INFO Piper L-4/18/21 Super Cub
- 2120
.
Fabriek | Piper |
Vliegtuig | Cub/ Supercub/ Grasshopper |
Type-aanduiding | J-4 / L-4 / L-18 / L-21 |
Cat 3, 4, 5, 8 -- totaal 230+ stuks |
Informatie:
Twee persoons hoogdekker als licht transport- , opleidings- en verkenningsvliegtuig van C.G Taylor. (Die had een fabriekje met als feitelijke baas W.T. Piper) . De basis was de Taylor "Cub" E-2 vloog al in 1931. In 1935 volgde de J-2, die was ietwat anders, al snel gevolgd door de J-3 Cub die officieel door de Piper fabriek werd geproduceerd. De Cub werd in de Tweede Wereldoorlog voor de USAAF gebouwd in de militaire versie bekend als Grasshopper en wel de O-59, L-4 of L-14.
In 1949 kwam de PA-18 of L-18 "Super Cub" welke sterk was verbeterd en de boxermotor zat onder de motorkap. Er werden zeer vele varianten van het type ontwikkeld met ook vele verschillende motoren en vermogens.
Gegevens L-4 , L-18:
Spanwijdte: 10,7 m
Lengte: 6,83 m
Lycoming O170 motor 65 pk
Maximum snelheid circa 135 km/u
Gegevens L-18C:
Lengte: 6,86 m
Spanwijdte: 10,73 m
Hoogte: 2,00 m
Continental C-90, circa 95 pk
Maximum snelheid circa 137 km/u
Vliegbereik: 735 km
Maximaal twee personen: 1 piloot en 1 waarnemer/passagier
Gegevens L-21B "SuperCub"
Lengte: 6,86 m
Spanwijdte: 10,73 m
Hoogte: 2,00 m
Lycoming O-290-D2 van 135 pk
Leeggewicht: 410 kg
Maximum startgewicht: 790 kg
Maximum snelheid circa 200 km/u
Vliegbereik: 800 km
2 bemanningsleden
Deze variant had (waarschijnlijk) een groter verticaal staartvlak en een hoogteroer met balansvlakken. Verder voorzien van flaps.
J-4E Cub Coupe is een variant waar men naast elkaar zat met een lichte motor van 75pk;
L-18 Super Cub 95 met een Continental C90-8F motor van 90 pk;
L-21A SuperCub met Lycoming O-290-II 125 pk motor, een groot stabilo (met contragewichten) en enkele toestellen hadden flaps;
L-21B SuperCub met Lycoming O-290-DII 135 pk motor, een groot stabilo en alle toestellen hadden flaps;
Opmerking: de Taylorcraft L-2M leek sterk op de Piper L-4 en was ontwikkeld door Taylor in 1941 als model D. Maar het was een ander vliegtuig.
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic |
MIP 2010-5 | Henk Hirs |
IPMS Nederland | 2010 |
Piper PA-18 Super cub | serie luchtvaartencyclopedie | G. Kamphuis | Afd. Luchtvaartkennis | juli/aug 1978 |
Gouvernementsvliegtuigen Ned.Antillen | Luchtvaartkennis 2000-2 | Gerard Casius | Afd. Luchtvaartkennis | 2000 |
.
Websites:
|
-- IPMS NL Piper Walkaround |
-- http://en.wikipedia.org/wiki/Piper_J-3_Cub |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. KLu Piper Super Cub
- 4889
Cat 3. KLu / LSK
L-18C Super Cub: R-30 t/m R-88; 59 stuks (1952-1968) werden vanaf 1959 vervangen door...
L-21A/B Super Cub: 103 stuks (1952-1976); L-21A nummers R201-R217 en L-21B nummers R101-186
De eerste L-18C toestellen werden geleverd in het kader van de MDAP vanaf 1952. Er werden "8A-" registraties gebruikt wat later de "R-" registraties werden. Ze werden bij de KLu gewoonlijk de "Cub" genoemd en vlogen van 1952-1976. Ze werden gebruikt ten behoeve van o.a. LVO (lichte vliegopleiding), waarneming Landmacht en als sleep- en basisvliegtuig op vliegbases. In eerste instantie 298 squadron maar later vlogen ook 299 en 300 squadrons ermee. Vanaf 1955 kwamen er zo'n 17 L-21A kisten en ook zo'n 79 stuks L-21B toestellen via het Depot Vliegtuig Materieel uit de USA. Soms werd een A nog omgebouwd tot B.
Ze werden behalve voor verkenningen en lichte verbindingen ook gebruikt voor de opleiding voor "klein militair brevet". Veel vliegers gingen daarna door naar de andere typen bij de KLu. Luchtwaarnemers werden ook getraind. De laatste Super Cub vloog in 1976 bij de KLu.
Gecamoufleerde Pipercub met zwarte ??? registratie . Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)
L-21B. Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
L-21C. Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Hier met oude registratie code "8A - ..". Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Met nog de oude type registratie. Foto uit en met dank aan Afd.LuchtvaartKennis collectie (used with permission)
Registratiegegevens Piper L-18C Super Cub KLu: | ||||||
Registratie | US-Fiscal Year-nr. | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
R-30 | 52-2427 | 18-2027 | dec 1952 | nov 1961 | Afgeschreven Gilze | |
R-31 | 52-2428 | 18-2028 | 07-08-1953 | Afgeschreven | ||
R-32 | 52-2429 | 18-2029 | jan 1958 | Afgeschreven; in 1963 naar NLS met nog steeds regi R-32 ?? |
||
R-33 | 52-2430 | 18-2030 | Naar Duitsland als D-EMAD | |||
R-34 | 52-2431 | 18-2031 | niet D-ELIH ?? | |||
R-35 | 52-2432 | 18-2032 | Naar Duitsland als D-ENWO | |||
R-36 | 52-2433 | 18-2033 | Naar Duitsland als D-ENLC | |||
R-37 | 52-2434 | 18-2034 | Naar Duitsland als D-EMOR | |||
R-38 | 52-2435 | 18-2035 | werd PH-LUF | |||
R-39 | 52-2437 | 18-2037 | Naar Duitsland als D-EMAM | |||
R-40 | 52-2445 | 18-2045 | Type L-18C-PI; Werd PH-WJK, later naar Engeland als G-BAFV | |||
R-41 | 52-2449 | 18-2049 | Werd LX-AIT | |||
R-42 | 52-2451 | 18-2051 | Type L-18C-PI; werd LN-KCO | |||
R-43 | 52-2436 | 18-2036 | Type L-18C-PI; Werd PH-NLF | |||
R-44 | 52-2450 | 18-2050 | Type L-18C-PI; Naar Duitsland als D-EMKE | |||
R-45 | 52-2452 | 18-2052 | Type L-18C-PI; werd PH-NLB, later OO-SPE, later naar Engeland als G-AXLZ | |||
R-46 | 52-2438 | 18-2038 | Type L-18C-PI; Werd LN-KCP | |||
R-47 | 52-2439 | 18-2039 | Afgeschreven | |||
R-48 | 52-2442 | 18-2042 | Werd LN-KCR | |||
R-49 | 52-2443 | 18-2043 | Naar Duitsland als D-EMOD | |||
R-50 | 52-2446 | 18-2046 | Werd PH-JWK | |||
R-51 | 52-2447 | 18-2047 | Werd PH-NLE, later naar Engeland als G-AXGA | |||
R-52 | 52-2448 | 18-2048 | Type L-18C-PI; Naar Duitsland als D-EMVY | |||
R-53 | 52-2460 | 18-2060 | Werd niet OO-SPG ??? |
|||
R-54 | 52-2461 | 18-2061 | aug 1953 | okt 1967 | Werd LN-KCS | |
R-55 | 52-2466 | 18-2066 | Type L-18C-PI; Naar Duitsland als D-ENWI | |||
R-56 | 52-2460 | 18-2067 | Naar Belgie als OO-SPG | |||
R-57 | 52-2468 | 18-2068 | dec 1953 | 10-11-1955 | Afgeschreven Oldebroek | |
R-58 | 52-2469 | 18-2069 | Werd LN-KCT | |||
R-59 | 52-2470 | 18-2070 | Werd OO-SPH | |||
R-60 | 52-2471 | 18-2071 | Afgeschreven | |||
R-61 | 52-2472 | 18-2072 | Naar Duitsland als D-ENAN | |||
R-62 | 52-2473 | 18-2073 | Werd PH-GAL | |||
R-63 | 52-2474 | 18-2074 | 14-08-1953 | Afgeschreven | ||
R-64 | 52-2475 | 18-2075 | Naar Frankrijk als F-BNLR, N33617, PZ-NAX | |||
R-65 | 52-2476 | 18-2076 | Type L-18C-PI; Werd PH-WAN, OO-WAN, PH-WAN | |||
R-66 | 52-2441 | 18-2041 | Type L-18C-PI; Naar Duitsland als D-ENAS | |||
R-67 | 52-2444 | 18-2044 | Werd PH-NLG | |||
R-68 | 52-2453 | 18-2053 | Werd LN-KCU |
|||
R-69 | 52-2454 | 18-2054 | Type L-18C-PI; werd LN-KCV | |||
