Cat 5. ML-KNIL

Harvards waren nodig na het eind van de Tweede Wereldoorlog voor training in Indië als vervanging van de Wackett. Zes toestellen van de LSK  werden maart 1947 verscheept, maar een aantal sloegen er helaas overboord tijdens zeetransport door ruw weer en maar 3  kwamen aan op Java.  

In 1948 kwamen er toch nog 25 additionele AT-16 toestellen per schip in Indië vanuit Canada aan. Deze waren aangekocht en afkomstig uit Canada via een handelaar en Canadian War Assets Corp. De kisten werden gemonteerd op Kalidjati en vanaf augustus 1948 waren ze in gebruik voor training. Zo waren dus een flink aantal Harvards (incl. aantal LSK kisten) op Java beschikbaar. En klein aantal vloog ook bij de eenheden.

Na de overdracht van Indonesië in 1949 de resterende kisten zo rond mei 1950 naar de AURI (de nieuwe Indonesische Luchtmacht). 


 

Registratiegegevens ML-KNIL ( Noorduyn AT-16):
Registratienummer constructienummer RAF regi Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
B-401 14-589 FE855 augustus 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI
B-402 14-604 FE870 augustus 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-403 14-789 FH155 augustus 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-404 14-818 FS678 augustus 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI          
B-405 14-1001 FS861 augustus 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-406 14-1005 FS865 augustus 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-407 14-1009 FS869 augustus 1948 25-04-1950 ongeval door vliegen tegen berg          
B-408 14-1017 FS877 augustus 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-409 14-1103 FS963 augustus 1948 16-02-1950 lesongeval en gecrashed          
B-410 14-1110 FS970 september 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-411 14-1114   september 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-412 14-1115 FS975 september 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-413 14-1116   september 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-414 14-1117 FS977 oktober 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-415 14-1305 FT265 oktober 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-416  ?   begin 1949 mei 1950 LSK toestel, verscheept maart 1947 naar Indie aan boord Tjikampek; later monument           
B-417  ?   begin 1949 mei 1950 LSK toestel, verscheept maart 1947 naar Indie aan boord Tjikampek           
B-418 14-1406 FT366 begin 1949 mei 1950 LSK toestel, verscheept maart 1947 naar Indie aan boord Tjikampek           
B-419 14-?019 FE285 begin 1949 mei 1950 later overgedragen naar de AURI;  later naar museum Bukittinggi op West Sumatra          
B-420 14-?043 FE309 medio 1949 31-01-1950 ongeval bij Bogor Semplak          
B-421 14-144 FE410 medio 1949 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-422 14-146 FE412 medio 1949 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-423 14-187   medio 1949 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-424 14-547 FE813 begin 1950 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-425 14-598 FE864 begin 1950 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-426 14-607 FE873 begin 1950 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-427 14-657 FE923 begin 1950 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-428 14-659 FE925 begin 1950 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           

   Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. [B15] Luchtv.Indie 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)