.
Fabriek | Mitsubishi |
Vliegtuig | "Sally" |
Type-aanduiding | Ki.21 |
Cat 5 -- totaal ? stuks (1 bevestigd) |
Type 97 |
Informatie
Japanse bommenwerper van de Mitsubishi fabriek en ontwikkeld voor het leger (type 97). Prototype vloog 1936 en het toestel voldeed prima. Er werden er meer dan 2000 gebouwd in diverse varianten.
Type Ki.21-Ia kwam augustus 1938 in dienst en had 2 Army Type 97 (HA-5) motoren van 950 pk en propellers van 3,2 m. Type Ki.21-Ib had verbeterde brandstoftanks, vergroot bommenruim en extra bewapening. De vleugelkleppen en staartvlakken werden ook vergroot. Zo'n 120 stuks werden gebouwd. Model Ki.21-Ic was voorzien van 6x 7.7mm machinegeweren en extra brandstofcapaciteit alsook hoofdwielen met grotere diameter. Model Ki.21-IIa werd voorzien van sterkere 1450 pk Army Type 100 (HA-101) motoren met aangepaste vergrootte motorgondels en grotere propellers van 3,4 m diameter. Het horizontale staartvlak werd ook 2 m2 vergroot. Deze variant rolde vanaf december 1940 van de productielijn. De Ki21-IIb kreeg een koepel met 12,7 mm bewapening i.p.v de lange glaspartij in de rug. Later kwam er ook meer beschermende bepantsering. De laatste ki.21-IIb werd afgeleverd september 1944. (Er werden ook transportkisten gebouwd bekend onder de aanduiding MC-21 en Ki.57).
Maximum snelheid: 430 km/u
Lengte: 16 m
Spanwijdte: 22,5 m
Vleugeloppervlak: 69,6 m2
Normaal startgewicht: 7500 kg
Maximum startgewicht circa 7900 kg
Bereik: 1500 tot 2700 km
Bemanning: 5-7
Bommenlast: 750- 1000 kg
3x mitrailleurs 7,7 mm (Ki.21-Ia)
Literatuur:
|
||||
----
|
|
-
|
|
|
.
Websites:
|
http://en.wikipedia.org/wiki/Ki-21 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze