.
Fabriek | McDonnell Douglas |
Vliegtuig | Extender |
Type-aanduiding | (K)DC-10 |
Cat 3 -- totaal 2 KDC-10 + 1 DC-10 |
Informatie:
De DC-10 werd door Douglas ontwikkeld als "wide body" passagiersvliegtuig voor zo'n 350 passagiers begin jaren zeventig. Er zijn vele toestellen afgeleverd naar airlines over de hele wereld (ook de KLM). De USAF had ook belangstelling voor een militaire variant en kreeg de beschikking over een vrachttransport variant. Als vervanger van de KC-135 was er ook behoefte aan een tanker versie om in de lucht andere vliegtuigen te kunnen bijtanken. Deze versie was de KC-10. De KLu kreeg een tweetal omgebouwde tanker-transport vliegtuigen met camera-systemen KDC-10. De transportversie is DC10.
(Vele jaren later ontwikkelde McDonnell Douglas uitgaande van de DC-10 de modernere passagiersversie MD-11).
Gegevens KDC-10 tanker (KLu uitvoering):
Bemanning: 4: 2 pilots, 1 flight engineer , 1 boom operator
Maximum snelheid: Mach 0.88 op hoogte
Vliegbereik: 9700 km
3 x General Electric CF6-50 turbofans van 233 kN thrust elk;
Leeggewicht: 120000 kg
Maximum startgewicht: 267500 kg
Spanwijdte: 50.41 m
Lengte: 55.5 m
Hoogte: 17.7 m
Apparatuur: cargo/equipment en special tanker aangepast RARO refuel system at 1750 liter/min kan overbrengen;
Capaciteit maximaal 268 personen
Literatuur: | ||||
DC-10 / KDC-10 |
- |
- |
Aerofax |
1857800516 |
Piloot en Vliegtuig KDD-10 |
- | Reed publishing |
2010-7 (juli nummer) | |
Defensie info | defensie-nl-McDonnell_Douglas_KDC-10-transportvliegtuig.pdf |
Koninklijke luchtmacht | zomer 2016 |
.
Websites:
|
IPMS Walkaround: http://www.ipms.nl/walkarounds/walkarounds-vliegtuigen/664-walkaround-kdc-10.html |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze