Selectie van foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

B-25J met embleem. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

B-25J met een apart embleem onder het cockpit raam. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

"Whiskey". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Valkenburg vanwege een bezoek generaal Spoor uit Indië. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cat 6.  Ops RAF/ RN

320 squadron Engeland: FR-141 t/m FR-207 (m.u.v  152,153,154,171,172,187,197,203)
B-25C: FR-141 t/m FR-179 (m.u.v  152,153,154,171,172)
B-25D: FR-180 t/m 207 (m.u.v  152,153,154,171,172,187,197,203)
B-25J: diversen?

Dutch no.320 squadron in Engeland had al eerder gevlogen met o.a. de Hudson. Vanaf september 1943 vloog men met de B-25 Mitchell in het Engelse camouflage schema. Maart 1943 begon men op de Engelse basis Methwold met trainen, maar verhuisde men eind maart naar Attlebridge en eind augustus 1943 naar Lasham. Vanuit hier voerde men o.a bombardementsvluchten uit op het bezette Frankrijk. Februari 1944 verhuisde men naar Dunsfold en ressorteerde men onder de 2e taktische luchtmacht. Voorgaande aan de invasie in Normandië worden operaties langs de kust uitgevoerd, o.a bij Calais.Maar ook missies dieper het vasteland in en er worden zware verliezen geleden voor door beschietingen door Duitse Flak afweer.

Oktober 1944 verkaste men naar het reeds bevrijdde veld Melsbroek / Zaventem in België. Er werd vervolgens regelmatig gevlogen boven het nog bezette Nederland. Tenslotte maart-april 1945 naar het Duitse Achmer bij Osnabruck.

In totaal hebben waarschijnlijk 67 toestellen bij no.320 squadron gevlogen waarvan 58 stuks daadwerkelijk hebben gevlogen. Er werden door no.320 meer dan 3200 missies uitgevoerd. Zo'n 28 toestellen hebben de oorlog overleefd en na de praktische ontbinding van het no.320 squadron ten gevolge van het einde van de oorlog in Europa gingen augustus 1945 de kisten naar Engeland retour. 

Maart 1946 begon het MLD no.320 squadron weer een nieuw leven op Valkenburg, waarbij men 16 Mitchells die vanuit Engeland hadden gevlogen daadwerkelijk ging inzetten.

na-b25-3-mindef-author

Ergens in Engeland?  Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

b25 flight 19081945

Artikel uit Flight 19 augustus 1945  [W7] van B-25 met driehoekje bij no.2 group (waarschijnlijk no.320 Squadron). Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

B-25C? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

B-25C ? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

B-25C Mitchell (1943-1945) van VSQ 320, opgelijnd op een vliegveld in Engeland. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

"F157". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Ouwe Jongens' Beschildering B-25C 'B van Sqn 320 van de MLD, in Engeland gedurende de periode 1940-1944Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

  

Registratiegegevens: Ops Engeland en later na de oorlog (no.320 en later MLD)
Registratie Constr.no USAF no. tweede regi MLD derde regi MLD Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
FR-141             B-25C
FR-142             B-25C
FR-143             B-25C
FR-144             B-25C
FR-145             B-25C
FR-146             B-25C
FR-147             B-25C
FR-148             B-25C
FR-149             B-25C
FR-150             B-25C
FR-151             B-25C ; restant richtingsroer op Valkenburg
FR-155             B-25C
FR-156             B-25C
FR-157             B-25C
FR-158             B-25C
FR-159             B-25C
FR-160  NA 94-12754 42-32346   A-11 april 1944 sept 1949 B-25C-10-NA; na de oorlog naar Nederland; werd mid 1947 "A-11"; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950
FR-161             B-25C
FR-162             B-25C
FR-163  NA 94-12757 42-32349   A-12 jan  1945 sept 1949 B-25C-10-NA; na de oorlog naar Nederland; werd mid 1947 "A-12"; gesloopt eind 1949
FR-164             B-25C
FR-165             B-25C
FR-166             B-25C
FR-167             B-25C
FR-167  NA 94-12761 42-32353 R-3 M-3 , B-3 mei 1944 14-04-1954 B-25C-10-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland;
FR-168  NA 93-12621 42-32513 R-1 M-1 , B-1 april 1943 26-03-1954 B-25C-15-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; 1952 bij VSQ-8; uit dienst maart 1954
FR-169  NA 93-12622 42-32514 B-4 A-13  juni 1943 15-08-1951 B-25C-15-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland;
FR-170  NA 93-12623 42-32515   A-14 mei 1943 30-01-1950 B-25C-15-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland;
?  NA 96-16568 42-64689 B-5 M-5, A-15 juni 1943 06-10-1953 B-25C-20-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland en juli 1945 regi A-15; maart 1951 regi B-5;
FR-173             B-25C
FR-174             B-25C
FR-175  NA 96-16570 42-64691   A-16 november 1943 sept 1949 B-25C-20-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950
FR-176             B-25C
FR-177             B-25C
FR-178             B-25C
FR-179             B-25C
FR-180             B-25D .
FR-181             B-25D
FR-182             B-25D
FR-183             B-25D
FR-184             B-25D
FR-185           1944 B-25D; vloog bij no. 320 squadron; neergeschoten door Duits afweergeschut boven Dreux (Fr.)
FR-186             B-25D
FR-188  NA 100-23845 42-87262   A-23 maart 1944   B-25D-25-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; mid 1947 als A-23; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950
FR-189             B-25D
FR-190             B-25D
FR-191             B-25D
FR-192             B-25D
FR-193  NA 87-8957 41-30792 B-6 M-6,  A-17 maart 1944  mid 1954 B-25D-20-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; later in Museum Overloon
FR-194  NA 87-8959 41-30794 B-7 M-7 , A-18   1944 ?? aug 1951 B-25D-20-NC;
FR-195  NA 87-8960 41-30795 B-8 M-8 , A-19  juni 1944  mei 1952 B-25D-20-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland;
FR-196  NA 87-8961 41-30796   A-21 juni 1944 21-07-1948 B-25D-20-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; crash Stonehaven Schotland.
FR-197  NA 87-8962     A-20 juli 1947 ? sept 1949 B-25D-20-NC; juli 1947 bij MLD; werd A-20; na de oorlog naar Nederland; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950
FR-198             B-25D
FR-199  NA 100-23844 42-87261 B-9 M-9, A-22 juni 1944 mid 1954 B-25D-25-NC; na de oorlog naar Nederland; delen in TH Delft, later in Aviodrome.
FR-200             B-25D
FR-201             B-25D
FR-202             B-25D
FR-203             B-25D
FR-204             B-25D
FR-205             B-25D
FR-206  NA 100-23988 42-87405 R-2 M-2 , B-2 maart 1944 17-10-1953 B-25D-25-NC; maart 1944 by no.320 squadron U.K; na de oorlog naar Nederland;
FR-207             B-25D

  Bronnen o.a.  [B16] MLD.70  , [B5] Luchtv.kennis 1995-6 en 1996-1 ,

 Kijk ook bij de andere tabellen ML-KNIL etc. en natuurlijk de MLD tabel van de overgenomen kisten.

 Wie helpt met meer info? Gebruik het NedMil Contactformulier...

 

Inhoud werd voor het eerst opgesteld door M. de Vreeze en W. Jonker zomer 2004 (op de oude IPMS website)


 

 

 

Cat 6.  Ops RAF/ RN

Translated from Dutch by Ronald van Voorst (lees Nederlandse versie hier…)

320 Squadron England: FR-141 through FR-207 (except 152, 153, 154, 171, 172, 187, 197, 203)

B-25C: FR-141 through FR-179 (except 152, 153, 154, 171, 172)

B-25D: FR-180 through FR-207 (except 187, 197, 203)

B-25J: various ?

