Cat 5. ML-KNIL
Harvards waren nodig na het eind van de Tweede Wereldoorlog voor training in Indië als vervanging van de Wackett. Zes toestellen van de LSK werden maart 1947 verscheept, maar een aantal sloegen er helaas overboord tijdens zeetransport door ruw weer en maar 3 kwamen aan op Java.
In 1948 kwamen er toch nog 25 additionele AT-16 toestellen per schip in Indië vanuit Canada aan. Deze waren aangekocht en afkomstig uit Canada via een handelaar en Canadian War Assets Corp. De kisten werden gemonteerd op Kalidjati en vanaf augustus 1948 waren ze in gebruik voor training. Zo waren dus een flink aantal Harvards (incl. aantal LSK kisten) op Java beschikbaar. En klein aantal vloog ook bij de eenheden.
Na de overdracht van Indonesië in 1949 de resterende kisten zo rond mei 1950 naar de AURI (de nieuwe Indonesische Luchtmacht).
Registratiegegevens ML-KNIL ( Noorduyn AT-16): | ||||||||||
Registratienummer | constructienummer | RAF regi | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |||||
B-401 | 14-589 | FE855 | augustus 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI |
|||||
B-402 | 14-604 | FE870 | augustus 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-403 | 14-789 | FH155 | augustus 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-404 | 14-818 | FS678 | augustus 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-405 | 14-1001 | FS861 | augustus 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-406 | 14-1005 | FS865 | augustus 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-407 | 14-1009 | FS869 | augustus 1948 | 25-04-1950 | ongeval door vliegen tegen berg | |||||
B-408 | 14-1017 | FS877 | augustus 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-409 | 14-1103 | FS963 | augustus 1948 | 16-02-1950 | lesongeval en gecrashed | |||||
B-410 | 14-1110 | FS970 | september 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-411 | 14-1114 | september 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | ||||||
B-412 | 14-1115 | FS975 | september 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-413 | 14-1116 | september 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | ||||||
B-414 | 14-1117 | FS977 | oktober 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-415 | 14-1305 | FT265 | oktober 1948 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-416 | ? | begin 1949 | mei 1950 | LSK toestel, verscheept maart 1947 naar Indie aan boord Tjikampek; later monument | ||||||
B-417 | ? | begin 1949 | mei 1950 | LSK toestel, verscheept maart 1947 naar Indie aan boord Tjikampek | ||||||
B-418 | 14-1406 | FT366 | begin 1949 | mei 1950 | LSK toestel, verscheept maart 1947 naar Indie aan boord Tjikampek | |||||
B-419 | 14-?019 | FE285 | begin 1949 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI; later naar museum Bukittinggi op West Sumatra | |||||
B-420 | 14-?043 | FE309 | medio 1949 | 31-01-1950 | ongeval bij Bogor Semplak | |||||
B-421 | 14-144 | FE410 | medio 1949 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-422 | 14-146 | FE412 | medio 1949 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-423 | 14-187 | medio 1949 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | ||||||
B-424 | 14-547 | FE813 | begin 1950 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-425 | 14-598 | FE864 | begin 1950 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-426 | 14-607 | FE873 | begin 1950 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-427 | 14-657 | FE923 | begin 1950 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI | |||||
B-428 | 14-659 | FE925 | begin 1950 | mei 1950 | later overgedragen naar de AURI |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. [B15] Luchtv.Indie
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)