Modelbouw Harvard / Texan

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Kiwi resin conversie (voor Harvard IIb)****
CMK (resin);
Hobbymaster (resin);
Academy + Wolfpack conversion;
Hobbyboss;
Heller/ Encore/ Revell** / Lodela/ Chematic (aanpassingen);
Tasman;
Amodel/SNJ;
Airfix;
Hawk/Testors
Revell-Monogram / Italeri/ Heller;
Modelcraft (ex Occidental);
Heller
 
Kitty Hawk***
Combat models (vacu) / RCM (vacu);
HTC (vac)@

 > beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

 

BOXART

  • airfix-harvard-72-2
  • airfix-harvard-72-old
  • airfix-harvard-72
  • cmr-harvard-72
  • heller-texan-48
  • heller-texan-72-2
  • heller-texan-72
  • hobbymaster-harvard-72
  • italeri-texan-48
  • kitty-hawk-harvard-32
  • kiwi-harvard-72
  • lodela-texan-72
  • occidental-texan-48
  • revell-heller-texan-72
  • t-6-kiwi-conversie72

..

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) AT-6 blank metaal blank metaal Amerikaanse schema USA overall; Jackson flying school
(b) . < K80 > Dark green

< K120 > Dark earth

Yellow (onderzijde) Rozetten: vanaf 1946 6 stuks en wel romp rozetten diameter 75 cm, vleugel 90 cm;
RAF finflash!
RAF regi groot op romp
"RAF camouflage schema"
(c) . < K60 > Identification yellow < K60 > Identification yellow Rozetten: vanaf 1946 6 stuks en wel romp rozetten diameter 75 cm, vleugel 90 cm;
RAF regi nummers en met nederlandse vlag op kielvlak
lesvliegtuig schema
(d) . < K61 > Identification yellow < K61 > Identification yellow "B"regi van 48 cm hoog;
met nederlandse vlag op kielvlak;
later vanaf circa 1960 4 rozetten en wel romp rozetten diameter 60 cm, vleugel 90 cm;
latere lesvliegtuig schema iets bruiner geel;
later vaak <140> rood-oranje vlakken van 120 cm breed;
(e) latere camo schema < K80 > Dark green

< K12 > Extra Dark sea grey

< K110 >PRU Blue* - *maak het PRU blue behoorlijk lichter van kleur

.

Extra modelbouw info:

De Noorduyn AT-16 Harvards verschillen iets in details van de Amerikaanse NA Texan AT-6.  Zie de INFO pagina meer meer details....

*** De Noorduijn cockpitkap had meestal "8 stijlen" met een vloeiende overgang aan de achterkant van de kap. (4 mm langer op 1/72).  Voor de 1/32 kit van Kitty Hawk heeft Alley Cat een cockpit conversie setje.


Verder geen hoofd-wieldeuren en geen antenne mast. Veelal was een crashbar aangebracht binnen in de cockpit.
Rozetten: vanaf 1946 6 stuks en wel romp rozetten diameter 75 cm, vleugel 90 cm;  
Rozetten: later vanaf circa 1960 4 stuks en wel romp rozetten diameter 60 cm, vleugel 90 cm;  
Propellers eerste geheel metaal kleur, later zwarte achterkant (tegen vlieger verblinding).
Propeller tips: geel voor 1967, later wit-oranje/rood-wit na 1967.
De uitlaat is vaak de lange variant.

 ---

** De 1/72 Revell kit #04639 heeft alleen kortere kap voor de Amerikaanse kisten zoals de T-6G.

Op 1/72 heeft Czech Master een conversie set #68 voor een Nederlandse AT-16 met kap, lange uitlaat en koepeltje.

**** Op 1/72 heeft Kiwi Resin een conversie set uitgebracht, ‘T-6 Early versions conversion kit – Europe’. Er kan een Noorduyn Harvard IIB mee gemaakt worden.

 

---


IPMS NEDERLAND WERKGROEP TEKENINGEN:

ipms 16 harvard

 

ipms 17 harvard

     LET OP: de AT-16 heeft dus een "lange kap" met "8 stijlen"

ipms 19 harvard

 

ipms 20 harvard

 TEKENINGEN IPMS NEDERLAND WERKGROEP


Afbeeldingen handig voor modelbouwers uit de Manual uit 1944 van de Amerikaanse AT-6 / SNJ-  . Deze kan dus afwijken van de latere operationele KLu AT-16 Harvard kist. Het meeste is wel hetzelfde maar de bedienings-handles volgens Canadese / Engelse regels van de AT-16 kunnen afwijken. Zie de INFO pagina meer meer details....

Collectie M. de Vreeze (used with permission)

  • T-6-mdv-1
  • T-6-mdv-10
  • T-6-mdv-11
  • T-6-mdv-2
  • T-6-mdv-3
  • T-6-mdv-4
  • T-6-mdv-5
  • T-6-mdv-6
  • T-6-mdv-7
  • T-6-mdv-8
  • T-6-mdv-9

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)