.

Fabriek Piper
Vliegtuig Cub/ Supercub/ Grasshopper 
Type-aanduiding J-4 / L-4 / L-18 / L-21
Cat 3, 4, 5, 8 --  totaal 230+ stuks


piper-l4-grasshopper
 

Informatie:

Twee persoons hoogdekker als licht transport- , opleidings- en verkenningsvliegtuig van C.G Taylor. (Die had een fabriekje met als feitelijke baas W.T. Piper) . De basis was de Taylor "Cub" E-2 vloog al in 1931. In 1935 volgde de J-2, die  was ietwat anders, al snel gevolgd door de J-3 Cub die officieel door de Piper fabriek werd geproduceerd. De Cub werd in de Tweede Wereldoorlog voor de USAAF gebouwd in de militaire versie bekend als Grasshopper en wel de O-59, L-4 of L-14.

In 1949 kwam de PA-18 of L-18 "Super Cub" welke sterk was verbeterd en de boxermotor zat onder de motorkap. Er werden zeer vele varianten van het type ontwikkeld met ook vele verschillende motoren en vermogens.  

Gegevens L-4 , L-18:  
 Spanwijdte: 10,7 m  
 Lengte: 6,83 m  
 Lycoming O170 motor 65 pk  
 Maximum snelheid circa 135 km/u  

Gegevens L-18C:  
 Lengte:  6,86 m  
 Spanwijdte:  10,73 m  
 Hoogte:  2,00 m  
 Continental C-90, circa 95 pk  
 Maximum snelheid circa  137 km/u  
 Vliegbereik:  735 km  
 Maximaal twee personen: 1 piloot en 1 waarnemer/passagier  

Gegevens L-21B "SuperCub"  
 Lengte:  6,86 m  
 Spanwijdte:  10,73 m  
 Hoogte:  2,00 m  
 Lycoming O-290-D2 van 135  pk  
 Leeggewicht: 410 kg
 Maximum startgewicht: 790 kg
 Maximum snelheid circa  200 km/u  
 Vliegbereik:  800 km  
 2 bemanningsleden
 Deze variant had (waarschijnlijk) een groter verticaal staartvlak en een hoogteroer met balansvlakken. Verder voorzien van flaps.

Nog wat varianten:
 J-4E Cub Coupe is een variant waar men naast elkaar zat met een lichte motor van 75pk;
 L-18 Super Cub 95 met een Continental C90-8F motor van 90 pk;
 L-21C heeft lichtere motor met 95 pk, een kleiner stabilo en geen flaps;  
 L-21A SuperCub  met Lycoming O-290-II 125 pk motor, een groot stabilo (met contragewichten) en enkele toestellen hadden flaps;  
 L-21B  SuperCub met Lycoming O-290-DII 135 pk motor, een groot stabilo en alle toestellen hadden flaps; 

Opmerking: de Taylorcraft L-2M leek sterk op de Piper L-4 en was ontwikkeld door Taylor in 1941 als model D. Maar het was een ander vliegtuig. 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic
MIP 2010-5 Henk Hirs
IPMS Nederland 2010
Piper PA-18 Super cub serie luchtvaartencyclopedie G. Kamphuis Afd. Luchtvaartkennis juli/aug 1978
Gouvernementsvliegtuigen Ned.Antillen Luchtvaartkennis 2000-2 Gerard Casius Afd. Luchtvaartkennis 2000

.

Websites:
-- IPMS NL Piper Walkaround
-- http://en.wikipedia.org/wiki/Piper_J-3_Cub

 

FOTO GALERIJ:

  • indie-kisten-mdv-ar
  • piper-l18c-lvk-1
  • piper-l18c-lvk-2
  • piper-l21b-lvk-9-goth-auth
  • piper-l21c-lvk-8-gotha-auth
  • piper-l4-grasshopper
  • piper-l4-pc4006-knil-nationaalarchief
  • piper-l4-vdMeulen-auth
  • piper-l4j-jg-archive
  • piper-supercub-jg-archive
  • piper-supercub-l21-kluauthor
  • pipercub-ant-mdvcol

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze