424

.

Fabriek North American
Vliegtuig
Type-aanduiding NA-16/ NA-27
Cat 2 --  totaal 1 exemplaar
 


BT9-NA16-profile

       NA-16 (niet helemaal een NA-16) profile

Informatie:

In 1935 begint bij North American een ontwerpteam met o.a. Dutch Kindelberger aan een ontwerp voor een basistrainer. De type aanduiding was NA-16 en deze had oorspronkelijk een Wright R-975 motor. Er werden wat aanpassingen gedaan en dat werd de BT-9 met vast onderstel die vloog met o.a Pratt and Whitney Wasp motoren van 440 tot  500 pk en zelfs 835 pk. De US Navy bestelde een versie met Pratt Whitney R-1340 motor en noemde dit de NJ-1. Daarna volgde de BT-14 en kreeg een vleugel met metaalhuid.

De Zweden noemden de NA-16 de Sk.14. Het "charge nummer" was gekoppeld aan de afnemer en voor Fokker, die de NA-16 kist wilde verkopen, was dat de aanduiding NA-27.

In de USA werden er velen (> 2000 ?) gebouwd in diverse varianten en voor diverse afnemers.

Gegevens NA-16-2:
Wright R-975 motor
spanwijdte: 12,8 m
lengte: 8,32 m
maximaal gewicht: 2660 kg
maximum snelheid: rond de 280 km/u
bereik circa 1100 tot 1400 km
   
Literatuur:
KLu vliegtuigen
  W. Schoenmaker en Th. Postma
De Alk uitgeverij
1987
NA-27 in Nederland   P. Grimm Afd. Luchtvaartkennis 2008-1

  

Websites:
https://en.wikipedia.org/wiki/North_American_NA-16

 

FOTO GALERIJ:

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze