INFO McDonnell Douglas (K)DC-10
- 1534
.
Fabriek | McDonnell Douglas |
Vliegtuig | Extender |
Type-aanduiding | (K)DC-10 |
Cat 3 -- totaal 2 KDC-10 + 1 DC-10 |
Informatie:
De DC-10 werd door Douglas ontwikkeld als "wide body" passagiersvliegtuig voor zo'n 350 passagiers begin jaren zeventig. Er zijn vele toestellen afgeleverd naar airlines over de hele wereld (ook de KLM). De USAF had ook belangstelling voor een militaire variant en kreeg de beschikking over een vrachttransport variant. Als vervanger van de KC-135 was er ook behoefte aan een tanker versie om in de lucht andere vliegtuigen te kunnen bijtanken. Deze versie was de KC-10. De KLu kreeg een tweetal omgebouwde tanker-transport vliegtuigen met camera-systemen KDC-10. De transportversie is DC10.
(Vele jaren later ontwikkelde McDonnell Douglas uitgaande van de DC-10 de modernere passagiersversie MD-11).
Gegevens KDC-10 tanker (KLu uitvoering):
Bemanning: 4: 2 pilots, 1 flight engineer , 1 boom operator
Maximum snelheid: Mach 0.88 op hoogte
Vliegbereik: 9700 km
3 x General Electric CF6-50 turbofans van 233 kN thrust elk;
Leeggewicht: 120000 kg
Maximum startgewicht: 267500 kg
Spanwijdte: 50.41 m
Lengte: 55.5 m
Hoogte: 17.7 m
Apparatuur: cargo/equipment en special tanker aangepast RARO refuel system at 1750 liter/min kan overbrengen;
Capaciteit maximaal 268 personen
Literatuur: | ||||
DC-10 / KDC-10 |
- |
- |
Aerofax |
1857800516 |
Piloot en Vliegtuig KDD-10 |
- | Reed publishing |
2010-7 (juli nummer) | |
Defensie info | defensie-nl-McDonnell_Douglas_KDC-10-transportvliegtuig.pdf |
Koninklijke luchtmacht | zomer 2016 |
.
Websites:
|
IPMS Walkaround: http://www.ipms.nl/walkarounds/walkarounds-vliegtuigen/664-walkaround-kdc-10.html |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. KLu (K)DC-10
- 2597
Cat 3. KLu
2 stuks KDC-10 tankervliegtuigen en 1 DC-10 transportvliegtuig.
Contract getekend 1992 voor eerst een tweetal tweedehands kisten van Martinair, een van de bedoelde kisten werd vervangen door een andere i.v.m met een tragische crash van de bestelde civiele kist. De KDC-10 tankers van de KLu zijn anders dan de USAF versie want de tankboom wordt op afstand bediend vanuit de cockpit d.m.v TV-camera's. Dit Remote Aerial Refueling Operating System, kortweg RARO, betekent dat de Boom Operator net achter de cockpit zit en op diverse tv-schermen verbonden met camera’s in de uitbouw onder de romp van de KDC-10 een prima beeld van wat er zich wat er zich rondom de refueling boom van het tankvliegtuig afspeelt. ( De USAF versie heeft een crew member achterin zitten die dit visueel doet).
Tanken gaat met 1750 liter per minuut. De cabine zelf kan in diverse vloerindelingen worden gebruikt.
Alle toestellen gingen vliegen bij no.334 squadron. De toestellen werden veelvuldig ingezet voor operaties over de hele wereld.
Nog 2 extra stuks DC-10 werden later besteld uitsluitend uitgevoerd als transportversie (zonder tankinstallatie). Een werd operationeel worden na ombouw, de ander alleen voor reservedelen. De operationele kist heeft een systeem met pallets ook voor stoeluitrusting voor zo'n 246 militairen. Alle KLu toestellen kregen een vernieuwde cockpit met o.a. beeldschermen en verder moderne avionica zoals een datalink en TCAS.
