Cat 4.  MLD 

vanaf 1947-1953:
B-25C/D:  waarschijnlijk 28 aangekocht om over 16 vliegklare kisten te kunnen beschikken voor operaties.

Gedeelte van deze Mitchells kwam van de "Dutch" no. 320 squadron groep, reeds opererend in Engeland tijdens de Tweede Wereldoorlog. (ze hadden Engelse roundels met vaak de kleine Nederlandse driehoekjes). Het waren lend-lease kisten. 

De kisten werden na het eind van de Tweede Wereldoorlog ingezet bij de opbouw van de MLD. Ze zouden eigenlijk terug moeten naar de USA maar dat gebeurde voor vele kisten niet.

De eerste toestellen kwamen na een groot onderhoud in Engeland mid 1947 naar Nederland waarbij de bewapening in eerste instantie was verwijderd. Ze vlogen bij de OSRD (hulp- en reddingsdiensten) en werden gebruikt voor diverse opleidingen. Begin 1949 werden andere taken uitgevoerd bij no.320 squadron.

Na groot onderhoud bij Avio-Diepen vanaf 1950 waarbij de onderste geschutskoepel was verwijderd. In de neus kwam een enkele mitrailleur en in de bovenste koepel een dubbele mitrailleur. Deze Mitchells (nu met registratie B-xx en nieuwe kleurenschema) vlogen vanaf mei 1951 bij no. VSQ 5 squadron en vanaf maart 1952 bij no.VSQ 8 squadron. De meesten werden gebruikt tot begin jaren vijftig.


na-b25-2-mindef-author

De B-25C had geen staartschutter en het romp achterstuk is wat dunner en loopt wat steiler op naar boven. De registratie is "A-21" maar staat als I  21 naast de rozet. Foto: voormalige Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

b 25 nationaal archief 1

B-25, 1948 op Valkenburg. Foto: Nationaal Archief (used with permission)


Registratiegegevens: Ops Engeland (no.320 squadron 1943-1945)

 Zie de Tabel OPS RAF ............... 


Registratiegegevens: Ops Engeland en later MLD (320 squadron)
Registratie Constructienummer
USAF no. tweede regi MLD derde regi MLD Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
FR-160  NA 94-12754 42-32346   A-11 april 1944 sept 1949 B-25C-10-NA; werd mid 1947 "A-11"; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950
FR-163  NA 94-12757 42-32349   A-12 jan  1945 sept 1949 B-25C-10-NA; werd mid 1947 "A-12"; gesloopt eind 1949
FR-167  NA 94-12761 42-32353 R-3 M-3 , B-3 mei 1944 14-04-1954 B-25C-10-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.;
FR-168  NA 93-12621 42-32513 R-1 M-1 , B-1 april 1943 26-03-1954 B-25C-15-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; 1952 bij VSQ-8; uit dienst maart 1954
FR-169  NA 93-12622 42-32514 B-4 A-13  juni 1943 15-08-1951 B-25C-15-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.;
FR-170  NA 93-12623 42-32515   A-14 mei 1943 30-01-1950 B-25C-15-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.;
?  NA 96-16568 42-64689 B-5 M-5, A-15 juni 1943 06-10-1953 B-25C-20-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; juli 1945 regi A-15; maart 1951 regi B-5;
FR-175  NA 96-16570 42-64691   A-16 november 1943 sept 1949 B-25C-20-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950
FR-188  NA 100-23845 42-87262   A-23 maart 1944   B-25D-25-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.; mid 1947 als A-23; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950
FR-193  NA 87-8957 41-30792 B-6 M-6,  A-17 maart 1944  mid 1954 B-25D-20-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.; later in Museum Overloon
FR-194  NA 87-8959 41-30794 B-7 M-7 , A-18   1944 ?? aug 1951 B-25D-20-NC;
FR-195  NA 87-8960 41-30795 B-8 M-8 , A-19  juni 1944  mei 1952 B-25D-20-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.;
FR-196  NA 87-8961 41-30796   A-21 juni 1944 21-07-1948 B-25D-20-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.; crash Stonehaven Schotland.
FR-197  NA 87-8962     A-20 juli 1947 ? sept 1949 B-25D-20-NC; juli 1947 bij MLD; werd A-20; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950
FR-199  NA 100-23844 42-87261 B-9 M-9, A-22 juni 1944 mid 1954 B-25D-25-NC ; delen in TH Delft, later in Aviodrome.
FR-206  NA 100-23988 42-87405 R-2 M-2 , B-2 maart 1944 17-10-1953 B-25D-25-NC; maart 1944 bij no.320 squadron U.K;

  Bronnen o.a.  [B16] MLD.70  , [B5] Luchtv.kennis 1995-6 en 1996-1 ,

Kijk ook bij de andere tabellen ML-KNIL etc.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


.