R-70 | 52-2455 | 18-2055 | Type L-18C-PI; werd OO-SPF , G-BCMD |
|||
R-71 | 52-2456 | 18-2056 | Naar Duitsland als D-ENAW, en OE-ANF |
|||
R-72 | 52-2457 | 18-2057 | Type L-18C-PI; werd PH-NLD | |||
R-73 | 52-2458 | 18-2058 | Werd PH-JKB , D-EBHV |
|||
R-74 | 52-2459 | 18-2059 | Type L-18C-PI; Werd LN-KCW | |||
R-75 | 52-2440 | 18-2040 | Naar Frankrijk als F-BNLQ | |||
R-76 | 52-2462 | 18-2062 | Type L-18C-PI; werd LN-KCX | |||
R-77 | 52-2463 | 18-2063 | feb 1954 | 30-10-1961 | Afgeschreven | |
R-78 | 52-2464 | 18-2064 | dec 1953 | 09-11-1957 | Afgeschreven | |
R-79 | 52-2465 | 18-2065 | feb 1955 | nov 1961 | Type L-18C-PI; Werd PH-CWA | |
R-80 | 53-4778 | 18-3178 | mei 1957 | uit Belgie; ex OL-L104; Afgeschreven | ||
R-81 | 53-4779 | 18-3179 | mei 1957 | uit Belgie, ex OL-L105; Werd PH-ALM | ||
R-82 | 53-4780 | 18-3180 | mei 1957 | uit Belgie, ex OL-L106; Werd PH-VCU | ||
R-83 | 53-4781 | 18-3181 | mei 1957 | uit Belgie, Type L-18C-PI; ex OL-L107; Werd PH-VCV | ||
R-84 | 53-4782 | 18-3182 | mei 1957 | uit Belgie, ex OL-L108; Naar Duitsland als D-ECQA | ||
R-85 | 53-4783 | 18-3183 | mei 1957 | uit Belgie, ex OL-L109; Werd PH-JFF, later PH-VCU | ||
R-86 | 53-4784 | 18-3184 | mei 1957 | uit Belgie, ex OL-L1 10; naar Duitsland als D-EDVO, OE-ALM |
||
R-87 | 53-4785 | 18-3185 | mei 1957 | uit Belgie, ex OL-L1 11; PH-VCY; Bewaard MLM | ||
R-88 | 53-4786 | 18-3186 | mei 1957 | okt 1967 | uit Belgie, ex OL-L1 12; werd PH-WAL, latr PH-VCW |
.
Registratiegegevens Piper L-21 Super Cub: | ||||||
Registratie | US-Fiscal Year-nr. | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
R-201 | 51-15685 | 18-1685 | 1969 | L-21A; Naar Duitsland als D-EETT | ||
R-202 | 51-15681 | 18-1681 | 1969 | L-21A; Naar Duitsland als D-EEWO | ||
R-203 | 51-15683 | 18-1683 | 1969 | L-21A; naar PH-KAW | ||
R-204 | 51-15687 | 18-1687 | 1969 | L-21A; naar PH-GAI | ||
R-205 | 51-15686 | 18-1686 | 1969 | L-21A; naar PH-VCX | ||
R-206 | 51-15658 | 18-1658 | L-21A; gebruikt voor onderdelen ? | |||
R-207 | 51-15672 | 18-1672 | L-21A; Afgeschreven | |||
R-208 | 51-15673 | 18-1673 | 1969 | L-21A; Werd PH-GAV | ||
R-209 | 51-15674 | 18-1674 | 1969 | L-21A; Afgeschreven | ||
R-210 | 51-15678 | 18-1678 | 1969 | L-21A; Naar Duitsland als D-EGJN | ||
R-211 | 51-15679 | 18-1679 | dec 1971 | L-21A; Afgeschreven; de R-211 werd later opgebouwd van de R-111 | ||
R-212 | 51-15680 | 18-1680 | 1969 | L-21A; Werd OO-VZL | ||
R-213 | 51-15682 | 18-1682 | 1960 | 1969 | L-21A; Bewaard voor museum Seppe; botsing 2019 met Pipercub PH-VCY maar noodlanding gemaakt. |
|
R-214 | 51-15684 | 18-1684 | 1969 | L-21A; Werd PH-KAZ | ||
R-215 | 51-15690 | 18-1690 | 26-10-1966 | L-21A; Afgeschreven | ||
R-216 | 51-15691 | 18-1691 | 1969 | L-21A; Werd PH-GAT | ||
R-217 | 51-15692 | 18-1692 | 1969 | L-21A; aar PH-LUC | ||
R-218 | 51-15693 | 18-1693 | mrt 1955 | Afgeschreven direct na aflevering | ||
R-219 | ? | |||||
R-220 | ? | |||||
R-221 | ? | |||||
R-222 | ? | |||||
R-223 | ? | |||||
R-224 | ? | |||||
R-225 | ? | |||||
R-226 | ? | |||||
R-227 | ? |
Bronnen... zie hieronder...
Registratiegegevens Piper L-21B Super Cub KLu: | ||||||
Registratie | US-Fiscal Year-nr. | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
R-101 | 54-2329 | 18-3529 | feb 1955 | dec 1959 | Afgeschreven | |
R-102 | 54-2330 | 18-3530 | 1955 | 27-07-1964 | Afgeschreven | |
R-103 | 54-2331 | 18-3531 | 1969 | Type L-21B-PI; civiel verkocht G-JCUB |
||
R-104 | 54-2332 | 18-3532 | civiel verkocht PH-RDM | |||
R-105 | 54-2333 | 18-3533 | ||||
R-106 | 54-2334 | 18-3534 | 31-10-1961 | Afgeschreven | ||
R-107 | 54-2335 | 18-3535 | Type L-21B-PI; Werd PH-DKE , G-GDAM |
|||
R-108 | 54-2336 | 18-3536 | ||||
R-109 | 54-2337 | 18-3537 | Werd PH-GAZ | |||
R-110 | 54-2338 | 18-3538 | 09-08-1973 | Afgeschreven | ||
R-111 | 54-2401 | 18-3801 | 1957 | jan 1969 | zie ook R-211 ; vanaf 1985 ingeschreven PH-VCY vliegend vanaf Seppe; helaas verongelukt bij Sepppe na botsing met R-213 |
|
R-112 | 54-2402 | 18-3602 | Type L-21B-PI; Werd PH-DKC | |||
R-113 | 54-2403 | 18-3803 | naar Belgie als LB-01 | |||
R-114 | 54-2404 | 18-3804 | Opslag | |||
R-115 | 54-2405 | 18-3805 | Opslag; |
|||
R-116 | 54-2406 | 18-3806 | ||||
R-117 | 54-2407 | 18-3807 | Opslag naar Belgie als LB-02 | |||
R-118 | 54-2408 | 18-3808 | 20-07-1969 ?? |
naar Belgie als LB-02 | ||
R-119 | 54-2409 | 18-3809 | ? | Afgeschreven 20-07-1969 | ||
R-120 | 54-2410 | 18-3810 | Opslag; gereserveerd was PH-KNB |
|||
R-121 | 54-241 1 | 18-3811 | 07-07-1967 | Afgeschreven 7.7.67 | ||
R-122 | 54-2412 | 18-3812 | ||||
R-123 | 54-2413 | 18-3813 | ||||
R-124 | 54-2414 | 18-3814 | Werd PH-APA | |||
R-125 | 54-2415 | 18-3815 | Afgeschreven | |||
R-126 | 54-2416 | 18-3816 | Opslag; gereserveerd was PH-KNG | |||
R-127 | 54-2417 | 18-3817 | Werd PH-DKB | |||
R-128 | 54-2418 | 18-3818 | 14-06-1961 | Afgeschreven | ||
R-129 | 54-2419 | 18-3819 | ||||
R-130 | 54-2420 | 18-3820 | Type L-21B-PI; Opslag | |||
R-131 | 54-2421 | 18-3821 | Opslag | |||
R-132 | 54-2422 | 18-3822 | werd OO-NED |
|||
R-133 | 54-2423 | 18-3823 | 12-08-1958 | Afgeschreven | ||
R-134 | 54-2424 | 18-3824 | naar PH-WAC, OO-USA | |||
R-135 | 54-2425 | 18-3825 | naar OO-TAN | |||
R-136 | 54-2426 | 18-3826 | Opslag; gereserveerd was PH-KNF | |||
R-137 | 54-2427 | 18-3827 | 1958 | 11-07-1974 | Afgeschreven | |
R-138 | 54-2428 | 18-3828 | Type L-21B-PI; Opslag, later naar MLM | |||
R-139 | 54-2429 | 18-3829 | 17-07-1974 | grond ongeval Twente | ||
R-140 | 54-2430 | 18-3830 | Tijdelijk gebruikt als PH-VCH; naar MLD | |||
R-149 | 54-2439 | 18-3839 | Tijdelijk gebruikt als PH-RDM; Opslag; gereserveerd was PH-TZc | |||
R-150 | 54-2440 | 18-3840 | Opslag; gereserveerd was PH-KNJ | |||
R-151 | 54-2441 | 18-3841 | Werd PH-GER | |||
R-152 | 54-2442 | 18-3842 | naar Belgie als LB-03 | |||
R-153 | 54-2443 | 18-3843 | naar Belgie als LB-04 | |||
R-154 | 54-2444 | 18-3844 | naar Belgie als LB-05 | |||
R-155 | 54-2445 | 18-3845 | Werd OO-TAN | |||
R-156 | 54-2446 | 18-3846 | Type L-21B-PI; Naar MLD; werd later PH-DKF | |||
R-157 | 54-2447 | 18-3847 | Type L-21B-PI; Werd PH-GAX | |||
R-158 | 54-2448 | 18-3848 | Opslag | |||
R-159 | 54-2449 | 18-3849 | Opslag; gereserveerd was PH-KNL | |||
R-160 | 54-2450 | 18-3850 | okt 1976 | Opslag; |
||
R-161 | 54-2451 | 18-3851 | Opslag Midden Zeeland? | |||
R-162 | 54-2452 | 18-3852 | Werd PH-WDR, later PH-LET | |||
R-163 | 54-2453 | 18-3853 | Type L-21B-PI; Werd PH-LET | |||
R-164 | 54-2454 | 18-3854 | Werd PH-DKA | |||
R-165 | 54-2455 | 18-3855 | Tijdelijk gebruikt als PH-CWA; Opslag; gereserveerd was PH-ZVC | |||
R-166 | 54-2456 | 18-3856 | Werd PH-AVE | |||
R-167 | 54-2457 | 18-3857 | Type L-21B-PI; Werd PH-DKG | |||
