Cat 7. USA  Operaties Jackson

Februari/ maart 1942 was al besloten de "Nederlandse" vliegeropleidingen in Indië niet in Australië maar op het vaste land van de Verenigde Staten te gaan opzetten. Dit werd de Royal Netherlands Military Flying School (RNMFS) in Jackson, Mississippi USA vanaf mei 1942. Het veld was daarvoor bekend als Hawkins Field.


(Bijdrage door Wilko Jonker)
De eerste B-25 operationele trainingsfase (OT) zou in februari 1943 beginnen en tegen eind november 1942 werden dan ook tien B-25C's afgeleverd aan de RNMFS op Jackson om de conversie van de instructeurs aan te kunnen vangen. De eerste B-25's kwamen - bij puur toeval - uit de oorspronkelijke bestelling van 162 voor de ML (Militaire Luchtvaart) van het KNIL, die door de USAAF was overgenomen na de capitulatie van Nederlands-Indië. Bij aankomst van deze vliegtuigen, bleek dat de machines niet de vereiste bedrading hadden voor het Sperry bomb sight, zodat ze terug moesten naar de fabriek nabij Kansas City. Het eerste toestel vergde een week werk, hetgeen te lang werd geacht door de RNMFS, zodat de rest in eigen beheer op Jackson werd gemodificeerd, maar medio april 1943 waren er nog slechts vier gereed met een Sperry uitrusting.

Nogmaals tien B-25's werden aangevraagd en vijf B-25 type D en vijf B-25 type C vliegtuigen werden geleverd in april en mei 1943. Deze hadden de Sperry bomb sights reeds ingebouwd, waardoor de operationele training goed op gang kon komen.  

In oktober 1943 werden nogmaals tien B-25's gevraagd om het programma op tijd te kunnen afwerken, aangezien door de noodzakelijke technische inspecties en onderhoud niet voldoende vliegtuigen in bedrijf konden worden gehouden. Deze aangevraagde vliegtuigen werden, omdat de tijd drong, niet via een officiele Lend-Lease aanvraag verkregen, maar werden op een leenbasis via het AAFFTC in gebruik gegeven. Het waren B-25 type G vliegtuigen bewapend met een 75 mm kanon in de neus. Deze bleven eigendom van de USAAF, in tegenstelling tot de eerste serie B-25's die Nederlands eigendom waren en dus de rood-wit-blauwe nationaliteitstekens op de romp en vleugels voerden.  

Men vloog vanaf Jackson maar ook wel van de velden Tallulah en Sherman Field terwijl andere deelopleidingen ook op andere velden in de USA werden gedaan. Eén B-25D en één B-25G gingen verloren bij de RNMFS.

Bij het sluiten van de RNMFS Jackson in februari 1944 werden de overgebleven toestellen als 'Reverse Lend-Lease' teruggegeven aan de USAAF. Bij de teruggave van de B-25's rezen wat problemen met de financiële afwikkeling van de lening aangezien er geen officiële afspraak was gemaakt over de voorwaarden maar veel werk werd er niet van gemaakt om dit uit te zoeken.

(Opmerking: op de Nederlandse Antillen waren ook vanaf 1943 Amerikanen gestationeerd en deze vlogen o.a met hun eigen Amerikaanse B-25 Mitchells).


 

Registratiegegevens: RNMFS Jackson
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
??   1943   ..
 423 ?       .
 499 ?       .

  Bronnen o.a... foto's

Wie draagt bij aan de ontbrekende registraties? Graag! Gebruik NedMil Contactformulier...

 

Inhoud werd voor het eerst opgesteld door M. de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op de oude IPMS website)