kan naar beneden klappen voor de mitrailleur. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

martin-b10-mdv-arc13

Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

martin-b10-mdv-arc14

beetje modder op de band; Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

martin-b10-mdv-arc15

Tijdens het bommen laden. de registratie staat net buiten de motorgondels; Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

martin139-meij-arc1                                                                             
Foto: Collectie Meijeringh (used with permission)

martin 139 lvk 1

Hier is het registratienummer te zien op de buitenvleugel. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

martin 139 lvk 2

In kleurige uitvoering. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

martin 139 lvk 3

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

martin 139 lvk 4

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

martin 139 lvk 6

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

martin 139 lvk 5

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

martin 139 lvk 7

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

martin avweek aug1939

Oud foto uit de Aviation Week van augustus 1939. (Collectie M. de Vreeze / used with permission)

martin avweek jun1940

Oud artikel uit de Aviation Week van juni 1940. De afloop in Indië was nog ongewis. (Collectie M. de Vreeze / used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Op Andir. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens Glenn Martin 139 WH-1: M5.. = Martin Bommenwerper (5)
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
M-501 656 ??
02-09-1936 09-03-1942 eerste beproeving september 1936 bij fabriek Baltimore en naar Indië afgeleverd; later op Andir in Japanse handen gevallen
M-502 665 dec 1936 09-03-1942 Te Andir in Japanse handen gevallen
M-503 666 dec 1936    
M-504 667   09-03-1942 Te Andir in Japanse handen gevallen
M-505 668      
M-506 669      
M-507 670   09-03-1942 Te Andir in Japanse handen gevallen
M-508 671   09-03-1942 Te Andir in Japanse handen gevallen
M-509 672   09-03-1942 Te Andir in Japanse handen gevallen
M-510 673   25-01-1942 Noodlanding op zee bij Biliton
M-511 674   09-03-1942 Te Andir in Japanse handen gevallen
M-512 675      
M-513 676   09-03-1942 Te Andir in Japanse handen gevallen

.

Registratiegegevens Glenn Martin 139 WH-2:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
M-514 717  dec 1937   beproefd november 1937
M-515 727      
M-516 728   21-01-1942 Vernield bij Japans bombardement
M-517 729      
M-518 730      
M-519 731      
M-520 732   05-03-1942 Zwaar beschadigd bij luchtaanval op Andir en daarna gekannibaliseerd
M-521 733   05-03-1942 Zwaar beschadigd bij luchtaanval op Andir en daarna gekannibaliseerd
M-522 734      
M-523 735   09-03-1942 Te Andir in Japanse handen gevallen.
M-524 736   24-02-1942 Afgeschreven na noodlanding met motorstoring
M-525 737      
M-526 738      
M-527 739      
M-528 740      
M-529 741      
M-530 742      
M-531 743   16-02-1942 Noodlanding (in moerasgebied) na beschieting door luchtdoelgeschut. In 1985 gevonden. Vleugel plus enkele delen naar museum MLM Soesterberg.
M-532 744      
M-533 745      
M-534 746      
M-535 747      
M-536 748      
M-537 749   09-02-1942 Neergeschoten bij Tjililitan
M-538 750   09-02-1942 Neergeschoten bij Tjililitan
M-539 751  okt 1938    

.

