Cat 3.   KLu

Bij de KLu van 1956-1964;  
63 stuks, allerlei kenmerken/nummers van Q237 ... Q902
Vlogen bij 700, 701,702 AWX sqn. oa. vanaf Soesterberg en Twenthe.  

Zo kreeg ook de KLu de beschikking over de F-86K, welke in de luchtmacht de "Kaasjager" werd genoemd. (De Kaasjager had een langere romp, in een lagere en hogere middensectie, dan de Amerikaanse F-86D Sabredog, zie info pagina).

De eerste Kaasjagers kwamen december 1955 bij de KLu binnen (57 stuks direct vanuit North American USA en 6 later van Fiat). De meesten toestellen werden per schip afgeleverd en een zestal werden bij Fiat in licensie gebouwd. De KLu Sabres hadden kanonnen die waren overgenomen uit Meteors en deze waren weinig effectief en in eerste instantie had de Kaasjager zoals het bekend werd in de KLu de oorspronkelijke "F-86 D-vleugel". De eerste kisten gingen ze naar no.700 "all weather" AWX squadron op Soesterberg maar vanaf maart 1959 werd het verplaatst naar Twenthe, een grote basis voor de Kaasjagers bij 701 en 702 squadrons.  

In de vijftiger jaren waren de Kaasjagers vaak alert i.v.m. de opkomende koude oorlog en de Hongaarse crisis in 1956. Er werd ook geoefend met het Korps Luchtwacht Diensten (KLD); deze was opgezet als aanvulling op het nog beperkte radar bereik in Nederland. Midden jaren vijftig werd ook geoefend langs de Groningse/ Duitse grens met de Duitse Luftwaffe die Sabres had ontvangen met de Orenda motor.  

De bestaande KLu Kaasjagers werden vanaf 1960 gemodificeerd bij de Aviolanda fabriek en kregen een vergrootte vleugel met grotere koorde voor de voorligger (met de slats) en ook een langere wing tip; dit was bekend als de "F-40 vleugel". (deze vleugel werd later ook toegepast in andere typen Sabres en ook voor de F-86L). V

Zo rond 1961 kregen de KLu Kaasjagers systemen voor het afvuren van de Sidewinder GRA-8 / AIM-9B hittezoekende raket. Deze raket zat aan 2 pylons onder de vleugel en de Kaasjager werd zo een wat effectiever vliegtuig. Deze toestellen werden dan ook ingezet om 24 uur per dag onbekende vliegtuigen te onderscheppen.

Al gauw kwam met de komst van de F-104 Starfighter een eind aan de Kaasjager operaties bij de KLu. Juli 1964 stopte no. 700 squadron als laatste met de operaties. Acht Sabres gingen naar Italië.



northam-f86k-mindef-archive                                                                                  
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)

northam f86k lvk 1 pieters auth

Hier is ook de latere modificatie met Sidewinder pylon te zien. Foto: dhr. Pieters via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

northam f86k lvk 2 pieters auth

Duidelijk zijn te zien de verschillende tinten metaal. Foto: dhr. Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

   

Registratiegegevens:
Registratie Squadron-code Type US-Fiscal Year-nr. Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
Q-237   F-86K-14-NF 54-1237 213-7 nov 1956 30-10-1964 Gesloopt medio 1964
Q-238   F-86K-14-NF 54-1238 213-8   30-10-1964 Gesloopt medio 1964
Q-239   F-86K-15-NF 54-1239 213-9   16-03-1961 Afgeschreven
Q-244   F-86K-15-NF 54-1244 213-14   26-09-1963 Gesloopt medio 1964 ; cockpit later in MLM
Q-246   F-86K-15-NF 54-1246 213-16   30-10-1964 Gesloopt medio 1964
Q-249   F-86K-15-NF 54-1249 213-19 jan 1956 21-06-1962 naar Italië
Q-250   F-86K-15-NF 54-1250 213-20   10-07-1962 Afgeschreven
Q-252   F-86K-17-NF 54-1252 213-22   14-10-1961 Afgeschreven
Q-253   F-86K-17-NF 54-1253 213-23   26-09-1964 Gesloopt medio 1964
Q-255   F-86K-17-NF 54-1255 213-25   07-05-1963 Afgeschreven
Q-256   F-86K-17-NF 54-1256 213-26   21-06-1962 naar Italië
Q-257   F-86K-17-NF 54-1257 213-27   30-10-1964 Gesloopt medio 1964
Q-259   F-86K-17-NF 54-1259 213-29   30-10-1964 Gesloopt medio 1964
Q-261   F-86K-17-NF 54-1261 213-31   21-06-1964 Gesloopt medio 1964
Q-263 6A- F-86K-17-NF 54-1263 213-33   11-09-1956 ? Afgeschreven Ijselmeer
Q-264 6A- F-86K-17-NF 54-1264 213-34   juni 1956
noodlanding 29 juni 1956 nabij Kamp Zeist te Soesterberg; Afgeschreven 11-09-1956.
Q-269 6A-7 F-86K-17-NF 54-1269 213-39   29-01-1958 ? Afgeschreven Soesterberg
Q-273 6A-8 F-86K-17-NF 54-1273 213-43   30-10-1964 Gesloopt medio 1964
Q-275   F-86K-17-NF 54-1275 213-45   21-06-1962 naar Italië
Q-277   F-86K-18-NF 54-1277 213-47   26-09-1963 Gesloopt medio 1963
Q-278   F-86K-18-NF 54-1278 213-48 08-12-1955 30-10-1964 Gesloopt medio 1964
Q-280   F-86K-18-NF 54-1280 213-50   30-10-1964 Gesloopt medio 1964
Q-283   F-86K-18-NF 54-1283 213-53/10 18-09-1956 30-10-1974 Bewaard op Twenthe, naar MLM; gaat naar NMM, nu depot NMM.
Q-286   F-86K-18-NF 54-1286 213-56   28-8-1961 ? Afgeschreven
Q-288   F-86K-18-NF 54-1288 213-58   21-06-1962 naar Italië
Q-291   F-86K-18-NF 54-1291 213-61   26-09-1963 Gesloopt medio 1963
Q-292   F-86K-18-NF 54-1292 213-62   21-06-1962 naar Italië
Q-293   F-86K-18-NF 54-1293 213-63   09-01-1964 Afgeschreven
Q-296   F-86K-18-NF 54-1296 213-66   30-10-1964 Gesloopt
Q-297   F-86K-18-NF 54-1297 213-67   21-06-1962 naar Italië
Q-299   F-86K-18-NF 54-1299 213-69   30-10-1964 Gesloopt medio 1964
Q-301   F-86K-19-NF 54-1301 213-71   30-10-1964 Gesloopt medio 1964
Q-305   F-86K-1 53-8305 207-33/33   - ex AMI MM6217; zie opmerking
Q-305   F-86K-19-NF 54-1305 213-75   30-10-1964 Gesloopt medio 1964 (zie opmerking)
Q-307   F-86K-19-NF 54-1307 213-77   26-09-1963 Gesloopt medio 1963
Q-308   F-86K-19-NF 54-1308 213-78   07-05-1963 ? Afgeschreven
Q-310   F-86K-19-NF 54-1310 213-80   30-10-1964 Gesloopt medio 1964
Q-311 Y7-5 F-86K-19-NF 54-1311 213-81   12-08-1958 ? Afgeschreven
Q-315   F-86K-19-NF 54-1315 213-85   21-06-1962

