IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Civiele Voertuigen
    • SIG Falklands
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Scratchbuild
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL TWITTER (link ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

North American B-25 Mitchell

  • INFO North American B-25 Mitchell
  • INFO North American B-25 Mitchell (ENGLISH)
  • 3. LSK KLu B-25 Mitchell
  • 3. LSK KLu B-25 Mitchell (ENGLISH)
  • 4. MLD B-25 Mitchell
  • 4. MLD B-25 Mitchell (ENGLISH)
  • 4. MLD B-25 Mitchell (foto bijlage)
  • 5. ML-KNIL B-25 Mitchell
  • 5. ML-KNIL B-25 Mitchell (ENGLISH)
  • 5. ML-KNIL B-25 Mitchell (foto bijlage)
  • 6. Ops RAF/RN B-25 Mitchell
  • 6. Ops RAF/RN B-25 Mitchell (ENGLISH)
  • 6. Ops RAF/RN B-25 Mitchell (foto bijlage)
  • 7. Ops USA B-25 Mitchell
  • 7. Ops USA B-25 Mitchell (ENGLISH)
  • 7. Ops USA B-25 Mitchell (foto bijlage)
  • Modelbouw B-25 Mitchell

google translate

5. ML-KNIL B-25 Mitchell (foto bijlage)

Laatste update: 11 maart 2018
1111

Selectie van foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

B-25J met embleem. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

B-25J met een apart embleem onder het cockpit raam. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

"Whiskey". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Valkenburg vanwege een bezoek generaal Spoor uit Indië. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

6. Ops RAF/RN B-25 Mitchell

Laatste update: 14 maart 2019
2978

Cat 6.  Ops RAF/ RN

320 squadron Engeland: FR-141 t/m FR-207 (m.u.v  152,153,154,171,172,187,197,203)
B-25C: FR-141 t/m FR-179 (m.u.v  152,153,154,171,172)
B-25D: FR-180 t/m 207 (m.u.v  152,153,154,171,172,187,197,203)
B-25J: diversen?

Dutch no.320 squadron in Engeland had al eerder gevlogen met o.a. de Hudson. Vanaf september 1943 vloog men met de B-25 Mitchell in het Engelse camouflage schema. Maart 1943 begon men op de Engelse basis Methwold met trainen, maar verhuisde men eind maart naar Attlebridge en eind augustus 1943 naar Lasham. Vanuit hier voerde men o.a bombardementsvluchten uit op het bezette Frankrijk. Februari 1944 verhuisde men naar Dunsfold en ressorteerde men onder de 2e taktische luchtmacht. Voorgaande aan de invasie in Normandië worden operaties langs de kust uitgevoerd, o.a bij Calais.Maar ook missies dieper het vasteland in en er worden zware verliezen geleden voor door beschietingen door Duitse Flak afweer.

Oktober 1944 verkaste men naar het reeds bevrijdde veld Melsbroek / Zaventem in België. Er werd vervolgens regelmatig gevlogen boven het nog bezette Nederland. Tenslotte maart-april 1945 naar het Duitse Achmer bij Osnabruck.

In totaal hebben waarschijnlijk 67 toestellen bij no.320 squadron gevlogen waarvan 58 stuks daadwerkelijk hebben gevlogen. Er werden door no.320 meer dan 3200 missies uitgevoerd. Zo'n 28 toestellen hebben de oorlog overleefd en na de praktische ontbinding van het no.320 squadron ten gevolge van het einde van de oorlog in Europa gingen augustus 1945 de kisten naar Engeland retour. 

