IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Civiele Voertuigen
    • SIG Falklands
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Scratchbuild
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL TWITTER (link ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

McDonnell Douglas (K)DC-10

  • INFO McDonnell Douglas (K)DC-10
  • 3. KLu (K)DC-10
  • 3. KLu (K)DC-10 (foto bijlage)
  • Modelbouw (K)DC-10

google translate

INFO McDonnell Douglas (K)DC-10

Laatste update: 12 maart 2018
1165

.

Fabriek McDonnell Douglas
Vliegtuig Extender
Type-aanduiding (K)DC-10
Cat 3 --  totaal 2 + 1 stuks
 


kdc10-profile

Informatie:

De DC-10 werd door Douglas ontwikkeld als "wide body" passagiersvliegtuig voor zo'n 350 passagiers begin jaren zeventig. Er zijn vele toestellen afgeleverd naar airlines over de hele wereld (ook de KLM). De USAF had ook belangstelling voor een militaire variant en kreeg de beschikking over een vrachttransport variant. Als vervanger van de KC-135 was er ook behoefte aan een tanker versie om in de lucht andere vliegtuigen te kunnen bijtanken. Deze versie was de KDC-10.
(Vele jaren later ontwikkelde McDonnell Douglas uitgaande van de DC-10 de modernere passagiersversie MD-11).

Gegevens KDC-10 tanker (KLu uitvoering):  
 Bemanning: 4:  2 pilots, 1 flight engineer , 1 boom operator
 Maximum snelheid: Mach 0.88 op hoogte
 Vliegbereik: 9700 km
 3 x General Electric CF6-50 turbofans van  233 kN thrust elk;
 Leeggewicht: 120000 kg
 Maximum startgewicht: 267500  kg  
 Spanwijdte: 50.41 m  
 Lengte:  55.5 m  
 Hoogte: 17.7 m
 Apparatuur: cargo/equipment en special tanker  RARO refuel system at 1750 liter/min kan overbrengen;  
 Capaciteit maximaal 268 personen

Literatuur:

DC-10 / KDC-10

-
-
Aerofax
1857800516
Piloot en Vliegtuig KDD-10
- Reed publishing
2010-7 (juli nummer)
Defensie info pdf logo defensie-nl-McDonnell_Douglas_KDC-10-transportvliegtuig.pdf
Koninklijke luchtmacht zomer 2016

.

Websites:
IPMS Walkaround: http://www.ipms.nl/walkarounds/walkarounds-vliegtuigen/664-walkaround-kdc-10.html

 

FOTO GALERIJ:

  • dc10-cockpit-mindef
  • dc10-mindef1
  • dc10-mindef5
  • douglas-kdc10-mdv-author
  • kdc10-mindef-20
  • kdc10-profile
  • mcdon-kdc10-hirs-arch

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


3. KLu (K)DC-10

Laatste update: 08 oktober 2021
2079

Cat 3. KLu

2 stuks KDC-10 tankervliegtuigen en 1 DC-10 transportvliegtuig.  

Contract getekend 1992 voor eerst een tweetal tweedehands kisten van Martinair, een van de bedoelde kisten werd vervangen door een andere i.v.m met een tragische crash van de bestelde civiele kist. De KDC-10 tankers van de KLu zijn anders dan de USAF versie want de tankboom wordt op afstand bediend vanuit de cockpit d.m.v TV-camera's. Dit Remote Aerial Refueling Operating System, kortweg RARO, betekent dat de Boom Operator net achter de cockpit zit en op diverse tv-schermen verbonden met camera’s in de uitbouw onder de romp van de KDC-10 een prima beeld van wat er zich wat er zich rondom de refueling boom van het tankvliegtuig afspeelt. ( De USAF versie heeft een crew member achterin zitten die dit visueel doet).  
Tanken gaat met 1750 liter per minuut. De cabine zelf kan in diverse vloerindelingen worden gebruikt.  

Alle toestellen gingen vliegen bij no.334 squadron. De toestellen werden veelvuldig ingezet voor operaties over de hele wereld.  

Nog 2 extra stuks DC-10 werden later besteld uitsluitend uitgevoerd als transportversie (zonder tankinstallatie). Een werd operationeel worden na ombouw, de ander alleen voor reservedelen. De operationele kist heeft een systeem met pallets ook voor stoeluitrusting voor zo'n 246 militairen. Alle KLu toestellen kregen een vernieuwde cockpit met o.a. beeldschermen en verder moderne avionica zoals een datalink en TCAS.  

Wegens bezuinigingen werd april 2011 door Defensie besloten de enige transport DC-10 af te stoten wat mid 2014 gebeurde. Ook de 2 KDC-10 tankers zullen worden uitgefaseerd. De KDC-10 lijkt halverwege de operationele dienst ook te zijn voorzien van een soort ECM aan o.a. de vleugeltips.