Registratiegegevens Glenn Martin 166 WH-3 en WH-3A:
Registratie Tweede Registratie Type Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
M-540   WH-3 775 mei 1938 20-02-1942 Vernield tijdens Japanse aanval op Kalidjati
M-541   WH-3 776      
M-542   WH-3 777   09-03-1942 Gedeeltelijk vernield door eigen personeel te Andir. In Japanse handen gevallen.
M-543   WH-3 778      
M-544   WH-3 779   20-02-1942 Vernield tijdens Japanse aanval op Kalidjati
M-545   WH-3 780   24-02-1942 Vernield bij Japans bombardement Andir
M-546   WH-3 781   20-02-1942 Vernield tijdens Japanse aanval op Kalidjati
M-547   WH-3 782   10-01-1942 Afgeschreven na noodlanding (met oorlogsschade)
M-548   WH-3 783      
M-549   WH-3 784   09-03-1942 Gedeeltelijk vernield door eigen personeel te Andir. In Japanse handen gevallen.
M-550   WH-3 785      
M-551   WH-3 786   28-12-1941 Neergeschoten bij Miri in Indië; later onderdelen geborgen en naar museum MLM Soesterberg overgebracht
M-552   WH-3 787   12-01-1942 Afgeschreven na nachtelijke noodlanding (met oorlogsschade)
M-553   WH-3 788      
M-554   WH-3 789   05-02-1942 Verongelukt in de start vanaf Pameumpeuk
M-555   WH-3 790   23-12-1941 Verongelukt
M-556   WH-3 791   15-02-1942 Bij verovering van Singapore in Japanse handen gevallen
M-557   WH-3 792      
M-558   WH-3 793   27-01-1942 Vernield bij Japanse luchtaanval op Oelin
M-559   WH-3 794   24-12-1941 Verbrand tijdens bombardement
M-560   WH-3 796   20-2-1942 Vernield tijdens Japanse aanval op Kalidjati
M-561   WH-3 797      
M-562   WH-3 798      
M-563   WH-3 799      
M-564   WH-3 800   27-01-1942 Vernield bij Japanse luchtaanval op Oelin
M-565   WH-3 801      
M-566   WH-3 802      
M-567   WH-3 803      
M-568   WH-3 804   03-03-1942 In brand geschoten
M-569   WH-3 805      
M-570   WH-3 806      
M-571   WH-3 807   18-12-1941 Neergeschoten bij Miri
M-572   WH-3 808   19-01-1942 Noodlanding in Zuid-Malakka na te zijn onderschept
M-573   WH-3 809      
M-574   WH-3 810      
M-575   WH-3 811      
M-576   WH-3 812   15-02-1942 In Japanse handen gevalen bij de veroverig van Singapore (stond in reparatie)
M-577   WH-3 813      
M-578   WH-3 814   16-02-1942 Neergeschoten bij Palembang
M-579   WH-3A 837  dec 1938 25-01-1942 Vernield tijdens Japanse aanval op Samarinda II
M-580   WH-3A 838   20-02-1942 Vernield tijdens Japanse aanval op Kalidjati
M-581   WH-3A 839   13-01-1942 Neergeschoten boven Tarakan
M-582   WH-3A 840      
M-583   WH-3A 841      
M-584   WH-3A 842      
M-585   WH-3A 843   08-03-1942 Ontsnapt naar Broome, Australie. Overgedragen aan USAAF als 42-68358 en in dienst gesteld; afgevoerd USAAF juni 1944 en gesloopt.
M-586   WH-3A 844   01-01-1942 Neergeschoten bij Penang
M-587   WH-3A 845      
M-588   WH-3A 846   20-01-1942 Door eigen personeel vernield te Manggar
M-589   WH-3A 847      
M-590   WH-3A 848      
M-591   WH-3A 849      
M-592   WH-3A 850   05-03-1942 Neergeschoten bij Kalidjati
M-593   WH-3A 851      
M-594   WH-3A 852      
M-595   WH-3A 853      
M-596   WH-3A 854      
M-597   WH-3A 855   01-01-1942 Neergeschoten bij Penang
M-598   WH-3A 856   09-03-1942 Te Tasikmajala gedeeltelijk vernield door eigen personeel. In Japanse handen gevallen
M-599   WH-3A 857   26-02-1942 Neergeschoten bij Banka
M-5100 M-600 WH-3A 858      
M-5101 M-601 WH-3A 859      
M-5102 M-602 WH-3A 860   09-03-1942 Te Tasikmajala gedeeltelijk vernield door eigen personeel. In Japanse handen gevallen
M-5103 M-603 WH-3A 861   13-01-1942 Neergeschoten boven Tarakan
M-5104 M-604 WH-3A 862      
M-5105 M-605 WH-3A 863   09-03-1942 Te Andir in Japanse handen gevallen. Stond daar ter reparatie.
M-5106 M-606 WH-3A 864      
M-5107 M-607 WH-3A 865      
M-5108 M-608 WH-3A 866   03-03-1942 Neergeschoten boven Kali Djati
M-5109 M-609 WH-3A 867      
M-5110 M-610 WH-3A 868   24-01-1942 Tijdens landing op Samarinda II-west in brand geschoten
M-5111 M-611 WH-3A 869      
M-5112 M-612 WH-3A 870      
M-5113 M-613 WH-3A 871      
M-5114 M-614 WH-3A 872   01-03-1942 In Japanse handen gevallen te Kali Djati
M-5115 M-615 WH-3A 873   28-12-1941 Neergeschoten bij Miri
M-5116 M-616 WH-3A 874      
M-5117 M-617 WH-3A 875      
M-5118 M-618 WH-3A 878      
M-5119 M-619 WH-3A 1094      
M-5120 M-620 WH-3A 1095   12-01-1942 Noodlanding in moeras in 't Barisan gebergte.

