Cat 1. LVA
1 toestel geïnterneerd, (1918-1920); kenmerk SE214.
Uitgerust met Hispano Suiza motor, bij type SE.5A zit de propeller as wat hoger dan bij de andere motoren.
Internering door LvA volgde na een landing op 6 januari 1918 bij Brielle. Het toestel was van Royal Flying Corps no.60 squadron. Het werd aangekocht voor 3000 pond sterling.
Waarschijnlijk is het toestel nauwelijks gebruikt en de Hispano 200 pk motor werd als "voorbeeld" ter beschikking gesteld aan de Van Berkel fabriek die ook aan vliegtuigbouw deed.
de enige LVA SE-5A; de Lewis gun zit iets hoger omdat de propeller as bij de versie met de Hispano Suiza motor iets hoger zat. Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||
LvA-Registratie | Engelse Registratie | Constructie-nummer | Datum landing Nederlands gebied |
Datum uit Dienst | Opmerkingen |
SE214 | B4885 | s/n 34 | 06-01-1918 | 1920 ? | vloog eerst bij RFC no.56 squadron en ASD no.1; gecrashed en weer gerepareerd door RFC en naar B-flight van het no.60 squadron. Daarna weer in Engelse dienst. Geinterneerd door LvA na landing bij Brielle. |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd, [B33] Intern.WO1, [B5] Luchtv.kennis 1987-7/8
Na de Wapenstilstand landde nog wel eens een toestel op Nederlands gebied. Zo landde 13-5-1919 een SE.5A bij Nederweert en het was zwaar beschadigd en dus afgevoerd.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)