Cat 3. KLu
Bij de KLu van 1956-1964;
63 stuks, allerlei kenmerken/nummers van Q237 ... Q902
Vlogen bij 700, 701,702 AWX sqn. oa. vanaf Soesterberg en Twenthe.
Zo kreeg ook de KLu de beschikking over de F-86K, welke in de luchtmacht de "Kaasjager" werd genoemd. (De Kaasjager had een langere romp, in een lagere en hogere middensectie, dan de Amerikaanse F-86D Sabredog, zie info pagina).
De eerste Kaasjagers kwamen december 1955 bij de KLu binnen (57 stuks direct vanuit North American USA en 6 later van Fiat). De meesten toestellen werden per schip afgeleverd en een zestal werden bij Fiat in licensie gebouwd. De KLu Sabres hadden kanonnen die waren overgenomen uit Meteors en deze waren weinig effectief en in eerste instantie had de Kaasjager zoals het bekend werd in de KLu de oorspronkelijke "F-86 D-vleugel". De eerste kisten gingen ze naar no.700 "all weather" AWX squadron op Soesterberg maar vanaf maart 1959 werd het verplaatst naar Twenthe, een grote basis voor de Kaasjagers bij 701 en 702 squadrons.
In de vijftiger jaren waren de Kaasjagers vaak alert i.v.m. de opkomende koude oorlog en de Hongaarse crisis in 1956. Er werd ook geoefend met het Korps Luchtwacht Diensten (KLD); deze was opgezet als aanvulling op het nog beperkte radar bereik in Nederland. Midden jaren vijftig werd ook geoefend langs de Groningse/ Duitse grens met de Duitse Luftwaffe die Sabres had ontvangen met de Orenda motor.
De bestaande KLu Kaasjagers werden vanaf 1960 gemodificeerd bij de Aviolanda fabriek en kregen een vergrootte vleugel met grotere koorde voor de voorligger (met de slats) en ook een langere wing tip; dit was bekend als de "F-40 vleugel". (deze vleugel werd later ook toegepast in andere typen Sabres en ook voor de F-86L). V
Zo rond 1961 kregen de KLu Kaasjagers systemen voor het afvuren van de Sidewinder GRA-8 / AIM-9B hittezoekende raket. Deze raket zat aan 2 pylons onder de vleugel en de Kaasjager werd zo een wat effectiever vliegtuig. Deze toestellen werden dan ook ingezet om 24 uur per dag onbekende vliegtuigen te onderscheppen.
Al gauw kwam met de komst van de F-104 Starfighter een eind aan de Kaasjager operaties bij de KLu. Juli 1964 stopte no. 700 squadron als laatste met de operaties. Acht Sabres gingen naar Italië.
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Hier is ook de latere modificatie met Sidewinder pylon te zien. Foto: dhr. Pieters via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Duidelijk zijn te zien de verschillende tinten metaal. Foto: dhr. Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||||
Registratie | Squadron-code | Type | US-Fiscal Year-nr. | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
Q-237 | F-86K-14-NF | 54-1237 | 213-7 | nov 1956 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 | |
Q-238 | F-86K-14-NF | 54-1238 | 213-8 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 | ||
Q-239 | F-86K-15-NF | 54-1239 | 213-9 | 16-03-1961 | Afgeschreven | ||
Q-244 | F-86K-15-NF | 54-1244 | 213-14 | 26-09-1963 | Gesloopt medio 1964 ; cockpit later in MLM | ||
Q-246 | F-86K-15-NF | 54-1246 | 213-16 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 | ||
Q-249 | F-86K-15-NF | 54-1249 | 213-19 | jan 1956 | 21-06-1962 | naar Italië | |
Q-250 | F-86K-15-NF | 54-1250 | 213-20 | 10-07-1962 | Afgeschreven | ||
Q-252 | F-86K-17-NF | 54-1252 | 213-22 | 14-10-1961 | Afgeschreven | ||
Q-253 | F-86K-17-NF | 54-1253 | 213-23 | 26-09-1964 | Gesloopt medio 1964 | ||
Q-255 | F-86K-17-NF | 54-1255 | 213-25 | 07-05-1963 | Afgeschreven | ||
Q-256 | F-86K-17-NF | 54-1256 | 213-26 | 21-06-1962 | naar Italië | ||
Q-257 | F-86K-17-NF | 54-1257 | 213-27 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 | ||
Q-259 | F-86K-17-NF | 54-1259 | 213-29 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 | ||
Q-261 | F-86K-17-NF | 54-1261 | 213-31 | 21-06-1964 | Gesloopt medio 1964 | ||
Q-263 | 6A- | F-86K-17-NF | 54-1263 | 213-33 | 11-09-1956 ? | Afgeschreven Ijselmeer | |
Q-264 | 6A- | F-86K-17-NF | 54-1264 | 213-34 | juni 1956 | noodlanding 29 juni 1956 nabij Kamp Zeist te Soesterberg; Afgeschreven 11-09-1956. | |
Q-269 | 6A-7 | F-86K-17-NF | 54-1269 | 213-39 | 29-01-1958 ? | Afgeschreven Soesterberg | |
Q-273 | 6A-8 | F-86K-17-NF | 54-1273 | 213-43 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 | |