De laatste KDC-10 van de KLu ging oktober 2021 uit dienst en de taken zijn overgenomen door de Airbus MRTT van de NATO European Defence Agency.


douglas-kdc10-mdv-author

KDC-10 in eerste schema . Foto: M.de Vreeze (used with permission)

mcdon-kdc10-hirs-arch

Latere grijze schema . Foto: Collectie  H.Hirs  (used with permission)

dc10-mindef1

Kist vooraan is de transport DC-10 van de KLu, daarachter de KDC-10 tankers. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)

dc10-mindef5

KDC-10 "T-264" en de lichtgrijze walkway is goed te zien. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)

kdc10 mindef 20

Foto uit 2020 van de "T-235" KDC-10 met een speciale staartbeschildering. Ook de onderzijde is goed te zien, leuk voor de modelbouwer. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)

 

dc10-cockpit-mindef

Cockpit die overwegend lichtgrijs is. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission) 

 -----


 

Registratiegegevens:
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
T-235 46956 12-12-1995 25-10-2021 KDC-10-30CF; Jan Scheffer; Overgenomen van Martinair; was PH-MBP; uit dienst en verkocht aan Amerikaans bedrijf. 
T-264 46985 29-09-1995 04-11-2019 KDC-10-30CF; Prins Bernard; Overgenomen van Martinair; Was PH-MBT; uit dienst en verkocht aan Amerikaans bedrijf.
T-255 46987 okt. 2004 juli 2014
DC-10-30CF: aangekocht oktober 2004, verbouwd en gemoderniseerd voor gebruik. 

 Bronnen o.a. [B32] KLu.regis., [W1] scramble web

Opmerking:  DC-10-30CF no.46986: ex N104WA, N1857U ; 2005 aangekocht; tweedehands airframe, wordt gebruikt voor airframe onderdelen;.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


3. KLu (K)DC-10 (foto bijlage)

Laatste update: 11 maart 2018
890

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

KDC-10. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Laden van de KDC-10. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In het grijze schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Boom operator station KDC-10 met schermen , zit achter de cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission) 

Modelbouw (K)DC-10

Laatste update: 12 juni 2022
1466

Modelbouw DC-10

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Anigrand (resin);
 
Transport wings (KC-10A vacu) + conversie set
 
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

Op kleinere schalen:

1/100: ENTEX

1/144: AMP/MikroMir (KDC-10 met KLu decals), Revell, Airfix  , Aurora   ,  Revell KDC-10 (USA)

1/200: Hasegawa  / Minicraft

1/300: Hobbycraft , ENTEX

1/320: Revell

en nog meer....

 

BOXART

  • AMP-mikromir-kdc-10-144
  • airfix-dc10-144-box
  • airfix-dc10-144-box2
  • airfix-dc10-144-box3
  • anigrand-kc-10-72-box
  • aurora-dc10-144-box
  • aurora-dc10-144-box2
  • aurora-dc10-144-box3
  • aurora-dc10-144-box4
  • entex-dc10-100-box
  • entex-dc10-310-box2
  • hasegawa-dc10-200-box
  • hasegawa-dc10-200-box2
  • hobbycraft-dc10-300-box
  • minicraft-dc10-200-box
  • monogram-dc10-144-box
  • revell-dc10-144-box
  • revell-dc10-144-box2
  • revell-dc10-144-klm-box
  • revell-dc10-320-box
  • revell-kdc10-144-box
  • revell-lodela-dc10-144-box
  • transportwings-kc10-72-box

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1)   < K31> Wit
< K22> light gull grey
< K22> light gull grey blauwe cheatline eerste schema
(2)   < K24 > neutral grey 36173 < K23 > light grey 36375   latere grijze schema

Opmerkingen:

de KLu (K)DC-10 tanker heeft niet dezelfde tankinstallatie als de Amerikaanse kisten. De KLu kisten hebben een camerasysteem die het mogelijk maakt de boom vanuit de cockpit te bedienen. De boom operator zit dus niet zoals bij de USAF achterin de kist.

Er kwamen later ook wat squadron emblemen op diverse kisten, veelal op de staart.

 


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)

McDonnelLDouglas DC10 30 1

en meer.....

  • McDonnelLDouglas_DC10-30-1
  • McDonnelLDouglas_KDC10-30-1
  • McDonnelLDouglas_KDC10-30-3A
  • McDonnelLDouglas_KDC10-30-3B
  • McDonnelLDouglas_KDC10-30-4
  • McDonnellDouglas_KDC10-30-2

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

 

  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( M )
  5. McDonnell Douglas (K)DC-10

Copyright © 2023 - IPMS Nederland