Cat 3. LSK / KLu
LSK / KLU kenmerken B1 t/m B200 , (B-144 t/m 150 nooit echt gevlogen want werden voor onderdelen gebruikt); gebruikt voor opleiding en ze deden dienst van 1946-1968. Alle in Nederlandse dienst geweest zijnde Harvards zijn bij Noorduijn te Canada gebouwd.
(bijdrage van Wilko Jonker)
Na de Tweede Wereldoorlog werden uit surplusvoorraden van de RAF maar liefst 150 Harvard IIB’s betrokken welke gebouwd waren door Noorduijn. De kisten arriveerden via zgn. Maintenance Units in Engeland vanaf augustus 1947. Registraties B-1 tot en met B-150 en aangekocht voor zo'n USD 5000 per kist. Een stuk of wat, registraties B-144 tot en met B-150 nooit gebruikt ( ten behoeve van onderdelen).
De kisten werden verdeeld over de KLu en MLD. Een zestal LSK Harvards gingen in 1947 naar Nederlands-Indië voor gebruik bij het ML-KNIL. (maar 3 sloegen overboord van het ms Tjikampek transportschip tijdens een storm).
In 1947 werd gestart met de Voortgezette Vlieg Opleiding op Gilze-Rijen. Eind 1947 werden nog eens twintig Harvards van de SAAF (Zuid-Afrikaanse Luchtmacht) aangeschaft, deze werden ook gebruikt voor onderdelen. In 1949 volgden nog eens 50 stuks Noorduyn AT-16 Harvard IIb kisten, die registraties B-151 t/m B-200 kregen, afkomstig van het Canadese RCAF. Deze toestellen werden in dienst genomen, na een uitgebreide revisie bij Fokker.
Additionele 50 stuks kwamen vanaf 1949 uit Canada via Fokker/ Aviolanda, waarbij een soort "vernieuwbouw" van surplus toestellen uit de oorlog werd uitgevoerd, dus geen echte licentiebouw. (Aviolanda verkocht ook aantal kisten aan Zwitserland en klein aantal naar de RijksLuchtvaartSchool en Israël).
De toestellen deden dienst bij de "Voortgezette Vliegopleiding" op Gilze-Rijen. Enkele toestellen deden ook dienst bij de Jachtvliegschool op Twente. In de loop van de 1955 werd de Harvard gemodificeerd en veel kisten kregen een radio compas achter de cockpit dat onder een glazen koepeltje achterop de romp zit.
In de loop van 1962 werden de toestellen buiten dienst gesteld. De vliegopleiding werd vanaf die tijd gedaan in samenwerking met de Belgische Luchtmacht. Wel werden nog enkele toestellen gebruikt op een aantal vliegbases bij de Basisvluchten als verbindingsvliegtuigen.
Bij de Marine Luchtvaart Dienst waren ook Harvards in gebruik. Zes toestellen waren in dienst bij het zogenaamde "vliegkampschepen detachement" op Valkenburg. Later werden nog toestellen overgenomen van de Koninklijke Luchtmacht. In maart 1971 werd de laatste kist buiten dienst gesteld.