Maart 1946 begon het MLD no.320 squadron weer een nieuw leven op Valkenburg, waarbij men 16 Mitchells die vanuit Engeland hadden gevlogen daadwerkelijk ging inzetten.

na-b25-3-mindef-author

Ergens in Engeland?  Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

b25 flight 19081945

Artikel uit Flight 19 augustus 1945  [W7] van B-25 met driehoekje bij no.2 group (waarschijnlijk no.320 Squadron). Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

B-25C? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

B-25C ? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

B-25C Mitchell (1943-1945) van VSQ 320, opgelijnd op een vliegveld in Engeland. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

"F157". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Ouwe Jongens' Beschildering B-25C 'B van Sqn 320 van de MLD, in Engeland gedurende de periode 1940-1944Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

  

Registratiegegevens: Ops Engeland en later na de oorlog (no.320 en later MLD)
Registratie Constr.no USAF no. tweede regi MLD derde regi MLD Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
FR-141             B-25C
FR-142             B-25C
FR-143             B-25C
FR-144             B-25C
FR-145             B-25C
FR-146             B-25C
FR-147             B-25C
FR-148             B-25C
FR-149             B-25C
FR-150             B-25C
FR-151             B-25C ; restant richtingsroer op Valkenburg
FR-155             B-25C
FR-156             B-25C
FR-157             B-25C
FR-158             B-25C
FR-159             B-25C
FR-160  NA 94-12754 42-32346   A-11 april 1944 sept 1949 B-25C-10-NA; na de oorlog naar Nederland; werd mid 1947 "A-11"; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950
FR-161             B-25C
FR-162             B-25C
FR-163  NA 94-12757 42-32349   A-12 jan  1945 sept 1949 B-25C-10-NA; na de oorlog naar Nederland; werd mid 1947 "A-12"; gesloopt eind 1949
FR-164             B-25C
FR-165             B-25C
FR-166             B-25C
FR-167             B-25C
FR-167  NA 94-12761 42-32353 R-3 M-3 , B-3 mei 1944 14-04-1954 B-25C-10-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland;
FR-168  NA 93-12621 42-32513 R-1 M-1 , B-1 april 1943 26-03-1954 B-25C-15-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; 1952 bij VSQ-8; uit dienst maart 1954
FR-169  NA 93-12622 42-32514 B-4 A-13  juni 1943 15-08-1951 B-25C-15-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland;
FR-170  NA 93-12623 42-32515   A-14 mei 1943 30-01-1950 B-25C-15-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland;
?  NA 96-16568 42-64689 B-5 M-5, A-15 juni 1943 06-10-1953 B-25C-20-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland en juli 1945 regi A-15; maart 1951 regi B-5;
FR-173             B-25C
FR-174             B-25C
FR-175  NA 96-16570 42-64691   A-16 november 1943 sept 1949 B-25C-20-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950
FR-176             B-25C
FR-177             B-25C
FR-178             B-25C
FR-179             B-25C
FR-180             B-25D .
FR-181             B-25D
FR-182             B-25D
FR-183             B-25D
FR-184             B-25D
FR-185           1944 B-25D; vloog bij no. 320 squadron; neergeschoten door Duits afweergeschut boven Dreux (Fr.)
FR-186             B-25D
FR-188  NA 100-23845 42-87262   A-23 maart 1944   B-25D-25-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; mid 1947 als A-23; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950
FR-189             B-25D
FR-190             B-25D
FR-191             B-25D
FR-192             B-25D
FR-193  NA 87-8957 41-30792 B-6 M-6,  A-17 maart 1944  mid 1954 B-25D-20-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; later in Museum Overloon
FR-194  NA 87-8959 41-30794 B-7 M-7 , A-18   1944 ?? aug 1951 B-25D-20-NC;
FR-195  NA 87-8960 41-30795 B-8 M-8 , A-19  juni 1944  mei 1952 B-25D-20-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland;
FR-196  NA 87-8961 41-30796   A-21 juni 1944 21-07-1948 B-25D-20-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; crash Stonehaven Schotland.
FR-197  NA 87-8962     A-20 juli 1947 ? sept 1949 B-25D-20-NC; juli 1947 bij MLD; werd A-20; na de oorlog naar Nederland; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950
FR-198             B-25D
FR-199  NA 100-23844 42-87261 B-9 M-9, A-22 juni 1944 mid 1954 B-25D-25-NC; na de oorlog naar Nederland; delen in TH Delft, later in Aviodrome.
FR-200             B-25D
FR-201             B-25D
FR-202             B-25D
FR-203             B-25D
FR-204             B-25D
FR-205             B-25D
FR-206  NA 100-23988 42-87405 R-2 M-2 , B-2 maart 1944 17-10-1953 B-25D-25-NC; maart 1944 by no.320 squadron U.K; na de oorlog naar Nederland;
FR-207             B-25D

  Bronnen o.a.  [B16] MLD.70  , [B5] Luchtv.kennis 1995-6 en 1996-1 ,

 Kijk ook bij de andere tabellen ML-KNIL etc. en natuurlijk de MLD tabel van de overgenomen kisten.

 Wie helpt met meer info? Gebruik het NedMil Contactformulier...

 

Inhoud werd voor het eerst opgesteld door M. de Vreeze en W. Jonker zomer 2004 (op de oude IPMS website)


 

 

 

6. Ops RAF/RN B-25 Mitchell (ENGLISH)

Laatste update: 11 maart 2018
1021

Cat 6.  Ops RAF/ RN

Translated from Dutch by Ronald van Voorst (lees Nederlandse versie hier…)

320 Squadron England: FR-141 through FR-207 (except 152, 153, 154, 171, 172, 187, 197, 203)

B-25C: FR-141 through FR-179 (except 152, 153, 154, 171, 172)

B-25D: FR-180 through FR-207 (except 187, 197, 203)

B-25J: various ?

 

The Dutch no. 320 Squadron had already been operational in England using amongst others the Lockheed Hudson. From September 1943 the B-25 Mitchell was used in English camouflage pattern. Training started in March 1943 from the English base of Methwold. End-March saw a move to Attlebridge and end-August to Lasham. From here, bombardment sorties were carried out to occupied France. February 1944 saw a move to Dunsfold with operation alignment to the 2nd Tactical Air Force.

Prior to the Normandy invasion, operations were carried out along the coast like near Calais. Operations deeper inland resulted in heavy losses caused by the German Flak.

In October 1944 the unit moved to the liberated airfield of Melsbroek/Zaventem in Belgium. From here regular operation followed above the still occupied Netherlands. A final move was made in March-April 1945 to Achmer in Germany (near Osnabruck).

In total 67 airplanes have belonged to no.320 Squadron, of which 58 have been actually operational. 3200 missions were carried out by the squadron. At the end of the war, 28 planes remained. These were transferred to England when the no.320 Squadron was disbanded in August 1945.

In March 1946 the MLD no.320 Squadron started a new life on Valkenburg airfield with 16 Mitchells that had been used from England.

Registrations and Photo selection.... see Dutch language page here.....

 

The content in Dutch was first published Summer 2004 by M. de Vreeze; translated by Ronald van Voorst September 2017

(C) Text and Contents: strictly copyright IPMS NEDERLAND; no part may be re-used without written permission

 

 

6. Ops RAF/RN B-25 Mitchell (foto bijlage)

Laatste update: 11 maart 2018
979

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

B-25C? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

B-25C ? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

B-25C Mitchell (1943-1945) van VSQ 320, opgelijnd op een vliegveld in Engeland. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

"F157". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Ouwe Jongens' Beschildering B-25C 'B van Sqn 320 van de MLD, in Engeland gedurende de periode 1940-1944Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)  

7. Ops USA B-25 Mitchell

Laatste update: 12 juni 2022
1295

Cat 7. USA  Operaties / Jackson

Februari/ maart 1942 was al besloten de "Nederlandse" vliegeropleidingen in Indië niet in Australië maar op het vaste land van de Verenigde Staten te gaan opzetten. Dit werd de Royal Netherlands Military Flying School (RNMFS) in Jackson, Mississippi USA vanaf mei 1942. Het veld was daarvoor bekend als Hawkins Field. 


