Cat 1. LVA bol

in gebruik van 1918-1925;
5 stuks


In eerste instantie werd gedacht dat dit Nieuports XI type waren.  

IPMS Nederland erelid H. Berfelo heeft een aantal foto's van LVA-Nieuports nader geanalyseerd. Hieronder volgt een overzicht van zijn bevindingen:

Nieuports konden worden voorzien van een 80 pk of 120 pk motor. De Nieuport 80 pk werd later vaak aangeduid als zijnde een Nieuport 11X.1. Gebleken is dat dit niet klopt: beiden hebben weliswaar een motorkap die aan de onderzijde open is en verder ontbreekt de hoofdsteun, maar de romp van de Nieuport 80 pk is voor de cockpit rond van vorm en sluit daardoor aan op de ronding van de motorkap. De Nieuport  11 heeft dit duidelijk niet, de overgang van romp naar motorkap bestaat uit en driehoekig verloopstuk aan weerskanten van de romp. Verder blijken de Nieuport 80pk-toestellen een ovaal inspectieluik aan beide zijden van de romp te hebben en verder spandraden die vanaf de bovenvleugel parallel lopen en gescheiden de romp ingaan. Bij de "11" gaan deze op een punt de romp binnen en hebben dus een V-vorm.

Hieruit kan worden geconcludeerd dat geen sprake is van een Nieuport 11, maar een Nieuport 21, eigenlijk een "17", voorzien van een motor van 80 pk. Bij dit type was de motorkap aan de onderzijde open. De eerste exemplaren hadden geen hoofdsteun, latere modellen wel.

Waarschijnlijk zijn de Nieuports in de loop van 1925 buiten dienst gesteld en verschroot.

zie type XI 11 ... kijk hier


 

nieuport-21-hb-archive

Nieuport 21 : de N-219. De motor steekt uit onder de open motorkap. Let ook op het richtingsroer met 3 kleuren.  Foto: Collectie H.G. Berfelo  (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Nieuport XXI met de "haan" op de romp. Soesterberg 1918. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Nog eens de Nieuport XXI met de "haan" op de romp. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission) 

 

Registratiegegevens Nieuport 21 C1:
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
N215   juni 1918   kwamen gelijk aan met de Nieuports XI op Soesterberg
N216   juni 1918    
N217   juni 1918    
N218   juni 1918    
N219   juni 1918    

 Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [L3] Berfelo

 

Inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)