   Bronnen o.a  [B15] Luchtv.Indië, [B17] Vlucht.tijd

 

Inhoud voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M. de Vreeze en W. Jonker (op de oude IPMS website) 



Modelbouw Martin 139 (WH)

Modelbouw informatie Martin type 139

Modellen (type) ? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72 1/48 1/32
Williams Brothers Lone Star (resin)
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

BOXART

  • williambrothers-b10-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) kleurig  zie opmerkingen . . aflevering:
blauwe romp: < 106 > Light Blue Shade FS15102 ;
gele vleugels en staartvlakken: Yellow Shade FS13538
(b) . < K86> jongblad aluminium (of lichtgrijs ?) . schema 1940
(c) . < K86> jongblad +
< K126> oudblad
aluminium (of lichtgrijs ?) . schema 1941
(d) . < K86> jongblad < K86> jongblad . schema eind 1941
(e) .

< K86> jongblad +
< K126> oudblad

"grijs" + chocolade bruin

begin 1941 , zie opmerking ***

 

Modelbouw info (bijdrage van Wilko Jonker):

Eerste schema (a):
Bij de aflevering waren de toestellen van een blauwe romp, Light Blue Shade, en gele vleugels en staartvlakken, Yellow Shade. Dit schema was toen ook in gebruik bij het USAAC.   De rozetten waren aangebracht in zes posities. Het richtingsroer was in rood-wit-blauw uitgevoerd, maar werd in 1939  overgeschilderd. Het is onwaarschijnlijk dat met dit schema al oranje driehoeken zijn gevoerd, in Nederland werden driehoeken pas in de tweede helft  van 1939 ingevoerd.

Tweede schema (b)
Medio 1940 werden de toestellen aan de bovenzijde gecamoufleerd in "jongblad" (een plaatselijk bedachte kleur); de onderzijde was aluminiumkleurig  (sommige bronnen beweren lichtgrijs). Tevens werden in plaats van de rozetten de oranje driehoeken als nationaliteitskenmerk in gevoerd; deze waren  aangebracht in vier posities, doch niet op de bovenzijde van de vleugels! Aanvankelijk was het richtingsroer ook oranje gespoten met een zwarte rand,  maar dit werd al gauw overgeschilderd in groen. Onduidelijk is of de oranje driehoeken later (zoals bij de MLD) verkleind zijn, foto’s hiervan zijn niet bekend.

Tweede schema (c)
In de loop van 1941 werd van een aantal Martin de bovenzijde van de vleugel voorzien van een tweekleurige camouflage in ‘oud blad’ en ‘jong blad’. Deze kleuren werden ter plaatse gemengd.  

Tweede schema (d)
Eind 1941 werd een geheel groene "jongblad" kleur ingevoerd. In februari 1942 werd op de nog overgebleven toestellen de oranje driehoek vervangen door de rood-wit-blauwe vlag.

Schema (e):

***  opmerking: IPMS lid Max Schep heeft geconcludeerd dat, omdat eind jaren dertig in Indie voor de ML-KNIL een richtlijn vier-kleuren camouflage vlekkenpatroon is verordoneerd met "oud blad", "jong blad", chocolade-bruin en zelf MLD achtig grijs (dus 4 kleuren). Een aantal Martins zijn ook voorzien van dit schema waarbij de groen kleuren donkerder lijken dan eerst gedacht. Jong blad lijkt vaak donkerder neigend naar ongeveer FS34097.


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)

GlennMartin WH1 1

en meer.....

  • GlennMartin_WH1-1
  • GlennMartin_WH1-2
  • GlennMartin_WH2-1
  • GlennMartin_WH2-2
  • GlennMartin_WH2-3
  • GlennMartin_WH3-1


De inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)