INFO North American Texan / Noorduyn Harvard
- 2236
.
Fabriek | North American (Noorduyn) |
Vliegtuig | Texan / Harvard |
Type-aanduiding | AT-6 (N.A) / AT-16 (Noorduyn) |
Cat 3, 4, 5, 7 -- totaal 232 + 24 stuks |
|
Informatie:
Amerikaanse trainer in vele varianten van North American USA. Werd ontworpen in 1939. Een voorloper was de NA-16. Noorduyn in Canada deed ook licentie bouw "als AT-16" en daar kwamen ook de voor Nederland bestemde kisten vandaan. Type werd ook gebruikt als "verkenner , voor verbindingen en zelfs als strafer". Meer dan 10000 ! gebouwd.
Gegevens Noorduyn AT-16 Harvard mk.IIb:
Pratt and Whitney Wasp R-1340 motor , 550 pk
Lengte: 8,84 m
Spanwijdte: 13,80 m
Hoogte: 3,20 m
Leeggewicht: 1865 kg
Maximum gewicht: 2530 kg
Maximale snelheid: 340 km/u
Vliegbereik: circa 1300 km
2 bemanningsleden ( instructeur en leerling)
Type informatie (door Wilko Jonker)
Ontwikkeling.
In 1935 bracht de General Aviation-fabriek, de voorloper van North American, een tweetal ontwerpen uit van "Dutch" Kindelberger en "Lee" Atwood. Eén ervan was de GA-16, een tweezits laagdekker, met vast onderstel, een toen nog gebruikelijke romp van linnen en een Wright Whirlwind R-975 stermotor van 400 Dit toestel, later NA-16 was de oervader van de bekende AT-6 Harvard/Texan. (Zie verder ook het verhaal over de North American NA-16). In juni 1937 werd opdracht gegeven voor de productie van 58 BC-1’s (NA-36), een wapentrainer. Deze had vele aanpassingen ondergaan ten opzichte van de NA-16, wel bleef de rompconstructie vrijwel ongewijzigd. Zo was een intrekbaar landingsgestel aanwezig, waardoor een ‘leading edge fairing” nodig was en de center-sectie van de vleugel met 30 cm toenam. De romp bleef ongewijzigd en de uiteindelijke motor was een Pratt & Whitney R-1340-47 Wasp van 550 pk. Na het invliegen van het eerste toestel, volgde een aanpassing van het verticale staartgedeelte om de richtingstabiliteit te verbeteren. Het ronde roer werd vervangen door een meer rechte uitvoering.
Harvard I
De RAF bestelde in 1938 200 toestellen BC-1’s onder de aanduiding NA-49 (NA-16-1E). Dit toestel werd door de RAF aangeduid als Harvard I, de eerste werd in oktober 1939 overgedragen.
In 1938 gaf de U.S Navy opdracht voor een ST (“scout trainer”). Men had de BC-1 hiervoor al getest en geëvalueerd. In het najaar van 1938 werd een initiële opdracht gegeven voor 16 toestellen onder de aanduiding SNJ-1. Dit toestel was net als de BT-14 voorzien van een geheel metalen romp. Verder waren allerlei aanpassingen aan de vleugels en her roer doorgevoerd. De motor was een Pratt & Whitney R-1340-6 Wasp van 550 pk, die, in plaats van een tweebladige houten propeller, een tweebladige verstelbare metalen propeller aandreef.
De USAAC zag nu de voordelen van dit toestel ten opzichte van de eigen trainers en bestelde drie toestellen onder de aanduiding BC-2 (NA-54), volgens een nieuwe specificatie. Dit type had de geheel metalen romp, intrekbaar landingsgestel en een recht richtingsroer. De krachtbron was nu een Pratt & Whitney R12340-45 van 600 pk, die voorzien was van een driebladige, verstelbare propeller. De nieuwe motor vereiste aanpassing van de koeling en luchtinlaten. Uit de evaluatie bleek dat de driebladige propeller geen voordelen bood ten opzichte van de tweebladige propeller, zodat de toestellen alsnog met de tweebladige prop werden uitgerust. Uiteindelijk werd een vervolgopdracht gegeven voor 83 toestellen als BC-1A (NA-55-1).
Frankrijk bestelde 230 toestellen onder de aanduiding NA-57. Deze waren voorzien van specifieke (metrische) instrumenten, en een Wright R-975-E3 van 420 pk. [ in feite waren ze gelijk aan de NA-23 ]. Alle toestellen werden afgeleverd, waarvan een vijftigtal in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers werden buitgemaakt en een aantal gebruikt!
In 1939 werden door de USAAC 94 BC-1A (NA-59) besteld. Door een wijziging in de aanduidingen door de USAAC, werden deze als AT-6 aangeduid. Ze hadden meer rechte vleugeltips, de vleugel-luchtinlaat zat op een iets andere positie en ook de achterste rompschaal was nu van lichtmetaal. Verder werd het richtingsroer meer driehoekig. De toestellen hadden ook een grote DF-antenne onder de romp, de mogelijkheid voor het voeren van een vast .30 mitrailleur in de neus en een beweegbare mitrailleur in de achterste cockpit. De toestellen werden vooral gebruikt voor de training van luchtschutters.
De RAF bestelde in voorjaar 1939 nog eens 30 stuks NA-16-1E (NA-61); deze waren vrijwel identiek aan de eerder bestelde toestellen.
Harvard II.
De Harvard Mk II was in principe gelijk aan de BC-1A. Deze was voorzien van Britse uitrusting, onder andere radio en instrumenten. Een ander opvallend kenmerk was het ontbreken van de vrij grote antenne die op de romp voor de canopy zat en ten behoeve van cockpitverwarming een verlengde uitlaatpijp met daarin een voorziening voor de verwarming. De motor was een Pratt & Whitney R-1340-53H1. De RAF bestelde er eind 1939 600 stuks van, die door North American als NA-66 werden aangeduid. Ten behoeve van de Canadese luchtmacht volgde kort daarna nog een opdracht voor nog eens 10 toestellen, terwijl de Fransen 450 toestellen bestelden, die aangeduid werden als NA-76. Deze waren uitgerust met Franse instrumenten en weer wel voorzienv an de antenne. In juli 1940 volgde nog een RAF-opdracht voor 125 stuks.
Harvard IIA.
