Cat 3. KLu

2 stuks KDC-10 tankervliegtuigen en 1 DC-10 transportvliegtuig.  

Contract getekend 1992 voor eerst een tweetal tweedehands kisten van Martinair, een van de bedoelde kisten werd vervangen door een andere i.v.m met een tragische crash van de bestelde civiele kist. De KDC-10 tankers van de KLu zijn anders dan de USAF versie want de tankboom wordt op afstand bediend vanuit de cockpit d.m.v TV-camera's. Dit Remote Aerial Refueling Operating System, kortweg RARO, betekent dat de Boom Operator net achter de cockpit zit en op diverse tv-schermen verbonden met camera’s in de uitbouw onder de romp van de KDC-10 een prima beeld van wat er zich wat er zich rondom de refueling boom van het tankvliegtuig afspeelt. ( De USAF versie heeft een crew member achterin zitten die dit visueel doet).  
Tanken gaat met 1750 liter per minuut. De cabine zelf kan in diverse vloerindelingen worden gebruikt.  

Alle toestellen gingen vliegen bij no.334 squadron. De toestellen werden veelvuldig ingezet voor operaties over de hele wereld.  

Nog 2 extra stuks DC-10 werden later besteld uitsluitend uitgevoerd als transportversie (zonder tankinstallatie). Een werd operationeel worden na ombouw, de ander alleen voor reservedelen. De operationele kist heeft een systeem met pallets ook voor stoeluitrusting voor zo'n 246 militairen. Alle KLu toestellen kregen een vernieuwde cockpit met o.a. beeldschermen en verder moderne avionica zoals een datalink en TCAS.  

Wegens bezuinigingen werd april 2011 door Defensie besloten de enige transport DC-10 af te stoten wat mid 2014 gebeurde. Ook de 2 KDC-10 tankers zullen worden uitgefaseerd. De KDC-10 lijkt halverwege de operationele dienst ook te zijn voorzien van een soort ECM aan o.a. de vleugeltips.

De laatste KDC-10 van de KLu ging oktober 2021 uit dienst en de taken zijn overgenomen door de Airbus MRTT van de NATO European Defence Agency.


douglas-kdc10-mdv-author

KDC-10 in eerste schema . Foto: M.de Vreeze (used with permission)

mcdon-kdc10-hirs-arch

Latere grijze schema . Foto: Collectie  H.Hirs  (used with permission)

dc10-mindef1

Kist vooraan is de transport DC-10 van de KLu, daarachter de KDC-10 tankers. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)

dc10-mindef5

KDC-10 "T-264" en de lichtgrijze walkway is goed te zien. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)

kdc10 mindef 20

Foto uit 2020 van de "T-235" KDC-10 met een speciale staartbeschildering. Ook de onderzijde is goed te zien, leuk voor de modelbouwer. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)

 

dc10-cockpit-mindef

Cockpit die overwegend lichtgrijs is. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission) 

 -----


 

Registratiegegevens:
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
T-235 46956 12-12-1995 25-10-2021 KDC-10-30CF; Jan Scheffer; Overgenomen van Martinair; was PH-MBP; uit dienst en verkocht aan Amerikaans bedrijf. 
T-264 46985 29-09-1995 04-11-2019 KDC-10-30CF; Prins Bernard; Overgenomen van Martinair; Was PH-MBT; uit dienst en verkocht aan Amerikaans bedrijf.
T-255 46987 okt. 2004 juli 2014
DC-10-30CF: aangekocht oktober 2004, verbouwd en gemoderniseerd voor gebruik. 

 Bronnen o.a. [B32] KLu.regis., [W1] scramble web

Opmerking:  DC-10-30CF no.46986: ex N104WA, N1857U ; 2005 aangekocht; tweedehands airframe, wordt gebruikt voor airframe onderdelen;.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)