 

The Dutch no. 320 Squadron had already been operational in England using amongst others the Lockheed Hudson. From September 1943 the B-25 Mitchell was used in English camouflage pattern. Training started in March 1943 from the English base of Methwold. End-March saw a move to Attlebridge and end-August to Lasham. From here, bombardment sorties were carried out to occupied France. February 1944 saw a move to Dunsfold with operation alignment to the 2nd Tactical Air Force.

Prior to the Normandy invasion, operations were carried out along the coast like near Calais. Operations deeper inland resulted in heavy losses caused by the German Flak.

In October 1944 the unit moved to the liberated airfield of Melsbroek/Zaventem in Belgium. From here regular operation followed above the still occupied Netherlands. A final move was made in March-April 1945 to Achmer in Germany (near Osnabruck).

In total 67 airplanes have belonged to no.320 Squadron, of which 58 have been actually operational. 3200 missions were carried out by the squadron. At the end of the war, 28 planes remained. These were transferred to England when the no.320 Squadron was disbanded in August 1945.

In March 1946 the MLD no.320 Squadron started a new life on Valkenburg airfield with 16 Mitchells that had been used from England.

Registrations and Photo selection.... see Dutch language page here.....

 

The content in Dutch was first published Summer 2004 by M. de Vreeze; translated by Ronald van Voorst September 2017

(C) Text and Contents: strictly copyright IPMS NEDERLAND; no part may be re-used without written permission

 

 

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

B-25C? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

B-25C ? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

B-25C Mitchell (1943-1945) van VSQ 320, opgelijnd op een vliegveld in Engeland. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

"F157". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Ouwe Jongens' Beschildering B-25C 'B van Sqn 320 van de MLD, in Engeland gedurende de periode 1940-1944Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)  

Cat 7. USA  Operaties Jackson

Februari/ maart 1942 was al besloten de "Nederlandse" vliegeropleidingen in Indië niet in Australië maar op het vaste land van de Verenigde Staten te gaan opzetten. Dit werd de Royal Netherlands Military Flying School (RNMFS) in Jackson, Mississippi USA vanaf mei 1942. Het veld was daarvoor bekend als Hawkins Field.


(Bijdrage door Wilko Jonker)
De eerste B-25 operationele trainingsfase (OT) zou in februari 1943 beginnen en tegen eind november 1942 werden dan ook tien B-25C's afgeleverd aan de RNMFS op Jackson om de conversie van de instructeurs aan te kunnen vangen. De eerste B-25's kwamen - bij puur toeval - uit de oorspronkelijke bestelling van 162 voor de ML (Militaire Luchtvaart) van het KNIL, die door de USAAF was overgenomen na de capitulatie van Nederlands-Indië. Bij aankomst van deze vliegtuigen, bleek dat de machines niet de vereiste bedrading hadden voor het Sperry bomb sight, zodat ze terug moesten naar de fabriek nabij Kansas City. Het eerste toestel vergde een week werk, hetgeen te lang werd geacht door de RNMFS, zodat de rest in eigen beheer op Jackson werd gemodificeerd, maar medio april 1943 waren er nog slechts vier gereed met een Sperry uitrusting.

Nogmaals tien B-25's werden aangevraagd en vijf B-25 type D en vijf B-25 type C vliegtuigen werden geleverd in april en mei 1943. Deze hadden de Sperry bomb sights reeds ingebouwd, waardoor de operationele training goed op gang kon komen.  

In oktober 1943 werden nogmaals tien B-25's gevraagd om het programma op tijd te kunnen afwerken, aangezien door de noodzakelijke technische inspecties en onderhoud niet voldoende vliegtuigen in bedrijf konden worden gehouden. Deze aangevraagde vliegtuigen werden, omdat de tijd drong, niet via een officiele Lend-Lease aanvraag verkregen, maar werden op een leenbasis via het AAFFTC in gebruik gegeven. Het waren B-25 type G vliegtuigen bewapend met een 75 mm kanon in de neus. Deze bleven eigendom van de USAAF, in tegenstelling tot de eerste serie B-25's die Nederlands eigendom waren en dus de rood-wit-blauwe nationaliteitstekens op de romp en vleugels voerden.  