De Harvard IIA was in feite identiek aan de AT-6C, maar dan uitgerust met Britse uitrusting. Meer dan 700 van deze toestellen gingen naar de RAF, aanduiding NA-88, onder Lend-Lease-voorwaarden. Deze toestellen hadden weer geen verlengde uitlaatpijp.
Harvard IIB
De Harvard IIB was gelijk aan de BC-1A/AT-6A en werd onder licentie en volgens RAF-specificaties gebouwd door Noorduijn te Canada. De AT-16 twas voorzien van een Pratt & Whitney R-1340-AN-1 Wasp. Het typische ketterned propeller geluid wordt verzoorzaakt door de schokgolven aan de proptips. In de cockpit zaten verschillen: zo was ook hier de bekende Amerikaanse “pistoolgreep” van de stuurkolom vervangen door de cirkelvormige greep van de RAF. De bedienings-handles in de cockpit waren ook aangepast. De achterste stoel zat vast (bij de AT-6 draaibaar vanwege een mogelijk mitrailleur bediening). Omdat bij de AT-16 de achterste cockpit geen mitrailleur had, was dit deel van de canopy aangepast (deze was van dezelfde vorm als op de BT-14 Yale was gemonteerd en dus dat de bekende canopy met acht spanten zoals op KLu Harvards aanwezig was). De AT-16 had aan stuurboordzijde ook ietwat andere motorbeplating want er zat geen mitrailleur voorziening. Verder was het mogelijk om een vaste mitrailleur in de stuurboord vleugel te monteren, tevens konden lichte bommen worden meegevoerd. De verwarmingsbuis naar de cockpit liep buiten-om. Het staartwiel van de AT-16 was diameter 26 cm en bij de Amerikaanse AT-6 groter namelijk 31 cm.
De eerste opdracht was voor 210 toestellen voor de Canadese Luchtmacht, gevolgd door een opdracht van regering van de VS voor 1500 toestellen voor de Canadese Luchtmacht onder Lend-Lease-voorwaarden. Deze toestellen werden om administratieve redenen aangeduid als AT-16. Later volgde nog een soortgelijke opdracht voor 900 toestellen voor de RAF. (Veel van deze kisten gingen na de Tweede Wereldoorlog dus bij Lend-Lease naar Europese landen o.a. Nederland; zie aparte artikelen).
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic | . | 1972-1 | . | IPMS Nederland |
Modelbouw in Plastic | Werkgroep | 1975-3 | jaargang 4, no 3 | IPMS Nederland |
Modelbouw in Plastic | B. Wenstedt | 1992-4 | . | IPMS Nederland, over de Harvard canopies |
Modelbouw in Plastic | M .de Vreeze | 2007-4 | . | IPMS Nederland, over o.a. de Revell 1/72 kit |
Modelbouw in Plastic | R. van Oosterzee | 2007-5 | . | IPMS Nederland, over de Occidental 1/48 kit met wat historie |
Harvard trainers naoorlogse militaire luchtvaart | Nico Geldhof | 1997-4 | Luchtvaartkennis | Afd. Luchtvaartkennis |
KLu vliegtuigen | Wim Schoenmaker en Thijs Postma | 1987 | . | De Alk |
T-6 Texan | Larry Davis | no.94 | . | Squadron signal, 1989 |
Websites:
|
IPMS NL Harvard Walkaround |
Harvard KLU demoteam |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze en W. Jonker
3. LSK/KLu Harvard / Texan
- 3011
Cat 3. LSK / KLu
LSK / KLU kenmerken B1 t/m B200 , (B-144 t/m 150 nooit echt gevlogen want werden voor onderdelen gebruikt); gebruikt voor opleiding en ze deden dienst van 1946-1968. Alle in Nederlandse dienst geweest zijnde Harvards zijn bij Noorduijn te Canada gebouwd.
(bijdrage van Wilko Jonker)
Na de Tweede Wereldoorlog werden uit surplusvoorraden van de RAF maar liefst 150 Harvard IIB’s betrokken welke gebouwd waren door Noorduijn. De kisten arriveerden via zgn. Maintenance Units in Engeland vanaf augustus 1947. Registraties B-1 tot en met B-150 en aangekocht voor zo'n USD 5000 per kist. Een stuk of wat, registraties B-144 tot en met B-150 nooit gebruikt ( ten behoeve van onderdelen).
De kisten werden verdeeld over de KLu en MLD. Een zestal LSK Harvards gingen in 1947 naar Nederlands-Indië voor gebruik bij het ML-KNIL. (maar 3 sloegen overboord van het ms Tjikampek transportschip tijdens een storm).
In 1947 werd gestart met de Voortgezette Vlieg Opleiding op Gilze-Rijen. Eind 1947 werden nog eens twintig Harvards van de SAAF (Zuid-Afrikaanse Luchtmacht) aangeschaft, deze werden ook gebruikt voor onderdelen. In 1949 volgden nog eens 50 stuks Noorduyn AT-16 Harvard IIb kisten, die registraties B-151 t/m B-200 kregen, afkomstig van het Canadese RCAF. Deze toestellen werden in dienst genomen, na een uitgebreide revisie bij Fokker.
Additionele 50 stuks kwamen vanaf 1949 uit Canada via Fokker/ Aviolanda, waarbij een soort "vernieuwbouw" van surplus toestellen uit de oorlog werd uitgevoerd, dus geen echte licentiebouw. (Aviolanda verkocht ook aantal kisten aan Zwitserland en klein aantal naar de RijksLuchtvaartSchool en Israël).
De toestellen deden dienst bij de "Voortgezette Vliegopleiding" op Gilze-Rijen. Enkele toestellen deden ook dienst bij de Jachtvliegschool op Twente. In de loop van de 1955 werd de Harvard gemodificeerd en veel kisten kregen een radio compas achter de cockpit dat onder een glazen koepeltje achterop de romp zit.
In de loop van 1962 werden de toestellen buiten dienst gesteld. De vliegopleiding werd vanaf die tijd gedaan in samenwerking met de Belgische Luchtmacht. Wel werden nog enkele toestellen gebruikt op een aantal vliegbases bij de Basisvluchten als verbindingsvliegtuigen.
Bij de Marine Luchtvaart Dienst waren ook Harvards in gebruik. Zes toestellen waren in dienst bij het zogenaamde "vliegkampschepen detachement" op Valkenburg. Later werden nog toestellen overgenomen van de Koninklijke Luchtmacht. In maart 1971 werd de laatste kist buiten dienst gesteld.