KLu Harvard met camouflage schema, ook met de iets langere kap die wat schuiner afliep. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto: dhr. van Drunick via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. van Drunick via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Gezien op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Van de SKLHV. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens North American / Noorduyn AT-16 Harvard: | ||||||
Registratie | Engelse Registratie | US. Fiscal Year-nr. | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
B-1 | FT240 | 43-12981 | 14A-1280 | sept 1946 | jan 1962 | Instructie-doeleinden uit dienst 1962 |
B-2 | FT238 | 43-12979 | 14A-1278 | Buiten dienst 1961 na ongeval | ||
B-3 | FT293 | 43-13034 | 14A-1333 | Buiten dienst 1964 | ||
B-4 | FT317 | 43-13058 | 14A-1357 | juni 1951 | Instructie-doeleinden 1951 | |
B-5 | FT151 | 43-12892 | 14A-1191 | Buiten dienst 1959 | ||
B-6 | FS754 | 43-12595 | 14A-894 | Onderdelen naar B-3 medio 1948 | ||
B-7 | FS737 | 43-12578 | 14A-877 | Instructie-doeleinden 1959 | ||
B-8 | FS896 | 43-12737 | 14A-1036 | Gesloopt 1964 | ||
B-9 | FE888 | 42-12375 | 14-622 | Gesloopt 1966 | ||
B-10 | FT178 | 43-12919 | 14A-1218 | Instructie-doeleinden 1949 | ||
B-11 | FT280 | 43-13021 | 14A-1320 | 12-08-1958 | Afgeschreven | |
B-12 | FT459 | 43-13200 | 14A-1499 | Buiten dienst 1963 | ||
B-14 | FS831 | 43-12672 | 14A-971 | Buiten dienst 1962 | ||
B-15 | FT325 | 43-13066 | 14A-1365 | naar PH-NIF, B-15. Buiten dienst 1964 | ||
B-16 | FT328 | 43-13069 | 14A-1368 | naar PH-NIZ, B-16. Buiten dienst 1964 | ||
B-17 | FS740 | 43-12581 | 14A-880 | Instructie-doeleinden 1959 | ||
B-18 | FT362 | 43-13103 | 14A-1402 | Instructie-doeleinden 1948 | ||
B-19 | FT323 | 43-13064 | 14A-1363 | naar PH-SKK,later naar Engeland als G-AZSC | ||
B-20 | FT142 | 43-12883 | 14A-1182 | naar Belgie | ||
B-21 | FT456 | 43-13197 | 14 A- 1496 | Buiten dienst 1962 | ||
B-22 | FT256 | 43-12997 | 14A-1296 | 31-03-1950 | Buiten dienst 1950 | |
B-23 | FT452 | 43-13193 | 14A-1492 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-24 | FS716 | 43-12557 | 14A-857 | Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1959 | ||
B-25 | FS830 | 43-12671 | 14A-970 | 1946 | 16-11-1961 | Afgeschreven |
B-26 | FT234 | 43-12975 | 14A-1274 | 1947 | Buiten dienst 1962 | |
B-27 | FT231 | 43-12972 | 14A-1271 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-28 | FT161 | 43-12902 | 14A-1201 | 01-07-1958 | Afgeschreven | |
B-29 | FT408 | 43-13149 | 14A-1448 | 16-11-1961 | Afgeschreven | |
B-30 | FT400 | 43-13141 | 14A-1440 | "665" Instructie-doeleinden 1961 | ||
B-31 | FE758 | 42-955 | 14-492 | Instructie-doeleinden 1949 | ||
B-32 | FS851 | 43-12692 | 14A-991 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-33 | FS908 | 43-12749 | 14A-1048 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-34 | FT420 | 43-13161 | 14A-1460 | Instructie-doeleinden 1951 | ||
B-35 | FT340 | 43-13081 | 14A-1380 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-36 | FT134 | 43-12875 | 14A-1174 | Afgeschreven 1948 | ||
B-37 | FT410 | 43-13151 | 14A-1450 | naar Belgie | ||
B-38 | FT425 | 43-13166 | 14A-1465 | 20-12-1957 | Afgeschreven Zaltbommel | |
B-39 | FT437 | 43-13178 | 14A-1477 | 12-07-1949 | Buiten dienst 1949 Gilze | |
B-40 | FT177 | 43-12918 | 14A-1217 | Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960 | ||
B-41 | FS915 | 43-12756 | 14A-1055 | Sold in USA 1968 | ||
B-42 | FE750 | 42-947 | 14-484 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-43 | FE787 | 42-12274 | 14-521 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-44 | FT212 | 43-12943 | 14A-125 2 | Instructie-doeleinden 1962 | ||
B-45 | FT229 | 43-12970 | 14A-1269 | naar PH-SKM,G-AZKI | ||
B-46 | FT345 | 43-13086 | 14A-1385 | Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960 | ||
B-47 | FT430 | 43-13171 | 14A-1470 | naar Belgie | ||
B-48 | FS912 | 43-12753 | 14A-1052 | Instructie-doeleinden 1959 | ||
B-49 | FT222 | 43-1296 3 | 14A-1252 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-50 | FT308 | 43-13039 | 14A-1338 | Buiten dienst 1966 | ||
B-51 | FT448 | 43-13189 | 14A-1488 | Buiten dienst 1956 | ||
B-52 | FS824 | 43-12665 | 14A-964 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-53 | FE332 | 42-529 | 14-066 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-54 | FT384 | 43-1312 5 | 14A-142 4 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-55 | FT385 | 43-13126 | 14A-1425 | Instructie-doeleinden 1951 | ||
B-56 | FT176 | 43-12917 | 14A-1216 | Naar MLD als 043, PH-KMA | ||
B-57 | FT220 | 43-12961 | 14A-1260 | Naar MLD als 044, Afgeschreven 3.3.1966 | ||
B-58 | FT286 | 43-13027 | 14A-1326 | naar Belgie | ||
B-59 | FT144 | 43-12888 | 14A-1187 | naar MLD, naar KLu. Buiten dienst 1966; als XS249 ; PH-KLU | ||
B-60 | FT357 | 43-13098 | 14A-1397 | 16-10-1950 | Naar MLD; Afgeschreven 1950 | |
B-61 | FT233 | 43-12974 | 14A-1273 | naar MLD as 12-3, PH-NGR.PH-NIE | ||
B-62 | FT326 | 43-13067 | 14A-1366 | 16-05-1951 | naar MLD, naar KLu, naar MLD. Buiten dienst 1951 | |
B-63 | FT316 | 43-13057 | 14A-1356 | naar MLD as 12-1, naar KLu. Instructie-doeleinden 1951 | ||
B-64 | FE907 | 42-12394 | 14-641 | naar MLD. naar PH-FAR (parts of B-5); later PH-LSK historische vlucht KLu | ||
B-65 | FT160 | 43-12901 | 14A-1200 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-66 | FT382 | 43-13123 | 14A-1422 | Verkocht naar USA medio 1968 | ||
B-67 | FT422 | 43-13163 | 14A-1462 | Instructie-doeleinden 1966 | ||
B-68 | FT217 | 43-12958 | 14A-1257 | Instructie-doeleinden 1949 | ||
B-69 | FT223 | 43-12904 | 14A-1263 | later naar sloperij Huis ter Heide maar toch bewaard Overloon; in restauratie Zaandam-Hemweg; in 2018 overgebracht naar het (nieuwe op te zetten) transportmuseum in Nieuw Vennep. |
||
B-70 | FT368 | 43-13109 | 14A-1408 | Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960 | ||
B-71 | FT404 . | 43-13145 | 14A-1444 | Instructie-doeleinden 1966. Bewaard als PH-MLM, historische vlucht KLu | ||
B-72 | FS778 | 43-12619 | 14A-918 | Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1966 | ||
B-73 | FT228 | 43-12969 | 14A-1268 | Bewaard en naar KLM te Schiphol; opgeslagen; in restauratie, ( voor Aviodrome) | ||
B-74 | FT248 | 43-12989 | 14A-1288 | 16-11-1961 | Afgeschreven 16. 11.61 | |
B-75 | FT447 | 43-13188 | 14A-1487 | Buiten dienst 1962 | ||
B-76 | FS882 | 43-12723 | 14A-1022 | Buiten dienst 1959 | ||
B-77 | FS839 | 43-12680 | 14A-979 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-78 | FT304 | 43-1304 5 | 14A-134 4 | Afgeschreven | ||
B-79 | FT145 | 43-12886 | 14A-1185 | 01-04-1949 | Afgeschreven | |
B-80 | FT349 | 43-13090 | 14A-1389 | 29-09-1960 | Afgeschreven | |
B-81 | FS726 | 43-12567 | 14A-866 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-82 | FT148 | 43-12889 | 14A-1191 | Instructie-doeleinden 1962 | ||
B-83 | FT406 | 43-13147 | 14A-1446 | Instructie-doeleinden 1962 | ||
B-84 | FT454 | 43-13195 | 14A-1494 | naar MLD 098, OO-DAF | ||
B-85 | FT458 | 43-13199 | 14A-1498 | Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960 | ||
B-86 | FT242 | 43-12983 | 14A-1282 | 10-04-1948 | Afgeschreven | |
B-87 | FT249 | 43-12990 | 14A-1289 | Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960 | ||
B-88 | FS910 | 43-12751 | 14A-1050 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-89 | FS885 | 43-12726 | 14A-1025 | naar Belgie | ||
B-90 | FT136 | 43-12877 | 14A-1176 | Preserved 1958 | ||