R-168 | 54-2458 | 18-3858 | 08-01-1961 | Afgeschreven ongeval Afsluitdijk | ||
R-169 | 54-2459 | 18-3859 | Werd PH-ZCT | |||
R-170 | 54-2460 | 18-3860 | Werd PH-WAS | |||
R-171 | 54-2461 | 18-3861 | Werd PH-JEB | |||
R-172 | 54-2462 | 18-3862 | Opslag; gereserveerd was PH-KNO | |||
R-173 | 54-2463 | 18-3863 | Werd PH-DKH | |||
R-174 | 54-2464 | 18-3864 | naar Belgie als LB-06 | |||
R-175 | 54-2465 | 18-3865 | Opslag; gereserveerd was PH-ZCR | |||
R-176 | 54-2466 | 18-3866 | Werd PH-TIN | |||
R-177 | 54-2467 | 18-3867 | Opslag; gereserveerd was PH-KNR | |||
R-178 | 54-2468 | 18-3868 | Werd PH-VHO | |||
R-179 | 54-2469 | 18-3869 | Werd PH-WDT | |||
R-180 | 54-2470 | 18-3870 | 10-06-1966 | Afgeschreven Apeldoorn | ||
R-181 | 54-2471 | 18-3871 | 1958 | 02-07-1975 | Afgeschreven; Werd PH-GAU | |
R-182 | 54-2472 | 18-3872 | Opslag; gereserveerd was PH-PNS | |||
R-183 | 54-2473 | 18-3873 | Opslag; gereserveerd was PH-KNT | |||
R-184 | 54-2474 | 18-3874 | Opslag | |||
R-185 | 54-2475 | 18-3875 | 1966 | werd D-EOAR | ||
R-186 | 54-2476 | 18-3876 | 1958 | okt 1976 | Opslag; gereserveerd was PH-KNU |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1978-6
Opmerking: museumkist "R-170" is een later aangekochte cub beschilderd in KLu schema.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. KLu Piper Super Cub (foto bijlage)
- 1540
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Een gele Piper cub. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hier met fel rode kap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Camo schema is hier goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Onderhoudswerkzaamheden. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
4. MLD Piper Super Cub
- 1683
Cat 4. MLD
2 Super Cub toestellen "geleend" van de KLu
kenmerken R140 en R156
Deze KLu kist werd ook geleend aan de MLD. Foto: Defensie voorlichtingscentrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Kijk voor de registratie details op de KLu pagina...
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
5. ML-KNIL Piper Cub
- 2896
Cat 5. ML-KNIL
De ML-KNIL kreeg al in 1940 een tweetal civiele J-4E Cubs van vliegclubs en ook werd een J-4 gevorderd van een vliegclub op Sumatra. Al gauw viel Indië in Japanse handen.
---------
Na de oorlog: Piper L-4J "Cub" (ook Grasshopper genoemd in de USA);
Indie 78 stuks , kenmerken PC001-028 en tweede serie R301-R328., later een derde serie aankopen R335 e.v.
Na de capitulatie van Japan augustus 1945 volgde in Indië de wederopbouw met vele Pipercubs die tweedehands werden aangeschaft. Veel kisten waren afkomstig van Amerikaanse dumps uit de Filipijnen en de eerste kwamen maart 1946 van type L-4J. (Merk op: niet te verwarren met een tweetal Taylorcraft L-2M toestellen, deze leken sterk op de Pipercubs).
Na de oorlog werd formeel 6 ArVa opgericht bij de ML-KNIL. Bij de formele oprichting beschikte het squadron nog niet over de aangekochte Piper Cubs en vloog het squadron met vijf in bruikleen gekregen Piper Cubs L-4J van de Bataafsche Petroleum Maatschappij. De BPM had deze mei 1946 gekocht uit voorraden op het Filipijnse eiland Leyte en ze kregen een civiele PK- registratie. Augustus 1946 arriveerden de eerste Piper Cubs per schip in Soerabaja. De kisten voor de ML-KNIL kwamen op Tjililitan bij Batavia en een kist ging eind 1946 naar Andir (bij Bandoeng).
Mid 1947 waren meerdere Piper Cubs aangeschaft. De vijf kisten van de BPM werden nu ook formeel overgenomen (en kregen nummers R-329 t/m R-333). (de BPM kreeg vervolgens 5 andere kisten van de ML ter vervanging).