Q-275 | F-86K-17-NF | 54-1275 | 213-45 | 21-06-1962 | naar Italië | ||
Q-277 | F-86K-18-NF | 54-1277 | 213-47 | 26-09-1963 | Gesloopt medio 1963 | ||
Q-278 | F-86K-18-NF | 54-1278 | 213-48 | 08-12-1955 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 | |
Q-280 | F-86K-18-NF | 54-1280 | 213-50 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 | ||
Q-283 | F-86K-18-NF | 54-1283 | 213-53/10 | 18-09-1956 | 30-10-1974 | Bewaard op Twenthe, naar MLM; gaat naar NMM, nu depot NMM. | |
Q-286 | F-86K-18-NF | 54-1286 | 213-56 | 28-8-1961 ? | Afgeschreven | ||
Q-288 | F-86K-18-NF | 54-1288 | 213-58 | 21-06-1962 | naar Italië | ||
Q-291 | F-86K-18-NF | 54-1291 | 213-61 | 26-09-1963 | Gesloopt medio 1963 | ||
Q-292 | F-86K-18-NF | 54-1292 | 213-62 | 21-06-1962 | naar Italië | ||
Q-293 | F-86K-18-NF | 54-1293 | 213-63 | 09-01-1964 | Afgeschreven | ||
Q-296 | F-86K-18-NF | 54-1296 | 213-66 | 30-10-1964 | Gesloopt | ||
Q-297 | F-86K-18-NF | 54-1297 | 213-67 | 21-06-1962 | naar Italië | ||
Q-299 | F-86K-18-NF | 54-1299 | 213-69 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 | ||
Q-301 | F-86K-19-NF | 54-1301 | 213-71 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 | ||
Q-305 | F-86K-1 | 53-8305 | 207-33/33 | - | ex AMI MM6217; zie opmerking | ||
Q-305 | F-86K-19-NF | 54-1305 | 213-75 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 (zie opmerking) | ||
Q-307 | F-86K-19-NF | 54-1307 | 213-77 | 26-09-1963 | Gesloopt medio 1963 | ||
Q-308 | F-86K-19-NF | 54-1308 | 213-78 | 07-05-1963 ? | Afgeschreven | ||
Q-310 | F-86K-19-NF | 54-1310 | 213-80 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1964 | ||
Q-311 | Y7-5 | F-86K-19-NF | 54-1311 | 213-81 | 12-08-1958 ? | Afgeschreven | |
Q-315 | F-86K-19-NF | 54-1315 | 213-85 | 21-06-1962 | naar Italië | ||
Q-317 | F-86K-19-NF | 54-1317 | 213-87 | 30-10-1964 | Gesloopt medio 1965 | ||
Q-321 | F-86K-19-NF | 54-1321 | 213-91 | 10-01-1962 ? | Afgeschreven na motorexplosie mid air bij Meppel/ Den Ham (O); air intake cover vergeten af te nemen en deze werd motor ingezogen bij ontsteken naverbrander | ||
Q-322 | F-86K-19-NF | 54-1322 | 213-92 | 02-01-1964 ? | Afgeschreven | ||
Q-323 | F-86K-19-NF | 54-1323 | 213-93 | Gesloopt medio 1964 | |||
Q-325 | F-86K-19-NF | 54-1325 | 213-95 | 25-07-1963 | Afgeschreven | ||
Q-327 | F-86K-19-NF | 54-1327 | 213-97 | Gesloopt medio 1963 | |||
Q-329 | F-86K-19-NF | 54-1329 | 213-99 | Gesloopt medio 1963 | |||
Q-330 | F-86K-19-NF | 54-1330 | 213-100 | Gesloopt medio 1964 | |||
Q-333 | F-86K-19-NF | 54-1333 | 213-103 | Gesloopt medio 1963 | |||
Q-336 | F-86K-19-NF | 54-1336 | 213-106 | Gesloopt medio 1964 | |||
Q-337 | F-86K-19-NF | 54-1337 | 213-107 | Gesloopt medio 1964 | |||
Q-339 | F-86K-19-NF | 54-1339 | 213-109 | Gesloopt medio 1963 | |||
Q-340 | 6A-6 ? | F-86K-19-NF | 54-1340 | 213-110 | 01-07-1963 | Afgeschreven Twente en daarna gesloopt | |
Q-343 | F-86K-19-NF | 54-1343 | 213-113 | Gesloopt medio 1963 | |||
Q-344 | F-86K-19-NF | 54-1344 | 213-114 | Gesloopt medio 1964 | |||
Q-345 | F-86K-19-NF | 54-1345 | 213-115 | Gesloopt medio 1963 | |||
Q-346 | F-86K-19-NF | 54-1346 | 213-116 | Gesloopt medio 1963 | |||
Q-349 | F-86K-19-NF | 54-1349 | 213-119 | 24-02-1961 | Botsing mid air met Hunter N-175; neergestort/afgeschreven na crash bij Leeuwarden | ||
Q-350 | F-86K-19-NF | 54-1350 | 213-120 | Gesloopt medio 1964 | |||
Q-875 | F-86K-1; Fiat; Model NA232 | 55-4875 | 221-65/115 | 1957 | 1964 | Gesloopt medio 1964 | |
Q-877 | F-86K-1; Fiat; Model NA232 | 55-4877 | 221-67/117 | Gesloopt medio 1964 | |||
Q-885 | F-86K-1; Fiat; Model NA232 | 55-4885 | 232-5/125 | 28-01-1960 | Afgeschreven ongeval Boekelo | ||
Q-887 | F-86K-1; Fiat; Model NA232 | 55-4887 | 232-7/127 | Gesloopt medio 1964 | |||
Q-900 | F-86K-1; Fiat; Model NA232 | 55-4900 | 232-7/140 | Gesloopt medio 1964 | |||
Q-902 | F-86K-1; Fiat; Model NA232 | 55-4902 | 232-7/140 | 1957 | sept 1963 | Gesloopt medio 1964 |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.
Opmerking: in 1973 kwam uit Italië een Kaasjager MM6271 en deze werd als "Q-305" beschilderd en in het MLM als museumkist opgenomen; nu in depot NMM (en dus niet te zien.... ).
Inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)