naar Italië

Q-317   F-86K-19-NF 54-1317 213-87   30-10-1964 Gesloopt medio 1965
Q-321   F-86K-19-NF 54-1321 213-91   10-01-1962 ? Afgeschreven na motorexplosie mid air bij Meppel/ Den Ham (O); air intake cover vergeten af te nemen en deze werd motor ingezogen bij ontsteken naverbrander
Q-322   F-86K-19-NF 54-1322 213-92   02-01-1964 ? Afgeschreven
Q-323   F-86K-19-NF 54-1323 213-93     Gesloopt medio 1964
Q-325   F-86K-19-NF 54-1325 213-95   25-07-1963 Afgeschreven
Q-327   F-86K-19-NF 54-1327 213-97     Gesloopt medio 1963
Q-329   F-86K-19-NF 54-1329 213-99     Gesloopt medio 1963
Q-330   F-86K-19-NF 54-1330 213-100     Gesloopt medio 1964
Q-333   F-86K-19-NF 54-1333 213-103     Gesloopt medio 1963
Q-336   F-86K-19-NF 54-1336 213-106     Gesloopt medio 1964
Q-337   F-86K-19-NF 54-1337 213-107     Gesloopt medio 1964
Q-339   F-86K-19-NF 54-1339 213-109     Gesloopt medio 1963
Q-340 6A-6 ? F-86K-19-NF 54-1340 213-110   01-07-1963 Afgeschreven Twente en daarna gesloopt
Q-343   F-86K-19-NF 54-1343 213-113     Gesloopt medio 1963
Q-344   F-86K-19-NF 54-1344 213-114     Gesloopt medio 1964
Q-345   F-86K-19-NF 54-1345 213-115     Gesloopt medio 1963
Q-346   F-86K-19-NF 54-1346 213-116     Gesloopt medio 1963
Q-349   F-86K-19-NF 54-1349 213-119   24-02-1961 Botsing mid air met Hunter N-175; neergestort/afgeschreven na crash bij Leeuwarden
Q-350   F-86K-19-NF 54-1350 213-120     Gesloopt medio 1964
Q-875   F-86K-1; Fiat; Model NA232 55-4875 221-65/115 1957 1964 Gesloopt medio 1964
Q-877   F-86K-1; Fiat; Model NA232 55-4877 221-67/117     Gesloopt medio 1964
Q-885   F-86K-1; Fiat; Model NA232 55-4885 232-5/125   28-01-1960 Afgeschreven ongeval Boekelo
Q-887   F-86K-1; Fiat; Model NA232 55-4887 232-7/127     Gesloopt medio 1964
Q-900   F-86K-1; Fiat; Model NA232 55-4900 232-7/140     Gesloopt medio 1964
Q-902   F-86K-1; Fiat; Model NA232 55-4902 232-7/140 1957 sept 1963 Gesloopt medio 1964

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.

 

Opmerking: in 1973 kwam uit Italië een Kaasjager MM6271 en deze werd als "Q-305" beschilderd en in het MLM als museumkist opgenomen; nu in depot NMM (en dus niet te zien.... ).

 

 Inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)