B-91 | FT225 | 43-12956 | 14A-1255 | Buiten dienst 1963 | ||
B-92 | FS774 | 43-12615 | 14A-914 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-93 | FS919 | 43-12760 | 14A-1059 | 06-06-1956 | Afgeschreven | |
B-94 | FT159 | 43-12900 | 14A-1199 | Instructie-doeleinden 1962 | ||
B-95 | FS733 | 43-12574 | 14A-873 | Buiten dienst 1959 | ||
B-96 | FS724 | 43-12565 | 14A-864 | 16-10-1951 | Afgeschreven | |
B-97 | FT230 | 43-12971 | 14A-1270 | Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1956 | ||
B-98 | FT391 | 43-13132 | 14A-1431 | naar PH-HON, G-AZBN | ||
B-99 | FT247 | 43-12988 | 14A-1287 | naar Belgie | ||
B-100 | FT347 | 43-13088 | 14A-1 387 | 11-07-1951 | Instructie-doeleinden | |
B-101 | FT407 | 43-13148 | 14A-1447 | 25-02-1961 | naar MLD; vloog ook op Curacao. Afgeschreven | |
B-102 | FS765 | 43-12606 | 14A-905 | 07-05-1952 | Afgeschreven Birdaard | |
B-103 | FT419 | 43-13160 | 14A-1459 | Gebruikt voor instructie-doeleinden medio1962 ; Later naar MLM als UT-6 '099/K' | ||
B-104 | FS728 | 43-12569 | 14A-868 | naar Belgie , later PH-SKL,G-BAFM en HB-RCP | ||
B-105 | FT200 | 43 12951 | 14A-1250 | Verkocht 1966 | ||
B-106 | FS719 | 43-12560 | 14A-858 | Instructie-doeleinden 1951 | ||
B-107 | FS893 | 43-12734 | 14A-1033 | Instructie-doeleinden 1951 | ||
B-108 | FT320 | 43-13061 | 14A-1360 | Buiten dienst 1963 | ||
B-109 | FS749 | 43-12590 | 14A-889 | Instructie-doeleinden 1951 | ||
B-110 | FT167 | 43-12908 | 14A-1207 | Gebruikt voor brandweer-oefeningen meido1960 | ||
B-111 | FS775 | 43-12616 | 14A-915 | Buiten dienst 1964 | ||
B-112 | FS817 | 43-12658 | 14A-957 | Gebruikt voor brandweer-oefeningen medio1960 | ||
B-113 | FS723 | 43-12564 | 14A-863 | 16-11-1961 | Afgeschreven | |
B-114 | FT244 | 43-12925 | 14A-1 274 | 27-06-1957 | AfgeschrevenEindhoven | |
B-115 | FT211 | 43-12952 | 14A-1251 | Buiten dienst 1964 | ||
B-116 | FS727 | 43-12568 | 14A-867 | Buiten dienst 1964 | ||
B-117 | FS717 | 43-12558 | 14A-857 | Buiten dienst 1961 | ||
B-118 | FT427 | 43-13168 | 14A-1467 | Naar PH-TOO; later PH-IIB | ||
B-119 | FS731 | 43-12572 | 14A-871 | Buiten dienst 1962 | ||
B-120 | FS820 | 43-12661 | 14A-960 | 25-10-1957 | Afgeschreven Gilze | |
B-121 | FS909 | 43-12750 | 14A-1049 | 01-04-1963 | Afgeschreven Twente | |
B-122 | FT314 | 43-13045 | 14A-1344 | Buiten dienst 1963 | ||
B-123 | FT279 | 43-13020 | 14A-1319 | Buiten dienst 1962 | ||
B-124 | FT219 | 43-12960 | 14A-1259 | 01-03-1964 | Afgeschreven | |
B-125 | FS833 | 43-12674 | 14A-973 | Buiten dienst 1966 | ||
B-126 | FT146 | 43-12887 | 14A-1186 | 27-07-1956 | Afgeschreven | |
B-127 | FT171 | 43-12912 | 14A-1211 | Instructie-doeleinden 1951 | ||
B-128 | FT730 | 43-12571 | 14A-870 | naar Belgie | ||
B-129 | FT312 | 43-1305 3 | 14A-135 2 | 16-10-1951 | Afgeschreven Oosterhout | |
B-13 | FS751 | 43-12592 | 14A-891 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-130 | FH108 | 42-12495 | 14-742 | Buiten dienst 1959 | ||
B-131 | FT381 | 43-13112 | 14A-1411 | naar Belgie | ||
B-132 | FT216 | 43-12957 | 14A-1256 | Buiten dienst 1964 | ||
B-133 | FT311 | 43-1305 2 | 14A-135 1 | Buiten dienst 1963 | ||
B-134 | FS777 | 43-12681 | 14A-917 | jul 1960 | naar MLD | |
B-135 | FS880 | 43-12721 | 14A-1020 | 1968 | uit dienst 1968; werd later PH-BKT | |
B-136 | FS913 | 43-12754 | 14A-1053 | naar MLD. Preserved | ||
B-137 | FS771 | 43-12612 | 14A-911 | Afgeschreven 16. 11.61 | ||
B-138 | FS897 | 43-12720 | 14A-1019 | Buiten dienst 1960 | ||
B-139 | FT390 | 43-13131 | 14A-1430 | naar Belgie | ||
B-140 | FS743 | 43-12854 | 14A-1153 | Afgeschreven 9.61 | ||
B-141 | FT306 | 43-13037 | 14A-1336 | Buiten dienst 1962 | ||
B-142 | FT455 | 43-13196 | 14A-1495 | Gebruikt voor onderdelen medio 1951 | ||