Men vloog vanaf Jackson maar ook wel van de velden Tallulah en Sherman Field terwijl andere deelopleidingen ook op andere velden in de USA werden gedaan. Eén B-25D en één B-25G gingen verloren bij de RNMFS.

Bij het sluiten van de RNMFS Jackson in februari 1944 werden de overgebleven toestellen als 'Reverse Lend-Lease' teruggegeven aan de USAAF. Bij de teruggave van de B-25's rezen wat problemen met de financiële afwikkeling van de lening aangezien er geen officiële afspraak was gemaakt over de voorwaarden maar veel werk werd er niet van gemaakt om dit uit te zoeken.

(Opmerking: op de Nederlandse Antillen waren ook vanaf 1943 Amerikanen gestationeerd en deze vlogen o.a met hun eigen Amerikaanse B-25 Mitchells).


 

Registratiegegevens: RNMFS Jackson
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
??   1943   ..
 423 ?       .
 499 ?       .

  Bronnen o.a... foto's

Wie draagt bij aan de ontbrekende registraties? Graag! Gebruik NedMil Contactformulier...

 

Inhoud werd voor het eerst opgesteld door M. de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op de oude IPMS website)


 

 

 

Cat 7. USA  Operations Jackson

Texts by Wilko Jonker / Translated from Dutch by Ronald van Voorst (lees Nederlandse versie hier…)

Due to the Japanese war threat it was decided early 1942 to move the Java flying school. From May 1942, this became the Royal Netherlands Military Flying School (RNMFS) in Jackson, Mississippi USA. About 30 B-25C’s were used for the training of airmen. (A number of these were originally destined for the ML-KNIL in the Indies, but they came too late due to the Japanese attack. Some of these planes were therefore also used by the RAF for European operations.) (US troops were stationed on the Dutch Antilles from 1943 and they used their own B-25 Mitchells.)

The first operation training phase on the B-25 would start in February 1943 and therefore ten B-25C’s were delivered to the RNMFS in Jackson USA by the end of November 1942 to start the conversion of the instructors. By pure coincidence, the first B-25’s came from the original order of 162 for the ML-KNIL. These had been taken over by the USAAF after the capitulation of the Dutch Indies. On arrival of these planes, it turned out that the necessary wiring for the Sperry bomb sights was not present. This meant a return to the factory near Kansas City. The correction for the first plane took one week, which was considered too long by the RNMFS. Therefore the rest of the modification work was done in-house in Jackson, but by mid-April 1943, only four planes were operational with Sperry equipment.

An additional ten B-25’s were requested and in April and May 1943, five B-25C’s and five B-25D’s were delivered. These had the Sperry bomb sights already installed, so the operational training could start in earnest.

In October 1943, again ten B-25’s were requested to finalise the program in time. Due to necessary technical inspections and maintenance, it was not possible to keep a sufficient number of planes operational. Due to the time pressure, these planes were not obtained via an official Lend-Lease request. Instead they were delivered on a loan basis via the AAFTTC (Army Air Force Technical Training Command). These were B-25G’s armed with a 75 mm canon in the nose. They continued to be the property of the USAAF. This in contrast with the first B-25’s that were Dutch property and were therefore carrying red-white-blue nationality markings on the fuselage and wings.

One B-25D and one B-25G were lost at the RNMFS and when the school was closed, the remaining planes were given to the USAAF as Reverse Lend-Lease.

On return of the B-25’s some problems arose regarding the financial settlement of the loan as there had not been made any official arrangement on the conditions, but not much time was spend on resolving this.


Registrations and Photo Selection : see the Dutch language page here.....

 

The content in Dutch was first published Summer 2004 by M. de Vreeze and written by W.Jonker; translated by Ronald van Voorst September 2017

(C) Text and Contents: strictly copyright IPMS NEDERLAND; no part may be re-used without written permission

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

.

