.

Fabriek McDonnell Douglas
Vliegtuig Extender
Type-aanduiding (K)DC-10
Cat 3 --  totaal 2 KDC-10   +   1 DC-10 
 


kdc10-profile

Informatie:

De DC-10 werd door Douglas ontwikkeld als "wide body" passagiersvliegtuig voor zo'n 350 passagiers begin jaren zeventig. Er zijn vele toestellen afgeleverd naar airlines over de hele wereld (ook de KLM). De USAF had ook belangstelling voor een militaire variant en kreeg de beschikking over een vrachttransport variant. Als vervanger van de KC-135 was er ook behoefte aan een tanker versie om in de lucht andere vliegtuigen te kunnen bijtanken. Deze versie was de KC-10. De KLu kreeg een tweetal omgebouwde tanker-transport vliegtuigen met camera-systemen KDC-10. De transportversie is DC10. 
(Vele jaren later ontwikkelde McDonnell Douglas uitgaande van de DC-10 de modernere passagiersversie MD-11).

Gegevens KDC-10 tanker (KLu uitvoering):  
 Bemanning: 4:  2 pilots, 1 flight engineer , 1 boom operator
 Maximum snelheid: Mach 0.88 op hoogte
 Vliegbereik: 9700 km
 3 x General Electric CF6-50 turbofans van  233 kN thrust elk;
 Leeggewicht: 120000 kg
 Maximum startgewicht: 267500  kg  
 Spanwijdte: 50.41 m  
 Lengte:  55.5 m  
 Hoogte: 17.7 m
 Apparatuur: cargo/equipment en special tanker aangepast  RARO refuel system at 1750 liter/min kan overbrengen;  
 Capaciteit maximaal 268 personen

Literatuur:

DC-10 / KDC-10

-
-
Aerofax
1857800516
Piloot en Vliegtuig KDD-10
- Reed publishing
2010-7 (juli nummer)
Defensie info pdf logo defensie-nl-McDonnell_Douglas_KDC-10-transportvliegtuig.pdf
Koninklijke luchtmacht zomer 2016

.

Websites:
IPMS Walkaround: http://www.ipms.nl/walkarounds/walkarounds-vliegtuigen/664-walkaround-kdc-10.html

 

FOTO GALERIJ:

  • dc10-cockpit-mindef
  • dc10-mindef1
  • dc10-mindef5
  • douglas-kdc10-mdv-author
  • kdc10-mindef-20
  • kdc10-profile
  • mcdon-kdc10-hirs-arch

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze