INFO Messerschmitt Me-108
- 1314
.
Fabriek | Messerschmitt |
Vliegtuig | Taifun |
Type-aanduiding | ME-108B |
Cat 5 -- totaal 1 exemplaar |
Informatie:
Algemeen civiel reisvliegtuig van de Duitse Messerschmitt uit 1935. Geheel metaal en voor die tijd zeer modern met een intrekbaar landingsgestel en zeer snel. De Luftwaffe gebruikte het ook als lesvliegtuig en ook voor verbindingen. In de oorlog hadden vele Luftwaffe squadrons zo'n "Taifun" toestel beschikbaar. (in de oorlog werd het gemaakt vanaf 1942 in Frankrijk bij SNCAN in Parijs; dit werd na de oorlog de Nord 1000 Pinquin).
Lengte: 8,3 m
Spanwijdte: 10,5 m
Leeggewicht: 880 kg
Maximale startgewicht: 1385 kg
Argus AS 10c motor met 240 pk met 2 bladige prop
Maximale snelheid zo'n 300 km/u
Bereik: 500 km
1 piloot en 3 passagiers
Literatuur:
|
||||
BF-108 in Indie
|
Theo Wesselink
|
-
|
Maandblad Luchtvaart
|
juli/aug 1988
|
.
Websites:
|
IPMS NL walkaround Me-108 |
http://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Me_108 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
5. ML-KNIL Messerschmitt Me-108 Taifun
- 1778
Cat 5. ML-KNIL
De particuliere eigenaar dhr. de Sturler uit Soerabaja had de Messerschmitt Taifun in Australië juli 1940 gekocht. Werd PK-SAD en vloog vanaf Andir. De ML-KNIL op Andir had wel interesse aangezien de eigenaar al af en toe mee deed met oefeningen. Het toestel was november 1941 al bij de Technische Dienst van de ML-KNIL. Formeel 1 februari 1942 werd het in gebruik genomen met de registratie MT928. De kist raakte beschadigd bij een Japanse aanval op 19 februari 1942 maar werd hersteld. Het werd daarna nog gebruikt voor militaire taken voor Depot Vliegtuigafdeling.
Later is het bij de verovering van Java in Japanse handen gevallen en waarschijnlijk werd de kist nog door Japanners gevlogen. Berichten zijn dat het na de oorlog werd aangetroffen op Sumatra na augustus 1945.
Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens: | ||||
Registratie | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
MT-928 |
- | 1 februari 1942 | toestel VH-UZI was juli 1940 aangeschaft van Guinea Airways te Adelaide in Australië door particuliere eigenaar in Indië. Werd PK-SAD; Voor ML-KNIL gebruikt in Indie; buitgemaakt Andir in 1942 en wellicht door Japanners ter plaatse nog gebruikt. |
Bronnen o.a. [B34] PK.Lv
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw Messerschmitt Me-108
- 1581
Modelbouw Me-108
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
KP (gebaseerd op Fly met extra delen)
Fly
Heller/ Arwico
Airmodel (vac) @
|
Eduard
WSW (resin)
|
Eduard
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
1/87 H0: Legato
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(-) | < K16 > < K195 > ~FS34096 groen / Nivo green |
< K22 > ~FS26440 grijs |
details die uitstekend waarschijnlijk in "jong blad" < K86 > zoals motor, neus |
driehoeken ook gevoerd; zie opmerkingen |
Opmerkingen: KP heeft een bouwdoos met Nederlandse oranje driehoeken en die zijn in Indie wel gevoerd. De kleuren zijn bepaald aan de hand van wat toen gebruikelijk was en uitgezocht door dhr. M. Schep, de IPMS Indie specialist.
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)