INFO Nieuport 23 (XXIII)
- 1393
.
Fabriek | Nieuport |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | 23 C.1 |
Cat 1 -- totaal 5 stuks |
XXIII |
Informatie:
De dubbeldekker Nieuport XXIII was een Frans jachtvliegtuig. De Nieuport 23 was een licht gewijzigde versie van de succesvolle Nieuport 17-jager maar met hetzelfde basisontwerp. De motor was een Rhone 9jb van 120 pk. Verder was de bovenste vleugel enigszins aangepast. Het meest toegepast was het Vickers machinegeweer met een synchronisatie-systeem, wat betekende dat het iets rechts van het midden was gemonteerd. (bij de Nieuport 17 zit deze in het midden).
Literatuur: | ||||
Luchtvaartwereld: Misverstanden over de Nederlandse Nieuportjagers (1917-1925) | december 1988 | F. Gerdessen | Uitg. Ten Brink - Meppel | Blz. 350-351 |
Spinner, nr 71; De Nieuports in de LVA | oktober 1999 | H.G. Berfelo | Uitg. Stichting Vrienden van het MLM | blz 15-19 |
Camouflage en Kentekens |
J.H.N. Greuter et al. | Bonneville uitgeverij |
zijaanzicht pagina 200 e.v |
Websites:
|
-- |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
1. LVA Nieuport 23 (XXIII)
- 1627
Cat 1. LVA
in gebruik van 1918-1925;
5 stuks
Er is in het verleden veel verwarring geweest over de Nieuports bij de LVA. IPMS Nederland lid H.G Berfelo heeft eind jaren negentig van de twintigste eeuw een aantal foto's van LVA-Nieuports geanalyseerd. Dit zijn de bevindingen:
Nieuport 23
De Nieuport 80 pk werd later vaak aangeduid als zijnde een Nieuport 11X.1. Gebleken is dat dit niet klopt, beiden hebben weliswaar een motorkap die aan de onderzijde open is en verder ontbreekt de hoofdsteun, maar de romp van de Nieuport 80 pk is voor de cockpit rond van vorm en sluit daardoor aan op de ronding van de motorkap. De Nieuport 11 heeft dit duidelijk niet, de overgang van romp naar motorkap bestaat uit en driehoekig verloopstuk aan weerskanten van de romp. Verder blijken de Nieuport 80pk-toestellen een ovaal inspectieluik aan beide zijden van de romp te hebben en verder spandraden die vanaf de bovenvleugel parallel lopen en gescheiden de romp ingaan. Bij de "11" gaan deze op een punt de romp binnen en hebben dus een V-vorm.
Hieruit kan worden geconcludeerd dat geen sprake is van een Nieuport 11, maar van een Nieuport 17-variant, voorzien van een motor van 80 pk. De enige variant die hiervoor in aanmerking komt is de Nieuport 21, eigenlijk een "17, voorzien van een motor van 80 pk. Bij dit type was de motorkap aan de onderzijde open. De eerste exemplaren hadden geen hoofdsteun, latere modellen wel.
De geleverde Nieuports 120 pk zijn vaak aangeduid als zijnde Nieuport 17's. Dit blijkt ook niet te kloppen. Uiterlijk waren er geen verschillen tussen de Nieuport 17 en de Nieuport 23, een variant van de "17, voorzien van een zwaardere motor van 120 pk. Intern waren een aantal wijzigingen aan gebracht om de romp geschikt te maken voor deze motor. In de praktijk is gebleken dat de "17" en de "23" niet van elkaar te onderscheiden waren en ook door elkaar werden gebruikt. Nieuport bracht de type aanduiding plus het serienummer aan op het uiteinde van de bovenvleugel. Werd de vleugel vervangen of overgeschilderd, dan was niet meer duidelijk om welk type het ging (behalve bij onderhoud aan de motor....)
Een foto van een zogenaamde Nieuport 17 bleek zo scherp, dat deze aanduiding op de bovenvleugel ontcijferd kon worden, het betreffende toestel bleek een Nieuport 23 met serienummer 3541. Geconcludeerd mag dan ook worden dat de Nieuport 120 pk van het type Nieuport 23 zijn. er is een foto van een "23"bekend, voorzien van de rozet, waaruit kan worden opgemaakt dat het toestel nog na halverwege 1921 in gebruik is geweest. Waarschijnlijk zijn de Nieuports in de loop van 1925 buiten dienst gesteld en verschroot.
zie ook type XI / 11 ... kijk hier
LVA Nieuport XXIII toestel, hier nog met mitrailleur bovenop. De motorkap is geheel rond. Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)
Registratiegegevens Nieuport 23: | ||||
Registratie | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
N220 | juni 1918 | |
||
N221 | ||||
N222 | ||||
N223 | ||||
N224 |
Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B35] Spinner , [L3] Berfelo
Opmerking: er was ook een replica met LVA" N-220" in Autotron en nu in Louwman collectie Raamsdonkveer
Inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)
1. LVA Nieuport 23 (XXIII) (foto bijlage)
- 1203
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Nieuport XXIII met de rozet en rood-wit-blauw details van na 1921. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Replica van de Nieuport XXIII met fake regi "N-220" uit de jaren zeventig. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Nieuport 23
- 1673
Modelbouw Nieuport XXIII
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Eduard;
HR model (resin);
Conversion Nieuport 17 of kits:
- Revell - Esci - Fujimi - Renwal |
Eduard
|
Copper State Models (CSM)
Academy (conversie Nieuport 17)
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
1/144: SRAM
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(-) | < > pigment met aluminium in spanlak |
< > pigment met aluminium in spanlak |
2 bollen bovenop bovenvleugel; 2x2 bollen onderzijden boven- en ondervleugel; 2 bollen richtingsroer/kielvlak |
wit richtingsroer/ kielvlak |
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:
De Nieuport 17 en 23 lijken erg op elkaar, maar bij de Nieuport 23 zit het Vickers machinegeweer iets rechts van het midden.
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)