KLu Harvard met camouflage schema, ook met de iets langere kap die wat schuiner afliep. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto: dhr. van Drunick via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. van Drunick via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Gezien op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Van de SKLHV. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens North American / Noorduyn AT-16 Harvard: | ||||||
Registratie | Engelse Registratie | US. Fiscal Year-nr. | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
B-1 | FT240 | 43-12981 | 14A-1280 | sept 1946 | jan 1962 | Instructie-doeleinden uit dienst 1962 |
B-2 | FT238 | 43-12979 | 14A-1278 | Buiten dienst 1961 na ongeval | ||
B-3 | FT293 | 43-13034 | 14A-1333 | Buiten dienst 1964 | ||
B-4 | FT317 | 43-13058 | 14A-1357 | juni 1951 | Instructie-doeleinden 1951 | |
B-5 | FT151 | 43-12892 | 14A-1191 | Buiten dienst 1959 | ||
B-6 | FS754 | 43-12595 | 14A-894 | Onderdelen naar B-3 medio 1948 | ||
B-7 | FS737 | 43-12578 | 14A-877 | Instructie-doeleinden 1959 | ||
B-8 | FS896 | 43-12737 | 14A-1036 | Gesloopt 1964 | ||
B-9 | FE888 | 42-12375 | 14-622 | Gesloopt 1966 | ||
B-10 | FT178 | 43-12919 | 14A-1218 | Instructie-doeleinden 1949 | ||
B-11 | FT280 | 43-13021 | 14A-1320 | 12-08-1958 | Afgeschreven | |
B-12 | FT459 | 43-13200 | 14A-1499 | Buiten dienst 1963 | ||
B-14 | FS831 | 43-12672 | 14A-971 | Buiten dienst 1962 | ||
B-15 | FT325 | 43-13066 | 14A-1365 | naar PH-NIF, B-15. Buiten dienst 1964 | ||
B-16 | FT328 | 43-13069 | 14A-1368 | naar PH-NIZ, B-16. Buiten dienst 1964 | ||
B-17 | FS740 | 43-12581 | 14A-880 | Instructie-doeleinden 1959 | ||
B-18 | FT362 | 43-13103 | 14A-1402 | Instructie-doeleinden 1948 | ||
B-19 | FT323 | 43-13064 | 14A-1363 | naar PH-SKK,later naar Engeland als G-AZSC | ||
B-20 | FT142 | 43-12883 | 14A-1182 | naar Belgie | ||
B-21 | FT456 | 43-13197 | 14 A- 1496 | Buiten dienst 1962 | ||
B-22 | FT256 | 43-12997 | 14A-1296 | 31-03-1950 | Buiten dienst 1950 | |
B-23 | FT452 | 43-13193 | 14A-1492 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-24 | FS716 | 43-12557 | 14A-857 | Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1959 | ||
B-25 | FS830 | 43-12671 | 14A-970 | 1946 | 16-11-1961 | Afgeschreven |
B-26 | FT234 | 43-12975 | 14A-1274 | 1947 | Buiten dienst 1962 | |
B-27 | FT231 | 43-12972 | 14A-1271 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-28 | FT161 | 43-12902 | 14A-1201 | 01-07-1958 | Afgeschreven | |
B-29 | FT408 | 43-13149 | 14A-1448 | 16-11-1961 | Afgeschreven | |
B-30 | FT400 | 43-13141 | 14A-1440 | "665" Instructie-doeleinden 1961 | ||
B-31 | FE758 | 42-955 | 14-492 | Instructie-doeleinden 1949 | ||
B-32 | FS851 | 43-12692 | 14A-991 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-33 | FS908 | 43-12749 | 14A-1048 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-34 | FT420 | 43-13161 | 14A-1460 | Instructie-doeleinden 1951 | ||
B-35 | FT340 | 43-13081 | 14A-1380 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-36 | FT134 | 43-12875 | 14A-1174 | Afgeschreven 1948 | ||
B-37 | FT410 | 43-13151 | 14A-1450 | naar Belgie | ||
B-38 | FT425 | 43-13166 | 14A-1465 | 20-12-1957 | Afgeschreven Zaltbommel | |
B-39 | FT437 | 43-13178 | 14A-1477 | 12-07-1949 | Buiten dienst 1949 Gilze | |
B-40 | FT177 | 43-12918 | 14A-1217 | Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960 | ||
B-41 | FS915 | 43-12756 | 14A-1055 | Sold in USA 1968 | ||
B-42 | FE750 | 42-947 | 14-484 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-43 | FE787 | 42-12274 | 14-521 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-44 | FT212 | 43-12943 | 14A-125 2 | Instructie-doeleinden 1962 | ||
B-45 | FT229 | 43-12970 | 14A-1269 | naar PH-SKM,G-AZKI | ||
B-46 | FT345 | 43-13086 | 14A-1385 | Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960 | ||
B-47 | FT430 | 43-13171 | 14A-1470 | naar Belgie | ||
B-48 | FS912 | 43-12753 | 14A-1052 | Instructie-doeleinden 1959 | ||
B-49 | FT222 | 43-1296 3 | 14A-1252 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-50 | FT308 | 43-13039 | 14A-1338 | Buiten dienst 1966 | ||
B-51 | FT448 | 43-13189 | 14A-1488 | Buiten dienst 1956 | ||
B-52 | FS824 | 43-12665 | 14A-964 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-53 | FE332 | 42-529 | 14-066 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-54 | FT384 | 43-1312 5 | 14A-142 4 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-55 | FT385 | 43-13126 | 14A-1425 | Instructie-doeleinden 1951 | ||
B-56 | FT176 | 43-12917 | 14A-1216 | Naar MLD als 043, PH-KMA | ||
B-57 | FT220 | 43-12961 | 14A-1260 | Naar MLD als 044, Afgeschreven 3.3.1966 | ||
B-58 | FT286 | 43-13027 | 14A-1326 | naar Belgie | ||
B-59 | FT144 | 43-12888 | 14A-1187 | naar MLD, naar KLu. Buiten dienst 1966; als XS249 ; PH-KLU | ||
B-60 | FT357 | 43-13098 | 14A-1397 | 16-10-1950 | Naar MLD; Afgeschreven 1950 | |
B-61 | FT233 | 43-12974 | 14A-1273 | naar MLD as 12-3, PH-NGR.PH-NIE | ||
B-62 | FT326 | 43-13067 | 14A-1366 | 16-05-1951 | naar MLD, naar KLu, naar MLD. Buiten dienst 1951 | |
B-63 | FT316 | 43-13057 | 14A-1356 | naar MLD as 12-1, naar KLu. Instructie-doeleinden 1951 | ||
B-64 | FE907 | 42-12394 | 14-641 | naar MLD. naar PH-FAR (parts of B-5); later PH-LSK historische vlucht KLu | ||
B-65 | FT160 | 43-12901 | 14A-1200 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-66 | FT382 | 43-13123 | 14A-1422 | Verkocht naar USA medio 1968 | ||
B-67 | FT422 | 43-13163 | 14A-1462 | Instructie-doeleinden 1966 | ||
B-68 | FT217 | 43-12958 | 14A-1257 | Instructie-doeleinden 1949 | ||
B-69 | FT223 | 43-12904 | 14A-1263 | later naar sloperij Huis ter Heide maar toch bewaard Overloon; in restauratie Zaandam-Hemweg; in 2018 overgebracht naar het (nieuwe op te zetten) transportmuseum in Nieuw Vennep. |
||
B-70 | FT368 | 43-13109 | 14A-1408 | Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960 | ||
B-71 | FT404 . | 43-13145 | 14A-1444 | Instructie-doeleinden 1966. Bewaard als PH-MLM, historische vlucht KLu | ||
B-72 | FS778 | 43-12619 | 14A-918 | Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1966 | ||
B-73 | FT228 | 43-12969 | 14A-1268 | Bewaard en naar KLM te Schiphol; opgeslagen; in restauratie, ( voor Aviodrome) | ||
B-74 | FT248 | 43-12989 | 14A-1288 | 16-11-1961 | Afgeschreven 16. 11.61 | |
B-75 | FT447 | 43-13188 | 14A-1487 | Buiten dienst 1962 | ||
B-76 | FS882 | 43-12723 | 14A-1022 | Buiten dienst 1959 | ||
B-77 | FS839 | 43-12680 | 14A-979 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-78 | FT304 | 43-1304 5 | 14A-134 4 | Afgeschreven | ||
B-79 | FT145 | 43-12886 | 14A-1185 | 01-04-1949 | Afgeschreven | |
B-80 | FT349 | 43-13090 | 14A-1389 | 29-09-1960 | Afgeschreven | |
B-81 | FS726 | 43-12567 | 14A-866 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-82 | FT148 | 43-12889 | 14A-1191 | Instructie-doeleinden 1962 | ||
B-83 | FT406 | 43-13147 | 14A-1446 | Instructie-doeleinden 1962 | ||
B-84 | FT454 | 43-13195 | 14A-1494 | naar MLD 098, OO-DAF | ||
B-85 | FT458 | 43-13199 | 14A-1498 | Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960 | ||
B-86 | FT242 | 43-12983 | 14A-1282 | 10-04-1948 | Afgeschreven | |
B-87 | FT249 | 43-12990 | 14A-1289 | Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960 | ||
B-88 | FS910 | 43-12751 | 14A-1050 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-89 | FS885 | 43-12726 | 14A-1025 | naar Belgie | ||
B-90 | FT136 | 43-12877 | 14A-1176 | Preserved 1958 | ||
B-91 | FT225 | 43-12956 | 14A-1255 | Buiten dienst 1963 | ||
B-92 | FS774 | 43-12615 | 14A-914 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-93 | FS919 | 43-12760 | 14A-1059 | 06-06-1956 | Afgeschreven | |
B-94 | FT159 | 43-12900 | 14A-1199 | Instructie-doeleinden 1962 | ||
B-95 | FS733 | 43-12574 | 14A-873 | Buiten dienst 1959 | ||
B-96 | FS724 | 43-12565 | 14A-864 | 16-10-1951 | Afgeschreven | |
B-97 | FT230 | 43-12971 | 14A-1270 | Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1956 | ||
B-98 | FT391 | 43-13132 | 14A-1431 | naar PH-HON, G-AZBN | ||
B-99 | FT247 | 43-12988 | 14A-1287 | naar Belgie | ||
B-100 | FT347 | 43-13088 | 14A-1 387 | 11-07-1951 | Instructie-doeleinden | |
B-101 | FT407 | 43-13148 | 14A-1447 | 25-02-1961 | naar MLD; vloog ook op Curacao. Afgeschreven | |
B-102 | FS765 | 43-12606 | 14A-905 | 07-05-1952 | Afgeschreven Birdaard | |
B-103 | FT419 | 43-13160 | 14A-1459 | Gebruikt voor instructie-doeleinden medio1962 ; Later naar MLM als UT-6 '099/K' | ||
B-104 | FS728 | 43-12569 | 14A-868 | naar Belgie , later PH-SKL,G-BAFM en HB-RCP | ||
B-105 | FT200 | 43 12951 | 14A-1250 | Verkocht 1966 | ||
B-106 | FS719 | 43-12560 | 14A-858 | Instructie-doeleinden 1951 | ||
B-107 | FS893 | 43-12734 | 14A-1033 | Instructie-doeleinden 1951 | ||
B-108 | FT320 | 43-13061 | 14A-1360 | Buiten dienst 1963 | ||
B-109 | FS749 | 43-12590 | 14A-889 | Instructie-doeleinden 1951 | ||
B-110 | FT167 | 43-12908 | 14A-1207 | Gebruikt voor brandweer-oefeningen meido1960 | ||
B-111 | FS775 | 43-12616 | 14A-915 | Buiten dienst 1964 | ||
B-112 | FS817 | 43-12658 | 14A-957 | Gebruikt voor brandweer-oefeningen medio1960 | ||
B-113 | FS723 | 43-12564 | 14A-863 | 16-11-1961 | Afgeschreven | |
B-114 | FT244 | 43-12925 | 14A-1 274 | 27-06-1957 | AfgeschrevenEindhoven | |
B-115 | FT211 | 43-12952 | 14A-1251 | Buiten dienst 1964 | ||
B-116 | FS727 | 43-12568 | 14A-867 | Buiten dienst 1964 | ||
B-117 | FS717 | 43-12558 | 14A-857 | Buiten dienst 1961 | ||
B-118 | FT427 | 43-13168 | 14A-1467 | Naar PH-TOO; later PH-IIB | ||
B-119 | FS731 | 43-12572 | 14A-871 | Buiten dienst 1962 | ||
B-120 | FS820 | 43-12661 | 14A-960 | 25-10-1957 | Afgeschreven Gilze | |
B-121 | FS909 | 43-12750 | 14A-1049 | 01-04-1963 | Afgeschreven Twente | |
B-122 | FT314 | 43-13045 | 14A-1344 | Buiten dienst 1963 | ||
B-123 | FT279 | 43-13020 | 14A-1319 | Buiten dienst 1962 | ||
B-124 | FT219 | 43-12960 | 14A-1259 | 01-03-1964 | Afgeschreven | |
B-125 | FS833 | 43-12674 | 14A-973 | Buiten dienst 1966 | ||
B-126 | FT146 | 43-12887 | 14A-1186 | 27-07-1956 | Afgeschreven | |
B-127 | FT171 | 43-12912 | 14A-1211 | Instructie-doeleinden 1951 | ||
B-128 | FT730 | 43-12571 | 14A-870 | naar Belgie | ||
B-129 | FT312 | 43-1305 3 | 14A-135 2 | 16-10-1951 | Afgeschreven Oosterhout | |
B-13 | FS751 | 43-12592 | 14A-891 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-130 | FH108 | 42-12495 | 14-742 | Buiten dienst 1959 | ||
B-131 | FT381 | 43-13112 | 14A-1411 | naar Belgie | ||
B-132 | FT216 | 43-12957 | 14A-1256 | Buiten dienst 1964 | ||
B-133 | FT311 | 43-1305 2 | 14A-135 1 | Buiten dienst 1963 | ||
B-134 | FS777 | 43-12681 | 14A-917 | jul 1960 | naar MLD | |
B-135 | FS880 | 43-12721 | 14A-1020 | 1968 | uit dienst 1968; werd later PH-BKT | |