B-143 | FT417 | 43-13160 | 14A-1459 | nov 1948 | feb 1960 | Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960 |
B-144* | FT261 | 43-13002 | 14A-1301 | nov 1947 | nov 1947 | niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek (waarschijnlijk een van drietal dat overboord sloeg op zee vanwege storm) |
B-145* | FT268 | 43-13008 | 14A-1307 | nov 1947 | nov 1947 | niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek (waarschijnlijk een van drietal dat overboord sloeg op zee vanwege storm) |
B-146* | FT294 | 43-13035 | 14A-1334 | nov 1947 | nov 1947 | niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek; waarschijnlijk aldaar B-416 ? en gebruikt ML-KNIL |
B-147* | FT365 | 43-13106 | 14A-1405 | nov 1947 | nov 1947 | niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek; waarschijnlijk aldaar B-417 ? en gebruikt ML-KNIL |
B-148* | FT366 | 43-13107 | 14A-1406 | nov 1947 | nov 1947 | niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek en aldaar zeker de B-418 en gebruikt ML-KNIL |
B-149* | FE395 | 42-592 | 14A-129 | nov 1947 | nov 1947 | niet opgebouwd ??, gebruikt voor onderdelen ? |
B-150* | FS904 | 43-12745 | 14A-1044 | nov 1947 | nov 1947 | niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek (waarschijnlijk een van drietal dat overboord sloeg op zee vanwege storm) |
B-151 | FE521 | 42-718 | 14-255 | feb 1949 | 1960 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial; Tijdelijk PH-NIA. Buiten dienst 1960 |
B-152 | FE505 | 42-702 | 14-239 | feb 1949 | 01-03-1961 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Afgeschreven |
B-153 | FE745 | 42-942 | 14-479 | 1949 | 1962 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1962 |
B-154 | FE519 | 42-716 ?? | 14-253 ?? | 16-09-1954 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven | |
B-155 | FE947 | 42-12434 | 14-681 | 1961 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Naar MLD. Vloog ook op Curacao. Buiten dienst 1961 | |
B-156 | FE517 | 42-714 | 14-251 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1963 | ||
B-157 | FE980 | 42-12467 | 14-714 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden1965 | ||
B-158 | FE153 | 42-12540 | 14-787 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Later PH-PPS, PH- HTC. Naar Engeland als G-BBHK | ||
B-159 | FE951 | 42-12438 | 14-685 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Buiten dienst 1964 | ||
B-160 | FT289 | 43-13030 | 14A-1329 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1966 | ||
B-161 | FS857 ? | 43-12698 | 14A-997 | 23-06-1952 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven | |
B-162 | FE933 | 42-12420 | 14-667 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1966 | ||
B-163 | FE930 | 42-12417 | 14-664 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1962 en naar Engeland, Windsor | ||
B-164 | FE821 | 42-12308 | 14-555 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Naar MLD 099. Buiten dienst 11.1968 ; later in museum Sinsheim beland als "FT454" ? | ||
B-165 | PH130 | 42-12617 | 14-764 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. A-50 Instructie-doeleinden 1966. Later naar NLC Hoofddorp met fake Amerikaanse kleuren | ||
B-166 | FE976 | 42-12463 | 14-710 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1963 | ||
B-167 | FE982 | 42-12469 | 14-716 | 27-10-1960 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven |
|
B-168 | FE984 | 42-12471 | 14-718 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1966 en naar Engeland, Duxford | ||
B-169 | FH150 | 42-12537 | 14-784 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1966 | ||
B-170 | FE977 | 42-12464 | 14-711 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1961 | ||
B-171 | FE931 | 42-12418 | 14-665 | 12-10-1961 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Afgeschreven. | |
B-172 | FE129 | 42-12516 | 14-763 | 04-06-1959 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven. | |
B-173 | FH119 | 42-12506 | 14-753 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Gebruikt voor brandweeroefeningen 1964 | ||
B-174 | FE986 | 42-12473 | 14-720 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard 1966 | ||
B-175 | FH131 | 42-12518 | 14-765 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard en naar MLM (alleen airframe) | ||
B-176 | FE985 | 42-12472 | 14-719 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Tijdelijk PH-NID. Bewaard; opgeslagen; in restauratie in Anna Paulowna | ||
B-177 | FE999 | 42-12486 | 14-733 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard, Woensdrecht | ||
B-178 | FH105 | 42-12492 | 14-739 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Verkocht 1968, industrieweg Maasbracht | ||
B-179 | FS667 | 43-12508 | 14A-807 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1962 | ||
B-180 | FH133 | 42-12520 | 14-767 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960 | ||
B-181 | FE809 | 42-12296 | 14-543 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard SKLHV Gilze | ||
B-182 | FS668 | 43-12509 | 14A-808 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard en MLM als (pseudo-) Fokker D-XXI '141' | ||
B-183 | FE998 | 42-12485 | 14-732 | 25-08-1964 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Afgeschreven | |
B-184 | FS960 | 43-12801 | 14A-1100 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard en in opslag SKLHV te Gilze-Rijen | ||
B-185 | FH139 | 42-12526 | M-773 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard | ||
B-186 | FE996 | 42-12483 | 14-730 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Tijdelijk PH-NIC. Buiten dienst 1964 | ||
B-187 | FE990 | 42-12477 | 14-724 | 19-08-1959 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Tijdelijk PH-NIB. Afgeschreven | |
B-188 | FH106 | 42-12493 | 14-740 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1963 | ||
B-189 | FS874 | 43-12715 | 14A-1014 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden 1956 | ||
B-190 | FH159 | 42-12546 | 14-793 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden 1962 | ||
B-191 | FH126 | 42-12513 | 14-760 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden 1956 | ||
B-192 | FE994 | 42-12481 | 14-728 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1964 | ||
B-193 | FH136 | 42-12523 | 14-770 | okt 1966 | Harvard AT-16DN; Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard te Westerschouwen, in Duinrand recreatiepark | |
B-194 | FS661 | 43-12502 | 14A-801 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Verkocht 1968 | ||
B-195 | FE307 | 42-504 | 14-041 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Buiten dienst 1959 | ||
B-196 | FE919 | 42-12406 | 14-653 | 05-10-1960 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven | |
B-197 | FE797 | 42-12284 | 14-531 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1966 | ||
B-198 | FH117 | 42-12504 | 14-751 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden 1956 | ||
B-199 | FE876 | 42-12363 | 14-610 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden 1963 | ||
B-200 | FE942 | 42-12429 | 14-676 | dec 1949 | 21-05-1957 | Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven Gilze |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1997-4 ,
Opmerkingen:
Er werden ook nog 21 Zuid-Afrikaanse SAAF T-6 Texans in onderdelen geleverd; deze onderdelen werden indien nodig gebruikt bij vervanging/onderhoud;
De B-177 is ook gezien later met de regi "B-77" in Woensdrecht
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
.