(Bijdrage door Wilko Jonker)

De eerste B-25 operationele trainingsfase (OT) zou in februari 1943 beginnen en tegen eind november 1942 werden dan ook tien B-25C's afgeleverd aan de RNMFS op Jackson om de conversie van de instructeurs aan te kunnen vangen. De eerste B-25's kwamen - bij puur toeval - uit de oorspronkelijke bestelling van 162 voor de ML (Militaire Luchtvaart) van het KNIL, die door de USAAF was overgenomen na de capitulatie van Nederlands-Indië. Bij aankomst van deze vliegtuigen, bleek dat de machines niet de vereiste bedrading hadden voor het Sperry bomb sight, zodat ze terug moesten naar de fabriek nabij Kansas City. Het eerste toestel vergde een week werk, hetgeen te lang werd geacht door de RNMFS, zodat de rest in eigen beheer op Jackson werd gemodificeerd, maar medio april 1943 waren er nog slechts vier gereed met een Sperry uitrusting.

Nogmaals tien bommenwerpers werden aangevraagd en vijf B-25C en vijf B-25D vliegtuigen werden geleverd in april en mei 1943. Deze hadden de Sperry bomb sights reeds ingebouwd, waardoor de operationele training goed op gang kon komen.  

In oktober 1943 werden nogmaals tien B-25's gevraagd om het programma op tijd te kunnen afwerken, aangezien door de noodzakelijke technische inspecties en onderhoud niet voldoende vliegtuigen in bedrijf konden worden gehouden. Deze aangevraagde vliegtuigen werden, omdat de tijd drong, niet via een officiele Lend-Lease aanvraag verkregen, maar werden op een leenbasis via het AAFFTC in gebruik gegeven. Het waren B-25 type G vliegtuigen bewapend met een 75 mm kanon in de neus. Deze bleven eigendom van de USAAF, in tegenstelling tot de eerste serie B-25's die Nederlands eigendom waren.  

Men vloog vanaf Jackson maar ook wel van de velden Tallulah en Sherman Field terwijl andere deelopleidingen ook op andere velden in de USA werden gedaan. Eén B-25D en één B-25G gingen verloren bij de RNMFS.

Bij het sluiten van de RNMFS Jackson in februari 1944 werden de overgebleven toestellen als 'Reverse Lend-Lease' teruggegeven aan de USAAF. Bij de teruggave van de B-25's rezen wat problemen met de financiële afwikkeling van de lening aangezien er geen officiële afspraak was gemaakt over de voorwaarden maar veel werk werd er niet van gemaakt om dit uit te zoeken.

(Opmerking: op de Nederlandse Antillen waren ook vanaf 1943 Amerikanen gestationeerd en deze vlogen o.a met hun eigen Amerikaanse B-25 Mitchells).

b 25 102 1943 nationaalarchief

Bovenstaand:   unieke opname van een bezoek van Prinses Juliana die in Canada zat tijdens WO2 vanuit de USA naar Suriname in november 1943. Deze werd gemaakt in een Lockheed L14 Super Electra (PJ-AIM) van het KLM West Indisch bedrijf. Deze blinkend metalen kist was voorzien van ook een Nederlandse vlag. Gevlogen werd onderweg over de Antilliaanse Bovenwindse eilanden en toen door naar Suriname. De escorte werd gevormd door 2 B-25 Mitchells, 1 Amerikaanse B-25 met nick name "Ponciforte" en 1 "Nederlandse" B-25G (serial 4265-102). Deze laatste B-25G had zware bewapening w.o een 75 mm kanon in de neus. Deze kist bleef waarschijnlijk wel eigendom USAAF maar wel voorzien van de Nederlandse vlag en code "102". De escorte was achteraf opmerkelijk want er waren in de West en het Caribisch gebied helemaal geen vijandelijke vliegtuigen aanwezig maar men nam het zekere voor het onzekere of beschouwde het als nuttige vliegtraining en vlagvertoon. Foto: Nationaal Archief (used with permission)

b 25 102 1943 nationaalarchief 2

Detail Detail uitsnede van bovenstaande foto met de B-25G met serial 42-65102 voorzien van Nederlandse vlag tijdens de escortevlucht gemaakt november 1943 vanuit de USA naar Suriname. De laatste 3 cijfers van het constructienummer staan ook op de neus. Foto: Nationaal Archief (used with permission)


 

Registratiegegevens: RNMFS Jackson
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
 ? 42-53394 19-11-1942 24-02-1944 B-25C-5; retour USAAF 
  42-53395 25-01-1942 07-03-1944 B-25C-5; retour USAAF 
  42-53396 19-11-1942 06-03-1944 B-25C-5; retour USAAF 
  42-53397 19-11-1942 07-03-1944 B-25C-5; retour USAAF 
  42-53398 05-11-1942 21-02-1944 B-25C-5; retour USAAF 
  42-53407 26-11-1942 21-02-1944 B-25C-5; retour USAAF 
  42-53490 10-12-1942 24-02-1944 B-25C-5; retour USAAF 
  42-53491 10-12-1942 09-03-1944 B-25C-5; retour USAAF 
  42-53492 13-10-1942 08-04-1944 B-25C-5; retour USAAF 
  42-53493 11-12-1942 08-03-1944 B-25C-5; retour USAAF 
  42-64781 25-05-1943  10-03-1944  B-25C-25; naar Turner field
  42-64782 25-05-1943 03-03-1944 B-25C-25; naar Matersfield, CA.
  42-64783 25-05-1943 21-02-1944 B-25C-25; naar Matersfield, CA.
  42-64784 25-05-1943 21-02-1944 B-25C-25; naar Matersfield, CA.
  42-64785 25-05-1943 02-03-1944 B-25C-25; naar Matersfield, CA.
  41-30472 24-04-1943  21-02-1944 B-25D-15; naar Matersfield, CA. 
  41-30491  24-04-1943 21-02-1944 B-25D-15; naar Randolph field, Tx  
  41-30499 24-04-1943  21-02-1944 B-25D-15; inspectie 01-04-1944 
  41-30500  24-04-1943  26-01-944 (21-02-1944) B-25D-15;  verongelukt nabij Panama City Florida 26-01-1944 
  41-30501  24-04-1943  02-03-1944  B-25D-15;  naar Matersfield, CA. 
  42-65005  20-10-1943  30-04-1944  B-25G;  Columbus Mississipi
 102  42-65102  20-10-1943     B-25G;   
  42-65000   ??    B-25G;  
  42-65011     B-25G;  
  42-65037     B-25G;  
  42-65045     B-25G;
  42-65063     B-25G;
  42-65064     B-25G;
   ??     B-25G; 

  Bronnen:   [ B46 ] RNMFS , foto's 

Wie draagt bij aan ontbrekende informatie? Graag! Gebruik NedMil Contactformulier...

 

Inhoud werd voor het eerst opgesteld door M. de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op de oude IPMS website)


 

 

 

7. Ops USA B-25 Mitchell (ENGLISH)

Laatste update: 11 maart 2018
991

Cat 7. USA  Operations Jackson

Texts by Wilko Jonker / Translated from Dutch by Ronald van Voorst (lees Nederlandse versie hier…)

Due to the Japanese war threat it was decided early 1942 to move the Java flying school. From May 1942, this became the Royal Netherlands Military Flying School (RNMFS) in Jackson, Mississippi USA. About 30 B-25C’s were used for the training of airmen. (A number of these were originally destined for the ML-KNIL in the Indies, but they came too late due to the Japanese attack. Some of these planes were therefore also used by the RAF for European operations.) (US troops were stationed on the Dutch Antilles from 1943 and they used their own B-25 Mitchells.)