De toestellen gebruikt voor waarneming en allerlei andere lichte taken bij 17 ArVa squadron. De kisten werden ingedeeld bij een staf, en vijf patrouilles t.w. A, B, C, D en E welke vervolgens zouden worden gestationeerd op Tjililitan, Andir, Soerabaja, Semarang en Balikpapan. Als eerste werden de A/E-patrouille op sterkte gebracht. Vervolgens de B en D-patrouille. Daarnaast werden er nog twee Piper Cubs aan de C-patrouille toebedeeld daar deze twee toestellen had afgestaan aan de TrpCdt van Bali/Lombok.
De hoofdtaak van het squadron bestond uit het voeren van verkenningen voor de infanterie en het waarnemen/vuurleiding voor de artillerie. Verder samen met de P-51's werden ze gebruikt voor voor-verkenningen van konvooien. Voor de herkenbaarheid werden veel Pipers voorzien van witte vleugeltips. Daarnaast werd het squadron ook ingezet voor transport, verbindingen, bewakingstaken en het vervoer van post.
De bedoeling was dat eind 1946 het squadron op Sumatra zou worden gestationeerd. Maar de toestellen van het nieuw gevormde 6 ArVa, dat de taak op Java moest overnemen, waren nog niet gearriveerd. Om toch aan de vraag aan luchtverkenning op Sumatra te kunnen voldoen werden de A, B en C patrouille eind 1946 verplaatst naar Sumatra en gestationeerd te Palembang (A-Patr), Padang (B-patr) en Medan (C-patr + staf). De Cubs van D en E-patrouilles bleven op Java en waren gestationeerd op Tjililitan en Semarang. Eind februari, begin maart 1947, na aankomst van 6 ARVA, werden de D en E-patrouilles opgeheven.
Vanaf juli 1947 volgde nog een derde serie aangekochte L-4's.
Tijdens de 1e politionele actie tegen de Indonesische opstandelingen rond 21 juli 1947, werden de Piper Cubs ingezet voor verkenningen boven Republikeins gebied en voor artillerie waarnemingen. Dit was niet zonder gevaar daar er veelvuldig op lage hoogte gevlogen werd. In totaal heeft het squadron tijdens de 1e politionele actie meer dan 500 vluchten gevlogen.
Na de 1e politionele actie was het bezette gebied aanzienlijk vergroot en moest er ook grotere afstanden afgelegd worden. Om de afstanden te bekorten werden er door de genie vliegstrips aangelegd in het nieuw bezette gebied waarop de Piper Cubs makkelijk konden landen en starten. Een ander probleem betrof het tekort aan materieel en personeel. Van hogerhand werd, uit noodzaak, een beperking van vlieguren ingesteld ingaande 1948.
Tijdens de 2e politionele actie verzette het squadron weer veel werk en vloog het zo'n 350 sorties. Na de 2e politionele actie vloog het squadron de meeste sorties dan ooit. Dit had natuurlijk zijn weerslag op mens en materieel en evenals in 1948 werd een beperking ingesteld van het aantal vlieguren van de Piper L-4 cubs.
(het schijnt dat diverse vliegclubs ook gebruik mochten maken van de ML-KNIL Piper Cubs).
Op 25 april 1950 werd het squadron opgeheven en bij de Indonesische onafhankelijkheid werden diverse kisten vreedzaam overgedragen naar de AURI.
Allerlei Indische kisten voor de Japanse aanval, de kist rechtsvoor met driehoek is een Piper J-4 Coupe; deze is herkenbaar aan de afwezigheid van een raam achter de vleugel en de wielkappen. Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission).
L-4 na de oorlog in Indië, zo te zien zonder flaps. Let ook op het schuine achterraam. Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)
Bijzondere foto van de L-4 "R3-25" die juli 1947 tijdens de 1e politionele actie enkele dagen stond op een veldje bij Lembang op Java (nabij Bandoeng). Het toestelletje werd gebruikt voor verkenningen. De Nederlandse vlag zat wel op de romp maar is net niet te zien. De kleine foto is gemaakt en beschikbaar gesteld door dhr. Van der Meulen die het toestelletje moest bewaken met zijn makkers. Foto: Ruud van der Meulen (used with permission).
L-4J in Indië omstreeks 1947, de PC4-006. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
Registratiegegevens: J-4 Cub Coupe ML-KNIL | ||||||
Registratie | Tweede Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
PK-SCA |
PT-929 | 4-1549 | aug 1941 | maart 1942 ? | J-4E Cub Coupe, gevorderd van vliegclub Soerabaja ? |
|
PK-SCB |
PT-930 | 4-1550 | aug 1941 | maart 1942 ? | J-4E Cub Coupe, gevorderd van vliegclub Batavia ? |
|
PK-ZSV | P-008 ?? | 4-1553 | sept 1941 | maart 1942 ? | J-4E Cub Coupe, gevorderd van vliegclub Zuid-Sumatra; zelfs van oudblad en beperkt jongblad kleuren voorzien met driehoeken |
Bronnen.. zie hieronder...
Registratiegegevens: L-4J ML-KNIL (na de oorlog) | ||||||
Registratie | Tweede Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
PC-001 | PC4-001 / R301 | april 1946 | eerst ook regi PC-1; eerste aankoop Amerikaanse dump | |||
PC-002 | PC4-002 / R302 | april 1946 | eerst ook regi PC-2; eerste aankoop Amerikaanse dump | |||
PC-003 | PC4-003 / R303 | april 1946 | eerst ook regi PC-3; eerste aankoop Amerikaanse dump | |||
PC-004 | PC4-004 / R304 | april 1946 | eerst ook regi PC-4; eerste aankoop Amerikaanse dump | |||
PC4-005 | R305 | juli 1946 | tweede serie aankoop Amerikaanse dump t/m R328 | |||
PC4-006 | R306 | |||||
PC4-007 | R307 | |||||
PC4-008 | R308 | |||||
PC4-009 | R309 | |||||
PC4-010 | R310 | |||||
PC4-011 | R311 | |||||
PC4-012 | R312 | |||||
PC4-013 | R313 | |||||
PC4-014 | R314 | |||||
PC4-015 | R315 | |||||
PC4-016 | R316 | |||||
PC4-017 | R317 | |||||
PC4-018 | R318 | |||||
PC4-019 | R319 | |||||
PC4-020 | R320 | |||||
PC4-021 | R321 | |||||
PC4-022 | R322 | |||||
PC4-023 | R323 | |||||
PC4-024 | R324 | |||||
PC4-025 | R325 | |||||
PC4-026 | R326 | |||||
PC4-027 | R327 | |||||
PC4-028 | R328 | |||||
A | R329 | juli 1946 | PK-SAA, "geleend" van Bataafsche oliemaatschappij; juli 1947 formeel eigendom ML. (later een 2e identieke PK- regi toen de BPM andere kist kreeg) |
|||
B | R330 | juli 1946 | PK-SAB, "geleend" van Bataafsche oliemaatschappij; juli 1947 formeel eigendom ML mer "R" regi. (later een 2e identieke PK- regi toen de BPM andere kist kreeg); de latere 2e PK-SAB verongelukte oktober 1947 bij Tandjong Priok tijdens civiel gebruik. |
|||
C | R331 | juli 1946 | PK-SAC, "geleend" van Bataafsche oliemaatschappij; juli 1947 formeel eigendom ML met "R"regi. (later een 2e identieke PK- regi toen de BPM andere kist kreeg) |
|||
D | R332 | juli 1946 | PK-SAD, "geleend" van Bataafsche oliemaatschappij; juli 1947 formeel eigendom ML met "R" regi. (later een 2e identieke PK- regi toen de BPM andere kist kreeg) |
|||
E | R333 | juli 1946 | PK-SAE, "geleend" van Bataafsche oliemaatschappij; juli 1947 formeel eigendom ML met "R" regi. (later een 2e identieke PK- regi toen de BPM andere kist kreeg) | |||
R335 | juli 1947 | derde vervolg serie aankoop Amerikaanse dump in Japan t/m R380 | ||||
R336 | ||||||
R337 | ||||||
R338 | ||||||
R339 | ||||||
R340 | ||||||
R341 | ||||||
R342 | ||||||
R343 | ||||||
R344 | ||||||
R345 | ||||||
R346 | ||||||
R347 | ||||||
R348 | ||||||
R349 | ||||||
R350 | ||||||
R351 | ||||||
R352 | ||||||
R353 | ||||||
R354 | ||||||
R355 | ||||||
R356 | ||||||
R357 | ||||||
R358 | ||||||
R359 | ||||||
R360 | ||||||
R361 | ||||||
R362 | ||||||
R363 | ||||||
R364 | ||||||
R365 | ||||||
R366 | ||||||
R367 | ||||||
R368 | ||||||
R369 | ||||||
R370 | ||||||
R371 | later naar Museum Pusat te Yogyakarta | |||||
R372 | ||||||
R373 | ||||||
R374 | ||||||
R375 | ||||||
R376 | ||||||
R377 | ||||||
R378 | ||||||
R379 | ||||||
R380 |
Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie , [B5] Luchtv.kennis 2003-2
Wie heeft meer gegevens? Graag uw bijdrage... neem contact op....
Inhoud voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M. de Vreeze en W. Jonker (op de oude IPMS website)
5. ML-KNIL Piper Cub (foto bijlage)
- 1532
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met vlag die een witte rand heeft. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
8. Ops Antillen Piper Cub
- 2423
Cat 8. Operaties Nederlandse Antillen
De Aeroclub Curaçao was opgericht in juli 1938 en had 2 ? Pipercubs met een 40 pk motor. De clubleden waren een mix van burgers en aldaar werkzame Amerikanen.