B-136 | FS913 | 43-12754 | 14A-1053 | naar MLD. Preserved | ||
B-137 | FS771 | 43-12612 | 14A-911 | Afgeschreven 16. 11.61 | ||
B-138 | FS897 | 43-12720 | 14A-1019 | Buiten dienst 1960 | ||
B-139 | FT390 | 43-13131 | 14A-1430 | naar Belgie | ||
B-140 | FS743 | 43-12854 | 14A-1153 | Afgeschreven 9.61 | ||
B-141 | FT306 | 43-13037 | 14A-1336 | Buiten dienst 1962 | ||
B-142 | FT455 | 43-13196 | 14A-1495 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-143 | FT417 | 43-13160 | 14A-1459 | nov 1948 | feb 1960 | Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960 |
B-144* | FT261 | 43-13002 | 14A-1301 | nov 1947 | nov 1947 | niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek (waarschijnlijk een van drietal dat overboord sloeg op zee vanwege storm) |
B-145* | FT268 | 43-13008 | 14A-1307 | nov 1947 | nov 1947 | niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek (waarschijnlijk een van drietal dat overboord sloeg op zee vanwege storm) |
B-146* | FT294 | 43-13035 | 14A-1334 | nov 1947 | nov 1947 | niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek; waarschijnlijk aldaar B-416 ? en gebruikt ML-KNIL |
B-147* | FT365 | 43-13106 | 14A-1405 | nov 1947 | nov 1947 | niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek; waarschijnlijk aldaar B-417 ? en gebruikt ML-KNIL |
B-148* | FT366 | 43-13107 | 14A-1406 | nov 1947 | nov 1947 | niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek en aldaar zeker de B-418 en gebruikt ML-KNIL |
B-149* | FE395 | 42-592 | 14A-129 | nov 1947 | nov 1947 | niet opgebouwd ??, gebruikt voor onderdelen ? |
B-150* | FS904 | 43-12745 | 14A-1044 | nov 1947 | nov 1947 | niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek (waarschijnlijk een van drietal dat overboord sloeg op zee vanwege storm) |
B-151 | FE521 | 42-718 | 14-255 | feb 1949 | 1960 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial; Tijdelijk PH-NIA. Buiten dienst 1960 |
B-152 | FE505 | 42-702 | 14-239 | feb 1949 | 01-03-1961 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Afgeschreven |
B-153 | FE745 | 42-942 | 14-479 | 1949 | 1962 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1962 |
B-154 | FE519 | 42-716 ?? | 14-253 ?? | 16-09-1954 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven | |
B-155 | FE947 | 42-12434 | 14-681 | 1961 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Naar MLD. Vloog ook op Curacao. Buiten dienst 1961 | |
B-156 | FE517 | 42-714 | 14-251 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1963 | ||
B-157 | FE980 | 42-12467 | 14-714 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden1965 | ||
B-158 | FE153 | 42-12540 | 14-787 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Later PH-PPS, PH- HTC. Naar Engeland als G-BBHK | ||
B-159 | FE951 | 42-12438 | 14-685 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Buiten dienst 1964 | ||
B-160 | FT289 | 43-13030 | 14A-1329 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1966 | ||
B-161 | FS857 ? | 43-12698 | 14A-997 | 23-06-1952 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven | |
B-162 | FE933 | 42-12420 | 14-667 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1966 | ||
B-163 | FE930 | 42-12417 | 14-664 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1962 en naar Engeland, Windsor | ||
B-164 | FE821 | 42-12308 | 14-555 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Naar MLD 099. Buiten dienst 11.1968 ; later in museum Sinsheim beland als "FT454" ? | ||
B-165 | PH130 | 42-12617 | 14-764 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. A-50 Instructie-doeleinden 1966. Later naar NLC Hoofddorp met fake Amerikaanse kleuren | ||
B-166 | FE976 | 42-12463 | 14-710 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1963 | ||
B-167 | FE982 | 42-12469 | 14-716 | 27-10-1960 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven |
|
B-168 | FE984 | 42-12471 | 14-718 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1966 en naar Engeland, Duxford | ||
B-169 | FH150 | 42-12537 | 14-784 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1966 | ||
B-170 | FE977 | 42-12464 | 14-711 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1961 | ||
B-171 | FE931 | 42-12418 | 14-665 | 12-10-1961 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Afgeschreven. | |
B-172 | FE129 | 42-12516 | 14-763 | 04-06-1959 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven. | |
B-173 | FH119 | 42-12506 | 14-753 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Gebruikt voor brandweeroefeningen 1964 | ||
B-174 | FE986 | 42-12473 | 14-720 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard 1966 | ||
B-175 | FH131 | 42-12518 | 14-765 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard en naar MLM (alleen airframe) | ||
B-176 | FE985 | 42-12472 | 14-719 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Tijdelijk PH-NID. Bewaard; opgeslagen; in restauratie in Anna Paulowna | ||
B-177 | FE999 | 42-12486 | 14-733 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard, Woensdrecht | ||
B-178 | FH105 | 42-12492 | 14-739 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Verkocht 1968, industrieweg Maasbracht | ||
B-179 | FS667 | 43-12508 | 14A-807 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1962 | ||
B-180 | FH133 | 42-12520 | 14-767 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960 | ||
