Cat 5. ML-KNIL
Kort voor het einde van de Tweede Wereldoorlog in het Verre Oosten ontving de ML mei 1945 in Australië 40 toestellen van de Amerikanen. De toestellen gingen na het einde van de oorlog pas vanaf april 1946 van Australië naar Java. De toestellen waren niet allemaal inzetbaar wegens een enorm gebrek aan onderdelen. Er werd begonnen met vliegopleidingen en omscholing op de P-51 door no.121 squadron.
De P-51 werd ingezet vanaf juli 1947 in Indië voor de 1e politionele actie, tegen de "opstandelingen c.q. vrijheidsstrijders". Operaties begonnen vanaf Andir en Tjililitan op West Java. Er was echter steeds gebrek aan personeel bij de ML. Tijdens de 1e politionele actie in juli 1947 werden de P-51's van no.121 squadron ingezet bij operatie "Pelikaan". Totaal werden er zeker 230 sorties uitgevoerd. Na afloop in augustus 1947 gingen een aantal kisten in opslag op Andir.
Op Sumatra werden ook een aantal P-51's gestationeerd bij het no.122 squadron op Medan. Dit voormalige vliegveld "Polonia" werd november 1946 in gebruik genomen en het lag bij Medan. Dit squadron werd voor een deel bemand met piloten afkomstig van het no.121 squadron. Tijdens de 1e politionele actie, op 21 juli 1947, werd no.122 squadron ingezet bij operatie "Pelikaan". Dit beoogde de uitschakeling van de vijandelijke AURI. Deze had vijandelijke toestellen op o.a. de vliegvelden Lhonga en Kotaradja geplaatst. Er werd steun verleend aan de Nederlandse grondtroepen met gebruik van o.a. 250- en 500-ponds bommen, en raketten van 40 en 70 pond. En natuurlijk de P-51 boordbewapening. In totaal heeft het no.122 squadron tijdens de 1e politionele actie zo'n 200 sorties gevlogen.
December 1948 was er de 2e politionele actie waar ook P-51's werden ingezet. De P-51's van no.121 squadron ondersteunden bij de luchtlandingsoperatie op Magoewo en ook bij operatie "Ekster". Er werden meer dan 100 sorties door no.121 squadron gevlogen tot opheffing januari 1949. De P-51's van no.122 squadron stonden bij de 2e actie op Medan maar ook Padang (Midden Sumatra). Zowel op Noord als op Midden Sumatra verleende het squadron steun aan diverse operaties. Er werden weer zo'n 200 sorties uitgevoerd tot opheffing van het squadron april 1950.
Er werd ook gebruik gemaakt van een tweetal P-51's met foto camera's geplaatst in een container onder de bakboordvleugel, o.a. door no.18 squadron (dat ook met B-25 Mitchells vloog). Er was zelfs een P-51 "H-322" verbouwd met een kleine stoel extra zodat er een passagier mee kon.
Na de 2e politionele actie was er weinig meer te doen.
In juli 1949 werd met de Republik Indonesia een wapenstilstand gesloten en december 1949 werd het formeel onafhankelijk (overigens was Papua Nieuw Guinea nog steeds Nederlands grondgebied).
Waarschijnlijk werden zo'n 27 resterende P-51's vreedzaam overgedragen aan de opgerichtte Indonesische luchtmacht AURI. Geschikte Indonesische vliegers waren er echter nauwelijks.
Foto: voormalig Defensie voorlichtingscentrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Defensie voorlichtingscentrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
N3-615 met haaiebek. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||||
Registratie |
Tweede Registratie (dec.1947) |
Type | US-Fiscal Year-nr | Constructie-nummer | Datum in dienst Indie |
Datum uit dienst | Opmerkingen |
N3-600 | - | 44-12749 | mei 1945 | ||||
N3-601 | - | 44-12750 | juni 1945 | ||||
N3-602 | - | 44-12751 | juni 1945 | ||||
N3-603 | H-303 | P-51K-15-NT | 44-12752 | juni 1945 | |||
N3-604 | H-304 | P-51K-15-NT | 44-12753 | juni 1945 | |||
N3-605 | H-305 | P-51K-15-NT | 44-12754 | juni 1945 | |||
N3-606 | - | P-51K-15-NT | 44-12755 | juni 1945 | |||
N3-607 | H-307 | P-51K-15-NT | 44-12756 | juli 1945 | *zie opmerking | ||
N3-608 | H-308 | P-51K-15-NT | 44-12757 | juni 1945 | |||
N3-609 | H-309 | P-51K-15-NT | 44-12759 | juni 1945 | |||
N3-610 | - | P-51K-15-NT | 44-13040 | juni 1945 | 20-07-1947 | afgeschreven | |
N3-611 | H-311 | P-51D | 44-13041 | aug 1945 | |||
N3-612 | H-312 | P-51D | 44-13042 | juli 1945 | |||
N3-613 | - | P-51D | 44-13043 | juli 1945 |
|||
N3-614 | H-314 | P-51D | 44-13044 | aug 1945 | |||
N3-615 | H-315 | P-51D-20-NT | 44-13046 | juli 1945 | ook als fotoverkenner | ||
N3-616 | H-316 | P-51D | 44-13047 | aug 1945 | dec 1947 ? | ||
N3-617 | H-317 | P-51D-20-NT | 44-13048 | juli 1945 | |||
N3-618 | H-318 | P-51D-20-NT | 44-13049 | juli 1945 | |||
N3-619 | H-319 | P-51D | 44-13045 | maart 1946 | |||
N3-620 | H-320 | P-51D | 44-84469 | feb 1946 | |||
N3-621 | H-321 | P-51D | 44-84470 | feb 1946 | |||
N3-622 | H-322 | P-51D | 44-84471 | feb 1946 | De "322" kon later een tweede man meenemen achter de stoel omdat de brandstoftank was verwijderd. | ||
N3-623 | - | P-51D | 44-84472 | maart 1946 | 06-11-1946 ? |
afgeschreven | |
N3-624 | H-324 | P-51D-25-NT | 44-84473 | okt 1945 | |||
N3-625 | H-325 | P-51D-25-NT | 44-84474 | okt 1945 | dec 1947 ? | ook foto verkenner | |
N3-626 | H-326 | P-51D | 44-84475 | okt 1945 | |||
N3-627 | H-327 | P-51D | 44-84476 | feb 1946 | |||
N3-628 | H-328 | P-51D | 44-84477 | okt 1945 | |||
N3-629 | H-329 | P-51D | 44-84478 | feb 1946 | |||
N3-630 | H-330 | P-51D | 44-84793 | feb 1946 | "Evelyn" | ||
N3-631 | H-331 | P-51D | 44-84794 | okt 1945 | (opm: 632 nooit geleverd) | ||
N3-633 | H-333 | P-51D-25-NF | 44-84796 | okt 1946 | dec 1947 ? | ||
N3-634 | H-334 | P-51D | 44-84797 | feb 1946 | |||
N3-635 | H-335 | P-51D/ K | 44-84798 | okt 1945 | "verbouwd tot tweezitter" | ||
N3-636 | H-336 | P-51D | 44-84799 | okt 1945 | |||
N3-637 | H-337 | P-51D | 44-84800 | feb 1946 | |||
N3-638 | H-338 | P-51D | 44-84801 | okt 1945 | |||
N3-639 | - | P-51D | 44-84802 | feb 1946 | voor 1947 ? | ||
N3-640 | H-340 | P-51D | 44-84803 | feb 1946 |
Bronnen o.a. [B1] MIP 1979-2, [B36] Ward , [B5] Luchtv.kennis 1983-10 ,
* Opmerking: museumkist "H-307" in MLM (nu NMM) Soesterberg is de voormalige Amerikaanse 44-12125, en werd voorzien van ML-KNIL kleuren; onderdelen lagen eerst bij TU-Delft.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)