Cat 3. KLu / LSK
L-18C Super Cub: R-30 t/m R-88; 59 stuks (1952-1968) werden vanaf 1959 vervangen door...
L-21A/B Super Cub: 103 stuks (1952-1976); L-21A nummers R201-R217 en L-21B nummers R101-186
De eerste L-18C toestellen werden geleverd in het kader van de MDAP vanaf 1952. Er werden "8A-" registraties gebruikt wat later de "R-" registraties werden. Ze werden bij de KLu gewoonlijk de "Cub" genoemd en vlogen van 1952-1976. Ze werden gebruikt ten behoeve van o.a. LVO (lichte vliegopleiding), waarneming Landmacht en als sleep- en basisvliegtuig op vliegbases. In eerste instantie 298 squadron maar later vlogen ook 299 en 300 squadrons ermee. Vanaf 1955 kwamen er zo'n 17 L-21A kisten en ook zo'n 79 stuks L-21B toestellen via het Depot Vliegtuig Materieel uit de USA. Soms werd een A nog omgebouwd tot B.
Ze werden behalve voor verkenningen en lichte verbindingen ook gebruikt voor de opleiding voor "klein militair brevet". Veel vliegers gingen daarna door naar de andere typen bij de KLu. Luchtwaarnemers werden ook getraind. De laatste Super Cub vloog in 1976 bij de KLu.
Gecamoufleerde Pipercub met zwarte ??? registratie . Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)
L-21B. Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
L-21C. Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Hier met oude registratie code "8A - ..". Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Met nog de oude type registratie. Foto uit en met dank aan Afd.LuchtvaartKennis collectie (used with permission)
Registratiegegevens Piper L-18C Super Cub KLu: | ||||||
Registratie | US-Fiscal Year-nr. | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
R-30 | 52-2427 | 18-2027 | dec 1952 | nov 1961 | Afgeschreven Gilze | |
R-31 | 52-2428 | 18-2028 | 07-08-1953 | Afgeschreven | ||
R-32 | 52-2429 | 18-2029 | jan 1958 | Afgeschreven; in 1963 naar NLS met nog steeds regi R-32 ?? |
||
R-33 | 52-2430 | 18-2030 | Naar Duitsland als D-EMAD | |||
R-34 | 52-2431 | 18-2031 | niet D-ELIH ?? | |||
R-35 | 52-2432 | 18-2032 | Naar Duitsland als D-ENWO | |||
R-36 | 52-2433 | 18-2033 | Naar Duitsland als D-ENLC | |||
R-37 | 52-2434 | 18-2034 | Naar Duitsland als D-EMOR | |||
R-38 | 52-2435 | 18-2035 | werd PH-LUF | |||
R-39 | 52-2437 | 18-2037 | Naar Duitsland als D-EMAM | |||
R-40 | 52-2445 | 18-2045 | Type L-18C-PI; Werd PH-WJK, later naar Engeland als G-BAFV | |||
R-41 | 52-2449 | 18-2049 | Werd LX-AIT | |||
R-42 | 52-2451 | 18-2051 | Type L-18C-PI; werd LN-KCO | |||
R-43 | 52-2436 | 18-2036 | Type L-18C-PI; Werd PH-NLF | |||
R-44 | 52-2450 | 18-2050 | Type L-18C-PI; Naar Duitsland als D-EMKE | |||
R-45 | 52-2452 | 18-2052 | Type L-18C-PI; werd PH-NLB, later OO-SPE, later naar Engeland als G-AXLZ | |||
R-46 | 52-2438 | 18-2038 | Type L-18C-PI; Werd LN-KCP | |||
R-47 | 52-2439 | 18-2039 | Afgeschreven | |||
R-48 | 52-2442 | 18-2042 | Werd LN-KCR | |||
R-49 | 52-2443 | 18-2043 | Naar Duitsland als D-EMOD | |||
R-50 | 52-2446 | 18-2046 | Werd PH-JWK | |||
R-51 | 52-2447 | 18-2047 | Werd PH-NLE, later naar Engeland als G-AXGA | |||
R-52 | 52-2448 | 18-2048 | Type L-18C-PI; Naar Duitsland als D-EMVY | |||
R-53 | 52-2460 | 18-2060 | Werd niet OO-SPG ??? |
|||
R-54 | 52-2461 | 18-2061 | aug 1953 | okt 1967 | Werd LN-KCS | |
R-55 | 52-2466 | 18-2066 | Type L-18C-PI; Naar Duitsland als D-ENWI | |||
R-56 | 52-2460 | 18-2067 | Naar Belgie als OO-SPG | |||
R-57 | 52-2468 | 18-2068 | dec 1953 | 10-11-1955 | Afgeschreven Oldebroek | |
R-58 | 52-2469 | 18-2069 | Werd LN-KCT | |||
R-59 | 52-2470 | 18-2070 | Werd OO-SPH | |||
R-60 | 52-2471 | 18-2071 | Afgeschreven | |||
R-61 | 52-2472 | 18-2072 | Naar Duitsland als D-ENAN | |||
R-62 | 52-2473 | 18-2073 | Werd PH-GAL | |||
R-63 | 52-2474 | 18-2074 | 14-08-1953 | Afgeschreven | ||
R-64 | 52-2475 | 18-2075 | Naar Frankrijk als F-BNLR, N33617, PZ-NAX | |||
R-65 | 52-2476 | 18-2076 | Type L-18C-PI; Werd PH-WAN, OO-WAN, PH-WAN | |||
R-66 | 52-2441 | 18-2041 | Type L-18C-PI; Naar Duitsland als D-ENAS | |||
R-67 | 52-2444 | 18-2044 | Werd PH-NLG | |||
R-68 | 52-2453 | 18-2053 | Werd LN-KCU |
|||
R-69 | 52-2454 | 18-2054 | Type L-18C-PI; werd LN-KCV | |||
R-70 | 52-2455 | 18-2055 | Type L-18C-PI; werd OO-SPF , G-BCMD |
|||
R-71 | 52-2456 | 18-2056 | Naar Duitsland als D-ENAW, en OE-ANF |
|||
R-72 | 52-2457 | 18-2057 | Type L-18C-PI; werd PH-NLD | |||
R-73 | 52-2458 | 18-2058 | Werd PH-JKB , D-EBHV |
|||
R-74 | 52-2459 | 18-2059 | Type L-18C-PI; Werd LN-KCW | |||
R-75 | 52-2440 | 18-2040 | Naar Frankrijk als F-BNLQ | |||
R-76 | 52-2462 | 18-2062 | Type L-18C-PI; werd LN-KCX | |||
R-77 | 52-2463 | 18-2063 | feb 1954 | 30-10-1961 | Afgeschreven | |
R-78 | 52-2464 | 18-2064 | dec 1953 | 09-11-1957 | Afgeschreven | |
R-79 | 52-2465 | 18-2065 | feb 1955 | nov 1961 | Type L-18C-PI; Werd PH-CWA | |
R-80 | 53-4778 | 18-3178 | mei 1957 | uit Belgie; ex OL-L104; Afgeschreven | ||
R-81 | 53-4779 | 18-3179 | mei 1957 | uit Belgie, ex OL-L105; Werd PH-ALM | ||
R-82 | 53-4780 | 18-3180 | mei 1957 | uit Belgie, ex OL-L106; Werd PH-VCU | ||
R-83 | 53-4781 | 18-3181 | mei 1957 | uit Belgie, Type L-18C-PI; ex OL-L107; Werd PH-VCV | ||
R-84 | 53-4782 | 18-3182 | mei 1957 | uit Belgie, ex OL-L108; Naar Duitsland als D-ECQA | ||
R-85 | 53-4783 | 18-3183 | mei 1957 | uit Belgie, ex OL-L109; Werd PH-JFF, later PH-VCU | ||
R-86 | 53-4784 | 18-3184 | mei 1957 | uit Belgie, ex OL-L1 10; naar Duitsland als D-EDVO, OE-ALM |
||
R-87 | 53-4785 | 18-3185 | mei 1957 | uit Belgie, ex OL-L1 11; PH-VCY; Bewaard MLM | ||
R-88 | 53-4786 | 18-3186 | mei 1957 | okt 1967 | uit Belgie, ex OL-L1 12; werd PH-WAL, latr PH-VCW |
.