B-181 | FE809 | 42-12296 | 14-543 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard SKLHV Gilze | ||
B-182 | FS668 | 43-12509 | 14A-808 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard en MLM als (pseudo-) Fokker D-XXI '141' | ||
B-183 | FE998 | 42-12485 | 14-732 | 25-08-1964 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Afgeschreven | |
B-184 | FS960 | 43-12801 | 14A-1100 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard en in opslag SKLHV te Gilze-Rijen | ||
B-185 | FH139 | 42-12526 | M-773 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard | ||
B-186 | FE996 | 42-12483 | 14-730 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Tijdelijk PH-NIC. Buiten dienst 1964 | ||
B-187 | FE990 | 42-12477 | 14-724 | 19-08-1959 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Tijdelijk PH-NIB. Afgeschreven | |
B-188 | FH106 | 42-12493 | 14-740 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1963 | ||
B-189 | FS874 | 43-12715 | 14A-1014 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden 1956 | ||
B-190 | FH159 | 42-12546 | 14-793 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden 1962 | ||
B-191 | FH126 | 42-12513 | 14-760 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden 1956 | ||
B-192 | FE994 | 42-12481 | 14-728 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1964 | ||
B-193 | FH136 | 42-12523 | 14-770 | okt 1966 | Harvard AT-16DN; Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard te Westerschouwen, in Duinrand recreatiepark | |
B-194 | FS661 | 43-12502 | 14A-801 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Verkocht 1968 | ||
B-195 | FE307 | 42-504 | 14-041 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Buiten dienst 1959 | ||
B-196 | FE919 | 42-12406 | 14-653 | 05-10-1960 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven | |
B-197 | FE797 | 42-12284 | 14-531 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1966 | ||
B-198 | FH117 | 42-12504 | 14-751 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden 1956 | ||
B-199 | FE876 | 42-12363 | 14-610 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden 1963 | ||
B-200 | FE942 | 42-12429 | 14-676 | dec 1949 | 21-05-1957 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven Gilze |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1997-4 ,
Opmerkingen:
Er werden ook nog 21 Zuid-Afrikaanse SAAF T-6 Texans in onderdelen geleverd; deze onderdelen werden indien nodig gebruikt bij vervanging/onderhoud;
De B-177 is ook gezien later met de regi "B-77" in Woensdrecht
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
.
3. LSK/KLu Harvard / Texan (foto bijlage)
- 1447
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
4. MLD Harvard / Texan
- 2046
Cat 4. MLD
circa 10 stuks;
Er werden diverse Harvards vanuit de LSK geleend aan de Koninklijke Marine, die weer terug gingen naar de LSK / KLu. Verder vier kisten met de nieuwe MLD registratie vanaf 1959.
Kijk ook bij de KLu informatie....
Registratiegegevens North American AT-16/UT-6 Harvard bij de Marine LuchtvaartDienst: | |||||||
Registratie | Engelse Registratie | US-Fiscal Year-nr. | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
L-1 / 12-1 |
FT316 | 43-13057 | 14a-1356 | 17-10-1946 | 08-04-1949 | Gebouwd bij Noorduyn Aviation (Canada). Werd B-63, LSK | |
L-2 / 12-2 |
FT326 | 43-13067 | 14a-1366 | 06-09-1946 | 23-07-1948 | Gebouwd bij Noorduyn Aviation (Canada). Werd B-62, LSK. | |
L-3 / 12-3 |
FT233 | 43-12974 | 14a-1273 | 29-08-1946 | 15-09-1948 | Gebouwd bij Noorduyn Aviation (Canada). Werd B-61, LSK. | |
L-4 / 12-4 |
FT456 | 43-13098 | 14a-1496 | 13-09-1946 | 03-02-1949 | Gebouwd bij Noorduyn Aviation (Canada). Werd B-60, LSK |
|
L-5 / 12-5 |
FT144 | 43-12888 | 14a-1184 | 27-08-1946 | 14-04-1949 | Gebouwd bij Noorduyn Aviation (Canada). Werd B-59, LSK. | |
L-6 / 12-6 |
FE907 | 42-12394 | 14-641 | 27-08-1946 | 14-09-1949 | Gebouwd bij Noorduyn Aviation (Canada). Werd B-64, LSK. | |
043 | FT176 | 43-12917 | 14a-1216 | 28-01-1965 | 31-03-1971 | Overgenomen van Klu, ex-B-56. Vloog vanaf De Kooy. Verkocht, werd PH-KMA |
|
044 | FT220 | 43-12961 | 14a-1260 | 28-01-1965 | 03-03-1966 | Overgenomen van Klu, ex-B-57. Vloog vanaf De Kooy. Afgeschreven medio 1966 |
|
098 | FT454 | 43-13195 | 14a-1494 | 30-03-1966 | 04-02-1970 | Overgenomen van Klu, ex-B-84. Vloog vanaf De Kooy. Verkocht, werd OO-DAF |
|
099 | FE821 | 42-12308 | 14-555 | 30-03-1966 | 07-11-1968 | Overgenomen van Klu, ex-B-164. Vloog vanaf De Kooy. Ongeval november 1968, afgeschreven begin 1969 en gesloopt |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B16] MLD.70
Opmerkingen:
- de B-101 en B-155 vlogen ook bij MLD no.1 squadron op Hato Curacao maar met hun LSK registratie;
- er vliegt ook een AT-6A Texan code "313" in Kon.Marine schema maar dit toestel en type heeft nooit aldaar gevlogen.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Harvard / Texan (foto bijlage)
- 1475
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
5. ML-KNIL Harvard / Texan
- 1682
Cat 5. ML-KNIL
Harvards waren nodig na het eind van de Tweede Wereldoorlog voor training in Indië als vervanging van de Wackett. Zes toestellen van de LSK werden maart 1947 verscheept, maar een aantal sloegen er helaas overboord tijdens zeetransport door ruw weer en maar 3 kwamen aan op Java.
In 1948 kwamen er toch nog 25 additionele AT-16 toestellen per schip in Indië vanuit Canada aan. Deze waren aangekocht en afkomstig uit Canada via een handelaar en Canadian War Assets Corp. De kisten werden gemonteerd op Kalidjati en vanaf augustus 1948 waren ze in gebruik voor training. Zo waren dus een flink aantal Harvards (incl. aantal LSK kisten) op Java beschikbaar. En klein aantal vloog ook bij de eenheden.
Na de overdracht van Indonesië in 1949 de resterende kisten zo rond mei 1950 naar de AURI (de nieuwe Indonesische Luchtmacht).
Registratiegegevens ML-KNIL ( Noorduyn AT-16): | ||||||||||
Registratienummer | constructienummer | RAF regi | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |||||
B-401 | 14-589 | FE855 | augustus 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI |
|||||
B-402 | 14-604 | FE870 | augustus 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-403 | 14-789 | FH155 | augustus 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-404 | 14-818 | FS678 | augustus 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-405 | 14-1001 | FS861 | augustus 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-406 | 14-1005 | FS865 | augustus 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-407 | 14-1009 | FS869 | augustus 1948 | 25-04-1950 | ongeval door vliegen tegen berg | |||||
B-408 | 14-1017 | FS877 | augustus 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-409 | 14-1103 | FS963 | augustus 1948 | 16-02-1950 | lesongeval en gecrashed | |||||
B-410 | 14-1110 | FS970 | september 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-411 | 14-1114 | september 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | ||||||
B-412 | 14-1115 | FS975 | september 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-413 | 14-1116 | september 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | ||||||
B-414 | 14-1117 | FS977 | oktober 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-415 | 14-1305 | FT265 | oktober 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-416 | ? | begin 1949 | mei 1950 | LSK toestel, verscheept maart 1947 naar Indie aan boord Tjikampek; later monument | ||||||
B-417 | ? | begin 1949 | mei 1950 | LSK toestel, verscheept maart 1947 naar Indie aan boord Tjikampek | ||||||
B-418 | 14-1406 | FT366 | begin 1949 | mei 1950 | LSK toestel, verscheept maart 1947 naar Indie aan boord Tjikampek | |||||
B-419 | 14-?019 | FE285 | begin 1949 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI; later naar museum Bukittinggi op West Sumatra | |||||
B-420 | 14-?043 | FE309 | medio 1949 | 31-01-1950 | ongeval bij Bogor Semplak | |||||
B-421 | 14-144 | FE410 | medio 1949 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-422 | 14-146 | FE412 | medio 1949 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-423 | 14-187 | medio 1949 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | ||||||
B-424 | 14-547 | FE813 | begin 1950 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-425 | 14-598 | FE864 | begin 1950 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-426 | 14-607 | FE873 | begin 1950 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-427 | 14-657 | FE923 | begin 1950 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-428 | 14-659 | FE925 | begin 1950 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. [B15] Luchtv.Indie
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
5. ML-KNIL Harvard / Texan (foto bijlage)
- 1263
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
In Indie. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Noorduyn AT-16 Harvards van de Jachtvliegeropleiding ML-KNIL in Nederlands-Indië. Op Kali Djati was de Centrale Vliegschool van de ML-KNIL gevestigd. Dit zijn in Canada in licensie gebouwde North American AT-6 Texans. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
7. Ops USA Texan AT-6
- 1519
Cat 7. USA Operaties Jackson
Geleend USAACF, Vlogen bij de opleidingsschool in de Verenigde Staten (Tweede Wereldoorlog);
Februari/ maart 1942 was al besloten de "Nederlandse" vliegeropleidingen in Indië niet in Australië maar op het vaste land van de Verenigde Staten te gaan opzetten. Dit werd de Royal Netherlands Military Flying School (RNMFS) in Jackson, Mississippi USA vanaf mei 1942. Het veld was daarvoor bekend als Hawkins Field. Er werd door deze vliegschool ook gebruikt gemaakt van andere velden zoals Sherman Field bij Fort Leavenworth in Kansas vanaf mei 1942 waar het rustiger was.
Voor de Advanced Training (AT) gebruikt voor de opleiding van Nederlandse vliegers werden ongeveer 25 Texans geleend afkomstig uit reparatiedepots van de USAAF. Twintig AT-6 hadden de R-1340-49 motor en vijf AT-6B de R-1340-AN-1 en al flink wat vlieguren. Ze vlogen met Amerikaanse kenmerken. Na afloop gingen de resterende kisten weer naar de USAAF en overgevlogen naar diverse velden
Registratiegegevens Flying school Jackson: AT-6 Texan | ||||
Registratie/ code | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
?? | 41-208 | 29-06-1942 | 31-07-1943 | naar Mariana, Fl. |
41-248 | 29-06-1942 | 06-07-1943 | naar Selma, Ala. | |
41-360 | 29-06-1942 | 31-07-1943 | naar Mariana, Fl. | |
41-363 | 29-06-1942 | 27-04-1943 | verongelukt 27 april 1943 | |
41-365 | 29-06-1942 | 07-07-1943 | naar Moultrie Field, Georgia | |
41-367 | 29-06-1942 | 01-12-1942 | verongelukt 1 december 1942 | |
41-48?? | 28-06-1942 | 06-11-1942 | beschadigd 6 november en niet te repareren | |
41-482 | 28-06-1942 | 21-07-1943 | naar Napier Field | |
41-527 | 29-06-1942 | 07-07-1943 | naar Moultrie Field, Georgia | |
41-572 | 29-06-1942 | 27-04-1943 | verongelukt 27 april 1943 | |
41-609 | 29-06-1942 | 19-03-1943 | beschadigd 19 maart 1943 en gerepareerd Selma, Ala. | |
41-769 | 29-06-1942 | 31-07-1943 | naar Mariana, Fl. | |
41-16288 | 28-06-1942 | 21-07-1943 | naar Napier Field | |
41-16327 | 28-06-1942 | 18-10-1943 | naar Selma, Ala. | |
41-16643 | 27-06-1942 | 21-07-1943 | naar Napier Field | |
41-16645 | 27-06-1942 | 06-07-1943 | naar Selma, Ala. | |
41-16698 | 27-06-1942 | 06-07-1943 | naar Selma, Ala. | |
41-16716 | 28-06-1942 | 07-07-1943 | naar Moultrie Field, Georgia | |
41-16852 | 29-06-1942 | 18-10-1943 | naar Selma, Ala. | |
41-17393 | 30-06-1942 | 20-04-1943 | naar Selma, Ala. | |
41-17394 | 30-06-1942 | 20-07-1943 | naar Courtland, Ala. | |
41-17398 | 30-06-1942 | 18-10-1943 | naar Selma, Ala. | |
41-17399 | 30-06-1942 | 18-10-1943 | daarna afgekeurd 30 oktober 1943 | |
41-17406 | 30-06-1942 | 14-07-1943 | beschadigd 4 juli 1943 en gerepareerd Selma, Ala. |
Bronnen: [ B46 ] RNMFS
wie heeft meer info over de codes/ regi? Graag, gebruik het NedMil Contactformulier...