The first operation training phase on the B-25 would start in February 1943 and therefore ten B-25C’s were delivered to the RNMFS in Jackson USA by the end of November 1942 to start the conversion of the instructors. By pure coincidence, the first B-25’s came from the original order of 162 for the ML-KNIL. These had been taken over by the USAAF after the capitulation of the Dutch Indies. On arrival of these planes, it turned out that the necessary wiring for the Sperry bomb sights was not present. This meant a return to the factory near Kansas City. The correction for the first plane took one week, which was considered too long by the RNMFS. Therefore the rest of the modification work was done in-house in Jackson, but by mid-April 1943, only four planes were operational with Sperry equipment.

An additional ten B-25’s were requested and in April and May 1943, five B-25C’s and five B-25D’s were delivered. These had the Sperry bomb sights already installed, so the operational training could start in earnest.

In October 1943, again ten B-25’s were requested to finalise the program in time. Due to necessary technical inspections and maintenance, it was not possible to keep a sufficient number of planes operational. Due to the time pressure, these planes were not obtained via an official Lend-Lease request. Instead they were delivered on a loan basis via the AAFTTC (Army Air Force Technical Training Command). These were B-25G’s armed with a 75 mm canon in the nose. They continued to be the property of the USAAF. This in contrast with the first B-25’s that were Dutch property and were therefore carrying red-white-blue nationality markings on the fuselage and wings.

One B-25D and one B-25G were lost at the RNMFS and when the school was closed, the remaining planes were given to the USAAF as Reverse Lend-Lease.

On return of the B-25’s some problems arose regarding the financial settlement of the loan as there had not been made any official arrangement on the conditions, but not much time was spend on resolving this.


Registrations and Photo Selection : see the Dutch language page here.....

 

The content in Dutch was first published Summer 2004 by M. de Vreeze and written by W.Jonker; translated by Ronald van Voorst September 2017

(C) Text and Contents: strictly copyright IPMS NEDERLAND; no part may be re-used without written permission

7. Ops USA B-25 Mitchell (foto bijlage)

Laatste update: 11 maart 2018
962

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

.

Navigatievlucht van Jackson Air Force Base via Curaçao naar Paramaribo met B-25 Mitchells. Op de foto de '423' tijdens de formatievlucht. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Opleiding van -vliegers in de USA in WO II. Derde van rechts is Prins Bernhard die ook deze foto heeft gesigneerd. Op de achtergrond een North American B-25 Mitchell bommenwerper. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission) 

 

 

 

Modelbouw B-25 Mitchell

Laatste update: 12 juni 2022
2909

Modelbouw B-25

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
B-25C/D:
Airfix
Hasegawa
Italeri/ Bilek/ Testors
Frog/ NOVO/ Chematic/ Eastern Express
Monogram snaptite
Accurate Miniatures
Italeri
 
 
Aurora @@
Marco miniatures (resin)
Combat Models (vac)@
ID models (vacu)@
B-25H/J:
Airfix
Hasegawa (kit mk.III voor een B-25J)
AZ Model
Italeri
Matchbox
Airfix/ UsAirfix
Monogram/ Revell
Accurate miniatures
Italeri
Lodela (Revell)
 
HK Models

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; soms zijn aanpassingen nodig voor de juiste versie.