De Tweede Wereldoorlog was uitgebroken. Er was dringend behoefte aan extra kisten want er was een Duitse onderzeebootdreiging. En Curaçao en Aruba hadden voor de Geallieerden belangrijke olieraffinaderijen. De levering van bewapende Amerikaanse militaire vliegtuigen was vrijwel uitgesloten maar een paar lichte toestellen voor "military observation" wel. Die extra kisten zouden tenminste een goede radio moeten hebben en wat nachtvliegvoorzieningen.
Twee Pipercubs met deze voorzieningen werden uiteindelijk via het Netherlands Purchasing Commission verkregen: Piper L-4B kisten die via Newark mei 1943 werden geleverd op Curaçao.
Deze kisten van de Aeroclub met militaire nummers P-1 en P-2 werden gebruikt voor observatie vluchten boven de Benedenwindse eilanden.
De L-4B met latere civiele registratie. Foto collectie M. de Vreeze (used with permission)
Wie wil bijdragen met foto's van deze Antilliaanse kisten? Gebruik contact formulier...
Lees meer over de Nederlandse Antillen tijdens de oorlog.
Registratiegegevens: L-4B Piper Cub (Nederlandse Antillen) | ||||||
Registratie | Tweede Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
P-1 | - | 43-1190 | mei 1943 | dec 1945 | vanuit Newark naar de Aeroclub Curaçao; crash december 1945 op Hato | |
P-2 | PJ-GAD | 43-1192 | mei 1943 | juli 1959 | vanuit Newark naar de Aeroclub Curaçao; later januari 1949 PJ-GAD. Juli 1959 waarschijnlijk buiten gebruik en de romp hergebruikt voor de latere aangekochte PJ-ACP. (Deze PH-ACP ex.43-1192 s/n 10053 was nog in 1972 in gebruik bij de Aeroclub Curaçao) |
Bronnen o.a. [L1] MdV, [B5] Luchtv.kennis 2000-2
Opmerking: de eerste Aeroclub Curaçao Pipercub was in 1938 de PJ-AKA. De Aeroclub Aruba beschikte vanaf november 1942 over een Pipercub L-4B c/n 9488 43-627 met registratie PJ-AFA. Deze vloog zonder militaire nummer aldaar tot 1949.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw Piper (Super) Cub
- 3295
Modelbouw Piper L-4 / L-21 / Cub / Super Cub
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Cub:
AZ Models ;
KP / Kopro/ Mastercraft;
CMR (resin);
Eduard;
AristoCraft;
Atkins (metal);
Meicraft;
Rareplanes (vac)
|
Special Hobby L-4 / J-3
Hobbycraft;
Smer/ Heller (1/50)
|
.
|
Super Cub:
KP #0340;
CMR (resin);
Smer;
Broplan;
Artur (resin);
Airmodel (vacu)
|
Revell
Academy/ Minicraft;
Entex @;
Bandai @
|
Revell (Super cub)
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; de kisten hebben veel subversies zoals verschillen in ramen, motoren, vleugel en het beste is goed te kijken naar een foto van de gewenste kist.
1/150: Super Cub: Eko uit Spanje (met Ned.roundels)
1/144: Cub: Dameya
1/100: Super Cub: Faller
1/87: Super Cub: Heljan set
1/35: Bronco
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(1a) | eerste schema | <K80> donkergroen (dark green)
<K120> khaki (dark earth) |
KLu | rondom | |
(1b) | herzien ~1973 | <K123> bruingroen
<K120> khaki (dark earth) |
KLu | rondom herzien ~ 1973 ; grote variatie in patronen; |
|
(1c) | <K60> Identification yellow | <K60> Identification yellow | KLu |
overall les schema
|
|
(2a) | ML-KNIL | <K126 > Dark Olive drab ANA613 <K86> Medium green ANA 612 (vlekken) |
<K24 > Neutral gray ANA603 | ML-KNIL |
L-4 grasshopper: met vlaggen met witte "R" regi (soms in rood); soms witte vleugeltips voor betere herkenbaarheid |
Modelbouwinformatie :
(door Meindert de Vreeze)
Er zijn detailverschillen tussen Cub, L-4, Super Cub e.d., zie de INFO pagina.
De naoorlogse L-4 kisten in Indië kwamen voor een groot deel uit Amerikaanse dumps. Ze hadden over het algemeen een Amerikaanse olive drab kleur maar er waren variaties. Vaak hadden ze een vlekken patroon, met name aan voorranden vleugel. Soms werd het linnen van o.a. de vleugel vervangen en die had dan een aluminium dope of Neutral Gray grijze kleur. Er zijn verder wel wat kleurvariaties tussen individuele kisten.
Kijk voor een bouwverslagje van de KP L-4 hier...
Voorschriften KLu (Collectie M. de Vreeze) (used with permission)
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):
Piper Cub en SuperCub
en meer.....
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)