Registratiegegevens Piper L-21 Super Cub: | ||||||
Registratie | US-Fiscal Year-nr. | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
R-201 | 51-15685 | 18-1685 | 1969 | L-21A; Naar Duitsland als D-EETT | ||
R-202 | 51-15681 | 18-1681 | 1969 | L-21A; Naar Duitsland als D-EEWO | ||
R-203 | 51-15683 | 18-1683 | 1969 | L-21A; naar PH-KAW | ||
R-204 | 51-15687 | 18-1687 | 1969 | L-21A; naar PH-GAI | ||
R-205 | 51-15686 | 18-1686 | 1969 | L-21A; naar PH-VCX | ||
R-206 | 51-15658 | 18-1658 | L-21A; gebruikt voor onderdelen ? | |||
R-207 | 51-15672 | 18-1672 | L-21A; Afgeschreven | |||
R-208 | 51-15673 | 18-1673 | 1969 | L-21A; Werd PH-GAV | ||
R-209 | 51-15674 | 18-1674 | 1969 | L-21A; Afgeschreven | ||
R-210 | 51-15678 | 18-1678 | 1969 | L-21A; Naar Duitsland als D-EGJN | ||
R-211 | 51-15679 | 18-1679 | dec 1971 | L-21A; Afgeschreven; de R-211 werd later opgebouwd van de R-111 | ||
R-212 | 51-15680 | 18-1680 | 1969 | L-21A; Werd OO-VZL | ||
R-213 | 51-15682 | 18-1682 | 1960 | 1969 | L-21A; Bewaard voor museum Seppe; botsing 2019 met Pipercub PH-VCY maar noodlanding gemaakt. |
|
R-214 | 51-15684 | 18-1684 | 1969 | L-21A; Werd PH-KAZ | ||
R-215 | 51-15690 | 18-1690 | 26-10-1966 | L-21A; Afgeschreven | ||
R-216 | 51-15691 | 18-1691 | 1969 | L-21A; Werd PH-GAT | ||
R-217 | 51-15692 | 18-1692 | 1969 | L-21A; aar PH-LUC | ||
R-218 | 51-15693 | 18-1693 | mrt 1955 | Afgeschreven direct na aflevering | ||
R-219 | ? | |||||
R-220 | ? | |||||
R-221 | ? | |||||
R-222 | ? | |||||
R-223 | ? | |||||
R-224 | ? | |||||
R-225 | ? | |||||
R-226 | ? | |||||
R-227 | ? |
Bronnen... zie hieronder...
Registratiegegevens Piper L-21B Super Cub KLu: | ||||||
Registratie | US-Fiscal Year-nr. | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
R-101 | 54-2329 | 18-3529 | feb 1955 | dec 1959 | Afgeschreven | |
R-102 | 54-2330 | 18-3530 | 1955 | 27-07-1964 | Afgeschreven | |
R-103 | 54-2331 | 18-3531 | 1969 | Type L-21B-PI; civiel verkocht G-JCUB |
||
R-104 | 54-2332 | 18-3532 | civiel verkocht PH-RDM | |||
R-105 | 54-2333 | 18-3533 | ||||
R-106 | 54-2334 | 18-3534 | 31-10-1961 | Afgeschreven | ||
R-107 | 54-2335 | 18-3535 | Type L-21B-PI; Werd PH-DKE , G-GDAM |
|||
R-108 | 54-2336 | 18-3536 | ||||
R-109 | 54-2337 | 18-3537 | Werd PH-GAZ | |||
R-110 | 54-2338 | 18-3538 | 09-08-1973 | Afgeschreven | ||
R-111 | 54-2401 | 18-3801 | 1957 | jan 1969 | zie ook R-211 ; vanaf 1985 ingeschreven PH-VCY vliegend vanaf Seppe; helaas verongelukt bij Sepppe na botsing met R-213 |
|
R-112 | 54-2402 | 18-3602 | Type L-21B-PI; Werd PH-DKC | |||
R-113 | 54-2403 | 18-3803 | naar Belgie als LB-01 | |||
R-114 | 54-2404 | 18-3804 | Opslag | |||
R-115 | 54-2405 | 18-3805 | Opslag; |
|||
R-116 | 54-2406 | 18-3806 | ||||
R-117 | 54-2407 | 18-3807 | Opslag naar Belgie als LB-02 | |||
R-118 | 54-2408 | 18-3808 | 20-07-1969 ?? |
naar Belgie als LB-02 | ||
R-119 | 54-2409 | 18-3809 | ? | Afgeschreven 20-07-1969 | ||
R-120 | 54-2410 | 18-3810 | Opslag; gereserveerd was PH-KNB |
|||
R-121 | 54-241 1 | 18-3811 | 07-07-1967 | Afgeschreven 7.7.67 | ||
R-122 | 54-2412 | 18-3812 | ||||
R-123 | 54-2413 | 18-3813 | ||||
R-124 | 54-2414 | 18-3814 | Werd PH-APA | |||
R-125 | 54-2415 | 18-3815 | Afgeschreven | |||
R-126 | 54-2416 | 18-3816 | Opslag; gereserveerd was PH-KNG | |||
R-127 | 54-2417 | 18-3817 | Werd PH-DKB | |||
R-128 | 54-2418 | 18-3818 | 14-06-1961 | Afgeschreven | ||
R-129 | 54-2419 | 18-3819 | ||||
R-130 | 54-2420 | 18-3820 | Type L-21B-PI; Opslag | |||
R-131 | 54-2421 | 18-3821 | Opslag | |||
R-132 | 54-2422 | 18-3822 | werd OO-NED |
|||
R-133 | 54-2423 | 18-3823 | 12-08-1958 | Afgeschreven | ||
R-134 | 54-2424 | 18-3824 | naar PH-WAC, OO-USA | |||
R-135 | 54-2425 | 18-3825 | naar OO-TAN | |||
R-136 | 54-2426 | 18-3826 | Opslag; gereserveerd was PH-KNF | |||
R-137 | 54-2427 | 18-3827 | 1958 | 11-07-1974 | Afgeschreven | |
R-138 | 54-2428 | 18-3828 | Type L-21B-PI; Opslag, later naar MLM | |||
R-139 | 54-2429 | 18-3829 | 17-07-1974 | grond ongeval Twente | ||
R-140 | 54-2430 | 18-3830 | Tijdelijk gebruikt als PH-VCH; naar MLD | |||
R-149 | 54-2439 | 18-3839 | Tijdelijk gebruikt als PH-RDM; Opslag; gereserveerd was PH-TZc | |||
R-150 | 54-2440 | 18-3840 | Opslag; gereserveerd was PH-KNJ | |||
R-151 | 54-2441 | 18-3841 | Werd PH-GER | |||
R-152 | 54-2442 | 18-3842 | naar Belgie als LB-03 | |||
R-153 | 54-2443 | 18-3843 | naar Belgie als LB-04 | |||
R-154 | 54-2444 | 18-3844 | naar Belgie als LB-05 | |||
R-155 | 54-2445 | 18-3845 | Werd OO-TAN | |||
R-156 | 54-2446 | 18-3846 | Type L-21B-PI; Naar MLD; werd later PH-DKF | |||
R-157 | 54-2447 | 18-3847 | Type L-21B-PI; Werd PH-GAX | |||
R-158 | 54-2448 | 18-3848 | Opslag | |||
R-159 | 54-2449 | 18-3849 | Opslag; gereserveerd was PH-KNL | |||
R-160 | 54-2450 | 18-3850 | okt 1976 | Opslag; |
||
R-161 | 54-2451 | 18-3851 | Opslag Midden Zeeland? | |||
R-162 | 54-2452 | 18-3852 | Werd PH-WDR, later PH-LET | |||
R-163 | 54-2453 | 18-3853 | Type L-21B-PI; Werd PH-LET | |||
R-164 | 54-2454 | 18-3854 | Werd PH-DKA | |||
R-165 | 54-2455 | 18-3855 | Tijdelijk gebruikt als PH-CWA; Opslag; gereserveerd was PH-ZVC | |||
R-166 | 54-2456 | 18-3856 | Werd PH-AVE | |||
R-167 | 54-2457 | 18-3857 | Type L-21B-PI; Werd PH-DKG | |||
R-168 | 54-2458 | 18-3858 | 08-01-1961 | Afgeschreven ongeval Afsluitdijk | ||
R-169 | 54-2459 | 18-3859 | Werd PH-ZCT | |||
R-170 | 54-2460 | 18-3860 | Werd PH-WAS | |||
R-171 | 54-2461 | 18-3861 | Werd PH-JEB | |||
R-172 | 54-2462 | 18-3862 | Opslag; gereserveerd was PH-KNO | |||
R-173 | 54-2463 | 18-3863 | Werd PH-DKH | |||
R-174 | 54-2464 | 18-3864 | naar Belgie als LB-06 | |||
R-175 | 54-2465 | 18-3865 | Opslag; gereserveerd was PH-ZCR | |||
R-176 | 54-2466 | 18-3866 | Werd PH-TIN | |||
R-177 | 54-2467 | 18-3867 | Opslag; gereserveerd was PH-KNR | |||
R-178 | 54-2468 | 18-3868 | Werd PH-VHO | |||
R-179 | 54-2469 | 18-3869 | Werd PH-WDT | |||
R-180 | 54-2470 | 18-3870 | 10-06-1966 | Afgeschreven Apeldoorn | ||
R-181 | 54-2471 | 18-3871 | 1958 | 02-07-1975 | Afgeschreven; Werd PH-GAU | |
R-182 | 54-2472 | 18-3872 | Opslag; gereserveerd was PH-PNS | |||
R-183 | 54-2473 | 18-3873 | Opslag; gereserveerd was PH-KNT | |||
R-184 | 54-2474 | 18-3874 | Opslag | |||
R-185 | 54-2475 | 18-3875 | 1966 | werd D-EOAR | ||
R-186 | 54-2476 | 18-3876 | 1958 | okt 1976 | Opslag; gereserveerd was PH-KNU |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1978-6
Opmerking: museumkist "R-170" is een later aangekochte cub beschilderd in KLu schema.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)