INFO Mitsubishi Ki.21
- 1387
.
Fabriek | Mitsubishi |
Vliegtuig | "Sally" |
Type-aanduiding | Ki.21 |
Cat 5 -- totaal ? stuks (1 bevestigd) |
Type 97 |
Informatie
Japanse bommenwerper van de Mitsubishi fabriek en ontwikkeld voor het leger (type 97). Prototype vloog 1936 en het toestel voldeed prima. Er werden er meer dan 2000 gebouwd in diverse varianten.
Type Ki.21-Ia kwam augustus 1938 in dienst en had 2 Army Type 97 (HA-5) motoren van 950 pk en propellers van 3,2 m. Type Ki.21-Ib had verbeterde brandstoftanks, vergroot bommenruim en extra bewapening. De vleugelkleppen en staartvlakken werden ook vergroot. Zo'n 120 stuks werden gebouwd. Model Ki.21-Ic was voorzien van 6x 7.7mm machinegeweren en extra brandstofcapaciteit alsook hoofdwielen met grotere diameter. Model Ki.21-IIa werd voorzien van sterkere 1450 pk Army Type 100 (HA-101) motoren met aangepaste vergrootte motorgondels en grotere propellers van 3,4 m diameter. Het horizontale staartvlak werd ook 2 m2 vergroot. Deze variant rolde vanaf december 1940 van de productielijn. De Ki21-IIb kreeg een koepel met 12,7 mm bewapening i.p.v de lange glaspartij in de rug. Later kwam er ook meer beschermende bepantsering. De laatste ki.21-IIb werd afgeleverd september 1944. (Er werden ook transportkisten gebouwd bekend onder de aanduiding MC-21 en Ki.57).
Maximum snelheid: 430 km/u
Lengte: 16 m
Spanwijdte: 22,5 m
Vleugeloppervlak: 69,6 m2
Normaal startgewicht: 7500 kg
Maximum startgewicht circa 7900 kg
Bereik: 1500 tot 2700 km
Bemanning: 5-7
Bommenlast: 750- 1000 kg
3x mitrailleurs 7,7 mm (Ki.21-Ia)
Literatuur:
|
||||
----
|
|
-
|
|
|
.
Websites:
|
http://en.wikipedia.org/wiki/Ki-21 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
5. ML-KNIL Mitsubishi Ki.21
- 1370
Cat 5. ML-KNIL (na oorlogs)
Tenminste 1 Japanse "Sally" bommenwerper bleef achter in Indië na de capitulatie van Japan in augustus 1945.
Om geïnterneerde burgers en militairen te repatriëren na het eind van de Tweede Wereldoorlog RAPWI ("Rescue of Allied prisoners of War and Internees") werd een transportonderneming RAPWI-AIR opgezet door kapitein Arens, een ex-KNILM gezagvoerder. Er was een Japanse oorlogsbuit van tientallen toestellen na VJ-day achtergebleven net als Japanse vliegers. Een aantal van deze toestellen werd "georganiseerd" en gevlogen door Japanse vliegers, vaak begeleid door Nederlandse militairen.
Tenminste 1 Ki.21 werd gebruikt voor de RAPWI tot zeker april 1946 bij de flight van het 18e squadron ML-KNIL. Waarschijnlijk een vroege versie Ki.21-I .
geen foto beschikbaar voor deze site
Registratiegegevens: | ||||
Registratie | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
??? | 1 kist bevestigd |
Bronnen o.a. [B5] Luchtv.kennis 2008-3
Wie weet meer en wil bijdragen? Neem contact op via het contact formulier....
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw Mitsubishi Ki.21 "Sally"
- 1541
Modelbouw Mitsubishi Ki.21 'Sally"
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
ICM [recensie] / Revell
MPM
Revell/Takara @
Aristo Craft @
|
ICM (aangekondigd)
Contrail-Sanger (vac)
|
.
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
1/144: Imai / Aoshima/ Hasegawa
1/700: PitRoad
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(-) | Japans schema ruwweg overgeschilderd met grof witte verf | ?? | ?? | voor RAPWI ingezet na VJ-day 1945 en ruwweg geheel in "grof wit " met groene kruizen ter herkenning |
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:
De 1/72 MPM kit #72507 is uitgebracht rond 2003 na de kits een paar jaar eerder uit 2001 en 2002. De verschillen zitten vooral in de rompkoepels c.q. bewapening. Het is een short-run kit, gebruik een zaagje om de onderdelen los te maken uit de gietbomen en wat schuurblokjes om na te schuren. Je krijgt zowel plastic als wat giethars onderdelen die wat hard plastic zijn. De stuurvlakken kunnen wat dieper ingegraveerd worden. Het glaswerk vraagt wat secuur werk om netjes te krijgen en lukt niet helemaal zonder veel schuur- en vulwerk. De afmetingen lijken behoorlijk accuraat. De Propagteam decals zijn netjes. (Voor een kist in Indië is wat verder onderzoek nodig).
Het is niet bekend welke Sally versie bij de RAPWI werd ingezet, waarschijnlijk een Ki.21-I ??
In 2022 is ook een mooie ICM Ki.21-I kit op 1/72 uitgebracht, lees hier de eerste indruk...
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)