Cat 5.  ML-KNIL

(Allereerst was er een civiel geregistreerde Miles M.2 Hawk  "PK-SAL" van dhr. Krayenhoff. Deze Hawk met in eerste instantie een Cirrus motor werd gebruikt in Indië vanaf eind 1933. Het ging in 1935 in bruikleen naar de Vliegclub Soerabaja en in 1936 werd een Gipsy I motor uit een Pander geïnstalleerd. De kist werd nog proefgevlogen door de ML-KNIL met nummer "M 1" maar bleef gewoon van de eigenaar en is niet militair gebruikt. Deze Hawk PK-SAL crashte helaas 19 november 1939).

Een tweede Miles M.2H Hawk Major, ex G-ADHF, werd in Engeland door dhr. Krayenhoff tijdens verlof aangekocht in 1935. Het had naar het schijnt een lichtblauwe kleur, ging naar Indië en werd maart 1935 de "PK-SAR". Het maakte diverse lange afstandsvluchten.

De kist werd in 1939 verkocht aan 3 vliegers die ieder een aandeel hadden (een aandeel werd later overgenomen door een andere vlieger en de meesten hadden een "training" gehad als schutter/copiloot voor de ML-KNIL). De Hawk had toen een zilver-witte kleur schijnt.

Het toestel werd december 1941 vanwege de Japanse oorlogsdreiging gevorderd voor militair gebruik en ingedeeld bij de ML-KNIL "transport afdeling". Het kreeg waarschijnlijk een militaire registratie MH007 en zelfs een "schutkleur" waarschijnlijk. Het werd gebruikt voor het vliegen van koeriersdiensten en allerhande andere vluchten.

De Japanse aanval was gaande en het plan was om te evacueren naar Australië februari 1942 maar dat lukte niet. Onduidelijk is wat bij de Japanse aanval februari 1942 op het vliegveld Andir is gebeurd. Volgens sommigen is de kist buitgemaakt door Japanners, volgens andere bron gesloopt voor de capitulatie op Tasik Malaja.


 

miles-hawk-hb-archive

Dit is de eerste Hawk M.2 "PK-SAL" die crashte november 1939 en nooit formeel militair is gebruikt; let op de Indische buffels op de achtergrond. De kist was waarschijnlijk toen "zilver wit". Foto: Collectie H.G.Berfelo (used with permission)

hawk mdv col

De tweede Miles M.2H Hawk PK-SAR die wellicht de militaire registratie MH007 kreeg. Het lijkt nog een "zilver-witte" kleur te hebben. Foto: Collectie  M.de Vreeze (used with permission)  


 

Registratiegegevens:
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
MH007 ??
c/n 173 december 1941 08-03-1942 ex G-ADHF, later civiel PK-SAR; december 1941 gevorderd door ML; verloren gegaan Tasik Malaja maart 1942?

 Bronnen o.a. [B34] PK.Lv , [B5] Luchtv.encyc. Hazewinkel  

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)