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw Harvard / Texan
- 3395
Modelbouw Harvard / Texan
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Kiwi resin conversie (voor Harvard IIb) CMK (resin); Hobbymaster (resin); Academy + Wolfpack conversion/ Special Hobby Wolfpack (T-6G) Revell Hobbyboss; Heller**/ Encore/ Revell / Lodela/ Chematic (aanpassingen); Tasman; Amodel/SNJ; Airfix; Hawk/Testors |
Revell-Monogram / Italeri/ Heller; Modelcraft (ex Occidental); Heller |
Kitty Hawk (ombouw) Combat models (vacu) / RCM (vacu); HTC (vac)@ |
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
** In Modelbouw in Plastic MIP 2021-2 beschrijft Peter Booij de bouw van de 1/72 Heller kit als een Algerijnse Texan.
BOXART
..
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | AT-6 | blank metaal | blank metaal | Amerikaanse schema USA | overall; Jackson flying school |
(b) | . | < K80 > Dark green
< K120 > Dark earth |
Yellow (onderzijde) | Rozetten: vanaf 1946 6 stuks en wel romp rozetten diameter 75 cm, vleugel 90 cm; RAF finflash! RAF regi groot op romp |
"RAF camouflage schema" |
(c) | . | < K60 > Identification yellow | < K60 > Identification yellow | Rozetten: vanaf 1946 6 stuks en wel romp rozetten diameter 75 cm, vleugel 90 cm; RAF regi nummers en met nederlandse vlag op kielvlak |
lesvliegtuig schema |
(d) | < K60> Identification of trainer ? yellow | < K60 > Identification of trainer ? yellow | rozetten | schema Indië (o.a. aangeschaft Canada) | |
(e) | . | < K61> trainer yellow | < K61> trainer yellow | "B"regi van 48 cm hoog; met nederlandse vlag op kielvlak; later vanaf circa 1960 4 rozetten en wel romp rozetten diameter 60 cm, vleugel 90 cm; |
latere lesvliegtuig schema iets bruiner geel; later vaak <K140> rood-oranje vlakken van 120 cm breed; |
(f) | latere camo schema | < K80 > Dark green
< K12 > Extra Dark sea grey |
< K110 >PRU Blue* | - | *maak het PRU blue behoorlijk lichter van kleur |
.
Extra modelbouw info:
Kijk bij het te kiezen model en gewenste versie goed naar de cockpit kap; deze kan verschillen in lengte, aantal spijlen etc.
De Noorduyn AT-16 Harvards verschillen iets in details van de Amerikaanse NA Texan AT-6. Zie de INFO pagina meer meer details....
De Noorduijn cockpitkap had meestal "8 stijlen" met een vloeiende overgang aan de achterkant van de kap. (4 mm langer op 1/72). Voor de 1/32 kit van Kitty Hawk heeft Alley Cat een cockpit conversie setje.
In 1/72 heeft de Special Hobby kit #72447 van de Harvard IIB de nette langere kap.
Op 1/72 heeft Czech Master een conversie set #68 voor een Nederlandse AT-16 met kap, lange uitlaat en koepeltje.
Op 1/72 heeft Kiwi Resin een conversie set uitgebracht, ‘T-6 Early versions conversion kit – Europe’. Er kan een Noorduyn Harvard IIB mee gemaakt worden (maar de Special Hobby kit maakt deze kit niet meer nodig).
De 1/72 Revell kit #04639 en de Wolfpack T-6 Texan #17207 kits hebben ieder alleen de kortere kap voor de Amerikaanse kisten zoals de T-6G zoals voor de RNMFS tijdens gebruik in de USA.
---------------
Modelbouw suggesties:
Kisten hebben geen hoofd-wieldeuren en geen antenne mast. Veelal was een crash bar aangebracht binnen in de cockpit.
Rozetten: vanaf 1946 6 stuks en wel romp rozetten diameter 75 cm, vleugel 90 cm;
Rozetten: later vanaf circa 1960 4 stuks en wel romp rozetten diameter 60 cm, vleugel 90 cm;
Propellers eerste geheel metaal kleur, later zwarte achterkant (tegen vlieger verblinding).
Propeller tips: geel voor 1967, later wit-oranje/rood-wit na 1967.
De uitlaat is vaak de lange variant.---
Een aantal kisten in Indië vanaf 1948 hadden een gele kleur (waarschijnlijk trainer yellow); later een aantal ook in een camo schema o.a. bij Operationeel Oefen Centrum.
IPMS NEDERLAND WERKGROEP TEKENINGEN:
LET OP: de AT-16 heeft dus een "lange kap" met "8 stijlen"
TEKENINGEN IPMS NEDERLAND WERKGROEP
Afbeeldingen handig voor modelbouwers uit de Manual uit 1944 van de Amerikaanse AT-6 / SNJ- . Deze kan dus afwijken van de latere operationele KLu AT-16 Harvard kist. Het meeste is wel hetzelfde maar de bedienings-handles volgens Canadese / Engelse regels van de AT-16 kunnen afwijken. Zie de INFO pagina meer meer details....
Collectie M. de Vreeze (used with permission)
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)