.

Fabriek North American
Vliegtuig
Type-aanduiding NA-16/ NA-27
Cat 2 --  totaal 1 exemplaar
 


BT9-NA16-profile

       NA-16 (niet helemaal een NA-16) profile

Informatie:

In 1935 begint bij North American een ontwerpteam met o.a. Dutch Kindelberger aan een ontwerp voor een basistrainer. De type aanduiding was NA-16 en deze had oorspronkelijk een Wright R-975 motor. Er werden wat aanpassingen gedaan en dat werd de BT-9 met vast onderstel die vloog met o.a Pratt and Whitney Wasp motoren van 440 tot  500 pk en zelfs 835 pk. De US Navy bestelde een versie met Pratt Whitney R-1340 motor en noemde dit de NJ-1. Daarna volgde de BT-14 en kreeg een vleugel met metaalhuid.

De Zweden noemden de NA-16 de Sk.14. Het "charge nummer" was gekoppeld aan de afnemer en voor Fokker, die de NA-16 kist wilde verkopen, was dat de aanduiding NA-27.

In de USA werden er velen (> 2000 ?) gebouwd in diverse varianten en voor diverse afnemers.

Gegevens NA-16-2:
Wright R-975 motor
spanwijdte: 12,8 m
lengte: 8,32 m
maximaal gewicht: 2660 kg
maximum snelheid: rond de 280 km/u
bereik circa 1100 tot 1400 km
   
Literatuur:
KLu vliegtuigen
  W. Schoenmaker en Th. Postma
De Alk uitgeverij
1987
NA-27 in Nederland   P. Grimm Afd. Luchtvaartkennis 2008-1

  

Websites:
https://en.wikipedia.org/wiki/North_American_NA-16

 

FOTO GALERIJ:

  • BT9-NA16-profile
  • na-na16-mdv-archive
  • northam-na16-mdv-arc

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 2. LVA

In de loop van 1937 werd een NA-16 door Fokker naar Nederland gehaald en aldaar kreeg het de civiele registratie PH-APG. Fokker wilde proberen om, net als bij de DC-2, de verkooprechten in Europa voor dit type te krijgen. De North American NA-16 had het Fokker type nummer NA-27 en het zou dan een mogelijk bewapende overgangstrainer moeten worden. De tweezitter zou dan worden uitgerust met dubbele besturing. In de achterste cockpit was het ook de bedoeling dat een beweegbare mitrailleur werd gemonteerd.  Ook in de vleugel was een voorziening voor twee vleugelmitrailleurs aanwezig.  

(Er is wat onduidelijkheid over welk type het betreft. Vaak wordt gesproken over NA-16-2A, Amerikaanse bronnen onder andere op Internet en Peter Wright, noemen als type NA-16-2H, dit is het meest waarschijnlijk).

De ML (Militaire Luchtvaart) huurde het toestel in september 1939, later werd het aangekocht. Het werd als lestoestel voor de jachtvliegopleiding gestationeerd De Vlijt op Texel. Bij de Duitse aanval werd het enige toestel op 11 mei 1940 vernietigd.

northam-na16-mdv-arc

Foto: collectie M.de Vreeze (used with permission)

  

Registratiegegevens NA-16-2H / NA-27
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
997 c/n 27-312 sept 1939 11-5-1940 Was R17377 (in VS) en dan PH-APG welke vloog juli 1937;
Gehuurd en later gekocht; kreeg sept 1939 regi "997";
vernietigd De Vlijt / Texel bij Duitse inval 11 mei 1940

 Bronnen o.a. [B18] KLu.Vliegt , [B5] Luchtv.kennis 2008-1 en 2002-4

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


MODELBOUW NA-16 / NA-27 / BT-9

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
NA-16:
Munin (resin)
Special Hobby (ombouw BT-9)
Azur (conversion NA-57/BT-9)
 
CMK/Alliance (resin conversion)
Beechnut (conversion) @
Model design constr (conversion for Italeri Texan)
.

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

BOXART

  • azur-na57-ombouw-72
  • munin-na16-72

..

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
    < K108> Lva blauw < K108> Lva blauw   overall

.

 EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:

Het toestel was geheel in LVA blauw gespoten en voorzien van oranje driehoeken en dito richtingsroer. Het richtingsroer werd later weer geheel LVA-blauw. De registraties waren in zwart aangebracht.

 ----

Op schaal 1/72 heeft Munin Resin een goede kit in resin van de NA-16.

 ----

Special Hobby heeft rond 2004 ook een schaal 1/72 model als " BT-9/SNJ-1 / Sk.14 " kit #SH72069 uitgebracht. Dit model kan met wat hele kleine aanpassingen omgebouwd worden tot een NA-16 c.q. NA-27. De Special Hobby kit is short-run met plastic en giethars/ resin onderdelen. Verder heeft de kit wat onderdelen om meerdere varianten te maken met variaties in motorkappen, staartvlakken met richtingsroeren en wielpoten. De bouwhandleiding focust op de BT-9 maar voor de NA-16 kun je de aanwijzingen voor de Zweedse Sk.14 aanhouden met daarbij wel wielpoten zonder fairings (zie foto's). De resin motor in de kit is een Wright R-975 met een zij-uitlaat maar de BT-9 had een andere motor, namelijk een Pratt Whitney R-1340 met 2 uitlaten. Maar de R-975 resin motor in de kit is wel de juiste voor de NA-16 c.q NA-27, dus voor de enige Nederlandse kist is dit een mazzeltje. De NA-16 vleugel had nog linnen bekleding en ook geen slats op de voorrand en laat resin onderdelen 11 en 12 dus weg. (De latere USAAF BT-14 versie had een vleugel met metaalhuid). Het model heeft tenslotte goede schaalafmetingen.

 -----

Azur heeft een 1/72 model van de NA-57 uitgebracht en door aanpassing van cowling, en canopy kan hier een NA-27 van gemaakt worden.

 ----

Dutch Decal heeft ooit set 72052 uitgebracht voor de ML kist.

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)