Navigatievlucht van Jackson Air Force Base via Curaçao naar Paramaribo met B-25 Mitchells. Op de foto de '423' tijdens de formatievlucht. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Opleiding van -vliegers in de USA in WO II. Derde van rechts is Prins Bernhard die ook deze foto heeft gesigneerd. Op de achtergrond een North American B-25 Mitchell bommenwerper. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission) 

 

 

 

Modelbouw B-25

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
B-25C/D:
Airfix
Hasegawa
Italeri/ Bilek/ Testors
Frog/ NOVO/ Chematic/ Eastern Express
Monogram snaptite
Accurate Miniatures
Italeri
 
 
Aurora @@
Marco miniatures (resin)
Combat Models (vac)@
ID models (vacu)@
B-25H/J:
Airfix
Hasegawa (kit mk.III voor een B-25J)
AZ Model
Italeri
Matchbox
Airfix/ UsAirfix
Monogram/ Revell
Accurate miniatures
Italeri
Lodela (Revell)
 
HK Models

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; soms zijn aanpassingen nodig voor de juiste versie.

1/46: Aurora (oud 1957)

1/64: Revell (oud 1961)

1/68: Monogram (oud 1955)

1/100: UPC

1/144: Crown/ Revell/ Academy/ Minicraft

1/700: Tamiya , Trumpeter

BOXART

  • academy-b25-144
  • accurate-miniatures-b25-48
  • airfix-b25-cd-72
  • airfix-b25h-72
  • aurora-b25-46
  • az-model-b25j-72
  • bilek-italeri-b25-72
  • crown-b25-144
  • frog-b25-72-2
  • frog-b25-72
  • hasegawa-b25h-72
  • hasegawa-b25j-72
  • hk-models-b25-32
  • italeri-b25-72-2
  • italeri-b25-72
  • italeri-b5-48
  • lodela-revell-b25-48
  • matchbox-b25-72
  • minicraft-b25-144
  • monogram-b25-68
  • monogram-b25-72
  • monogram-b25h-48
  • monogram-b25j-48
  • revell-b25-144-2
  • revell-b25-144
  • revell-b25-64
  • revell-b25j-48-2
  • revell-b25j-48
  • tamiya-b25-700
  • testors-italeri-b25-72
  • usairfix-b25-72

 
.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1) .. <K126> dark olive drab <K24> neutral grayshade ?? Engelse roundels met gele rand op romp;
Engelse roundels zonder rand vleugel;
kleine driehoek op neus
RAF ops vanuit Engeland
(1a) . < K80 > dark green <K10 > medium seagrey ? Engelse roundels met gele rand op romp;
Engelse roundels zonder rand vleugel;
kleine driehoek op neus
RAF ops vanuit Engeland
(2) . <K126> dark olive drab <K24> neutral grayshade ?? 6 vlaggen RNMF Jackson
(3) . <K10 > medium seagrey <K10 > medium seagrey KON.MARINE in wit klein onder staart;
ned.finflash/vlag;
6 rozetten
na oorlogse MLD, gehele toestel
(4) .. <K12> extra dark sea grey < K85> sky KON.MARINE in zwart klein onder staart;
ned.finflash/vlag;
6 rozetten
latere oorlogse latere MLD schema
(5) . < K130 > aluminium dope/verf < K130 > aluminium dope/verf met vlaggen inzet Indie ML-KNIL
(6) . < K130 > aluminium dope/verf < K130 > aluminium dope/verf met rozetten inzet Indie ML-KNIL
(7) . <K126> dark olive drab <K24> neutral grayshade met vlaggen (overgeschilderd over US stars and bars) "US Pacific scheme" ;
inzet Indie ML-KNIL

  

 

Tekeningen IPMS Nederland

ipms-18-mitchel

 

ipms-33-b25

 

ipms-35-b25-t

 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)