INFO North American F-86K Sabre
- 1799
.
Fabriek | North American |
Vliegtuig | Sabre / Kaasjager |
Type-aanduiding | F-86K |
Cat 3 -- totaal 63 stuks |
|
Informatie:
De North American Sabre was in feite de eerste Amerikaanse straaljager. Begonnen met het XP-87 prototype uit 1947 vloog de YF-86 in juni 1954; de eerste F-86's werden geleverd vanaf begin 1949 en er werden diverse varianten ontwikkeld met ook verschillende rompen en vleugels. De Sabre werd bekend doordat deze door de Amerikanen werd ingezet tegen de Russische en Noord Koreaanse Mig-15 in de Korea oorlog. Deze F-86 versies , zoals de F-86A, waren nog relatief eenvoudig en hadden een vuurleidingssysteem dat vaker niet dan wel werkte.
Er was belangstelling voor een "all weather fighter" en de Sabre werd verder ontwikkeld met het idee om via electronica en radar een eenzits jager te hebben dat in staat was bij allerlei weerscondities te opereren. Verder werd deze variant voorzien van ongeleide Mighty Mouse raketten in een uitschuifbare houder achter het neuswiel i.p.v kanonnen. Het toestel kreeg bovendien een radarneus voor de AN/APG-36 radar met daaronder de motor inlaat. De eerste versie was de F-86D, een geheel ander toestel dan de eerste Sabres. Het toestel had ook een straalmotor met afterburner gekregen en werd bekend als de "Sabre Dog".
De F-86D Sabredog werd verder ontwikkeld en de F-86K versie was een all-weather interceptor ontwikkeld voor gebruik door NAVO-luchtmachten in Europa. Deze had weer vier 20 mm M24A-1 kanonnen, betere electronica maar ook een eenvoudiger radar met MG-4 systeem en niet de zeer complexe Hughes E-4 Fire Control System van de Sabredog omdat deze veel te complex en geclassificeerd voor gebruik buiten de USAF. Het MG-4 Fire Control System gebruikte wel dezelfde radar en de A-4 gunsight. Dit maakte voor de F-86K verlenging van de D-romp nodig van 8 inch om het zwaartepunt goed te houden, en deze verlenging zat in het midden van de romp (en niet in de neussectie!); Ook het kielvlak was wat groter dan van de F-86D. De eerste F-86K werd afgeleverd mei 1955 en werd uitsluitend gebouwd voor de Europese NAVO partners. De meeste Sabres werden door de Amerikanen betaald in het kader van het MDAP (militaire hulp programma). North American bouwde logischerwijs de F-86K maar een overgroot deel van de NAVO productie (221 toestellen) werd gedaan door Fiat in Italie.
Gegevens F-86K:
Lengte: 12,50 m (K, 8 inch langer dan 12,27 m D)
Spanwijdte: 11,91 m (latere F-40 vleugel) (opmerking: eerst 11,31 m D-wing)
Hoogte: 4,57 m
General Electric J47-GE -33 of -17B straalmotor, 2.450 kg stuwdruk
Leeggewicht circa 5660 kg
Maximum gewicht circa 8170 kg
Maximale snelheid: 1150 km/u op hoogte
Vliegbereik: 1400 km met twee 454 liter droptanks
Plafond: 15000 m
Bewapening: 4 x 20 mm Ford Pontiac kanonnen in de neus, en later 2 Sidewinder AIM-9B raketten; max 1000 kg bomme
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic | 1973-1 | IPMS Nederland | ||
Modelbouw in Plastic | 1978-2 | IPMS Nederland | ||
Modelbouw in Plastic | H.G. Berfelo en M. Schonfeld | 2002-3 | IPMS Nederland |
Websites:
|
IPMS NL F-86K walkaround |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. KLu F-86K kaasjager
- 2761
Cat 3. KLu
Bij de KLu van 1956-1964;
63 stuks, allerlei kenmerken/nummers van Q237 ... Q902
Vlogen bij 700, 701,702 AWX sqn. oa. vanaf Soesterberg en Twenthe.
Zo kreeg ook de KLu de beschikking over de F-86K, welke in de luchtmacht de "Kaasjager" werd genoemd. (De Kaasjager had een langere romp, in een lagere en hogere middensectie, dan de Amerikaanse F-86D Sabredog, zie info pagina).
De eerste Kaasjagers kwamen december 1955 bij de KLu binnen (57 stuks direct vanuit North American USA en 6 later van Fiat). De meesten toestellen werden per schip afgeleverd en een zestal werden bij Fiat in licensie gebouwd. De KLu Sabres hadden kanonnen die waren overgenomen uit Meteors en deze waren weinig effectief en in eerste instantie had de Kaasjager zoals het bekend werd in de KLu de oorspronkelijke "F-86 D-vleugel". De eerste kisten gingen ze naar no.700 "all weather" AWX squadron op Soesterberg maar vanaf maart 1959 werd het verplaatst naar Twenthe, een grote basis voor de Kaasjagers bij 701 en 702 squadrons.
In de vijftiger jaren waren de Kaasjagers vaak alert i.v.m. de opkomende koude oorlog en de Hongaarse crisis in 1956. Er werd ook geoefend met het Korps Luchtwacht Diensten (KLD); deze was opgezet als aanvulling op het nog beperkte radar bereik in Nederland. Midden jaren vijftig werd ook geoefend langs de Groningse/ Duitse grens met de Duitse Luftwaffe die Sabres had ontvangen met de Orenda motor.
De bestaande KLu Kaasjagers werden vanaf 1960 gemodificeerd bij de Aviolanda fabriek en kregen een vergrootte vleugel met grotere koorde voor de voorligger (met de slats) en ook een langere wing tip; dit was bekend als de "F-40 vleugel". (deze vleugel werd later ook toegepast in andere typen Sabres en ook voor de F-86L). V
Zo rond 1961 kregen de KLu Kaasjagers systemen voor het afvuren van de Sidewinder GRA-8 / AIM-9B hittezoekende raket. Deze raket zat aan 2 pylons onder de vleugel en de Kaasjager werd zo een wat effectiever vliegtuig. Deze toestellen werden dan ook ingezet om 24 uur per dag onbekende vliegtuigen te onderscheppen.
Al gauw kwam met de komst van de F-104 Starfighter een eind aan de Kaasjager operaties bij de KLu. Juli 1964 stopte no. 700 squadron als laatste met de operaties. Acht Sabres gingen naar Italiƫ.
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Hier is ook de latere modificatie met Sidewinder pylon te zien. Foto: dhr. Pieters via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Duidelijk zijn te zien de verschillende tinten metaal. Foto: dhr. Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||||
Registratie | Squadron-code | Type | US-Fiscal Year-nr. | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
Q-237 | F-86K-14-NF | 54-1237 | 213-7 | nov 1956 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 | |
Q-238 | F-86K-14-NF | 54-1238 | 213-8 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 | ||
Q-239 | F-86K-15-NF | 54-1239 | 213-9 | 16-03-1961 | Afgeschreven | ||
Q-244 | F-86K-15-NF | 54-1244 | 213-14 | 26-09-1963 | Gesloopt medio 1964 ; cockpit later in MLM | ||
Q-246 | F-86K-15-NF | 54-1246 | 213-16 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 | ||
Q-249 | F-86K-15-NF | 54-1249 | 213-19 | jan 1956 | 21-06-1962 | naar Italiƫ | |
Q-250 | F-86K-15-NF | 54-1250 | 213-20 | 10-07-1962 | Afgeschreven | ||
Q-252 | F-86K-17-NF | 54-1252 | 213-22 | 14-10-1961 | Afgeschreven | ||
Q-253 | F-86K-17-NF | 54-1253 | 213-23 | 26-09-1964 | Gesloopt medio 1964 | ||
Q-255 | F-86K-17-NF | 54-1255 | 213-25 | 07-05-1963 | Afgeschreven | ||
Q-256 | F-86K-17-NF | 54-1256 | 213-26 | 21-06-1962 | naar Italiƫ | ||
Q-257 | F-86K-17-NF | 54-1257 | 213-27 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 | ||
Q-259 | F-86K-17-NF | 54-1259 | 213-29 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 | ||
Q-261 | F-86K-17-NF | 54-1261 | 213-31 | 21-06-1964 | Gesloopt medio 1964 | ||
Q-263 | 6A- | F-86K-17-NF | 54-1263 | 213-33 | 11-09-1956 ? | Afgeschreven Ijselmeer | |
Q-264 | 6A- | F-86K-17-NF | 54-1264 | 213-34 | juni 1956 |
noodlanding 29 juni 1956 nabij Kamp Zeist te Soesterberg; Afgeschreven 11-09-1956. |
|
Q-269 | 6A-7 | F-86K-17-NF | 54-1269 | 213-39 | 29-01-1958 ? | Afgeschreven Soesterberg | |
Q-273 | 6A-8 | F-86K-17-NF | 54-1273 | 213-43 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 | |
Q-275 | F-86K-17-NF | 54-1275 | 213-45 | 21-06-1962 | naar Italiƫ | ||
Q-277 | F-86K-18-NF | 54-1277 | 213-47 | 26-09-1963 | Gesloopt medio 1963 | ||
Q-278 | F-86K-18-NF | 54-1278 | 213-48 | 08-12-1955 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 | |
Q-280 | F-86K-18-NF | 54-1280 | 213-50 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 | ||
Q-283 | F-86K-18-NF | 54-1283 | 213-53/10 | 18-09-1956 | 30-10-1974 | Bewaard op Twenthe, naar MLM; gaat naar NMM, nu depot NMM. |
|
Q-286 | F-86K-18-NF | 54-1286 | 213-56 | 28-8-1961 ? | Afgeschreven | ||
Q-288 | F-86K-18-NF | 54-1288 | 213-58 | 21-06-1962 | naar Italiƫ | ||
Q-291 | F-86K-18-NF | 54-1291 | 213-61 | 26-09-1963 | Gesloopt medio 1963 | ||
Q-292 | F-86K-18-NF | 54-1292 | 213-62 | 21-06-1962 | naar Italiƫ | ||
