.
Fabriek | North American |
Vliegtuig | Sabre / Kaasjager |
Type-aanduiding | F-86K |
Cat 3 -- totaal 63 stuks |
|
Informatie:
De North American Sabre was in feite de eerste Amerikaanse straaljager. Begonnen met het XP-87 prototype uit 1947 vloog de YF-86 in juni 1954; de eerste F-86's werden geleverd vanaf begin 1949 en er werden diverse varianten ontwikkeld met ook verschillende rompen en vleugels. De Sabre werd bekend doordat deze door de Amerikanen werd ingezet tegen de Russische en Noord Koreaanse Mig-15 in de Korea oorlog. Deze F-86 versies , zoals de F-86A, waren nog relatief eenvoudig en hadden een vuurleidingssysteem dat vaker niet dan wel werkte.
Er was belangstelling voor een "all weather fighter" en de Sabre werd verder ontwikkeld met het idee om via electronica en radar een eenzits jager te hebben dat in staat was bij allerlei weerscondities te opereren. Verder werd deze variant voorzien van ongeleide Mighty Mouse raketten in een uitschuifbare houder achter het neuswiel i.p.v kanonnen. Het toestel kreeg bovendien een radarneus voor de AN/APG-36 radar met daaronder de motor inlaat. De eerste versie was de F-86D, een geheel ander toestel dan de eerste Sabres. Het toestel had ook een straalmotor met afterburner gekregen en werd bekend als de "Sabre Dog".
De F-86D Sabredog werd verder ontwikkeld en de F-86K versie was een all-weather interceptor ontwikkeld voor gebruik door NAVO-luchtmachten in Europa. Deze had weer vier 20 mm M24A-1 kanonnen, betere electronica maar ook een eenvoudiger radar met MG-4 systeem en niet de zeer complexe Hughes E-4 Fire Control System van de Sabredog omdat deze veel te complex en geclassificeerd voor gebruik buiten de USAF. Het MG-4 Fire Control System gebruikte wel dezelfde radar en de A-4 gunsight. Dit maakte voor de F-86K verlenging van de D-romp nodig van 8 inch om het zwaartepunt goed te houden, en deze verlenging zat in het midden van de romp (en niet in de neussectie!); Ook het kielvlak was wat groter dan van de F-86D. De eerste F-86K werd afgeleverd mei 1955 en werd uitsluitend gebouwd voor de Europese NAVO partners. De meeste Sabres werden door de Amerikanen betaald in het kader van het MDAP (militaire hulp programma). North American bouwde logischerwijs de F-86K maar een overgroot deel van de NAVO productie (221 toestellen) werd gedaan door Fiat in Italie.
Gegevens F-86K:
Lengte: 12,50 m (K, 8 inch langer dan 12,27 m D)
Spanwijdte: 11,91 m (latere F-40 vleugel) (opmerking: eerst 11,31 m D-wing)
Hoogte: 4,57 m
General Electric J47-GE -33 of -17B straalmotor, 2.450 kg stuwdruk
Leeggewicht circa 5660 kg
Maximum gewicht circa 8170 kg
Maximale snelheid: 1150 km/u op hoogte
Vliegbereik: 1400 km met twee 454 liter droptanks
Plafond: 15000 m
Bewapening: 4 x 20 mm Ford Pontiac kanonnen in de neus, en later 2 Sidewinder AIM-9B raketten; max 1000 kg bomme
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic | 1973-1 | IPMS Nederland | ||
Modelbouw in Plastic | 1978-2 | IPMS Nederland | ||
Modelbouw in Plastic | H.G. Berfelo en M. Schonfeld | 2002-3 | IPMS Nederland |
Websites:
|
IPMS NL F-86K walkaround |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze