Cat 5.   ML-KNIL

Kort voor het einde van de Tweede Wereldoorlog in het Verre Oosten ontving de ML mei 1945 in Australië 40 toestellen van de Amerikanen. De toestellen gingen na het einde van de oorlog pas vanaf april 1946 van Australië naar Java. De toestellen waren niet allemaal inzetbaar wegens een enorm gebrek aan onderdelen. Er werd begonnen met vliegopleidingen en omscholing op de P-51 door no.121 squadron.  

De P-51 werd ingezet vanaf juli 1947 in Indië voor de 1e politionele actie, tegen de "opstandelingen c.q. vrijheidsstrijders". Operaties begonnen vanaf Andir en Tjililitan op West Java. Er was echter steeds gebrek aan personeel bij de ML. Tijdens de 1e politionele actie in juli 1947 werden de P-51's van no.121 squadron ingezet bij operatie "Pelikaan". Totaal werden er zeker 230 sorties uitgevoerd. Na afloop in augustus 1947 gingen een aantal kisten in opslag op Andir.  

Op Sumatra werden ook een aantal P-51's gestationeerd bij het no.122 squadron op Medan. Dit voormalige vliegveld "Polonia" werd november 1946 in gebruik genomen en het lag bij Medan. Dit squadron werd  voor een deel bemand met piloten afkomstig van het no.121 squadron. Tijdens de 1e politionele actie, op 21 juli 1947, werd no.122 squadron ingezet bij operatie "Pelikaan". Dit beoogde de  uitschakeling van de vijandelijke AURI. Deze had vijandelijke toestellen op o.a. de vliegvelden Lhonga en Kotaradja geplaatst. Er werd steun verleend aan de Nederlandse grondtroepen met gebruik van o.a. 250- en 500-ponds bommen, en raketten van 40 en 70 pond. En natuurlijk de P-51 boordbewapening. In totaal heeft het no.122 squadron tijdens de 1e politionele actie zo'n 200 sorties gevlogen.  

December 1948 was er de 2e politionele actie waar ook P-51's werden ingezet. De P-51's van no.121 squadron ondersteunden bij de  luchtlandingsoperatie op Magoewo en ook bij operatie "Ekster". Er werden meer dan 100 sorties door no.121 squadron gevlogen tot opheffing januari 1949. De P-51's van no.122 squadron stonden bij de 2e actie op Medan maar ook Padang (Midden Sumatra). Zowel op Noord als op Midden Sumatra verleende het squadron steun aan diverse operaties. Er werden weer zo'n 200 sorties uitgevoerd tot opheffing van het squadron april 1950.  

Er werd ook gebruik gemaakt van een tweetal P-51's met foto camera's geplaatst in een container onder de bakboordvleugel, o.a. door no.18 squadron (dat ook met B-25 Mitchells vloog). Er was zelfs een P-51 "H-322" verbouwd met een kleine stoel extra zodat er een passagier mee kon.

Na de 2e politionele actie was er weinig meer te doen.  

In juli 1949 werd met de Republik Indonesia een wapenstilstand gesloten en december 1949 werd het formeel onafhankelijk (overigens was Papua Nieuw Guinea nog steeds Nederlands grondgebied). 

Waarschijnlijk werden zo'n 27 resterende P-51's overgedragen aan de opgerichtte Indonesische luchtmacht AURI. Geschikte Indonesische vliegers waren er echter nauwelijks.


na-p51-2-kluauthor

Foto: voormalig Defensie voorlichtingscentrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

na-p51-2-mindef-author

Foto: Defensie voorlichtingscentrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

northam p51d lvk 1

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie Tweede Registratie Type US-Fiscal Year-nr Constructie-nummer Datum in dienst Indie
Datum uit dienst Opmerkingen
N3-600     44-12749   mei 1945    
N3-601     44-12750   juni 1945    
N3-602     44-12751   juni 1945    
N3-603 H-303 P-51K-15-NT 44-12752   juni 1945     
N3-604 H-304 P-51K-15-NT 44-12753   juni 1945     
N3-605 H-305 P-51K-15-NT 44-12754   juni 1945     
N3-606   P-51K-15-NT 44-12755   juni 1945     
N3-607 H-307 P-51K-15-NT 44-12756   juli 1945    * zie opmerking
N3-608 H-308 P-51K-15-NT 44-12757   juni 1945     
N3-609 H-309 P-51K-15-NT 44-12759   juni 1945     
N3-610 H-310 P-51K-15-NT 44-13040   juni 1945 20-07-1947 afgeschreven
N3-611   P-51D 44-13041   aug 1945    
N3-612   P-51D 44-13042   juli 1945    
N3-613   P-51D 44-13043   juli 1945
   
N3-614   P-51D 44-13044   aug 1945    
N3-615 H-315 ? P-51D-20-NT 44-13046   juli 1945   ook als fotoverkenner
N3-616   P-51D 44-13047   aug 1945    
N3-617   P-51D-20-NT 44-13048   juli 1945    
N3-618   P-51D-20-NT 44-13049   juli 1945    
N3-619   P-51D 44-13045   maart 1946    
N3-620   P-51D 44-84469   feb 1946    
N3-621   P-51D 44-84470   feb 1946    
N3-622 H-322 ? P-51D 44-84471   feb 1946   De "322" kon later een tweede man meenemen achter de stoel omdat de brandstoftank was verwijderd.
N3-623   P-51D 44-84472   maart 1946 06-11-1946 ?
afgeschreven
N3-624   P-51D-25-NT 44-84473   okt 1945    
N3-625 H-325 ? P-51D-25-NT 44-84474   okt 1945   ook foto verkenner
N3-626   P-51D 44-84475   okt 1945    
N3-627   P-51D 44-84476   feb 1946    
N3-628   P-51D 44-84477   okt 1945    
N3-629   P-51D 44-84478   feb 1946    
N3-630   P-51D 44-84793   feb 1946    
N3-631   P-51D 44-84794   okt 1945    
N3-633   P-51D-25-NF 44-84796   okt 1946    
N3-634   P-51D 44-84797   feb 1946    
N3-635   P-51D 44-84798   okt 1945    
N3-636   P-51D 44-84799   okt 1945    
N3-637   P-51D 44-84800   feb 1946    
N3-638   P-51D 44-84801   okt 1945    
N3-639   P-51D 44-84802   feb 1946    
N3-640   P-51D 44-84803   feb 1946    

Bronnen o.a. [B1] MIP 1979-2, [B36] Ward , [B5] Luchtv.kennis 1983-10 ,

* Opmerking: museumkist "H-307" in MLM (nu NMM) Soesterberg is voormalige Amerikaanse 44-12125, en werd voorzien van ML/KNIL kleuren; onderdelen lagen eerst bij TU-Delft.

 

 De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)