Modelbouw informatie Martin type 139

Modellen (type) ? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72 1/48 1/32

 Azur-Frrom / Special Hobby #FR0042

Williams Brothers

Lone Star (resin)
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

Groot houten model van "wooden model".

 

BOXART

  • azur-frrom-b10-72
  • williambrothers-b10-72
  • wooden-model-martin-b10-48

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) kleurig  zie opmerkingen . . aflevering:
blauwe romp: < K106 > Light Blue Shade FS15102 ;
gele vleugels en staartvlakken: Yellow Shade FS13538
(b) .

< K86> jongblad

<K22> "lichtgrijs"  . schema 1940 , zie opmerking ***
(c) .

 

< K86> jongblad
< K126> oudblad

<K22> "lichtgrijs"  . schema 1941, zie opmerking ***
(d) .

< K86> jongblad

< K86> jongblad . schema eind 1941, zie opmerking ***
(e) .

< K86> jongblad +

< K126> oudblad

"grijs" + chocolade bruin

begin 1941 , zie opmerking ML-KNIL camouflage***

 

Modelbouw info (bijdrage van Wilko Jonker en Meindert de Vreeze) 

Eerste schema (a):
Bij de aflevering waren de toestellen van een blauwe romp: Light Blue enamel Dupont, en gele vleugels en staartvlakken: Yellow enamel van Dupont. De binnenzijden van wielbakken e.d zinc chromate aluminium en het cabine interieur voornamelijk aluminium. De rozetten waren aangebracht in zes posities. Het richtingsroer was in rood-wit-blauw uitgevoerd, maar werd in 1939 overgeschilderd. 

Schema (b)
Medio 1940 werden de toestellen aan de bovenzijde gecamoufleerd in "jongblad" ***. Tevens werden in plaats van de rozetten de oranje driehoeken als nationaliteitskenmerk in gevoerd; deze waren  aangebracht in vier posities, doch niet op de bovenzijde van de vleugels! Aanvankelijk was het richtingsroer ook oranje gespoten met een zwarte rand, maar dit werd al gauw overgeschilderd in groen. Onduidelijk is of de oranje driehoeken later (zoals bij de MLD) verkleind zijn, foto’s hiervan zijn niet bekend.

Schema (c)
In de loop van 1941 werd van een aantal Martin kisten de bovenzijde van de vleugel voorzien van een tweekleurige camouflage in ‘oud blad’ en ‘jong blad’.

Schema (d)
Eind 1941 werd een geheel groene "jongblad" kleur ingevoerd. In februari 1942 werd op de nog overgebleven toestellen de oranje driehoek vervangen door de rood-wit-blauwe vlag.

 ------------------

***  opmerking: IPMS lid Max Schep heeft geconcludeerd in zijn boek "Camouflage en kenmerken militaire luchtvaart Kon.Ned-Indisch leger" [Ref. B42, pag 201 en volgende ]: eind jaren dertig in Indië voor de ML-KNIL een richtlijn vier-kleuren camouflage vlekkenpatroon is verordoneerd met "oud blad", "jong blad", chocolade-bruin en zelf MLD achtig grijs (dus 4 kleuren). Een aantal Martins zijn ook voorzien van dit schema waarbij de groene kleuren donkerder lijken dan eerst gedacht:   

"Jong blad" lijkt na het aanbrengen vaak donkerder neigend naar ongeveer FS34052 "dark green" (en lijkt zelfs op "schwartzgrun" RLM 70), zie kleurentabel <K86A>; wanneer in de USA aangebracht iets lichter ongeveer FS34064 , zie kleurentabel <K86>.  

Ook "oudblad" is ook donkerder na het aanbrengen wat leek op FS34095 , zie kleurentabel <K126A>; wanneer in de USA aangebracht leek het op 34096, zie kleurentabel <K126>.

Het lichtgrijs aan de onderzijden van de WH's  leek op FS26440, FS36622 en werd in de loop der tijd steeds lichter neigend naar "melk wit". 

Bij de bouw van een model op kleinere schaal is het wellicht goed rekening te houden met het schaaleffect waarbij modellen realistischer overkomen als de met name donkere kleuren iets lichter worden aangebracht op het model. (vandaar dat de tabel de ietwat lichtere kleuren suggereert).

 


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)

GlennMartin WH1 1

Schema (a)

 

en meer.....

  • GlennMartin_WH1-1
  • GlennMartin_WH2-1
  • GlennMartin_WH2-2
  • GlennMartin_WH2-3
  • GlennMartin_WH3-1


De inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)