Wegens bezuinigingen werd april 2011 door Defensie besloten de enige transport DC-10 af te stoten wat mid 2014 gebeurde. Ook de 2 KDC-10 tankers zullen worden uitgefaseerd. De KDC-10 lijkt halverwege de operationele dienst ook te zijn voorzien van een soort ECM aan o.a. de vleugeltips.
De laatste KDC-10 van de KLu ging oktober 2021 uit dienst en de taken zijn overgenomen door de Airbus MRTT van de NATO European Defence Agency.
KDC-10 in eerste schema . Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Latere grijze schema . Foto: Collectie H.Hirs (used with permission)
Kist vooraan is de transport DC-10 van de KLu, daarachter de KDC-10 tankers. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)
KDC-10 "T-264" en de lichtgrijze walkway is goed te zien. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto uit 2020 van de "T-235" KDC-10 met een speciale staartbeschildering. Ook de onderzijde is goed te zien, leuk voor de modelbouwer. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)
Cockpit die overwegend lichtgrijs is. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)
-----
Registratiegegevens: | ||||
Registratie | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
T-235 | 46956 | 12-12-1995 | 25-10-2021 | KDC-10-30CF; Jan Scheffer; Overgenomen van Martinair; was PH-MBP; uit dienst en verkocht aan Amerikaans bedrijf. |
T-264 | 46985 | 29-09-1995 | 04-11-2019 | KDC-10-30CF; Prins Bernhard; Overgenomen van Martinair; Was PH-MBT; uit dienst en verkocht aan Amerikaans bedrijf. |
T-255 | 46987 | okt. 2004 | juli 2014 |
DC-10-30CF: aangekocht oktober 2004, verbouwd en gemoderniseerd voor gebruik. |
Bronnen o.a. [B32] KLu.regis., [W1] scramble web
Opmerking: DC-10-30CF no.46986: ex N104WA, N1857U ; 2005 aangekocht; tweedehands airframe, wordt gebruikt voor airframe onderdelen;.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. KLu (K)DC-10 (foto bijlage)
- 1236
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
KDC-10. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Laden van de KDC-10. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In het grijze schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Boom operator station KDC-10 met schermen , zit achter de cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw (K)DC-10
- 2067
Modelbouw DC-10
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Anigrand (resin);
Transport wings (KC-10A vacu) + conversie set
|
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
Op kleinere schalen:
1/100: ENTEX
1/144: AMP/MikroMir (KDC-10 met KLu decals), Revell, Airfix , Aurora , Revell KDC-10 (USA)
1/200: Hasegawa / Minicraft
1/300: Hobbycraft , ENTEX
1/320: Revell
en nog meer....
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(1) | < K31> wit < K22> light gull grey |
< K22> light gull grey | blauwe cheatline | eerste schema wit met grijs | |
(2) | < K24 > neutral grey 36173 | < K23 > light grey 36375 | latere grijze schema met witte titels en codes | ||
(3) | < K24 > neutral grey 36173 | < K23 > light grey 36375 | laatste grijze schema met zwarte titels en codes |
Opmerkingen:
de KLu (K)DC-10 tanker is een DC-10-30 versie en heeft niet dezelfde tankinstallatie als de Amerikaanse kisten. De KLu kisten hebben een camerasysteem die het mogelijk maakt de boom vanuit de cockpit te bedienen. De boom operator zit dus niet zoals bij de USAF achterin de kist.
De diameter van de KLu roundels is 125 cm (dat is 17,4 mm op 1/72). De blauwe kleur van de roundel wijkt iets af van standaard.
Er kwamen later ook wat squadron emblemen op diverse kisten, veelal op de staart. Ook grotere emblemen zoals een wit paard op de staart.
Ons IPMS lid Meindert de Vreeze heeft diverse KLu KDC-10 en DC-10 decal sheets getekend en deze zijn beschikbaar voor de individuele modelbouwer. Op schaal 1/72 maar ook bijvoorbeeld 1/144 of andere schaal is mogelijk. Kijk voor informatie hier op zijn website [externe link].
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)
en meer.....
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)