Q-293 | F-86K-18-NF | 54-1293 | 213-63 | 09-01-1964 | Afgeschreven | ||
Q-296 | F-86K-18-NF | 54-1296 | 213-66 | 30-10-1964 | Gesloopt | ||
Q-297 | F-86K-18-NF | 54-1297 | 213-67 | 21-06-1962 | naar Italiƫ | ||
Q-299 | F-86K-18-NF | 54-1299 | 213-69 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 | ||
Q-301 | F-86K-19-NF | 54-1301 | 213-71 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 | ||
Q-305 | F-86K-1 | 53-8305 | 207-33/33 | - | ex AMI MM6217; zie opmerking | ||
Q-305 | F-86K-19-NF | 54-1305 | 213-75 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 (zie opmerking) | ||
Q-307 | F-86K-19-NF | 54-1307 | 213-77 | 26-09-1963 | Gesloopt medio 1963 | ||
Q-308 | F-86K-19-NF | 54-1308 | 213-78 | 07-05-1963 ? | Afgeschreven | ||
Q-310 | F-86K-19-NF | 54-1310 | 213-80 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 | ||
Q-311 | Y7-5 | F-86K-19-NF | 54-1311 | 213-81 | 12-08-1958 ? | Afgeschreven | |
Q-315 | F-86K-19-NF | 54-1315 | 213-85 | 21-06-1962 |
naar Italiƫ |
||
Q-317 | F-86K-19-NF | 54-1317 | 213-87 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1965 | ||
Q-321 | F-86K-19-NF | 54-1321 | 213-91 | 10-01-1962 ? | Afgeschreven na motorexplosie mid air bij Meppel/ Den Ham (O); air intake cover vergeten af te nemen en deze werd motor ingezogen bij ontsteken naverbrander | ||
Q-322 | F-86K-19-NF | 54-1322 | 213-92 | 02-01-1964 ? | Afgeschreven | ||
Q-323 | F-86K-19-NF | 54-1323 | 213-93 | Gesloopt medio 1964 | |||
Q-325 | F-86K-19-NF | 54-1325 | 213-95 | 25-07-1963 | Afgeschreven | ||
Q-327 | F-86K-19-NF | 54-1327 | 213-97 | Gesloopt medio 1963 | |||
Q-329 | F-86K-19-NF | 54-1329 | 213-99 | Gesloopt medio 1963 | |||
Q-330 | F-86K-19-NF | 54-1330 | 213-100 | Gesloopt medio 1964 | |||
Q-333 | F-86K-19-NF | 54-1333 | 213-103 | Gesloopt medio 1963 | |||
Q-336 | F-86K-19-NF | 54-1336 | 213-106 | Gesloopt medio 1964 | |||
Q-337 | F-86K-19-NF | 54-1337 | 213-107 | Gesloopt medio 1964 | |||
Q-339 | F-86K-19-NF | 54-1339 | 213-109 | Gesloopt medio 1963 | |||
Q-340 | 6A-6 ? | F-86K-19-NF | 54-1340 | 213-110 | 01-07-1963 | Afgeschreven Twente en daarna gesloopt | |
Q-343 | F-86K-19-NF | 54-1343 | 213-113 | Gesloopt medio 1963 | |||
Q-344 | F-86K-19-NF | 54-1344 | 213-114 | Gesloopt medio 1964 | |||
Q-345 | F-86K-19-NF | 54-1345 | 213-115 | Gesloopt medio 1963 | |||
Q-346 | F-86K-19-NF | 54-1346 | 213-116 | Gesloopt medio 1963 | |||
Q-349 | F-86K-19-NF | 54-1349 | 213-119 | 24-02-1961 | Botsing mid air met Hunter N-175; neergestort/afgeschreven na crash bij Leeuwarden | ||
Q-350 | F-86K-19-NF | 54-1350 | 213-120 | Gesloopt medio 1964 | |||
Q-875 | F-86K-1; Fiat; Model NA232 | 55-4875 | 221-65/115 | 1957 | 1964 | Gesloopt medio 1964 | |
Q-877 | F-86K-1; Fiat; Model NA232 | 55-4877 | 221-67/117 | Gesloopt medio 1964 | |||
Q-885 | F-86K-1; Fiat; Model NA232 | 55-4885 | 232-5/125 | 28-01-1960 | Afgeschreven ongeval Boekelo | ||
Q-887 | F-86K-1; Fiat; Model NA232 | 55-4887 | 232-7/127 | Gesloopt medio 1964 | |||
Q-900 | F-86K-1; Fiat; Model NA232 | 55-4900 | 232-7/140 | Gesloopt medio 1964 | |||
Q-902 | F-86K-1; Fiat; Model NA232 | 55-4902 | 232-7/140 | 1957 | sept 1963 | Gesloopt medio 1964 |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.
Opmerking: in 1973 kwam uit Italiƫ een Kaasjager MM6271 en deze werd als "Q-305" beschilderd en in het MLM als museumkist opgenomen; nu in depot NMM (en dus niet te zien.... ).
Inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. KLu F-86K kaasjager (foto bijlage)
- 1809
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Vroege Kaasjager met oorspronkelijke vleugel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hier hangen 2 ladders naast de cockpit. Ook de enkele spiegel in de kap is te zien. Het neuswiel is gedraaid maar ziet er wat gek uit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mooi foto van boven van de eerste Kaasjagers met ook de walkway strepen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Kaasjager met de oorspronkelijke vleugel en zonder grote neus registratie. Let op de afsteunstang van de brandstoftank. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Kaasjagers met de eerste oude registraties Y7-3, ZX-6, 6A-15 op de neus. Ze voeren 6 roundels. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Clean, zonder tanks. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De metalen kleur varieert wat per paneel. Oude schema met 6 roundels. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Eerste schema zonder grote codes en met vlaggetje op de staart. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mooi overzicht van de details onderop met de roundels ook en tanks met afsteuning. De center vleugelpanelen hebben een andere metaal tint. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hier hangen losse ladders aan de rechterkant en aan de linkerkant! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Bij de latere Sabres zoals de F-86D en de F-86K scharniert de kap omhoog. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met eerste grote registratie nummers op de neus. Hier worden de losse klim-stepjes gebruikt i.p.v een losse ladder. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Take off! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Schoonmaak! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Remmend met parachute. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Donkere wolken boven Twenthe. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Onderhoud. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Kaasjager na vleugel modificatie voorzien van de vergrootte "F-40" vleugel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Er zit hier een squadron embleem op de staart. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Dit is een latere F-86K na de "F-40" vleugel modificatie met ook Sidewinder pylons. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Apart is hier dat de regi ook op de staart staat. Ook leuk te zien dat er "FIAT" op staat. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Gefotografeerd vanuit een KLu T-33. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De inlaat is afgedekt met een plaat met het nummer van de kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De Sidewinder heeft nog een beschermkap die eraf moet. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hier is een gekromde zwarte streep te zien op de romp die leidt naar de RESCUE pijl bovenop achter de kap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Motor testen zonder staart op Twenthe, dat kan dus ook. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
F-86K met daarachter een Fokker S.14 MACH Trainer en een serie Hunters. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Parachute landing, 1958. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met een dekzeil over de cockpitkap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hier is het metaal bij de schietgaten wat verbrand lijkt het wel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Details van de schietgaten zijn hier ook goed te zien net als details in de cockpitkap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Wat het rode inlaat lipje is, is wat onduidelijk. Wellicht een beschermplaat tijdens een Open dag. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De Sidewinder is hier goed te zien, onder een latere F-86K. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De kanon schietgaten zijn goed te zien. Verder gaat de slat haaks open dus ontstaat een spleet ernaast. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De lamp onderin de neus is hier ook goed te zien met de knik in de voorste deur. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Cockpit kap is hier goed te zien met 1 enkele centrale "achteruitkijk" spiegel. De "klim- stepjes" staan open. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Confidentieel ? Buiklanding. Waarom het grote zijluik eraf is, is onduidelijk. Om te blussen? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De tank lijkt hier wel zwart. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Tanken op Soesterberg. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Cockpit. De toeter van het radarscherm is hier gedemonteerd? Voor zo'n foto stond je vroeger voor de krijgsraad. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
"Achter de stoeldetail.....". De kap is dicht maar het glas lijkt er wel af. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hier is een toeter van de radarscope wel te zien in de cockpit. Wellicht niet altijd gebruikt? Zoals hieronder? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Instapladder is hier goed te zien net als de uitgeslagen slat. Opvallend is de "US AIR FORCE" doorschijnende titel... Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Staartdemontage voor motor onderhoud. De cockpitkap is ook gedemonteerd. Leuk voor diorama bouwers. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Motor op een proefstand. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Trekken maar! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Radar detail. In de kap zijn strepen te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
in de takels. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Onderhoud. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH voor het beschikbaar stellen van foto linkjes.
