INFO McDonnell Douglas AH-64 Apache
- 1377
.
Fabriek | McDonnell Douglas / Hughes (Boeing) |
Vliegtuig | Apache |
Type-aanduiding | AH-64 |
Cat 3 -- totaal 30 stuks |
AH-64A / AH-64D Longbow |
Informatie:
De Apache helikopter werd door Hughes ontwikkeld. Het prototype vloog 1975 als YAH-64. De AH-64A was de eerste productie versie en werd afgeleverd aan de US Army. Productie werd overgedragen van Hughes naar McDonnell Douglas. En vervolgens werd de McDonnell-Douglas fabriek in de jaren negentig overgenomen door Boeing, dus nu worden door Boeing Apaches gemaakt.
De nieuwste Apache AH-65D Longbow en heeft radarmast en kan ook in zeer slecht weer vliegen. Er is ook een TV camera zodat de bemanning goed naar doelen kan kijken en een infrarood systeem. Een laser bepaalt vervolgens de afstand tot het doel.
Gegevens AH-64A:
Bemanning: 2
2 General Electric T700-GE-701 van 1285 kW (AH-64A)
Max. startgewicht: 9525 kg
Rotor diameter: 14.63 m
Lengte: 15.54 m
Bewapening: M230 30mm Chain Gun
Gegevens AH-64D Longbow:
Bemanning: 2
Max. snelheid: 367 km/u
2 General Electric T700-GE-701C van 1409 kW (AH-64D)
Leeggewicht: 5660 kg
Max. startgewicht: 10107 kg
Rotor diameter: 14.63 m
Spoorbreedte onderstel: 2,03 m
Wielbasis: 10,59 m
Staartrotor diameter: 2,79 m
Lengte: 15.54 m
Vliegbereik: 500 km
Bewapening: M230 30mm Chain Gun met 1200 rounds (10 rounds/sec) en een mix van maximaal 16 Hellfires II, en maximaal 76
ongeleidde raketten of 4 Stingers.
Literatuur: | ||||
AH-64 | Peter Booij |
Modelbouw in Plastic | IPMS Nederland | MIP 2002-1 |
AH-64 Apache in Action |
Adcock | Squadron/Signal Publications | 1990 | |
Defensie info | - | defensie-nl-Apache_AH-64D-gevechtshelikopter.pdf |
Koninklijke Luchtmacht | zomer 2016 |
.
Websites:
|
YouTube: KLu Apache Video |
Walkaround IPMS NL AH-64 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. KLu AH-64 Apache
- 2726
Cat 3. KLu
AH-64A: 12 leased US Army (KLu 301 squadron)
AH-64D: 30 stuks, kenmerken Q-01 t/m Q-30; vernieuwd tot AH-64E
Moderne Apache NAH-64D helikopters werden mei 1995 besteld; maar de eerste Apaches die door de KLu werden gebruikt waren van het AH-64A type en 12 stuks werden van de USAF gehuurd voor opleiding en in afwachting van aflevering van de modernere AH-64D. De helikopteropleiding begon op Fort Hood in Texas USA en de eerste gehuurde AH-64A kwam in 1996 daar aan, en zo'n 8 stuks deden dienst tot 2001. Op Gilze Rijen kwamen juni 1997 ook de eerste AH-64A helikopters aan en in januari 1997 werd no.301 squadron weer opgericht. Ze werden vanaf 1998 geleidelijk vervangen door de "D" .
De bestelde AH-64D zou de Longbow radar (bovenop de rotormast) krijgen maar dit werd wegbezuinigd. De Nederlandse toestellen kregen wel een Hollandse Signaal radio maar zijn verder identiek aan de Amerikaanse AH-64D.
De eerste AH-64D toestellen kwamen november 1999 op Gilze Rijen en ging vliegen bij no. 302 squadron. (de gehuurde AH-64A's, waarmee zo'n 6000 vlieguren waren gemaakt, werden weer teruggenomen met de laatste retour in februari 2001). Later werden voor de AH-64D diverse Hellfires "fire and forget" grondraketten aangeschaft.
Van mid 1998 tot september 1999 werden in Bosnie missies o.a. vanaf Tuzla gevlogen, en in 2001 naar Djibouti voor de UNMEE operatie in Ethiopiƫ en Eritrea. In 2004 volgde uitzending naar Irak voor de SFIR en sind 2004 missies voor ISAF in Afghanistan. Daarbij werd snel een Terma AMASE afweersysteem aangebracht. Bij de latere missie Uruzgan TFU vlogen een zestal kisten vanaf april 2006 op Kandahar en vanaf oktober 2006 vanaf Tarin Kowt in Afghanistan.
