712

Cat 3.  KLu

AH-64A: 12 leased US Army (KLu 301 squadron)
AH-64D: 30 stuks, kenmerken Q-01 t/m Q-30  

Moderne Apache NAH-64D helicopters werden mei 1995 besteld; maar de eerste Apaches die door de KLu werden gebruikt waren van het AH-64A type en ze werden van de USAF gehuurd voor opleiding en in afwachting van aflevering van de modernere AH-64D. De helicopteropleiding begon op Fort Hood in USA en de eerste AH-64A kwam in 1996 daar aan, en deed dienst tot 2001. Op Gilze Rijen kwamen juni 1997 ook de eerste AH-64A helicopters aan. Ze werden vanaf 1998 geleidelijk vervangen door de "D" .

De bestelde AH-64D zou de Longbow radar (bovenop de rotormast) krijgen maar dit werd wegbezuinigd. De Nederlandse toestellen kregen wel een Hollandse Signaal radio maar zijn verder identiek aan de Amerikaanse AH-64D.

De eerste AH-64D toestellen kwamen november 1999 en ging vliegen bij no. 301 squadron. (de gehuurde AH-64A's werden geretourneerd met de laatste retour in februari 2001). Later werden voor de AH-64D diverse Hellfires "fire and forget" grondraketten aangeschaft.

Van mid 1998 tot september 1999 werden in Bosnie missies o.a. vanaf Tuzla gevlogen, en in 2001 naar Djibouti voor de UNMEE operatie in EthiopiĆ« en Eritrea. In 2004 volgde uitzending naar Irak voor de SFIR en sind 2004 missies voor ISAF in Afghanistan. Daarbij werd snel een Terma AMASE afweersysteem aangebracht. Bij de latere missie Uruzgan TFU vlogen een zestal kisten vanaf april 2006 op Kandahar en vanaf oktober 2006 vanaf Tarin Kowt in Afghanistan. 

De AH-64D "block II" helicopters resorteren sinds juli 2008 onder het opgerichte "Defensie Helicopter Commando" (DHC) op Gilze Rijen en met een detachement in Fort Hood, USA.

Vanaf eind 2013 werd besloten de resterende 29 AH-64D Apaches gedurende een aantal jaren te moderniseren met software, betere data verbindingen en extra hardware. (block II). Dit moest 2017 gereed zijn voor alle toestellen maar liep vertraging op.

Mei 2014 werden 4 Apaches gezonden naar Mali (VN operatie MINUSMA). De helikopters werden ingezet om inlichtingen verzamelen, escorte en leveren desgewenst luchtsteun voor de grondtroepen. Helaas verongelukte een toestel door technisch falen en hadden de kisten veel te lijden van slijtage door het woestijnzand. De Apaches vlogen tot eind januari 2017 in Mali.

Begin 2018 waren nog 28 AH-64D Apaches beschikbaar die vliegen bij no.301 squadron op Gilze-Rijen en no.302 op Fort Hood, Texas (USA). Er loopt nog steeds een modificatieprogramma om ze op Block II standaard te krijgen met digitale communicatie en betere IFF mode 5. Dit programma was vertraagd en loopt tot 2021 bij het KLu Logistieke centrum in Woensdrecht en voor in de USA aanwezige Apaches bij Boeing in Mesa.

Voor de toekomst wordt ook een upgrade met het AAR-57 afweersysteem voorzien (net als bij de Chinook) als vervanging van de huidige Terma AMASE afweersysteem. Ook wil men een upgrade van de Hellfire en nieuwe lasergeleide raketten en het upgraden naar de AH-64E standaard met T700-GE-701D motor en systeem upgrades inclusief de APG-78 Longbow radar. Er is echter nog geen budget.


 

mcdonn-ah64-mdv-auth

Foto: M. de Vreeze (used with permission)

 mcdonn-ah64-6-kluauthor                                                             
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

mcdonn-ah64-8-kluauthor                                                              
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

apache-mindef7

Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)

ah 64 mali 2016

Tijdens missie in Mali. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)


 

Registratiegegevens McDonnell-Douglas AH-64A Apache (leased* from US Army):
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
85-25430 PV-251 13-11-1996 28-09-2000 "Lightning
85-25465 PV-286 13-11-1996 29-09-2000 "Nightstalker
85-25471 PV-292 13-11-1996 29-09-2000 "Raptor
85-25472 PV-293 13-11-1996 28-09-2000 "Eagle"
85-25474 PV-295 13-11-1996 19-02-2001 "Ghost"
85-25480 PV-301 13-11-1996 19-02-2001  
85-25482 PV-303 13-11-1996 19-02-2001 "Star"
85-25485 PV-306 13-11-1996 19-02-2001 "Snake"
86-8970 PV-340 13-11-1996 19-02-2001 "Wolf"
86-8983 PV-353 13-11-1996 28-09-2000  
86-9029 PV-399 13-11-1996 19-02-2001 "Storm"
86-9033 PV-403 13-11-1996 29-09-2000 "Coyote"

*Werden weer teruggenomen nadat de AH-64D gereed waren; (veel -A heli's werden weer door de USA verder verbouwd tot -D en weer doorverkocht)
.

Registratiegegevens McDonnell-Douglas AH-64D Apache:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
Q-01 DN001 29-05-1998   98-0101
Q-02 DN002 31-07-1998   98-0102; naar Block II standaard gebracht mei 2014.
Q-03 DN003 30-10-1998   98-0103; naar Block II standaard gebracht november 2013.
Q-04 DN004 20-11-1998   98-0104
Q-05 DN005 29-01-1999   98-0105
Q-06 DN006 30-04-1999   98-0106
Q-07 DN007 30-04-1999   98-0107
Q-08 DN008 27-08-1999   98-0108; ook op Kandahar
Q-09 DN009 30-11-1999   98-0109
Q-10 DN010 28-02-2000   98-0110
Q-11 DN011 09-06-2000   98-0111
Q-12 DN012 28-04-2000   98-0112; naar Block II standaard gebracht najaar 2014;
Q-13 DN013 16-08-2000   98-0113
Q-14 DN014 28-07-2000   98-0114
Q-15 DN015 06-10-2000  17-03-2015 98-0115; Crash Mali bij lokale oefening;
Q-16 DN016 31-10-2000   98-0116
Q-17 DN017 12-01-2001   98-0117
Q-18 DN018 29-01-2001   98-0118
Q-19 DN019 2001   98-0119
Q-20 DN020 2001 29-08-2004 98-0120; Afgeschreven ongeval in Afghanistan
Q-21 DN021 2005   98-0121
Q-22 DN022 2002   98-0122
Q-23 DN023 2005   98-0123
Q-24 DN024 2005   98-0124
Q-25 DN025 2002   98-0125
Q-26 DN026 2002   98-0126
Q-27 DN027 2002   98-0127
Q-28 DN028 2002   98-0128
Q-29 DN029 2002   98-0129
Q-30 DN030 2005   98-0130

  Bronnen o.a. [B32] KLu.regis. , [W1] scramble web , [B25] Onze.Luchtm

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)