1/46: Aurora (oud 1957)

1/64: Revell (oud 1961)

1/68: Monogram (oud 1955)

1/100: UPC

1/144: Crown/ Revell/ Academy/ Minicraft

1/700: Tamiya , Trumpeter

BOXART

  • academy-b25-144
  • accurate-miniatures-b25-48
  • airfix-b25-cd-72
  • airfix-b25h-72
  • aurora-b25-46
  • az-model-b25j-72
  • bilek-italeri-b25-72
  • crown-b25-144
  • frog-b25-72-2
  • frog-b25-72
  • hasegawa-b25h-72
  • hasegawa-b25j-72
  • hk-models-b25-32
  • italeri-b25-72-2
  • italeri-b25-72
  • italeri-b5-48
  • lodela-revell-b25-48
  • matchbox-b25-72
  • minicraft-b25-144
  • monogram-b25-68
  • monogram-b25-72
  • monogram-b25h-48
  • monogram-b25j-48
  • revell-b25-144-2
  • revell-b25-144
  • revell-b25-64
  • revell-b25j-48-2
  • revell-b25j-48
  • tamiya-b25-700
  • testors-italeri-b25-72
  • usairfix-b25-72

 
.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1) .. <K126> dark olive drab <K24> neutral grayshade ?? Engelse roundels met gele rand op romp;
Engelse roundels zonder rand vleugel;
kleine driehoek op neus
RAF ops vanuit Engeland
(1a) . < K80 > dark green <K10 > medium seagrey ? Engelse roundels met gele rand op romp;
Engelse roundels zonder rand vleugel;
kleine driehoek op neus
RAF ops vanuit Engeland
(2) . <K126> dark olive drab <K24> neutral grayshade ?? 6 vlaggen RNMF Jackson
(3) . <K10 > medium seagrey <K10 > medium seagrey KON.MARINE in wit klein onder staart;
ned.finflash/vlag;
6 rozetten
na oorlogse MLD, gehele toestel
(4) .. <K12> extra dark sea grey < K85> sky KON.MARINE in zwart klein onder staart;
ned.finflash/vlag;
6 rozetten
latere oorlogse latere MLD schema
(5) . < K130 > aluminium dope/verf < K130 > aluminium dope/verf met vlaggen inzet Indie ML-KNIL
(6) . < K130 > aluminium dope/verf < K130 > aluminium dope/verf met rozetten inzet Indie ML-KNIL
(7) . <K126> dark olive drab <K24> neutral grayshade met vlaggen (overgeschilderd over US stars and bars) "US Pacific scheme" ;
inzet Indie ML-KNIL

  

 

Tekeningen IPMS Nederland

ipms-18-mitchel

 

ipms-33-b25

 

ipms-35-b25-t


Tekeningen Wilko Jonker (beschikbaar gesteld)

northamerican b 25 schemaas

  • ipms-b25-knil-wj
  • ipms-b25-knil2-wj
  • north_american_b-25c-d_mitchell-4
  • north_american_b-25c-d_mitchell-5
  • north_american_b-25c-d_mitchell-pamflight
  • north_american_b-25c-d_mitchell-raf-4
  • north_american_b-25c10_mitchell-raf-2
  • north_american_b-25c_mitchell-1
  • north_american_b-25c_mitchell-2
  • north_american_b-25c_mitchell-3
  • north_american_b-25c_mitchell-pva-1
  • north_american_b-25c_mitchell-pva-2
  • north_american_b-25c_mitchell-raf-1
  • north_american_b-25c_mitchell-raf-3
  • north_american_b-25c_mitchell_strafer
  • north_american_b-25cd_mitchell-mld-1a
  • north_american_b-25cd_mitchell-mld-1b
  • north_american_b-25cd_mitchell-mld-2
  • north_american_b-25cd_mitchell-mld-3
  • north_american_b-25cd_mitchell-mld-4
  • north_american_b-25j_mitchell-1a
  • north_american_b-25j_mitchell-1b
  • north_american_b-25j_mitchell-2
  • north_american_b-25j_mitchell-3
  • north_american_b-25j_mitchell-raf
  • north_american_b-25k_mitchell
  • north_american_tb-25c_mitchell-1
  • northam-b-25cd-10-1
  • northamerican-b-25-schemaas
  • northamerican-b-25c-d_strafer
  

 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Pagina 2 van 2

  • 1
  • 2
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( N )
  5. North American B-25 Mitchell

Copyright © 2023 - IPMS Nederland