April 2004 werd no.302 squadron wegbezuinigd en gingen de AH-64D heli's naar no.301 en werd er gevlogen met 16 stuks en gingen er 6 in de opslag met het plan deze te verkopen. Dit ging uiteindelijk niet door.
De AH-64D "block II" helikopters resorteren sinds juli 2008 onder het opgerichte "Defensie helikopter Commando" (DHC) op Gilze Rijen en voor de opleiding in Fort Hood, USA werd no.302 squadron weer opgericht (ook voor de Chinook). Later verhuisde men naar Robert Gray AAF.
Vanaf eind 2013 werd besloten de resterende 29 AH-64D Apaches gedurende een aantal jaren te moderniseren met software, betere data verbindingen en extra hardware. (block II). Dit moest 2017 gereed zijn voor alle toestellen maar liep vertraging op.
Mei 2014 werden 4 Apaches gezonden naar Mali (VN operatie MINUSMA). De helikopters werden ingezet om inlichtingen verzamelen, escorte en leveren desgewenst luchtsteun voor de grondtroepen. Helaas verongelukte een toestel door technisch falen en hadden de kisten veel te lijden van slijtage door het woestijnzand. De Apaches vlogen tot eind januari 2017 in Mali.
Begin 2018 waren nog 28 AH-64D Apaches beschikbaar die vliegen bij no.301 squadron op Gilze-Rijen en no.302 op Fort Hood, Texas. Ze kregen een modificatieprogramma om ze op Block II standaard te krijgen met digitale communicatie en betere IFF mode 5. Dit programma was vertraagd en liep tot 2021 bij het KLu Logistieke centrum in Woensdrecht en voor in de USA aanwezige Apaches bij Boeing in Mesa. Een upgrade met het AAR-57 afweersysteem (net als bij de Chinook) als vervanging van de huidige Terma AMASE afweersysteem is waarschijnlijk uitgevoerd. Ook upgrade van de Hellfire en nieuwe lasergeleide raketten en het upgraden naar de AH-64E standaard met T700-GE-701D motor en systeem upgrades.
Modernisering was nodig en september 2018 werd besloten tot een "remanufacrure programma" om de helicopters te moderniseren naar AH-64E "Guardian". Eind 2020 werd hiermee begonnen voor al de resterende KLu AH-64D helikopters. Telkens werden een aantal helikopters verscheept naar de USA voor dit Boeing programma. Het airframe is geheel nieuw maar zoveel mogelijk systemen van de oudere gebruikte AH-64D worden overgezet. Verder voorzien van de T700-GE-701D motor met meer motorvermogen alsook nieuwe rotorbladen. In feite kunnen dan weer meer "uren" worden gevlogen voordat zo'n helicopter op is. De doorlooptijd per heli is steeds 2 jaar en als alles volgens plan verloopt zijn uiteindelijk in 2025 de 28 resterende helikopters vernieuwd. Ook zijn zo'n 17 sets Longbow APN/APG-78 vuurgeleidingsradar aangeschaft, alsook enige MUM-T systemen. Voor 2028 is al weer een upgrade gepland van het zelfverdedigingssysteem.
Voor training in de USA worden zo'n 8 KLu AH-64E gebruikt door no.302 squadron op Fort Cavazos (formalige Fort Hood AAF) maar dit werd Robert Grey AAF waar de eerste 2 stuks arriveerden oktober 2022. Vanaf maart 2024 werden de eerste 6 AH-64E afgeleverd op Gilze Rijen en eind 2024 verwacht men er nog 6 en de laatste in 2025. Ze vliegen bij no.301 squadron.
In theorie zou de AH-64E tot 2050 in dienst kunnen blijven.
Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)
Tijdens missie in Mali. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)
Registratiegegevens McDonnell-Douglas AH-64A Apache (leased* from US Army): | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
85-25430 | PV-251 | 13-11-1996 | 28-09-2000 | "Lightning | |
85-25465 | PV-286 | 13-11-1996 | 29-09-2000 | "Nightstalker | |
85-25471 | PV-292 | 13-11-1996 | 29-09-2000 | "Raptor | |
85-25472 | PV-293 | 13-11-1996 | 28-09-2000 | "Eagle" | |
85-25474 | PV-295 | 13-11-1996 | 19-02-2001 | "Ghost" | |
85-25480 | PV-301 | 13-11-1996 | 19-02-2001 | ||
85-25482 | PV-303 | 13-11-1996 | 19-02-2001 | "Star" | |
85-25485 | PV-306 | 13-11-1996 | 19-02-2001 | "Snake" | |
86-8970 | PV-340 | 13-11-1996 | 19-02-2001 | "Wolf" | |
86-8983 | PV-353 | 13-11-1996 | 28-09-2000 | ||
86-9029 | PV-399 | 13-11-1996 | 19-02-2001 | "Storm" | |
86-9033 | PV-403 | 13-11-1996 | 29-09-2000 | "Coyote" |
*Werden weer teruggenomen nadat de AH-64D gereed waren; (veel -A heli's werden weer door de USA verder verbouwd tot -D en weer doorverkocht)
.