Modelbouw F-86K Sabre
- 2920
Modelbouw F-86K
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
F-86K:
Special Hobby / Azur (opm: vleugel is niet correct * )
Modelart+Hasegawa conversion (resin);
Tauro (resin);
(Hasegawa F-86D+conversion);
(Airfix F-86D+conversion )
|
Special Hobby 48-123;
MustHave (vroege F-86K versie);
Musthave + conversie (later F-86K F-40 versie)** |
Kitty Hawk;
Aeropoxy conversie + F-86F ***
ID models vacu (conversie D nodig) @
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | . | blank metaal | blank metaal met diverse tinten |
6 rozetten; finflash/vlaggetje op kielvlak | overall, voor 1960 |
(b) | . | blank metaal | blank metaal met diverse tinten |
4 rozetten; | na verbouwing latere vleugel >1960 |
Extra Modelbouw info:
KLu Kaasjagers waren geheel aluminium/metaal kleurig met diverse accenten; zwarte details en mat groen anti-glare panel;
Ze vlogen eerst zonder registraties op de neus, verder squadron kleuren:
700 AWX: 6A- met rood / 701 AWX: Y7- met geel / 202 AWX : ZX- met blauw;
Na oktober 1959 werd de grotere tactische Q code aangebracht;
Roundels: romp 75 cm diameter, vleugels 100 cm diameter en finflash vlag op staart;
Kaasjagers hadden voor 1960 6 roundels! Bij invoering van de Q registraties werden het 4 rozetten.
Registratie op romp neus: 48 cm hoog (veelal in het MLD lettertype!!)
Sommige Kaasjagers hadden een "opliggende" midden-inlaat-fairing midden op de romp. Ook de vortex generators vertonen wat verschillen per kist op de staart, onder het stabilo en bij de midden-luchtinlaat. Kijk naar foto's voor de accurate bouw van het gewenste model.
-----------
Modelbouw tips (door Meindert de Vreeze):
* Special Hobby 1/72 F-86K model heeft helaas incorrecte vleugelvorm; gebruik de langere romp maar neem voor een vroege KLu kaasjager een F-86D vleugel (1/72 Airfix, Hasegawa). Voor een latere F-86K kan een vleugel gehaald worden uit een 1/72 Fujimi F-86F F-40 kit.
-------
MustHave heeft een 1/48 kit voor een vroege F-86K met de oude vleugel.
** De vleugel uit een 1/48 Hasegawa F-86D F-40 (of dezelfde kit Revell CL.13 mk.6) kan gebruikt worden in combinatie de Musthave romp (of met de Special Hobby romp) om een latere F-86K met latere F-40 vleugel te bouwen.
Special Hobby heeft een prima 1/48 kit schijnt voor de F-86K met de latere F-40 vleugel. Kit 48-123 heeft ook Klu decals.
-----
Op schaal 1/32 is er de Kitty Hawk F-86K kit welke in orde lijkt.
*** Ons lid Meindert de Vreeze heeft op schaal 1/32 de Kaasjager F-86K Aeropoxy resin kit conversie gebouwd. Kijk hier [ externe link ].
----
Op diverse schalen heeft Dutch Decals in de loop der jaren decalsets uitgebracht. Deze zijn erg bruikbaar voor Nederlandse Kaasjagers. Bijvoorbeeld set#32029 op 1/32 en #48075 op 1/48.
IPMS NL tekeningen
USAF handbook Technical Order TO 1-F86K-1. Collection M. de Vreeze (used with permission)
Er zijn later modificaties aangebracht, deze is uit 1960.
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)