Registratiegegevens McDonnell-Douglas AH-64D Apache: (later remanufactured AH-64E **) | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
Q-01 | DN001 | 29-05-1998 | 2020-2024 | 98-0101; | |
Q-02 | DN002 | 31-07-1998 | 2020-2024 | 98-0102; Fort Hood USA; naar Block II standaard gebracht mei 2014. |
|
Q-03 | DN003 | 30-10-1998 | 2020-2024 | 98-0103; Fort Hood USA; naar Block II standaard gebracht november 2013. |
|
Q-04 | DN004 | 20-11-1998 | 2020-2024 | 98-0104 | |
Q-05 | DN005 | 29-01-1999 | 2020-2024 | 98-0105 | |
Q-06 | DN006 | 30-04-1999 | 2020-2024 | 98-0106; Fort Hood USA | |
Q-07 | DN007 | 30-04-1999 | 2020-2024 | 98-0107; Fort Hood USA | |
Q-08 | DN008 | 27-08-1999 | 2020-2024 | 98-0108; Fort Hood USA; later uitzending ook op Kandahar |
|
Q-09 | DN009 | 30-11-1999 | 2022-2024 | 98-0109 | |
Q-10 | DN010 | 28-02-2000 | 2022-2024 | 98-0110 | |
Q-11 | DN011 | 09-06-2000 | 2022-2024 | 98-0111; Fort Hood USA | |
Q-12 | DN012 | 28-04-2000 | 2022-2024 | 98-0112; Fort Hood USA; naar Block II standaard gebracht najaar 2014; |
|
Q-13 | DN013 | 16-08-2000 | 2020-2024 | 98-0113 | |
Q-14 | DN014 | 28-07-2000 | 2020-2024 | 98-0114 | |
Q-15 | DN015 | 06-10-2000 | 17-03-2015 | 98-0115; Crash Mali bij lokale schietoefening tijdens MINUSMA; |
|
Q-16 | DN016 | 31-10-2000 | 2020-2024 | 98-0116 | |
Q-17 | DN017 | 12-01-2001 | 2020-2024 | 98-0117 | |
Q-18 | DN018 | 29-01-2001 | 2020-2024 | 98-0118 | |
Q-19 | DN019 | 2001 | 2020-2024 | 98-0119 | |
Q-20 | DN020 | 2001 | 29-08-2004 | 98-0120; Afgeschreven ongeval in Afghanistan | |
Q-21 | DN021 | 2005 | 2020-2024 | 98-0121 | |
Q-22 | DN022 | 2002 | 2020-2024 | 98-0122 | |
Q-23 | DN023 | 2005 | 2020-2024 | 98-0123 | |
Q-24 | DN024 | 2005 | 2020-2024 | 98-0124 | |
Q-25 | DN025 | 2002 | 2020-2024 | 98-0125 | |
Q-26 | DN026 | 2002 | 2020-2024 | 98-0126 | |
Q-27 | DN027 | 2002 | 2020-2024 | 98-0127; Fort Hood USA. | |
Q-28 | DN028 | 2002 | 2020-2024 | 98-0128; Fort Hood USA. | |
Q-29 | DN029 | 2002 | 2020-2024 | 98-0129 | |
Q-30 | DN030 | 2005 | 2020-2024 | 98-0130 |
** Gemoderniseerde AH-64D tot AH-64E Guardian beginnen met een nieuwe registratie... Q-31 e.v.
Registratiegegevens McDonnell-Douglas AH-64E Apache: (remanufactured Ah-64D**) | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
Q-31 | NL001 | dec 2022 | eerste remanufactured AH-64D; bij no.302 squadron opleiding Fort Cavazos | ||
Q-32 | NL002 | dec 2022 | remanufactured AH-64D; bij no.302 squadron opleiding Fort Cavazos | ||
Q-33 | NL003 | feb 2023 | remanufactured AH-64D; bij no.302 squadron opleiding Fort Cavazos | ||
Q-34 | NL004 | feb 2023 | remanufactured AH-64D; bij no.302 squadron opleiding Fort Cavazos | ||
Q-35 | NL005 | jan 2024 | remanufactured AH-64D; bij no.302 squadron opleiding Fort Cavazos | ||
Q-36 | NL006 | jan 2024 | remanufactured AH-64D; bij no.302 squadron opleiding Fort Cavazos | ||
Q-37 | NL007 | mar 2024 | remanufactured AH-64D; bij no.301 squadron Gilze Rijen | ||
Q-38 | NL008 | apr 2024 | remanufactured AH-64D; bij no.301 squadron Gilze Rijen | ||
Q-39 | NL009 | apr 2024 | remanufactured AH-64D; bij no.301 squadron Gilze Rijen | ||
Q-40 | NL010 | apr 2024 | remanufactured AH-64D; bij no.301 squadron Gilze Rijen | ||
Q-41 | NL011 | mei 2024 | remanufactured AH-64D; bij no.301 squadron Gilze Rijen | ||
Q-42 | NL012 | mei 2024 | remanufactured AH-64D; bij no.301 squadron Gilze Rijen | ||
Q-43 | NL013 | ||||
Q-44 | NL014 | ||||
Q-45 | NL015 | ||||
Q-46 | NL016 | ||||
Q-47 | NL017 | ||||
Q-48 | NL018 | ||||
Q-49 | NL019 | ||||
Q-50 | NL020 | ||||
Q-51 | NL021 | ||||
Q-52 | NL022 | ||||
Q-53 | NL023 | ||||
Q-54 | NL024 | ||||
Q-55 | NL025 | ||||
Q-56 | NL026 | ||||
Q-57 | NL027 | ||||
Q-58 | NL028 | ||||
Q-29 | NL029 | ||||
Q-30 | NL030 |
** geremanufactured AH-64D tot AH-64E Guardian beginnen met een nieuwe registratie... Q-31 e.v.
Bronnen o.a. [B32] KLu.regis. , [W1] scramble web , [B25] Onze.Luchtm
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. KLu AH-64 Apache (foto bijlage)
- 1228
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
AH-64A. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
AH-64A geleased, hier op Valkenburg. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
AH-64A voorste schutter cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
---------------------
AH-64D. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Opleiding Ft.Hood, USA. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met squadron embleem. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op Ambouli, Djibouti tijdens UNMEE missie. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op oefening. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Boven Kabul, Afghanistan. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Afghanistan. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
inzet ISAF. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Boven Irak. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
--------------------
Amase pod en hellfire raket. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Amase pod. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Rack met Hellfire raket. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Toned down roundel op AH-64D. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Voorste schutter cockpit AH-64D. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH voor het beschikbaar stellen van foto linkjes
Modelbouw AH-64 Apache
- 2773
Modelbouw AH-64 Apache
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
AH-64A:
Italeri/ Bilek/ Zvezda/ Tamiya/ Lodela ;
Academy/ Hasegawa/ Minicraft/ Ace;
Hobbyboss / Doyusha;
Airfix;
Esci/AMT/ERTL;
Aeroplast;
Mirage-Hobby;
Lee;
Kitech/ Zhengdefu/ Belmonte;
Matchbox/Revell
|
Academy
Revell/ Monogram/ Hasegawa (vele dozen!);
Hobbycraft/ Idea Airfix/ Heller Italeri;
Testors
|
Revell
|
AH-64D: "Longbow" Academy (D early) / AFV
|
Revell/Hasegawa (vele dozen!); Italeri/ Testors Academy/ AFV Club/ Modelist/ HobbyFan |
. |
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
Schaal 1/144: Revell/ Italeri, Dragon, Zvezda , ACE (D), Doyusha (D Longbow), F-Toys (D), Revell (D), Dragon (D)
1/100: Accurate Miniatures (A), Aoshima (A), Revell (A)
1/35: TAKOM (D / E), Hapdong (D), IMEX (D), Academy (A), Academy (D), Kangnam (A), Kangnam (D)
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | < K95> FS 34031 green | < K95> FS 34031 green | overall |
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE: (door Meindert de Vreeze)
Er schijnen nog wat subtiele verschillen te zijn in de AH-64D. De Longbow is de radar die bovenop de rotor zit. Zo heeft Armycast ook resin conversiesetje voor de AH-64D #ACD72001 uitgebracht met de tip pods voor de Nederlandse kisten.
Op schaal 1/32 is er nog geen kit of conversieset om een AH-64D te maken. (de schaal 1/35 is toch zo'n 10% kleiner...)
Op schaal 1/48 heeft Monogram de AH-64A uitgebracht in 1986 en deze heeft zo'n 130 onderdelen. De kit is later ook door Revell als kit #04436 uitgebracht met zelfs KLu decals. De paneellijnen zijn opliggend en je krijgt er nog 2 bemanningsleden erbij. Op de Hellfire raketten zitten hinderlijke randen. Het is hier en daar wat grof. De motorgondels vragen schuurwerk net als de romphelften. Netjes is het glaswerk met losse glasdeuren. De afmetingen lijken in orde.
Tekeningen van Wilko Jonker, met dank! (used with permission)
en meer.....
FLIGHT MANUAL AH-64A
Afbeeldingen handig voor de modelbouwer. Is van vroege AH-64A. Collectie M. de Vreeze (used with permission)
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)